Als ik de naam From Software hoor dan denk ik gelijk aan moeilijke spellen met hele moeilijke eindbazen, die mij in het verleden soms de nodige frustratie bezorgden. Dat werd echter weer goedgemaakt door de euforie die je voelde als je een dergelijk gevecht wist te winnen. Ik kan je verzekeren dat er in Elden Ring genoeg van dit soort vijanden aanwezig zijn en dat sommige goed verstopt zijn. Hierin verschilt dit nieuwe deel dus niet van de voorgaande titels van deze studio.
De Elden Ring
Voor het verhaal in Elden Ring moet je goed zoeken, je wordt verhaaltechnisch namelijk grotendeels niet bij de hand genomen. Aan het begin van het spel krijg je wel een introductie: de elden ring is in duizend stukjes gebroken en jij komt als ‘Tarnished’ tot leven om de stukjes te gaan zoeken in de wereld. Verder zijn er vrijwel geen tussenfilmpjes, zoals je mogelijk al gewend bent van spellen van From Software. Dit betekent niet dat Elden Ring geen verhaal bevat, want dat er is er wel. Dit wordt niet letterlijk aan je verteld, maar dat zal je moeten leren door de beschrijvingen van wapens en voorwerpen te lezen. Op deze manier kom je veel meer te weten over de personen die in de wereld geleefd hebben en wat zij hebben gedaan. Daarnaast zijn er genoeg personages te vinden om mee te praten. Zij kunnen je wat vertellen over hun belevenissen en over gebeurtenissen in deze wereld, maar je kunt ook missies voor hen uitvoeren. Hierbij moet je goed opletten wat de personages zeggen, want je hebt geen overzicht van alle missies die je nog uit kunt voeren. Het is dus zaak om goed te luisteren en soms moet je ook meerdere keren met de inwoners praten voordat ze je de missie geven. Het is overigens absoluut interessant om deze missies te voltooien, want de beloningen zijn het vaak meer dan waard.
Open wereld
From Software heeft zijn uiterste best gedaan bij het creëren van een goede open wereld, Elden Ring bevat alles wat je hiervan verwacht. Je kunt naar hartenlust op verkenningstocht trekken om ieder hoekje en gaatje te ontdekken. En dat is zeker de moeite waard, want overal zijn wel verborgen voorwerpen of grotten die verkend kunnen worden. Daarnaast kun je op die manier ook genieten van de prachtige omgevingen die de game bevat. Ook vind je op deze manier allerlei eindbazen die je anders niet tegen zou komen. Zelf vond ik het fijn dat ik, als ik vastzat bij een eindbaas, dan even wat anders kon gaan doen. Bijvoorbeeld een nieuw stukje van de kaart verkennen, toch nog even die vorige vijand proberen te verslaan, etc. Hierdoor kreeg ik vervolgens weer meer runes, waarmee ik mezelf weer kon levelen, of vond ik een nieuw wapen welke ik kon gebruiken tegen dat monster dat mij al zo vaak heeft gedood. Zelfs lange afstanden afleggen is geen probleem. Je kunt er namelijk voor kiezen om snel tussen sites of Lost Grace (bonfires uit Dark Souls) te reizen of dit te paard afleggen; je paard kun je trouwens op elk moment oproepen om mee te reizen of voor gevechten te gebruiken.
Toegankelijk?
Elden Ring is van de spellen die From Software heeft gemaakt de meest toegankelijke te noemen. Dat komt onder andere door de toevoeging van de Spirit Summons en door de Stakes of Marika. De Spirit Summons kun je vinden in de wereld of krijg je na het verslaan van een eindbaas. Je kunt ze vervolgens zelf oproepen, waarna ze meehelpen met vechten. Ze zijn krachtig, maar ze kosten veel magie om te casten en je kunt ze niet overal voor gebruiken. Daarnaast duurt het ook weer even voordat je ze opnieuw kunt gebruiken. Gevoelsmatig is het gebruik van de Spirit Summons redelijk in balans, al zul je met de juiste Spirit Summons sommige eindbazen heel erg gemakkelijk kunnen verslaan. Maar er zijn ook gevechten waarbij het juist niet mogelijk is om Spirit Summons te gebruiken.
De Stakes of Marika zorgen voor een alternatief voor de sites of Lost Graces. Ze zijn namelijk op korte afstand van een baasgevecht, waardoor je geen grote afstand hoeft af te leggen om het monster opnieuw te bevechten. Als je doodgaat krijg je dan de keuze om bij een Stake of Marika of bij een site of Lost Grace weer tot leven te komen. Het kwam bij eerdere spellen nog wel eens voor dat je eerst weer een paar minuten moest overleven, voordat je terug was bij de vijand.
Verder probeert From Software je zoveel mogelijk te laten experimenten met hoe jij wilt vechten. Je hebt nu bijvoorbeeld de ashes of war, wat vergelijkbaar is met de weapon arts uit Dark Souls 3. Dit zijn speciale aanvallen die magie kosten om te gebruiken. Deze ashes of war kun je nu zo vaak gebruiken als je wilt, wat bij de weapon arts niet het geval was. Tot slot kun je dit keer in het menu alle uitleg terugvinden die je eerder gekregen hebt.
Het is echter niet zo dat Elden Ring met bovenstaande vernieuwingen heel veel makkelijker is geworden. De vijanden zijn nog steeds erg sterk en gaven mij vaak genoeg meer dan voldoende uitdaging. Daarnaast is het helemaal niet duidelijk welke voorwerpen van belang zijn en is het daarom gemakkelijk om deze te missen. Zo kun je de game bijvoorbeeld uitspelen zonder de ashes of war of de Spirit Summons te gebruiken, als je niet goed genoeg zoekt naar het voorwerp dat hiervoor nodig is.
Conclusie
Uiteindelijk heeft From Software het voor elkaar gekregen om een fantastische open wereld Dark Souls-titel te maken, die de naam Elden Ring heeft gekregen. De studio heeft de basis genomen van deze spellen en die weer flink uitgebreid met als grootste lokkertje de fantastische open wereld die tjokvol zit met allerlei geheimen en interessante vijanden om te verslaan. Daarnaast is het spel ietsje toegankelijker door (met name) de Stakes of Marika en de Spirit Summons, zonder dat het daarmee te gemakkelijk wordt. Ik heb er al heel wat uurtjes opzitten, maar heb nog meer dan genoeg te doen in Elden Ring. Ik kan dan ook iedereen aanraden om dit avontuur te gaan beleven, zeker als je al van dit soort spellen houdt.