Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Ghost of Tsushima - Director's Cut (PS5)
90 100 1

Review Ghost of Tsushima - Director's Cut (PS5)

Iets meer dan een jaar geleden mochten we aan de slag met Ghost of Tsushima: het langverwachte samoerai-avontuur van ontwikkelaar Sucker Punch. Het spel werd enorm positief ontvangen door zowel pers als gamers en zelfs genomineerd voor een hoop awards waaronder die voor ‘Game of the Year’. Het is dus geen verrassing dat Sony meer met dit verhaal wil doen en met een heuse Director’s Cut van het spel op de proppen komt voor zowel PlayStation 4 als PlayStation 5. Wij hebben ‘m voor je gespeeld.


Mocht je nog niet bekend zijn met Ghost of Tsushima, dan raden we je aan de recensie van Pascal te lezen waarin hij dieper ingaat op het originele spel. Onderstaande review zal zich voornamelijk focussen op wat er nieuw is in deze Director’s Cut.

Een eiland vol herinneringen
Om te beginnen is er Iki Island, een buureiland van Tsushima dat in dezelfde tijd ook binnengevallen werd door de Mongoliërs. Jin, de held van het avontuur, krijgt hier lucht van en besluit een kijkje te nemen op Iki. Al gauw merkt hij dat hij er verdrongen herinneringen heeft uit z’n jeugd die te maken hebben met de dood van z’n vader; een onderwerp dat in het originele verhaal van Ghost of Tsushima een beetje naar de achtergrond geschoven werd.

Iki is ongeveer zo groot als een derde van Tsushima en is tot de rand gevuld met nieuwe content. Een van de eerste dingen die je doet zodra je Iki betreedt is plaatsnemen op de grond en een liedje spelen voor een hert door de controller op en neer te bewegen alsof je een oud-Japanse variant van Guitar Hero aan het spelen bent. Dit hert kun je vervolgens voeren en aaien waarna er nog meer geweidragers om je heen komen zitten. Het is een heel klein, maar prachtig moment dat gelijk de toon zet voor de rest van het avontuur. Waar Ghost of Tsushima begint in een grote veldslag die uitloopt in een dertig uur durend verhaal over wraak, gaat het verhaal van Iki meer over het verwerken van de dood van je vader en vinden van innerlijke rust.


Aapjes aaien
Het kostte ons een kleine tien uur om het einde te bereiken van dit gloednieuwe avontuur. Dat was inclusief een deel van de zijmissies en andere activiteiten die te doen zijn op het eiland. Echter, we hebben zelfs na nog een paar uur extra doorgebracht te hebben op Iki niet alles gezien wat op het eiland te zien valt. Er zijn weer nieuwe hoofdbanden te vinden, boogschutteruitdagingen om aan mee te doen, herten, katten en aapjes om te aaien en nog veel meer.

Nieuw in de gevechten is een zogenaamde sjamaan die de rest van de vijanden opjut met z’n vrolijke gezang om zo beter hun best te doen in de gevechten. Deze sjamaan maakt de gevechten een stuk taaier dan ze al waren, vooral op de hogere moeilijkheidsgraden. Dit voegt een extra dimensie toe aan de gevechten, want waar je normaal om je heen kon gaan hakken is het nu verstandig eerst de sjamaan op te sporen en z’n stembanden door te snijden. Vaak staan ze in de buurt, maar het komt regelmatig voor dat ze ergens verstopt staan in een hutje, of een hogere verdieping waar je ze niet zo snel verwacht.

Het kleinschaligere en intiemere verhaal dat je beleeft op Iki Island is erg mooi, maar toch haalt het zelden de hoogtepunten van het overkoepelende verhaal van Tsushima. Dit is zeker geen Spider-Man: Miles Morales of Uncharted: The Lost Legacy wat kleinschalige, maar zeer ambitieuze vervolgen zijn op Spider-Man (2018) en Uncharted 4. Het verhaal op Iki Island is overduidelijk een achtergrondverhaal van Tsushima, bedoeld om wat gaten op te vullen in het grote verhaal. Daarom is het ook niet heel gek dat je eerst tot Act 2 van Ghost of Tsushima moet spelen voordat je kunt vertrekken naar Iki.


Wat is er verder nieuw?
Iki Island is niet het enige nieuwe aan deze Director’s Cut. Sucker Punch heeft goed geluisterd naar de community en een aantal features toegevoegd die erg gewild waren. Zo kun je er nu voor kiezen je koker met pijlen te verbergen, kun je de camera vastzetten op vijanden door omhoog te drukken op de D-Pad en zijn er nu verschillende controller layouts om voor te kiezen, waaronder één die het spel makkelijker bestuurbaar moet maken voor linkshandigen. Deze tweaks komen overigens gratis beschikbaar voor iedereen, maar worden geïntroduceerd in de Director’s Cut.

Iets dat exclusief is voor de PlayStation 5-versie van deze versie van Ghost of Tsushima is de Japanse lip sync. Op de PlayStation 4 kon je al kiezen voor Japanse stemmen, maar vanwege een technische limitatie bewogen de monden enkel mee met het Engelse audiospoor. Voor mensen met de PlayStation 5-versie van het spel is dit nu verleden tijd. Een erg fijne verbetering, die het spel nog authentieker aan laat voelen dan het al deed. Helemaal in de Kurosawa-modus: een modus waarin het spel voorzien wordt van een prachtig gestileerde zwart-wit look in de stijl van de legendarische filmregisseur Akira Kurosawa.

Andere nieuwigheden in de PS5-versie zijn de functies van de DualSense-controller. De adaptive triggers zorgen ervoor dat je het voelt in je vingers wanneer je bijvoorbeeld een boog aanspant, maar waar de PS5-controller in Tsushima echt schittert is in de haptic feedback. Door deze aparte manier van trillen voel je bijvoorbeeld letterlijk iedere stap die gezet wordt door je galopperende paard. Loop je over steen of ijs, dan zijn de voetstappen enorm aanwezig, maar loop je door de modder, dan worden ze gedempt. In de sneeuw voel je ze helemaal niet, wat dan weer vrij apart, doch realistisch is. Het is zo’n feature die nutteloos klinkt, totdat je er een tijdje mee gespeeld hebt en het vervolgens uitzet. Dan voelt het toch ineens alsof er iets ontbreekt.

Mocht je nou overstappen van de PlayStation 4-versie van Ghost of Tsushima naar die op de PS5, dan hoef je het spel niet opnieuw te downloaden. Enkel je save downloaden via PS+ of overzetten met een USB-stick is voldoende. Daarna kun je deze inladen via het hoofdmenu van het spel en wordt ‘ie automatisch omgezet in een PS5 save.


Geen vlekkeloos bezoek
Dan rest ons nog het technische aspect van deze Ghost of Tsushima Director’s Cut. Helaas was ons bezoekje aan Iki niet geheel vlekkeloos. Binnen een uur spelen crashte het spel al, en we kwamen af en toe een bug tegen. Gelukkig is er tijdens onze speelsessie twee keer een patch verschenen en Sony heeft ons verzekerd dat een groot deel van de bugs die wij tegenkwamen daarmee verholpen is. Toch is er na al het gepatch nog één bug die ons dwarszit. Je krijgt tijdens het avontuur op Iki namelijk een enorm toffe uitrusting voor je paard en een mooie zadeltas waar je munitie in kunt stoppen. Op een gegeven moment in onze speelsessie verdween dit en hadden we ons oude, kale paard terug. Normaal zou je dan in het menu onder ‘Gear’ je paard naar smaak kunnen aanpassen, bijvoorbeeld door het zadel te veranderen, maar deze optie is volledig verdwenen bij ons. Misschien doen wij iets verkeerd, maar we krijgen met geen mogelijkheid die toffe uitrusting terug op ons paard en dat is erg jammer.

Grafische verbeteringen
Zij die het spel al aangeschaft hebben voor de PlayStation 4 en de Director’s Cut daarop spelen zullen dezelfde performance hebben als in het originele spel: 30 frames per seconde bij 1080p, of dynamisch 1800p op een PS4 Pro. Speel je de PS4-versie op een PlayStation 5, dan verhoogt dit naar 60 frames per seconde bij een resolutie van 1800p. De PlayStation 5-versie van het spel haalt wederom 60 frames per seconde bij een dynamische 4K-resolutie. Een minimaal verschil met de PS4-versie op de PS5 dus. Behalve de initiële laadtijd wanneer je het spel opstart is de PS5-versie nagenoeg even snel als het spel op de PS4, en van wat wij hebben kunnen zien wordt er op de PlayStation 5 voor reflecties in plassen water geen gebruikgemaakt van raytracing, maar is er gekozen om de screen space reflecties van de PS4-versie te behouden.


Het spel ziet er op de PlayStation 5 dus nauwelijks mooier uit dan op de PlayStation 4 Pro, en hoewel dit in eerste instantie jammer lijkt, zegt dit des te meer over de pracht van de PS4 Pro-versie. Daar was het spel al regelmatig oogverblindend mooi en volgepropt met detail. We hopen alleen wel dat de graphics in een eventueel vervolg nóg mooier zullen zijn. Het zal dus voor velen de vraag zijn of de upgrade naar de PlayStation 5-versie wel het extra tientje waard zal zijn, bovenop de €19,99 die je moet betalen om up te graden naar de Director’s Cut, mocht je al een exemplaar van het origineel in huis hebben. Speel je op de PS5 met Engelse stemmen en geef je weinig om de extra functies van de DualSense controller, dan kun je op deze manier mooi een tientje besparen en dus vrijwel net zo’n goede Tsushima-ervaring hebben met de PS4-versie.

Terug naar Tsushima
Na vorig jaar ruim 60 uur in Ghost of Tsushima gestoken te hebben voelde onze terugkeer naar het eiland fris doch vertrouwd aan. Ruim 15 uur later hebben we het spel met een voldaan gevoel weer afgesloten. Hoewel deze Director’s Cut vooral meer van hetzelfde biedt is het toch een avontuur dat wij niet hadden willen missen. Het is nog niet het vervolg waar velen van ons op hopen, maar het is een zeer geslaagd zoethoudertje. Helemaal met de nieuwe multiplayer content voor Ghost of Tsushima Legends – dat in september moet verschijnen – in het vooruitzicht (dat overigens gratis zal zijn voor iedereen met de originele Tsushima of de Director’s Cut) is deze Director’s Cut meer dan genoeg reden om terug te keren naar dit prachtige Japanse eiland.


Conclusie
Pascal noemde Ghost of Tsushima vorig jaar al een spel dat niet misstaat in Sony’s line-up van grote AAA-titels. De Director’s Cut doet daar nog een flinke schep bovenop met zo’n vijftien uur aan nieuwe content, een groot nieuw eiland om te ontdekken vol activiteiten en dieren en een hoop nieuwe kledingstukken om jouw eigen Jin mee te versieren. Ghost of Tsushima Director’s Cut is simpelweg een grotere, uitgebreidere, mooiere versie van het originele spel uit 2020 en voor nu is dat meer dan genoeg.



Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

 

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 9234 

Laagste 3 prijzen voor Ghost of Tsushima - Director's Cut (PS5)

50.88 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Gameshop Twente 8.5
€  45.00€ 5.88   € 50.88
Game Shock Oss 10
€  49.99€ 4.50   € 54.49
Bol.com Partner 8.5
€  56.99€ 0.00   € 56.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10616   15) 19-08-2021 17:18
Mooi cijfer en sluit me bij dit oordeel aan. Ga er morgen aan beginnen. Als Bol.com hem verstuurd uiteraard.

Overigens ben ik linkshandig en heb zelf geen problemen ervaren met de besturing maar een muis bedien ik dan weer met de rechterhand.

Hoop echt dat dit een opstapje is naar meer en dat deel 2 in ontwikkeling is. Kan een nieuwe #1 franchise gebruiken om van te houden.
avatar van Chewbaka
Chewbaka ( 1325   8) 19-08-2021 18:01
Ben erg benieuwd, heb de vorige grijs gespeeld, zowel de SP als online. Zit nu in new game + in Act 1 dus kan straks zo verder spelen als ik in Act 2 kom
avatar van EPMD
EPMD ( 7552   21) 19-08-2021 18:22
Ik kreeg bij de PS4 versie juist een groot been there done that gevoel. Ben ook een beetje openwereld moe. Assassins' Creed Syndicate is de laatste AC die ik heb gespeeld. En ik was een groot fan van de franchise in het begin. Dat zegt denk ik al genoeg.

Red dead Redemption heb ik daarentegen wel uitermate van genoten. Dus blijkbaar kan het nog wel!

Maar goed, bij GoT kreeg ik meer een Ubisoft vibe. Daarom na 3-4 uurtjes ook gestopt. Achteraf beetje spijt dat ik het niet wat langer heb volgehouden.

Daarom besloten om hem nog een eerlijke kans te geven. Morgenochtend om 10:00 ga ik hem ophalen bij de GM. Daarna meteen mee beginnen

Ben benieuwd hoe het nu gaat verlopen.
avatar van CrimsonVin
CrimsonVin ( 150 ) 19-08-2021 21:05
Lekker, flink gespoiled door de review. Direct opgehouden met verder lezen.
avatar van Ewokkie
Ewokkie ( 716 ) 19-08-2021 21:10
Dank voor de duidelijke review! Ik kan niet wachten om morgen te beginnen met de base-game inclusief deze dlc.

MAND!
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 19-08-2021 21:19
Rol: Forum Moderator
Quote:
Lekker, flink gespoiled door de review. Direct opgehouden met verder lezen.

Wat precies? Want hier wordt niks in verteld wat niet ook al in ~het eerste uur van het originele spel ter sprake komt. Ik heb het verhaal expres zo vaag mogelijk gehouden om spoilers te voorkomen.
avatar van Xor
Xor ( 37690   1699) 19-08-2021 21:23
Als ik de review lees, dan vraag ik mij af waarom Sony dan nog een fysieke PS5 versie heeft uitgebracht. Want als de "voordelen" voor de PS5 versie eigenlijk minimaal zijn, dan komt het eerder over dat de PS5 versie meer een cash-grab is. Konden ze net zo goed alleen de PS4 versie aanbieden met een gratis PS5 upgrade zoals wat veel andere games ook aanbieden.

In ieder geval vond ik dit nog wel een goede review. Ben wel benieuwd hoe de game voor mij zal overkomen(of het mij zal bevallen etc. Want met de reacties van mensen op het internet, krijg ik een beetje een TLoUP2 gevoel waar de ene persoon de game niks vindt en de ander het een geweldige game vindt). Heb toch maar gebruik gemaakt van de Game Mania inruilactie, dus kan ik hem morgen ook gelijk afhalen .
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 19-08-2021 21:31
Rol: Forum Moderator
Quote:
Als ik de review lees, dan vraag ik mij af waarom Sony dan nog een fysieke PS5 versie heeft uitgebracht. Want als de "voordelen" voor de PS5 versie eigenlijk minimaal zijn, dan komt het eerder over dat de PS5 versie meer een cash-grab is. Konden ze net zo goed alleen de PS4 versie aanbieden met een gratis PS5 upgrade zoals wat veel andere games ook aanbieden.

Nouja, het spel heeft natuurlijk wel voordelen op de PS5, maar dat zijn voornamelijk de Japanse lip-sync en de features van de controller. Verder heb je een íets hogere resolutie en snellere laadtijden, maar waar het nu een seconde of 2 duurt om te fast-travelen, duurde dat op de slechts PS4 in 6-7 seconden. Dus dat is een flinke verbetering, maar niet echt een selling point.

Het gaat er dus grotendeels om hoeveel waarde men hecht aan monden die overeenkomen met wat er gezegd wordt (mocht men voor Japans gaan) en de features van de controller. En voor velen is het toch vervelend wanneer ze in de winkel een disc kopen, die thuis in de PS5 drukken en vervolgens nog 60 GB moeten downloaden. Die kopen dan veelal liever gewoon de PS5-versie op disc.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10616   15) 19-08-2021 22:31
Quote:
Als ik de review lees, dan vraag ik mij af waarom Sony dan nog een fysieke PS5 versie heeft uitgebracht.

Vergeet ook niet de mensen die de game nu ook weer per se fysiek moeten hebben. Zo'n mafkees ben ik ook. 😜
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 19-08-2021 23:03
Blijf het toch vreemd vinden, een Amerikaanse game die zich afspeelt in Japan, maar die in eerste instantie in het Engels is ingesproken, en die nu dan met goede lipsync in het Japans te spelen is om het geheel authentieker te maken. In de setting past natuurlijk Japans, maar de oorspronkelijke visie was in het Engels, en daardoor krijgt m’n brein het niet voor elkaar om 1 van beide opties als écht authentiek te zien.

Wel een fantastische game hoor. Ik heb op PS4 de helft van de story gespeeld, en de andere helft + dlc ga ik met upgrade op PS5 proberen.
avatar van Didi2020
Didi2020 ( 257   1) 20-08-2021 00:18
Quote:
Blijf het toch vreemd vinden, een Amerikaanse game die zich afspeelt in Japan, maar die in eerste instantie in het Engels is ingesproken, en die nu dan met goede lipsync in het Japans te spelen is om het geheel authentieker te maken. In de setting past natuurlijk Japans, maar de oorspronkelijke visie was in het Engels, en daardoor krijgt m’n brein het niet voor elkaar om 1 van beide opties als écht authentiek te zien.

Wel een fantastische game hoor. Ik heb op PS4 de helft van de story gespeeld, en de andere helft + dlc ga ik met upgrade op PS5 proberen.

Ik ben toen automatisch voor de Japanse stemmen gegaan (Kurosawa fan) en vindt het weird de trailer met Engelse stemmen te horen :-)
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10616   15) 20-08-2021 00:30
Quote:
[..]


Ik ben toen automatisch voor de Japanse stemmen gegaan (Kurosawa fan) en vindt het weird de trailer met Engelse stemmen te horen :-)

Ben zelf puur voor de Japanse stemmen gegaan omdat die optie er gewoon is. Bij de meeste games bestaat zoiets niet.
avatar van Didi2020
Didi2020 ( 257   1) 20-08-2021 00:58
Quote:
[..]


Ben zelf puur voor de Japanse stemmen gegaan omdat die optie er gewoon is. Bij de meeste games bestaat zoiets niet.

GOT heeft een Japanse setting/OMGEVING eh en de meeste v die games hebben dat toch. Denk aan Yakuza & Sekiro, Heeft als gamer weer een nadeel, je moet de tekst lezen ipv te luisteren. Maar vond het een meerwaarde (had toen ook Shogun de serie mijn hoofd, en ook in de collectie) Zou wel eens een poll willen zien wie voor welke taal is gegaan, toen en nu ze opnieuw /of verder spelen.

Ben de 90 GB grote hap al aan het binnenhalen, iets om naar uit tezien
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10616   15) 20-08-2021 01:12
Quote:
[..]


GOT heeft een Japanse setting/OMGEVING eh en de meeste v die games hebben dat toch. Denk aan Yakuza & Sekiro, Heeft als gamer weer een nadeel, je moet de tekst lezen ipv te luisteren. Maar vond het een meerwaarde (had toen ook Shogun de serie mijn hoofd, en ook in de collectie) Zou wel eens een poll willen zien wie voor welke taal is gegaan, toen en nu ze opnieuw /of verder spelen.

Ben de 90 GB grote hap al aan het binnenhalen, iets om naar uit tezien

Kan best maar die games speel ik dan weer niet.
avatar van Budgetpaardje
Budgetpaardje ( 28636   22) 20-08-2021 03:23
Bij de PS4 game heb ik het Japans geprobeerd, maar ik kreeg het niet voor elkaar het verhaal goed te volgen terwijl er tutorials in beeld kwamen en je al die actie zag. Probeer dan ook nog maar eens subs te lezen, in plaats van die prachtige beelden te bewonderen. Snel op Engels gezet, met pijn in 't hart.

Fijne review overigens. Je hebt me weer enthousiast gemaakt. Ook ik ga gebruikmaken van de inruilactie bij Game Mania. Zeg GJ, weet je of de trophies meegaan met je save? Zo nee, dan heb ik een extra fijne reden om opnieuw te beginnen met de game.
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 20-08-2021 03:31
Rol: Forum Moderator
Quote:
Zeg GJ, weet je of de trophies meegaan met je save? Zo nee, dan heb ik een extra fijne reden om opnieuw te beginnen met de game.

Je trophies poppen direct wanneer je je oude PS4-save inlaadt, maar de Director's Cut heeft ook weer nieuwe trophies .
avatar van Klaudkil
Klaudkil ( 290   2) 20-08-2021 05:53
Het verbaast mij nog steeds waarom games waarin nogal wat bugs(crashes) in voor komen niet de grond in geboort worden.
Nou heb ik er zelf 0 mee gemaakt in de originele game,maar alsnog.

Developers(uitgevers) worden beloont door een niet af gemaakte product af te leveren en fixen dit wel even met meerdere patches.

Zie het al voor me,ik koop een auto met 3 wielen en een halfe stuur,maar over 2 weken komt het extra wiel word me beloofd.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 20-08-2021 06:53
Poooh mooi is dat john deere op de derde foto?
Das mien merk!

Mooi man!
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10616   15) 20-08-2021 08:56
Quote:
[..]


Je trophies poppen direct wanneer je je oude PS4-save inlaadt, maar de Director's Cut heeft ook weer nieuwe trophies .

Moet je die specifiek inladen of kan je dit ook overslaan?
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 6206   2) 20-08-2021 09:16
Quote:
Het verbaast mij nog steeds waarom games waarin nogal wat bugs(crashes) in voor komen niet de grond in geboort worden.
Nou heb ik er zelf 0 mee gemaakt in de originele game,maar alsnog.

Developers(uitgevers) worden beloont door een niet af gemaakte product af te leveren en fixen dit wel even met meerdere patches.

Zie het al voor me,ik koop een auto met 3 wielen en een halfe stuur,maar over 2 weken komt het extra wiel word me beloofd.

Je vraagt je af waarom dit spel niet afgerekend wordt op zijn vele bugs, maar je hebt er zelf geen eentje waar genomen? Oke, goed verhaal...
Spel loopt overigens fantastisch. Dat en het verhaal, graphics, gameplay etc was waarschijnlijk de reden voor de hoge cijfers..
avatar van Klaudkil
Klaudkil ( 290   2) 20-08-2021 10:00
Quote:
[..]


Je vraagt je af waarom dit spel niet afgerekend wordt op zijn vele bugs, maar je hebt er zelf geen eentje waar genomen? Oke, goed verhaal...
Spel loopt overigens fantastisch. Dat en het verhaal, graphics, gameplay etc was waarschijnlijk de reden voor de hoge cijfers..

Leuk dat je over een belangrijk stukje heen leest.
De originele ps4 game. Heb daar idd geen enkel probleem opgemerkt .

Dit gaat over een opnieuw uitgegeven versie met nogal wat extra content die vreemd genoeg niet helemaal netjes afgepoetst is, en al een aantal patches heeft gehad en nog krijgt.

Merk vooral dat crashes op de ps5 erg veel voorkomt met meerdere games.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10616   15) 20-08-2021 11:30
Zal het zelf zien straks. En ja als ik crashes tegenkom zal ik hier eerlijk over zijn. Als de game snel laadt en je meteen verder kan lijkt het me niet eens zo'n heel groot probleem.

De game is qua tempo lekker snel.
avatar van Budgetpaardje
Budgetpaardje ( 28636   22) 20-08-2021 11:32
Quote:
[..]


Je trophies poppen direct wanneer je je oude PS4-save inlaadt, maar de Director's Cut heeft ook weer nieuwe trophies .

Ah, gek genoeg vind ik dat jammer. Bedankt voor de info en nogmaals voor de fijne review.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 20-08-2021 13:38
Quote:
[..]


Leuk dat je over een belangrijk stukje heen leest.
De originele ps4 game. Heb daar idd geen enkel probleem opgemerkt .

Dit gaat over een opnieuw uitgegeven versie met nogal wat extra content die vreemd genoeg niet helemaal netjes afgepoetst is, en al een aantal patches heeft gehad en nog krijgt.

Merk vooral dat crashes op de ps5 erg veel voorkomt met meerdere games.

Deze versie is net 13,5 uur geleden gereleased. Hoeveel patches heeft ie sinds release al gehad dan?
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 20-08-2021 14:59
Rol: Forum Moderator
Quote:
Het verbaast mij nog steeds waarom games waarin nogal wat bugs(crashes) in voor komen niet de grond in geboort worden.
Nou heb ik er zelf 0 mee gemaakt in de originele game,maar alsnog.

Developers(uitgevers) worden beloont door een niet af gemaakte product af te leveren en fixen dit wel even met meerdere patches.

Wij hebben vrij aan het begin een crash gehad en daarna zeker 14+ uur niet meer. Ik heb gisteren ook nog weer 2 uur gespeeld en niks gemerkt. Het kan dus net zo goed aan de PlayStation gelegen hebben ipv aan de game, maar ik wilde het toch vermelden. Daarnaast hadden we een aantal bugs opgeschreven, maar Sony heeft ons voor de release patch notes toegestuurd van een patch die wederom voor de release is gelanceerd. Hierin werden bijna alle bugs die wij tegenkwamen tijdens onze speelsessie behandeld, dus iedere speler op dag 1 (die de patch installeert of het spel downloadt van PSN) zal hier niet mee te maken krijgen.

Quote:
[..]
Moet je die specifiek inladen of kan je dit ook overslaan?

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je kunt er natuurlijk zelf voor kiezen of je je PS4-save in wilt laden of niet. Er is hier een speciale knop voor in het menu, dus als je die niet indrukt laadt 'ie je save ook niet in. Laad je 'm wel in, dan poppen de trophies die je tot dan in je PS4-save hebt gehaald automatisch. Ik had bijvoorbeeld de Platinum trophy van de PS4-versie, maar had hier geen save meer van om een of andere reden. Nog wel een waar ik in Act 3 zit, dus die heb ik ingeladen en toen kreeg ik dus maar een deel van de trophies, ook al heb ik ze allemaal al gehaald op de PS4.
avatar van Gvr1989
Gvr1989 ( 111 ) 20-08-2021 22:33
Weer een awsome en eerlijke review. Zelf de game nog niet gespeeld. Mooi moment om er aan te beginnen.
avatar van Didi2020
Didi2020 ( 257   1) 21-08-2021 17:11
Quote:
Weer een awsome en eerlijke review. Zelf de game nog niet gespeeld. Mooi moment om er aan te beginnen.

Niet twijfelen! Voor mij persoonlijk verre ve AC game (enkel fan vd eerste delen-Ubisoft fatique gekregen). Deze game heeft zoveel sfeer en veel control mogelijkheden. Bij het begin, na lange tijd volledig te hebben uitgespeeld, al een aantal keer de verkeerde knoppen ingedrukt :-).Eenmaal je de gevechten onder controle hebt is dit een erg rewarding game.


Ivm de save. Ik durfde de save niet in te laden na het Doom Eternal verhaal, maar de game begon meteen met engelse stemmen terwijl ik Japanse heb. Dus terug naar de continue knop gegaan en hij gaat verder waar je gebleven was (Japanse stemmen) en je kan naar het nieuwe eiland reizen. Wel geen Trophies pop-up maar miss na wat meer verhalen gelezen te hebben miss de save inladen. Met MS loopt dat telkens gesmeerd en sinds ik geen PS Plus meer heb, afwachtend geworden. Had bij de PS4 ook een probleem met de Platinum trophy.