Hoewel Sucker Punch Studios het verhaal van Infamous 2 netjes heeft afgesloten, komt er toch een nieuw deel in de succesvolle exclusieve Playstation serie, namelijk Infamous Second Son(ISS). Dit keer komt de game zelfs exclusief naar de PS4. Dit is overigens geen overbodige luxe voor Playstation 4 bezitters, want na de launch line-up is dit misschien wel de eerste must-buy titel voor deze Next-gen machine. Persoonlijk verheug ik me enorm op deze game. Exclusieve titels halen namelijk, met name op grafisch vlak, het maximale uit het bedoelde platform. Daarbij komt ook nog dat ik een groot fan was van de open wereld gameplay uit de voorgaande delen. Daarnaast: na de deceptie van Thief 4 wacht ik met smart op een reden om mijn PS4 weer aan te kunnen slingeren.
Een gevaar voor de samenleving
Tot zover het verhaal van van ISS, want Infamous heeft wat mij betreft altijd vooral om de gameplay gedraaid. ISS is een open wereld game waarin je vrij door Seattle kan struinen. En struinen is hier in de breedste zin van het woord, want je kan vliegen, springen en tegen de muren op rennen: de stad is echt jouw speeltuin. Binnen die speeltuin is er gelukkig genoeg te doen. Zo heb je verschillende missies die over het algemeen inhouden dat je DUPs moet bevechten. Ook heb je soms een side-mission waarin je graffiti tags moet plaatsen. Dit doe je dan door je PS4 controller te schudden alsof het een spuitbus is, om dan vervolgens met je schouderknop de verf te spuiten. Grappig detail is dat de geluiden uit het speakertje van je controller komen. Toch voelde het nogal gimmicky aan en was het bovendien niet echt interessant uitgewerkt. Het bevechten van de DUPs doe je met de verschillende krachten die je tot je beschikking hebt. Je begint met rook maar al snel krijg je Neon en later nog twee andere krachten erbij. Al deze krachten zijn ook nog te upgraden. Bij de verschillende krachten horen ook specifieke aanvallen en skills; bij elke kracht ongeveer 4 verschillende aanvallen. Dit maakt gevechten behoorlijk afwisselend. Toch blijft het oppassen voor vijandelijk vuur, want je blijft kwetsbaar. Meer dan eens moest ik opnieuw beginnen omdat ik me in een lastig parket begaf. Ook heb je, net als in de voorgaande delen, nog steeds het morele systeem. Dit heet karma en bepaalt of je een goedzak bent of juist een schurk. Afhankelijk van je karma krijgen je krachten een ander effect en oefen je invloed uit op het verhaal. Toch is mijn voornaamste probleem met dit binaire systeem dat er geen tussenweg is tussen goed en kwaad. De keuze om het goede of het slechte te doen ligt dus eigenlijk vanaf je eerste keuzemoment vast.
Keuze tussen Goed en Kwaad nodigt uit tot herspelen
Oordeel Infamous: Second Son (PS4)
- Graphics 95
- Gameplay 90
- Originality 75
- Sound 90
- Replay 85
- Eindcijfer 90