In de stad Lost Heaven is Thomas Angelo werkzaam als een taxichauffeur. Als hij op een avond zijn taxi aan het onderhouden is hoort hij verderop in de straat een luide knal. Twee gangsters zijn tegen de lamp gereden en duidelijk op de vlucht voor een rivaliserende bende. Door een geladen pistool op Tommy te richten motiveren ze hem om zo snel mogelijk hun achtervolgers af te schudden en ze naar een veilig onderkomen te rijden. Zo gezegd zo gedaan, maar de volgende dag komen leden van de rivaliserende gangsters wraak nemen door je taxi kapot te slaan. Na een achtervolging die ook meteen dienstdoet als een tutorial hoe je over hekken heen moet klimmen en kunt sprinten beland je al snel aan tafel bij Don Salieri en word je de het nieuwste lid van de bende. Vanaf daar zul je een aardig aantal missies moeten uitvoeren om langzaam maar zeker je een weg door het verhaal te werken.
Zware wagens op de weg
Een van de eerste dingen die je op zal vallen als je Mafia Definitive Edition speelt is dat de auto’s redelijk zwaar aanvoelen. Ze hebben vaak een beperkte maximum snelheid en van hele hectische achtervolgingen is weinig sprake. Mocht je onverhoopt toch een aantal tegenstanders achter je aan krijgen, dan zijn er bepaalde stukken op de weg die je kunt gebruiken om ze af te schudden. Zo kun je over een braakliggend wegdek rijden terwijl je achtervolgers zichzelf stuk rijden op de obstakels die over de weg verdeeld liggen. Naast vijandige gangleden kun je ook de politie achter je aan krijgen, maar meestal kun je dit beter afhandelen door een boete te betalen. Over betalen gesproken, hoewel Mafia zich in de open stad van Lost Heaven afspeelt is er geen sprake van het verdienen van geld met klusjes of missies. En dat staat ergens ook een beetje haaks op de mooi opgebouwde stad van Lost Heaven. Het is een grote stad, gevuld met meerdere kleine wijken en een levendige sfeer. Op de PS4 Pro vond ik het spel er grafisch ook erg mooi uitzien. De modellen van de auto’s zien er gedetailleerd uit en het kleurgebruik van de verschillende locaties sprak me ook zeer aan. Het mooiste van al die grafische pracht is dat er geen laadtijden en laadschermen aanwezig zijn, zelfs niet als je vanuit de stad naar het platteland rijdt.
Let’s make the gamer an offer…
Dat Mafia voor veel oudgedienden een plekje in hun hart heeft weten te veroveren was vooral te danken aan het sterke verhaal. Voor deze Definitive Edition zijn alle dialogen opnieuw opgenomen en geregeld aangepast. Dat is ook te danken aan de verbeterde performance capture. Vooral acteur Andrew Bongiorno die Tommy speelt weet een combinatie van sympathiek en meedogenloos heel sterk neer te zetten. Maar ook de rol van Sarah Angelo, gespeeld door Bella Poppa, komt vooral door haar chemie met Tommy erg sterk uit de verf. Omdat Mafia het verhaal door middel van flashbacks uit de doeken doet, komt het voor dat er meerdere jaren tussen elke missie zitten. Dit heeft vervolgens weer invloed op de onderlinge verhoudingen tussen personages en zorgt ervoor dat je eigenlijk constant sprongen maakt in het verhaal. Sarah is niet op haar mondje gevallen en dat zorgt ervoor dat haar personage zo’n beetje elke scene steelt waar ze in zit.
De leukste momenten van Mafia zijn naar mijn mening niet zozeer de toffe shootouts, die je geregeld zult ervaren en inderdaad tof zijn, maar juist de rustige momenten waar de personages met elkaar in gesprek gaan. Bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent met de auto om geld te collecteren van winkeliers en je verhalen aanhoort over hoe lang de andere jongens van de bende elkaar al kennen. Of als je bijvoorbeeld Sarah naar huis begeleidt en ze wordt lastiggevallen door een paar etters die je een kopje kleiner mag maken.
...he CAN refuse
Toch zitten er ook een paar kleine nadelen aan Mafia Definitive Edition. Om te beginnen is het eigenlijk geen echte sandbox game. Naast de verhaalmissies is er namelijk vrij weinig te doen. Je kunt via het hoofdmenu ook voor een Free Ride modus kiezen, waarin je de wereld op je gemak kunt verkennen en zo tijdschriften en verborgen auto’s op kunt sporen. Alle auto’s die je bestuurt zullen aan de selectie van je garage worden toegevoegd. En er zijn meer dan dertig unieke auto’s vrij te spelen, dus je kunt er best lang zoet mee zijn.
Toch is het een rare game waarbij je zo’n grote stad hebt waarin je vrij weinig kunt doen. Afgezien van de gebouwen die je bezoekt tijdens missies zijn er weinig locaties die je kunt betreden, er zijn geen kostuums vrij te spelen in winkels en je verdient geen geld om aan dingen uit te geven etc. Daarnaast heeft het spel maar twintig verhaalmissies en zou je met een beetje moeite het verhaal in een uur of negen a tien kunnen voltooien. Natuurlijk is de adviesprijs van veertig euro daarom best schappelijk, maar juist omdat de locaties, de personages en de algehele setting van het tijdperk zo tof zijn had ik graag gehad dat er meer te doen zou zijn in Lost Heaven. En dat spreekt natuurlijk in het voordeel van de kwaliteit van wat er wel te spelen is. Natuurlijk kun je nog meer tijd uit de game halen door alle collectibles zoals tijdschriften en de verborgen auto’s te halen, maar de kern van de game is simpelweg het klassieke verhaal van een gangster die zijn weg naar de top werkt.
Conclusie
Mafia Definitive Edition is een prima remake van een klassieker geworden. De verbeterde graphics zijn zeer indrukwekkend en het is duidelijk dat Hangar 13 ontzettend veel aandacht aan dat aspect van de game heeft besteed. Qua gameplay zijn er een aantal toevoegingen, zoals het coversysteem, die niet altijd even sterk uit de verf komen. Toch blijf je de game spelen om de avonturen van Tommy tot hun einde te brengen. Dat is vooral de danken aan de kleurrijke personages, sterke dialogen en het goede acteerwerk van de cast. En voor de schappelijke prijs van veertig euro kun je zeker twintig uren plezier uit deze game halen. Het blijft jammer dat er naast het hoofdverhaal vrij weinig te doen is, aangezien het script, de personages en de dialogen doen verlangen naar meer missies om de speelduur te verhogen. Al met al zeker het oppakken waard.