Nu kan ik wel vrolijk beginnen te praten over Lan en MegaMan en over ACDC-town, het stadje waar veel GBA-gamers uren hebben gesleten met de vorige delen van Mega Man Battle Network, maar natuurlijk weet lang niet iedereen waar ik het over heb. Daarom is het misschien handig om te beginnen bij het begin. Jaren geleden, in de tijd dat de d-pad nog een innovatieve uitvinding van Nintendo was, kwam Capcom met een zeer lastige platformshooter op de Nintendo Entertainment System (NES) op de proppen; Mega Man. Als half robot en half jongen mocht je gewapend met een futuristische laser de wereld gaan redden van de gevaarlijke robots van Dr. Wily. De game werd razend populair en talloze vervolgen waren het resultaat. Naast de klassieke platformers verschenen ook vele andere reeksen zoals Mega Man X en Mega Man Zero waarin je respectievelijk met X en Zero op pad ging op de wereld te redden. Een geheel nieuw concept voor de serie was Mega Man Battle Network; even geen lastige platformers maar een RPG met Mega Man figuren. Deze afgesplitste Mega Man reeks speelt zich af in de toekomst van de normale wereld; het internet is nog belangrijker dan nu, want vrijwel elk elektronisch apparaat is erop aangesloten. Daarnaast zijn alle apparaten veel moderner dan je ze tegenwoordig ziet. De hoofdrolspeler is de pre-puber Lan die in het kleine stadje ACDC-town woont. Terwijl zijn moeder gewoon de rol van de huisvrouw vervult werkt vader zijn bij een grote internet organisatie en is een belangrijk ontwikkelaar van PET-software. Een PET, PErsonal Terminal, is een soort van moderne PDA die iedereen in de toekomst heeft. Je kan er mee bellen, e-mail, surfen en nog veel meer. Het belangrijkste van een PET is dat je er een eigen online figuurtje in bewaard; je eigen navi. Je navi is je eigen digitale partner door dik en dun; hij haalt je mail op, hij maakt je ‘s ochtends wakker en hij surft met je. Maar het belangrijkste is dat hij gewoon een goede vriend van je is. Jazeker, in de toekomst kan je ook bevriend raken met computerprogramma’s. Lan’s navi is natuurlijk Mega Man. Samen beleven ze allerlei spannende avonturen in ACDC-town en het omliggende gebied. Lan in het echt en Mega Man op het internet. De gevechten in het spel vinden ook plaats op het internet. In de meeste gevallen vecht je tegen virussen die tijdens het ‘surfen’ (gewoon rondlopen en vechten in een omgeving die het internet symboliseert), maar soms moet je ook knokken tegen andermans navi. De meeste navi’s zullen fans overigens herkennen uit andere Mega Man games, waar ze vroeger nog als robot met je op de vuist gingen. Na vele malen het internet en zelfs de wereld gered te hebben is Lan nog lang niet klaar met al zijn avonturen; in Mega Man Battle Network 5 gaat de vrolijke scholier en zijn even vrolijke navi gewoon door met het knokken tegen het kwaad.
Het vechten in Mega Man Battle Network is iets aparts. Terwijl je in normale RPGs om de beurt moet vechten ligt bij Mega Man Battle Network de nadruk meer op actie dan op keuzes maken in een menuutje. Je vecht op een gebied van 3 bij 3 hokjes en aan de andere kant doet je tegenstander precies hetzelfde. Het is nu de bedoeling om je tegenstander zo snel en hard mogelijk te raken met alle wapens uit je arsenaal. Aan het begin van een gevecht kan je uit vijf zogenaamde battlechips kiezen. Battlechips kan je gedurende het gevecht gebruiken om mee aan te vallen. Er zijn veel verschillende battlechips, elk met een andere aanval; levenspunten herstellen, een kanon, een bom, zwaarden in alle maten, andere navi’s etc. Het aantal battlechips dat je meeneemt in het gevecht hangt af van de soorten battlechips en de letters die erop staan. Battlechips van dezelfde soort kan je bij elkaar pakken, net zoals battlechips met dezelfde letter. Battlechips met een * erop kan je er altijd bij kiezen. Gedurende het gevecht vult er een balkje bovenin het scherm. Zodra hij vol is kan je op L of R drukken zodat je weer nieuwe battlechips uit kan kiezen. Gedurende je avontuur kan je meer battlechips verzamelen door ze te winnen van andere of te kopen van handelaren.
Nieuw in Mega Man Battle Network 5 is dat je meerdere navi’s kan gebruiken in een gevecht. Dit is vooral handig tijdens de grotere gevechten. Een andere vernieuwing zijn de Libaerations; de acties waarbij je bepaalde delen van het internet moet bevrijden van kwaadaardige navi’s (Darkloids). Je moet hierbij de virussen van een bezeten paneel verdrijven en uiteindelijk de Darkloid voor zijn billen meppen. Een leuk spelletje tussendoor. Oorspronkelijk kwam Mega Man Battle Network 5 uit op de Game Boy Advance in twee verschillende versies: Team Protoman en Team Colonel. In de Nintendo DS versie zitten beide games: elk met andere battlechips, vijanden en kleine wijzigingen in het verhaal. Als je een nieuw spel begint kan je kiezen welke van de twee je wilt spelen. De Nintendo DS biedt echter nog meer nieuwe opties. Het onderste scherm wordt bijvoorbeeld helemaal omgetoverd tot je PET (incl. touch-screen functies), het spel bevat nu spraak bij sommige gebeurtenissen en je kan linken met oudere Mega Man Battle Network (en zelfs Boktai!) games.
Ook het geluid is niet geweldig goed, maar zeker wel voldoende. Vrolijke deuntjes komen je tegemoet als je je weg baant door ACDC-town en het internet. De sprekende Lan (‘Mega Man! Jack in! Execute!’) en Mega Man (‘E-mail for you, Lan!’) geven het spel ook niet echt een meerwaarde. Een leuke extra, maar meer ook niet.
We kunnen de conclusie trekken dat Mega Man Battle Network 5 Double Team DS weer een geslaagd deel in de serie is. Het ziet er op zich netjes en verzorgd uit en het speelt weer geweldig. Er blijft echter één ding knagen; het is alwéér een Mega Man RPG. Wéér dezelfde setting, wéér vechten op het internet en wéér een cybercrimineel. De echte fan zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben, maar de standaard gamer kan na twee Mega Man Battle Network games misschien beter zijn geld uit gaan geven aan andere spellen. Misschien het pas aangekondigde Mega Man ZX voor de Nintendo DS? Capcom is het echter zelf nog niet zat, want Mega Man Battle Network 6 staat alweer lang en breed in de planning. Wordt het niet eens tijd voor een nieuw concept Capcom?
Oordeel Mega Man Battle Network 5 Double Team (NDS)
- Graphics 70
- Gameplay 75
- Originality
- Sound 70
- Replay 68
- Eindcijfer 70