Pikante transfer
Ooit, lang geleden (2004), zag de Monster Hunterserie het daglicht als een PlayStation exclusieve game. Niet alleen was de serie exclusief voor Sony, maar ook nog eens exclusief voor de Aziatische markt. Sony's PlayStation 2 was in die tijd de populairste console in Azië en Monster Hunter werd gezien als een typische Aziatische game. De eerste game legde veelal de grondbeginselen voor de serie zoals we die vandaag de dag kennen. De hubdorpjes, de trage manier van de grind opbouwen en veel katten. In 2006 mocht Europa het proberen met de serie, op de PSP, maar het Europese publiek liep (volgens de verkoopcijfers) niet warm voor het vele grinden. Misschien hadden de typisch Japanse humor of de lastige controls hier ook iets mee te maken. Ook het tweede deel van de serie kwam in Europa uit, al werd Europa weer overgeslagen voor de heruitgave van deel een op de Wii. Tussendoor waren er nog flirts met iOS en Microsoft, maar Capcom zag potentie in de groeiende Wiimarkt, maar vooralsnog enkel in Japan.
Monster Hunter brak vervolgens pas echt goed door in Europa en Noord-Amerika met Monster Hunter Freedom Unite op de PSP. Vervolgens ontstond er een tweedeling tussen de portablereeks op Sony consoles en de hoofdlijn op de Nintendo consoles, resulterend in waarschijnlijk de meest complete en beste versie van de serie in 2011: Monster Hunter 3 Ultimate op de WiiU en de 3DS. Kwade tongen beweren dat Capcom dusdanig weinig vertrouwen had in de PS Vita, dat zij zich aan Nintendo bond voor deze belangrijke serie. Hoe dan ook, vanaf dat moment lijkt Capcom definitief de keuze te hebben gemaakt voor de Nintendo 3DS, want alle delen in de hoofdserie komen sindsdien exclusief naar de Nintendo 3DS.
Ook voor Monster Hunter Generations kiest Capcom voor de 3DS. En daar mogen 3DS-gebruikers erg blij mee zijn. Generations is namelijk een mix van oude bekende elementen uit eerdere games, inclusief bekende gebieden en monters, met een aantal totaal nieuwe elementen die de serie naar een nieuw niveau tillen. Wat de voornaamste omissie is, zijn de onderwater gevechten, maar hiervoor krijg je een heleboel nieuwe zaken terug. Ten eerste is daar de "Hunting Style". Deze kun je aan het begin kiezen en bepaalt hoeveel speciale aanvallen je kunt kiezen (de tweede vernieuwing: "Hunting Arts") en veranderen je normaliter statische personage naar je eigen wil. Je Hunting Style heeft ook invloed op de manier waarop je de 14 wapens hanteert. Door deze nieuwe aanpak voelt je personage, maar vooral het vechten, meer dynamisch en meer stijlvol dan eerdere delen.
De tweede vernieuwing noemde ik al: de Hunting Arts. Dit zijn speciale aanvallen die opbouwen in de strijd. Hunting Arts varieren van buffs tot aanvallen en voegen timing technisch strategische afwegingen aan de strijd toe. De laatste toevoeging is de "Prowler Mode". Prowler Mode laat je met de welbekende katten uit Monster Hunter spelen. Dit is echter veel meer dan een gimmick, want je prowler is in principe je tweede personage. Prowlers kunnen het grinden van items versnellen en zijn een handige manier om sneller door de lastige, tragere fases van het spel te komen.
Bijzondere eend
Monster Hunter Generations blijft ondanks deze vernieuwingen zichzelf. Dit begint al bij de schapen (Moofah), welke je kunt aaien en berijden voor een beetje wol. Sluit je vervolgens de interactie af, dan zal je personage het schaap belonen met een zoen op zijn lippen. Laat dat maar even bezinken. Ook de liefde voor katten wordt niet onder stoelen en banken geschoven. Persoonlijk vind ik al sommige zaken teveel niche, zoals het aanbrengen van buffs via maaltijden, maar het past allemaal in de stijl die de serie graag uitdraagt en kenmerkt. Mede door de toevoeging van de Hunting Styles is de statische combat wel ten positieve veranderd. De Prowler Mode pakt daarna de klachten van traagheid aan. Hiermee zijn twee kenmerkennde euvels handig weggepoetst zonder dat de serie zijn smoel verliest. Hieruit blijkt dat Capcom niet stil zit met zijn steeds belangrijker wordende serie, maar wel openstaat voor vernieuwing, zonder da het doorslaat en er een action shooter van maakt (*kuch* *RE* * kuch*). Ondanks de vele spin-offs, zoals recentelijk Final Fantasy Explorers, blijft Monster Hunter hiermee bovenaan de voedselketen staan en behoudt het een bijzondere charme.
Monster Hunter Generations is veel meer dan een verzameling oude gebieden met de engine van deel 4. Het pakt leuke elementen van de serie bij elkaar en voegt er nuttige (en waarschijnlijke permanente) aspecten aan toe. Dit alles oogt prachtig op de New Nintendo 3DS, waar zelfs de 3D-effecten een toevoeging zijn. Van dichtbij hebben omgevingen en de monsters een klein kartelrandje, maar net zoals Xenoblade Chronicles X, zijn de verschillen in grootte magistraal. Dat dit alles zonder enig logisch verhaal aan elkaar wordt verteld, is van ondergeschikt belang. Monster Hunter Generations zal gemakkelijk 20 uur blijven boeien, zo niet nog veel langer.
Conclusie
Heb je eerder een Monster Hunter game gespeeld en vond je het niets, dan zal Monster Hunter Generations -ondanks de goede toevoegingen- je niet over de streep trekken. Monster Hunters die al bekend zijn met de serie kunnen echter overgaan tot koop zonder er heel lang over na te denken. Na Ultimate is dit gemakkelijk het beste deel van de serie. Heb je echter nog nooit een Monster Hunter game gespeeld, bedenk je dan wel dat Monsters Hunten geen spelletje is, maar een uitdaging. De game is niet lief voor je en laat je alles zelf uitzoeken. Ik ken geen game die zo vaak verwijst naar zijn Help files als Monster Hunter. Een guide is dan zeker geen overbodige luxe en kan je zeker in het begin even die steun in je rug geven die je nodig hebt om door te dringen tot de verslavende en uitdagende kern van deze leuke serie. En alhoewel de meeste mensen met dit weer buiten Pokémon vangen met hun smartphone, is Monster Hunter de manier hoe echte mannen en vrouwen op monsters jagen!
Deze review is geschreven door Jeroen Knop.
Oordeel Monster Hunter: Generations (3DS)
- Graphics 85
- Gameplay 90
- Originality 75
- Sound 90
- Replay 95
- Eindcijfer 90