Hoe de kabel van de televisie kapot is gegaan is echter een beetje onduidelijk. In het 'introfilmpje' zie je Boris een boom doorknagen, die na doorgeknaagd te zijn op de kabel valt. Vlak erna wordt er dan weer verteld dat Dwayne de klusjesman de kabel heeft vernield. Is het laatste een leugen van Boris? Of is het gewoon een fout van de ontwikkelaar? We krijgen er helaas geen antwoord op.
Het spel begint dus al slecht door een wazige intro. Na de intro kan je kiezen welke savefile je wilt gebruiken en daarna begin je. Ook op dit moment is er al een grote minpunt: de muziek. De eerste paar seconde lijkt het dik in orde te zijn: klinkt lekker, goed en passend. Maar na die paar seconde kom je erachter dat het juist een super irritant muziekje is dat zichzelf telkens blijft herhalen. Meteen kijk je door op Start te drukken of je de muziek uit kunt zetten: ja, dat kan! Gelukkig, je kan eindelijk beginnen met het spel. Je drukt op de pijltjestoetsen en er gebeurt niks. Oh, alleen Touch Screen besturing. Niet erg, kan leuk zijn… totdat je items moet gaan oppakken. Nadat je naar een voorwerp bent gelopen door je stylus op het scherm te houden en te bewegen naar de plek waar je heen wilt, moet je dubbelklikken op het voorwerp om hem op te pakken of er iets mee te doen. Hiervoor moet je dan wel precies op de juiste plek staan, want anders loopt je personage in het voorwerp. Ja, je ziet het vast al: je loopt soms dwars door dingen heen of het spel hapert wanneer je op een bepaald punt staat.
Je begint met het kiezen van een level (een huis van iemand uit de stad), waarna je een aantal missies te zien krijgt. De hoofdmissies zijn elke keer hetzelfde: breek in, verzamel voorwerpen en breng ze naar buiten. Is de game dan toch niet zo onschuldig als het lijkt? Het geeft namelijk niet echt een goed voorbeeld aan de jongere gamers onder ons. In elke hoofdmissie moet je meerdere kleine missies doen. Dit komt er vrijwel altijd op neer dat je een voorwerp moet zoeken, deze naar een ander voorwerp brengt en dit principe een paar keer herhaalt. Tijdens de hoofdmissies zie je her en der schapen rondhuppelen. Verzamel deze voor elke laatste hoofdmissie. In deze missie moet je namelijk zoveel mogelijk voorwerpen naar buiten brengen voordat de bewoner wakker wordt. De bewoner wordt wakker als al zijn of haar schapen in zijn/haar droom zijn verdwenen. Vind je dus een schaap, dan komt deze in de droom van de bewoner. Nadat de bewoner wakker is geworden (of je vrijwillig het huis hebt verlaten) heb je het level uitgespeeld en moet je een ander level kiezen. Hier moet je precies hetzelfde doen als het bovenstaande, maar dan met een andere omgeving en andere voorwerpen.
Over the Hedge: Hammy Draait Door kon leuk worden, maar is dat helaas niet. De enige pluspunten zijn de graphics en… tja, dat was het. Het geluid zet je zo snel mogelijk uit na het horen ervan, de gameplay is te simpel en eentonig, de vertaling zuigt, de besturing werkt niet altijd even goed en het spel is op sommige punten niet goed geprogrammeerd. Ik zal zeggen: de oudere gamers laten dit spel het best maar links liggen. De jongere gamers zullen de gameplay waarschijnlijk nog wel leuk vinden, maar toch raad ik het dan aan om het eerst te huren/lenen. En juist omdat de gameplay waarschijnlijk wel leuk genoeg is voor de jongere kinderen, geef ik het spel twee cijfers. Een 5,5 voor de jongere en voor de wat oudere gamers een:
Oordeel Over the Hedge: Hammy Goes Nuts! (NDS)
- Graphics 75
- Gameplay 55
- Originality
- Sound 20
- Replay 55
- Eindcijfer 45