Be a Hero
WM speelt zich af in Hero Town, wat zich bevindt in een alternatieve realiteit. In deze wereld is het kaartspel de meest populaire vorm van entertainment. De verhaalmodus volgt het verhaal van een jong kindje dat het kaartspel helemaal fantastisch vindt. Nadat je netjes bent ingeschreven voor een toernooi krijg je de eerste kaarten. Na het gevecht tegen de Great Saiyaman 3 komt hij naar je toe en vraagt hij of je hem wilt helpen om het grote kwaad te verslaan. De vijanden uit de Dragon Ball franchise komen namelijk naar de echte wereld en moeten verslagen worden. Het verhaal is flinterdun en alleen een excuus om allerlei gevechten tegen vijanden uit de Dragon Ball franchise mogelijk te maken.
Superveel kaarten
Zoals al eerder genoemd, is WM een digitaal kaartspelletje. Met meer dan 1000 verschillende digitale kaarten zijn er genoeg opties. Alle denkbare personages uit de Dragon Ball-historie hebben wel een eigen kaart. Bij een digitaal kaartspel dacht ik gelijk aan Hearthstone, Gwent en Elder Scrolls Legends. Bij deze spellen bouw je een eigen deck van kaarten waar je mee gaat spelen. Meestal bestaat dit deck uit zo'n 30 kaarten. Met dit idee ging ik WM spelen, maar in dit spel bestaat je ''deck'' maar uit 7 kaarten.
Aan het begin van een gevecht stel je jouw – uit 7 kaarten/personages bestaande – deck samen. Tijdens de gevechten trek je dus geen extra kaarten meer. Alle personages verschijnen op het speelbord, dat bestaat uit vier verschillende rijen. Een potje WM is opgedeeld in verschillende rondes. In iedere ronde kun je een personage naar keuze verplaatsen over de verschillende rijen. De drie voorste rijen zijn hierbij de aanvalsrijen. Het plaatsen van een personage vereist een beetje strategie, omdat ieder personage een metertje voor zijn uithoudingsvermogen heeft. Plaats je het personage op de voorste rij, dan raakt hij sneller vermoeid en loopt de meter sneller leeg.
Tegelijkertijd stijgt het Power Level van de aanval juist ook naarmate meer kaarten/personages vooraan staan, waarbij degene met het hoogste Power Level het gevecht begint. Dat is dus de afweging die je moet maken, want als het uithoudingsvermogen van een personage opraakt kan hij niet aanvallen en krijg je veel schade. Om weer wat energie bij te tanken, moet een personage op de vierde blauwe rij gaan staan. Houd er echter wel rekening mee dat je op deze rij niet kunt aanvallen.
Metertjes, minigames
Het team dat het hoogste Power Level heeft valt dus als eerste aan. Het vechten gebeurt automatisch, maar bestaat ook uit veel minigames. Een minigame dat in ieder gevecht voorkomt is de Charge Impact (CI). Tijdens iedere aanval verschijnt een meter op het scherm die je op het juiste moment moet stoppen. Is de waarde van de meter van jouw team hoger dan die van de tegenstander, dan doe je meer schade of loop je minder schade op. Tijdens de gevechten kunnen alle personages ook nog eens verschillende superkrachten oproepen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld Super Saiyan worden of een combinatieaanval doen. Zodra dit geactiveerd wordt, zul je altijd een minigame moeten spelen.
Deze minigames bestaan veelal uit het draaien van de sticks van de controller. Dit kan in de vorm van achtjes zijn of heel snel heen en weer bewegen om een Super Power te activeren. Als je het spel in Japan speelt op een arcade machine dan mag je de kaarten snel op en neer bewegen of die figuren maken. Dit lijkt mij net iets leuker dan door gebruik te maken van de sticks. Uiteindelijk vond ik het voornamelijk vervelend en irritant om constant dezelfde minigame te moeten doen. Wel kun je het touchscreen van de Switch gebruiken als je het spel in handheld modus speelt.
Tijdens de gevechten wordt het overigens wel duidelijk dat het om een spel gaat dat al sinds 2010 op de markt is. De animaties zijn namelijk hier en daar wat houterig en veel van de personages doen me denken aan Tenkaichi 2 of 3 op de PlayStation 2. De achtergronden zijn ook allemaal behoorlijk saai; kale rotsen of zandvlaktes voeren de boventoon.
WM legt in het begin van het spel veel van zijn mechanieken uit; verwacht dus in het begin veel informatie over allerlei krachten, super powers, combinatieaanvallen en meer. Uiteindelijk viel het allemaal mee, al duurt het wel eventjes voordat alles echt duidelijk is. Maar zodra dit het geval is, is het aan jou om aan je team te gaan bouwen en na te denken wat je met je team wilt. Hier kan wat variatie in zitten, je kunt bijvoorbeeld proberen om één personage heel erg sterk te maken. Een andere manier is om ervoor te kiezen om een bepaalde super aanval van meer kracht te voorzien of je bouwt je team zo op dat al hun super krachten op hetzelfde moment geactiveerd worden. Maar doordat je maar zeven kaarten kunt selecteren, mistte ik toch de diepgang die eerder genoemde andere digitale kaartspellen wel hebben. In die spellen kun je meer kaarten gebruiken, wat vaak betekent dat je meer opties hebt om je deck samen te stellen.
Je bent in WM voornamelijk aan het bedenken hoe je bepaalde super powers van personages kunt activeren. WM verwacht dat je goed wordt in de verschillende minigames, als je deze minigames niet haalt dan wordt je super power niet geactiveerd. Maar waar je voornamelijk goed in moet worden is het timen van de CI-meter. Dit heeft namelijk veel invloed op de uitkomst van een gevecht, wat een beetje tegen de strategische keuzes ingaat. Faal je een minigame, dan kan het zomaar zijn dat je een gevecht verliest.
Wat als …
Wat voor fans van de serie misschien nog interessanter zal zijn, is de arcade modus. In deze modus zijn allerlei verschillende ''wat als''-scenario's beschikbaar. Dragon Ball Xenoverse had dit natuurlijk ook al, maar bij WM gaat het helemaal over de top. Wat dacht je bijvoorbeeld van het volgende: Wat als Goku (in maatpak) op het kantoor van DB Inc. werkt samen met de rest van de personages? Of, wat als de Saiyan Saga Saiyans allemaal Super worden? Deze modus geeft absurde ideeën en transformaties die anders nooit mogelijk zouden zijn.
Zo veel te doen
Mochten de meer dan 1000 kaarten nog niet genoeg zijn, dan kun je ook nog zelf kaarten maken en gebruiken in het spel. Deze creation modus is heel uitgebreid en bevat veel mogelijkheden. Nieuwe kaarten krijg je uit een gacha-machine, nadat je er een ticket in hebt gestopt. De tickets verdien je door gevechten te winnen. Er zitten trouwens helemaal geen micro-transactions in WM, dus maak je daar geen zorgen over.
Sowieso zit WM tjokvol met content. Zoals al eerder gezegd heb je de verhaalmodus en de arcade modus en natuurlijk het maken van je eigen kaarten. Een online modus mag natuurlijk niet ontbreken, echter was het nog niet zo druk op de servers tijdens het reviewen. Hopelijk verbetert dit in de toekomst een beetje. Er is ook nog het Hero Stadium, waarin je aan toernooien mee kunt doen. Deze toernooien verschillen in moeilijkheidsgraad. Daarnaast is er nog het Hero Lab, waarin je puzzelmissies kunt doen die nog eens allerlei items opleveren. Deze items, die je ook in de shop kunt kopen, kun je vervolgens gebruiken om je kaarten sterker te maken.
Super Saiyan God of toch niet?
Super Dragon Ball Heroes: World Mission is wel echt een spel voor de echter Dragon Ball-fans. Heb je niet zoveel met de franchise en wil je graag een digitaal kaartspel spelen, dan zou ik toch op zoek gaan naar een ander spel. Daarvoor bied WM te weinig diepgang. Maar voor fans van de serie is het een waar walhalla van personages en rare scenario’s. Doordat het arcadespel al zo lang op de markt is, is er aan content geen gebrek en kun je uren zoet zijn met WM. Alleen al het verkrijgen van alle kaarten houdt je wel even bezig. Dus mocht je een fan zijn van de Dragon Ball-serie tel dan gewoon een punt op bij het cijfer dat hieronder is gegeven. Want één ding is duidelijk: WM is eigenlijk vooral voor de echte fans!
Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.
Oordeel Super Dragon Ball Heroes: World Mission (Switch)
- Graphics 55
- Gameplay 65
- Originality 70
- Sound 60
- Replay 70
- Eindcijfer 65