Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Xenoblade Chronicles 3 (Switch)
70 100 1

Review Xenoblade Chronicles 3 (Switch)

Xenoblade Chronicles 3 is net als de voorgaande games weer een episch avontuur met een gigantische kaart en een lange speelduur. Het is tevens een meer volwassen game met betere personages en een intrigerend verhaal. Daarom is het extra jammer dat dit derde deel door grote minpunten deels onderuit wordt gehaald.



Xenoblade 3 wordt geadverteerd als de conclusie van de JRPG-trilogie. Dat is ietwat misleidend, omdat de games qua verhaal grotendeels op zichzelf staan. In deze game strijden twee naties, Agnus en Keves, al vele jaren met elkaar. Deze oorlog eist soldaten en het openingsfilmpje toont dat ze letterlijk met incubatiecontainers worden gefabriceerd. Deze soldaten beginnen hun leven al als jonge tieners en worden onmiddellijk getraind om succesvol te zijn in de slagvelden. Ze hebben tevens een korte levensduur, als ze niet tijdens de oorlog al doodgaan houden ze na tien jaar op met bestaan. Een leven buiten het conflict bestaat niet voor deze soldaten.

Het is in deze brute realiteit waar de hoofdpersonages zich bevinden. Zij zijn inmiddels veteranen die tegen het einde van hun levenstermijn zitten. Aan het begin van de game vinden ze tijdens een speciale missie een mysterieus object dat hen plotseling uit hun cyclus bevrijdt. Ze krijgen bovendien een nieuwe kracht en leren tevens meer over de waarheid achter het conflict. Ze besluiten vervolgens om de wereld rond te trekken en andere soldaten te bevrijden.

Ik zal in verband met spoilers niet veel meer over het verhaal vertellen, maar het is belangrijk om te weten dat Xenoblade 3 zich juist op het gebied van narratief zich van de andere games onderscheidt. De originele Xenoblade was wat dat betreft nog prima, maar Xenoblade X bijvoorbeeld heeft belabberde personages en een onaf verhaal. Xenoblade 2 is een beetje cliché. Het gaat ook veel te ver de fan service route in en heeft behoorlijk ordinaire halfblote designs.



Monolith Soft heeft met Xenoblade 3 dan eindelijk weer de juiste balans gevonden. Het team van zes is al zowat vanaf het begin compleet, waardoor de schrijvers uitgebreid de kans hebben gekregen om de relaties tussen de personages uit te diepen. Iedereen krijgt een interessant achtergrondverhaal en een kans om zich te ontwikkelen. Tijdens de grote trektochten die je in dit spel maakt stopt het team af en toe bij een kampvuur en dan kletsen ze bijvoorbeeld over hun onzekerheden zonder de overdreven dramatiek waar de voorgaande games soms last van hadden.

Tegelijk is er ook genoeg ruimte voor spektakel en wat je als anime-momenten zou kunnen beschrijven. Monolith Soft haalt voor de cutscenes alles uit de kast en de montage is dit keer echt sensationeel. Fans die al langer meelopen worden trouwens met allerlei referenties de voorgaande games beloond en tegen het einde wordt er ook een duidelijke verbinding gemaakt. Al met al ben ik bijzonder tevreden met de toon, de personages, het grote verhaal en wat vermoedelijk het einde is van deze prachtige serie.

Wat betreft verhaalvertelling heeft Monolith Soft eindelijk weer eens dus puik werk afgeleverd. Het was daarom extra frustrerend om te ervaren dat de gameplay juist weer minder is geworden. Xenoblade 3 lijkt op het eerste gezicht niet veel anders dan de andere games. Het is wederom een MMO-achtige RPG waarin je tijdens gevechten vrij kunt rondbewegen terwijl je allerlei skills strategisch op vijanden gebruikt. Elk spel in de serie sleutelt natuurlijk altijd aan een paar elementen en probeert hier en daar wat nieuws. Het probleem is dat bijna alles wat nieuw is in Xenoblade 3 uiteindelijk slecht uitpakt.



Het vechtsysteem van de Xenoblade-games kon altijd als ‘gecontroleerde chaos’ beschreven worden. Xenoblade 3 streept dat ‘gecontroleerde’ weg. Wat een puinzooi. In deze game zijn er geen bankzitters; de zes teamleden doen allemaal tegelijk mee en bovendien heb je ook altijd een gastpersonage in je party. Zeven personages plus de vijand(en) zorgt veelal voor visuele rommel.

Helaas blijft het daar niet bij, want als speler heb je altijd het gevoel dat je maar geen grip kunt krijgen op het verloop van het gevecht. Het is haast pure willekeur of je eindbazen kunt verslaan of niet. In Xenoblade 3 ben je namelijk meer dan ooit heel afhankelijk van de kunstmatige intelligentie van je teamleden en die is op zijn zachtst gezegd behoorlijk dom. De computergestuurde healers en tanks positioneren zichzelf niet goed waardoor ze soms amper effectief zijn.

Vooral die healers zorgen vaak voor irritatie. Als er iemand tijdens een gevecht doodgaat kan hij of zij alleen door een healer teruggebracht worden. Het probleem is dat al je healers onmiddellijk met zijn allen tegelijk naar het slachtoffer rennen terwijl er maar eentje voor nodig is. Je teamleden kunnen ook zelf beslissen wanneer ze de cruciale ‘interlink’-skill gebruiken, maar als ze dat op een verkeerd moment doen helpt dat het hele gevecht om zeep.



Je kunt uiteraard net als in de voorgaande games tussen personages schakelen, maar in dit deel heb je gewoon niet genoeg tijd om effectief zes personages te controleren. Ik zou maar al te graag net als in Xenoblade 2 een poppenmeester willen zijn die aan de touwtjes van de andere personages trekt, maar dat werkt hier dus enkel heel beperkt. Let wel dat deze minpunten zich vooral in hard mode uiten. Echter, normal mode is ook geen goede oplossing omdat het spel dan hersenloos makkelijk is. Dat is te wijten aan de nieuwe open structuur van het spel, waar ik straks op terugkom.

Eerst moet ik nog even kort ingaan op het nieuwe klassensysteem. In dit spel beginnen je teamgenoten allemaal met een eigen klasse, maar gedurende het verhaal kun je vooral via optionele sidequests maar liefst zeventien andere klassen vrijspelen. Interessant daarbij is dat je specifieke skills van de ene klasse naar een nieuwe klasse kunt meenemen. Hierdoor kun je uiteindelijk hele gespecialiseerde eenheden maken. Dit is op papier allemaal top en ik hou persoonlijk van games met klassensystemen zoals Bravely Default. Echter, in de praktijk is er relatief weinig verschil tussen de klassen in dit spel. Ze vallen allemaal onder de bekende drie grote bomen: DPS, Tank en Healer. Het is nooit echt spannend of leuk om een nieuwe klasse vrij te spelen, omdat het weinig effect heeft op je speelstijl.

Monolith Soft is inmiddels heer en meester in het creëren van grote open werelden met veel verticaliteit en overtuigende, vaak wonderlijke, geografie. De originele Xenoblade maakte in 2010 een spetterende indruk met het ontwerp van de wereld en de sequels deden dat later dunnetjes over. Xenoblade 3 heeft ook indrukwekkende gebieden en het is na Xenoblade X het meest open deel tot nu toe. Na twee iets meer lineaire openingshoofdstukken krijg je in dit spel ontzettend veel vrijheid.



Die vrijheid is een mes dat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant voelt het goed om voor een deel het verloop van je eigen avontuur te bepalen, maar aan de andere kant wordt de balans van het spel verpulverd. Als je besluit om sidequests te gaan doen, ga je makkelijk overleveled raken voor de verhaalmissies, zelfs als je besluit om bij kampvuren de extra XP-optie niet te gebruiken. Daarom is normal mode dus geen goede optie tenzij je echt puur voor die verhaalmissies gaat.

Ik voel me helaas ook gedwongen om even over de Switch te zeuren. Xenoblade 3 doet namelijk ook door de sub-HD-resolutie een beetje pijn aan de ogen. Het is absoluut niet zo wazig als Xenoblade 2, maar ergens blijft het doodzonde dat de fantasierijke werelden van Monolith Soft (nog) niet in hun volle glorie getoond kunnen worden.

Conclusie
Xenoblade Chronicles 3 barst net als veel voorgaande games van Monolith Soft van de ambitie. De gigantische en prachtige wereld maakt wederom indruk en dit keer zijn het verhaal en de personages ook eindelijk weer eens erg sterk. Helaas zorgen nieuwe ideeën voor het vechtsysteem vooral voor chaos. Tevens is de moeilijkheidsgraad in alle opties ongebalanceerd en het klassensysteem maakt weinig verschil. Xenoblade is altijd al een franchise met oneffenheden geweest en dit deel is wat dat betreft niet anders. Toch blijft het ook dit keer een avontuur dat ik niet had willen missen.


 

 

Karel van Hasselt (Kensuke)

Speelt games altijd op hard mode, maar het dagelijks leven staat gewoon op easy mode. Liefhebber en eigenaar van prachtige pugs.

Aantal keer bekeken: 5912 

Laagste 3 prijzen voor Xenoblade Chronicles 3 (Switch)

41.49 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  38.00€ 3.49   € 41.49
Gameshop Twente 8.5
€  38.00€ 5.88   € 43.88
Bol.com Partner 8.5
€  47.00€ 0.00   € 47.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Ronnybb2
Ronnybb2 ( 571   3) 13-08-2022 22:39
Weer een sublieme game.in 1 van mijn favoriete serie.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 9800   19) 13-08-2022 22:51
''Xenoblade 2 is een beetje cliché. Het gaat ook veel te ver de fan service route in en heeft behoorlijk ordinaire halfblote designs.''


avatar van Gamy
Gamy ( 5342   17) 14-08-2022 01:13
Het ziet oké uit, ben van plan uitgebreide versie te kopen, maar ik vroeg me alleen af wanneer komt (in de EU) uit?
avatar van Lokiw
Lokiw ( 235 ) 14-08-2022 02:52
Quote:
''Xenoblade 2 is een beetje cliché. Het gaat ook veel te ver de fan service route in en heeft behoorlijk ordinaire halfblote designs.''
(picture)
Gepost door: CorePrideX op 13-08-2022 22:51
mis juist de fan service in dit deel. Vond deel 2 veel leuker
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1023   1) 14-08-2022 09:45
Goede review en eindelijk een review die wat meer kritisch is op de game.
avatar van Kuromad
Kuromad ( 295   2) 14-08-2022 10:13
Quote:
Het ziet oké uit, ben van plan uitgebreide versie te kopen, maar ik vroeg me alleen af wanneer komt (in de EU) uit?
Gepost door: Gamy op 14-08-2022 01:13

Ik hoorde van iemand die ook graag de collectors edition wil, dat door logistieke problemen dankzij 'de wereld', er later een CE komt, maar zonder game. Je kan de game dus gewoon normaal kopen en later 'upgraden'.
avatar van LukkyNL
LukkyNL ( 199 ) 14-08-2022 13:46

5 budgies van mij. Prachtig weer.
avatar van SSJDennis
SSJDennis ( 6995   16) 14-08-2022 14:53
Quote:
[..]
mis juist de fan service in dit deel. Vond deel 2 veel leuker
Gepost door: Lokiw op 14-08-2022 02:52
same here.
avatar van Frax1988
Frax1988 ( 259   2) 14-08-2022 15:01
Net aan begonnen, benieuwd of ik me kan vinden in het cijfer. Paar minpunten die geschreven zijn vind ik per definitie niet negatief mits het niet verkeerd uitpakt. Zo vind ik het persoonlijk niet vervelend dat als ik besluit alle side quests te doen ik wat makkelijker overal doorheen kom. Eindeloos monsters grinden heb ik namelijk geen zin in (naast side quests). Combat spreekt mij in ieder geval meer aan als deel 1, maar nog niet beter als deel 2 maar dat komt misschien wel later.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 9800   19) 14-08-2022 16:58
Quote:
Helaas blijft het daar niet bij, want als speler heb je altijd het gevoel dat je maar geen grip kunt krijgen op het verloop van het gevecht. Het is haast pure willekeur of je eindbazen kunt verslaan of niet. In Xenoblade 3 ben je namelijk meer dan ooit heel afhankelijk van de kunstmatige intelligentie van je teamleden en die is op zijn zachtst gezegd behoorlijk dom. De computergestuurde healers en tanks positioneren zichzelf niet goed waardoor ze soms amper effectief zijn.

Heb nooit grip verloren in de gevechten, personages zijn perfect aan te sturen en als het niet naar je zin is kan je ze altijd zelf besturen met 2 klikjes. Maar 9 van de 10 keer is het je eigen fout als je personages niet goed aangestuurd worden. Komt vooral door bepaalde abilities en skills die je verkeerd gemixt/matched hebt. Want als een personage bijvoorbeeld break of topple heeft wat alleen aan de zijkant werkt en je geeft hem of haar ook nog eens field skills dan gaan ze natuurlijk kanten op die jezelf niet wilt. Maar nogmaals dat is eenmaal de fout van de speler die zich niet verdiept in het systeem

Quote:
Vooral die healers zorgen vaak voor irritatie. Als er iemand tijdens een gevecht doodgaat kan hij of zij alleen door een healer teruggebracht worden. Het probleem is dat al je healers onmiddellijk met zijn allen tegelijk naar het slachtoffer rennen terwijl er maar eentje voor nodig is. Je teamleden kunnen ook zelf beslissen wanneer ze de cruciale ‘interlink’-skill gebruiken, maar als ze dat op een verkeerd moment doen helpt dat het hele gevecht om zeep.

Hoe meer healers naar je toekomen om je te reviven, des te sneller het gaat. Daarom rennen alle healers naar je toe zodat je sneller weer in actie kan komen. Maar een paar aggro reduce passive skills, abilities, gems en accessoires helpt al enorm. Want de enemies komen nou eenmaal af op de personages die voor veel aggro zorgen. Healing spells en attackers zorgen voor enorm veel aggro en vooral als er critical hits erin verwerkt zijn. Dan ben je al gauw het doelwit. Dus zorgen dat je tanks veel aggro pakken door te zorgen dat ze de juiste skills, abilities, gems en accessoires aan ze te geven. En zelfs dan als je attacker of healer het doelwit word is er nog een passive skill die goed werkt en zorgt voor extra aggro opbouw met elke attack als een non tank character het doelwit word.
Interlink word bijna altijd gebruikt als nood situatie als een karakter bijna dood is. Soms vervelend maar het is ook vervelend als het de healer is die dood is.

Quote:
Je kunt uiteraard net als in de voorgaande games tussen personages schakelen, maar in dit deel heb je gewoon niet genoeg tijd om effectief zes personages te controleren. Ik zou maar al te graag net als in Xenoblade 2 een poppenmeester willen zijn die aan de touwtjes van de andere personages trekt, maar dat werkt hier dus enkel heel beperkt. Let wel dat deze minpunten zich vooral in hard mode uiten. Echter, normal mode is ook geen goede oplossing omdat het spel dan hersenloos makkelijk is. Dat is te wijten aan de nieuwe open structuur van het spel, waar ik straks op terugkom.

Apart want had hier bepaald echt helemaal geen moeite mee. Je kan zo vlug heen en weer schakelen.

Quote:
Eerst moet ik nog even kort ingaan op het nieuwe klassensysteem. In dit spel beginnen je teamgenoten allemaal met een eigen klasse, maar gedurende het verhaal kun je vooral via optionele sidequests maar liefst zeventien andere klassen vrijspelen. Interessant daarbij is dat je specifieke skills van de ene klasse naar een nieuwe klasse kunt meenemen. Hierdoor kun je uiteindelijk hele gespecialiseerde eenheden maken. Dit is op papier allemaal top en ik hou persoonlijk van games met klassensystemen zoals Bravely Default. Echter, in de praktijk is er relatief weinig verschil tussen de klassen in dit spel. Ze vallen allemaal onder de bekende drie grote bomen: DPS, Tank en Healer. Het is nooit echt spannend of leuk om een nieuwe klasse vrij te spelen, omdat het weinig effect heeft op je speelstijl.

Dit is grote onzin, het klassensyteem is bijzonder goed uitgewerkt en heeft enorm veel effect op de speelstijl. Want de combinaties zijn eindeloos en de builds die je per class al hebt kan je tot de nopjes verfijnen. Denk eerder dat het allemaal chaotisch voor je was omdat je totaal niet in het klassensysteem verdiept hebt. Want de meeste irritaties die je had komt vooral omdat je de personages niet goed hebt aangepast.

Maar goed de game is flink genieten als je fan bent van JRPGs met een verfijnd battle systeem. Altijd blij met Xenoblade games die eens wat anders doen met het systeem dan die andere honderden RPG's die constant hetzelfde doen.
avatar van MatB20
MatB20 ( 1496   1) 14-08-2022 20:15
Core snapt het. Xenoblade 1 heeft mij behoorlijk gegrepen door het toffe en unieke combatsysteem. Maar je moet je er zeker in verdiepen. Nu tussendoor even wat andere games uit backlog wegwerken en dan op naar deeltje 2. Deel 3 heb ik in huis en heb al best wat beelden op YouTube bekeken. Het is best wel een mooie game valt op. Knap dat ze dat uit die hardware kunnen persen.
avatar van Kensuke
Kensuke ( 70 ) 15-08-2022 01:56
Rol: Reviewer
Quote:
[..]
Knip
Gepost door: CorePrideX op 14-08-2022 16:58

Ik heb de game uitgespeeld op hard mode en alle optionele bazen verslagen. Volgens mij begrijp ik de systemen van het spel erg goed. Ik heb bovendien alle Xenoblade Blade-games uitgespeeld, inclusief superbazen. Zoals gezegd komen de problemen vooral naar voren in hard mode. In normal mode kun je gewoon auto-battle aanzetten en de game laten bepalen wat voor uitrusting je personages nemen.

Tussen personages schakelen is niet vlug. Je moet door een horizontale lijst namen scrollen en in hard mode ben je vaak dan al te laat. Het is sowieso niet mogelijk om iedereen op een goede manier te micromanagen. De AI begrijpt positionering en prioriteit van revives en buffs niet. Het maakt niet uit wat voor skills je geeft, dat blijft een feit. Final Fantasy XII heeft dit probleem al in 2006 opgelost met het gambit-systeem.

Nee, ik heb mijn healers geen 'back attack' skills gegeven en ik weet heel goed hoe je aggro moet managen met o.a. skills, uitrusting en gems. Het probleem is dat bazen veelal AoE-aanvallen hebben die toegesnelde healers verpulveren. De enige oplossing is dan om de patronen te onthouden en op het juiste moment 'follow leader' aan te zetten om de healers tegen te houden, maar dat resulteert dan weer in andere issues omdat iedereen stopt met skills gebruiken.

De sleutel om te winnen in hard mode zijn de chain attacks en de gigantische damage multipliers die je daarvan kunt krijgen. Chain attacks zetten de actie letterlijk stil, waardoor de chaotische elementen van het vechtsysteem er dan niet meer toe doen.
avatar van DeGoeisteKaas
DeGoeisteKaas ( 3225   22) 15-08-2022 08:41
Quote:
[..]


Ik heb de game uitgespeeld op hard mode en alle optionele bazen verslagen. Volgens mij begrijp ik de systemen van het spel erg goed. Ik heb bovendien alle Xenoblade Blade-games uitgespeeld, inclusief superbazen. Zoals gezegd komen de problemen vooral naar voren in hard mode. In normal mode kun je gewoon auto-battle aanzetten en de game laten bepalen wat voor uitrusting je personages nemen.

Tussen personages schakelen is niet vlug. Je moet door een horizontale lijst namen scrollen en in hard mode ben je vaak dan al te laat. Het is sowieso niet mogelijk om iedereen op een goede manier te micromanagen. De AI begrijpt positionering en prioriteit van revives en buffs niet. Het maakt niet uit wat voor skills je geeft, dat blijft een feit. Final Fantasy XII heeft dit probleem al in 2006 opgelost met het gambit-systeem.

Nee, ik heb mijn healers geen 'back attack' skills gegeven en ik weet heel goed hoe je aggro moet managen met o.a. skills, uitrusting en gems. Het probleem is dat bazen veelal AoE-aanvallen hebben die toegesnelde healers verpulveren. De enige oplossing is dan om de patronen te onthouden en op het juiste moment 'follow leader' aan te zetten om de healers tegen te houden, maar dat resulteert dan weer in andere issues omdat iedereen stopt met skills gebruiken.

De sleutel om te winnen in hard mode zijn de chain attacks en de gigantische damage multipliers die je daarvan kunt krijgen. Chain attacks zetten de actie letterlijk stil, waardoor de chaotische elementen van het vechtsysteem er dan niet meer toe doen.
Gepost door: Kensuke op 15-08-2022 01:56
Gewoon negeren. Stel je voor dat je een andere mening hebt en dit spel niet de perfectie zelf vindt... Prima review hoor.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 9800   19) 15-08-2022 09:14
Ik heb de game letterlijk gisteren in hardmode uitgespeeld. Switchen gaat aardig goed per personage. Elke keer 4-5 ringen op elkaar omdat ze bijelkaar blijven. Heb geen enkel probleem ervaren omtrent de combat waar jij zo tegen aanliep. Laten we het maar houden erop dat we allebei het anders hebben ervaren. Oh en het stukje dat alleen healers je kunnen reviven klopt niet. Je hebt een item die je kan geven aan attackers of tanks en dan kunnen ze je reviven.

@degoeistekaas
Meningen kunnen verschillen natuurlijk, maar ik heb het probleem niet meegemaakt waar hij tegen aanliep. Dus als hij daarover negatief praat mag ik er niets van zeggen? Beetje gekke wereld en nee de game is niet perfect en heb ik ook nooit gezegt. Speel de game maar eens voordat je praat over iets waar je geen verstand van heb.

Geef de game persoonlijk een 9. Wat mij een beetje tegenviel zijn de soundtrack en de sidequests. Soundtrack was goed maar niet zoals de soundtrack van Xenoblade 2. Sidequests (buiten de hero quests om) is nooit een sterk punt geweest in de Xeno series over het algemeen. Buiten dat om de Gameplay, wereld, cast en verhaal enorm genieten.
avatar van RoyVG
RoyVG ( 998 ) 15-08-2022 09:17
Ik ben het niet helemaal eens met het eindcijfer, ik had het ten minste 4/5 gegeven, maar begrijp de kritieken wel en begrijp waar ze vandaan komen. Ik heb ook dingen waarvan ik zeg 'dat kon ook anders...'. Ik vind de grote afhankelijkheid van de Chain Attacks en de Ouroboros vormen voor big damage tijdens bossfights een beetje vervelend worden tegen het eind. Ik vind het class system heel tof, maar om de classes bij andere characters te moeten unlocken vind ik dan weer vervelend omdat ik daardoor niet meteen een party setup kan maken die ik wil. Performance is ook een nitpick van mij, een resolutie die constant zakt naar SNES standaarden is het toch best storend na een tijdje (oké, oké, zo erg is het ook weer niet).

De game heeft zijn issues, maar elke jRPG heeft die. Maar al met al heb ik me er uitstekend mee vermaakt.
avatar van Skirroz_VG
Skirroz_VG ( 730 ) 15-08-2022 13:28
Quote:
[..]
mis juist de fan service in dit deel. Vond deel 2 veel leuker
Gepost door: Lokiw op 14-08-2022 02:52

Als je graag anime kijkt in je vrije tijd begrijp ik dat. Ik heb zelf namelijk ook totaal geen moeite met de fan service. De mensen die erover klagen vinden een JRPG op zijn tijd leuk, maar houden niet zo van anime.
avatar van Goukipau
Goukipau ( 120 ) 15-08-2022 19:50
Prima review imo. Het battlesysteem is inderdaad niet geweldig en er zijn maar weining mensen die character wisselen tijdens een battle en voor velen ziet het er soms inderdaad uit als een totale chaos.

Normal of hard, het heeft mijzelf nooit uitgemaakt in games als deze en zeker niet, als de game een totaal broken klasse bevat, zodat je zelfs met lv 1 characters een lv200 superboss kan verslaan door oneindig invincibility...

Als je zelf er maar mee vermaakt, is het toch prima.
avatar van Sebasbrawler
Sebasbrawler ( 69 ) 16-08-2022 08:27
Gisteren het spel uitgespeeld, de Post-JRPG depression is real. WHAT WILL I PLAY NOW?!
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 16-08-2022 12:49
Quote:
[..]


Heb nooit grip verloren in de gevechten, personages zijn perfect aan te sturen en als het niet naar je zin is kan je ze altijd zelf besturen met 2 klikjes. Maar 9 van de 10 keer is het je eigen fout als je personages niet goed aangestuurd worden. Komt vooral door bepaalde abilities en skills die je verkeerd gemixt/matched hebt. Want als een personage bijvoorbeeld break of topple heeft wat alleen aan de zijkant werkt en je geeft hem of haar ook nog eens field skills dan gaan ze natuurlijk kanten op die jezelf niet wilt. Maar nogmaals dat is eenmaal de fout van de speler die zich niet verdiept in het systeem

[..]


Hoe meer healers naar je toekomen om je te reviven, des te sneller het gaat. Daarom rennen alle healers naar je toe zodat je sneller weer in actie kan komen. Maar een paar aggro reduce passive skills, abilities, gems en accessoires helpt al enorm. Want de enemies komen nou eenmaal af op de personages die voor veel aggro zorgen. Healing spells en attackers zorgen voor enorm veel aggro en vooral als er critical hits erin verwerkt zijn. Dan ben je al gauw het doelwit. Dus zorgen dat je tanks veel aggro pakken door te zorgen dat ze de juiste skills, abilities, gems en accessoires aan ze te geven. En zelfs dan als je attacker of healer het doelwit word is er nog een passive skill die goed werkt en zorgt voor extra aggro opbouw met elke attack als een non tank character het doelwit word.
Interlink word bijna altijd gebruikt als nood situatie als een karakter bijna dood is. Soms vervelend maar het is ook vervelend als het de healer is die dood is.

[..]


Apart want had hier bepaald echt helemaal geen moeite mee. Je kan zo vlug heen en weer schakelen.

[..]


Dit is grote onzin, het klassensyteem is bijzonder goed uitgewerkt en heeft enorm veel effect op de speelstijl. Want de combinaties zijn eindeloos en de builds die je per class al hebt kan je tot de nopjes verfijnen. Denk eerder dat het allemaal chaotisch voor je was omdat je totaal niet in het klassensysteem verdiept hebt. Want de meeste irritaties die je had komt vooral omdat je de personages niet goed hebt aangepast.

Maar goed de game is flink genieten als je fan bent van JRPGs met een verfijnd battle systeem. Altijd blij met Xenoblade games die eens wat anders doen met het systeem dan die andere honderden RPG's die constant hetzelfde doen.
Gepost door: CorePrideX op 14-08-2022 16:58

Helemaal mee eens, hoe kan het willekeur zijn of je een baas kan verslaan of niet? Ik heb in het begin aardig wat sidequests gedaan en dan ben je al snel overlevelled. De gevechten zijn chaotisch maar goed te volgen als je focus houdt op het personage waar je mee speelt. Zo speel ik wel en dat gaat prima. Je kunt met de classes een gebalanceerd team bouwen, doe je dat niet, dan ga je dood. Als je 1 healer in je team hebt en voor de rest aanvallers en defenders dan ga je het zwaar hebben.

Klinkt iig alsof de reviewer zich niet genoeg verdiept heeft. Ik ben geen fanboy, ik heb meer genoten van deel 2 dan deel 1 maar ik vind deel 3 ook weer heel goed.