Nog één nachtje en het is zover, Nintendo’s dubbelgeschermde handheld ligt dan eindelijk in de winkels, te wachten totdat jij hem vol liefde en een dikke portemonnee komt ophalen. Zoals je al weet zal deze vergezeld worden door maarliefst twee racegames, te weten Ridge Racer DS en Asphalt Urban GT. De review van de eerstgenoemde heb je nu al voorbij zien komen, en nu is het vanzelfsprekend genoeg ook tijd om de andere game eens op de ontleedtafel te leggen. Dit is M-Gaming’s Asphalt Urban GT review, één van de twee racegames voor de Nintendo DS. Read on!
Geschiedenis
Nou ja, geschiedenis. Zo’n rijke geschiedenis heeft deze game eigenlijk nog niet. Het kan zelfs dat je helemaal nog nooit van de franchise gehoord hebt, aangezien de enige verschijning van de game tot nu toe op de Nokia N-Gage was, en dat is nou ook niet echt dé handheld die iedereen op de voet volgt. Niet dat dat een slechte game was trouwens, de game werd redelijk goed ontvangen met een gemiddelde score van een 7,8. Gameloft, de developer van Ashpalt Urban GT, is trouwens geen onbekende met spellen ontwikkelen voor handhelds, hun hele repertoire bestaat hier namelijk uit. Naast een paar N-Gage spellen zoals Rayman 3, Splinter Cell en Ghost Recon, heeft Gameloft erg veel spellen gemaakt voor mobiele telefoons. Een kleine greep uit de lijst: Prince of Persia Warrior Within, XIII, Splinter Cell Pandora Tomorrow 3D, Rainbow Six 3 en Rayman Golf. Asphalt Urban GT voor de DS is dus Gameloft’s eerste uitstap naar een échte pure handheld, eentje die mensen echt voor de games halen en waar dus alleen de kwaliteit van de spellen telt. Lees dus snel verder of deze nieuwe weg die developer Gameloft is ingeslagen een goede, of een slechte keuze was.
Features
Als je alleen naar de features die deze game je te bieden heeft zou kijken, zou je nog redelijk onder de indruk raken. Waar Ridge Racer je 3 verschillende gebieden bied daar heeft Asphalt er 9. Ook heeft Asphalt Urban GT 35 verschillende races om te voltooien, Ridge Racer DS ‘maar’ 20. Verder is een van de aantrekkelijkste features van dit spel het autoaanbod, dit is namelijk erg indrukwekkend. Er zijn in totaal 25 auto’s van verschillende bekende automerken aanwezig, zoals de Aston Martin Vanquish, Hummer H1, Lamborghini Diablo Roadster, Nissan Skyline GT-R, Shelby GT500 en nog veel meer grootheden. Nadat je het geld bij elkaar hebt geraced om één van deze auto’s te kopen, kun je naar de garage gaan en beginnen te sleutelen. À la NFSU kun je namelijk allerlei upgrades voor je auto kopen, zoals een betere wegligging, een sterkere motor of krachtigere remmen.
Klik om te vergroten
De te spelen modes zijn Instant Play, Road Challenge, Free Race, Time Attack, Cop Chase en Championship. Instant Play, Time Attack en Free Race staan natuurlijk voor zich. Road Challenge is de mode waar je voor nieuwe auto’s kunt racen, die je dan zo vrijspeelt wanneer je van ze wint. In Cop Chase race jij als politieagent achter 7 auto’s aan, die je moet zien te stoppen voordat de tijd op is. Wanneer je ze lang genoeg in je vizier gevangen hebt, zullen ze vanzelf stoppen en krijg je wat extra tijd erbij welke je hard nodig hebt om de volgende een beetje in te kunnen halen. Natuurlijk heeft ook deze game een main mode, Championship genaamd. Hier kun je 35 verschillende races rijden tegen 7 computergestuurde tegenstanders, waarin het de bedoeling is de 1e, 2e of 3e plaats te halen in het eindklassement. Verder heeft deze game natuurlijk ook een multiplayer mode, maar die zal ik later in de review wel apart behandelen.
Gameplay
Tjah, nou zijn we bij een pijnlijk punt uitgekomen. Daar dit onderdeel van de game cruciaal is, zou je toch mogen verwachten dat dit vooral bij een spel voor de Nintendo DS, waar gameplay voorop staat, wel goed zou zitten. Niet dus. Gameloft heeft zich er op dit punt gewoon geprobeerd makkelijk vanaf te komen, iets wat ze uiteindelijk duur is komen te staan. Qua gebruik van het touchscreen en de andere functies is deze game gewoon slecht, in elk geval ver onder de maat van wat je mag verwachten van een DS game. Het tweede scherm word alleen maar gebruikt voor de rondetijd en een lullig mapje, het is op geen enkele manier mogelijk om via het touchscreen de game te besturen, en dat is nog lang niet alles. Eerst dit even verwerken; de game gebruikt het touchscreen niet onder het spelen. ‘Hoe moet ik dan sturen?’, vraag je je af? Gewoon, met het D-pad, zoals je dat ook 20 jaar geleden deed. Niet dat dat dan zo slecht werkt, maar dit is gewoon niet acceptabel. Maar hier houd het niet eens op, onder het racen zitten er wel meer dingen fout. Verkeerde richtingpijlen, bomen en palen waar je doorheen kan rijden, tegenstanders met het AI van een nat bierviltje en niet kloppende crashes zijn enkele voorbeelden van dingen die in deze game aardig fout zitten.
Maar goed, we kijken even verder wat de game te bieden heeft. Zodra je begint te spelen, valt je op dat Gameloft erg goed naar spellen als Burnout 3 en Need for Speed gekeken heeft. Zo heb je in de game onder het racen een turbo, die gevuld word wanneer je (net zoals bij burnout) tegen het verkeer inrijd, door de bochten glijdt of andere roekeloze acties uitvoert. Het enige wat hier jammer aan is, is dat je auto praktisch onbestuurbaar word wanneer je een turbo loslaat, en je dit dus alleen op rechte stukken kunt gebruiken.
Als je dus alles bij elkaar optelt, aftrekt, vermenigvuldigd en deelt, komt er simpelweg uit dat que gameplay er nog wel wat aan de game gesleuteld had mogen worden. Natuurlijk zul je dit altijd zien bij launchgames, maar bij dit spel is het wel érg extreem.
Graphics & Sound
Nou mag Asphalt al op verschillende fronten gefaald hebben, qua snelheidsgevoel is de game zeker een winnaar. Gameloft heeft er namelijk voor gezorgd dat deze game met een stabiele 60 frames per second draait, iets wat dat gevoel zeker ten gunste komt. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat de meeste textures en trackside objecten er een beetje simpel uitzien, maar voor deze game die de launch deadline moest halen, is het natuurlijk het één of het ander. En op een paar pop-up objecten na, zit het grafisch gedeelte van deze game dus wel snor.
Verder zit het met het geluid ook wel goed, leuke deuntjes onder het racen en goede geluiden van de auto’s zorgen ervoor dat er op dit punt niks aan te merken is aan de game.
Multiplayer
Een racegame mag zich natuurlijk geen volwaardige racegame noemen zonder over een goede multiplayer mode te beschikken. Ook Asphalt Urban GT heeft deze natuurlijk, al is het wel alleen maar multi-cart. Je moet dus eerst andere mensen vinden die de game ook hebben gekocht, voordat je kunt beginnen met racen. Jammer is wel dat het niet mogelijk is om bots mee te laten racen, en ook wordt al het gewone verkeer uitgeschakeld. Ook is jammer dat het racen niet via de aanwezige ‘klassen’ gebeurd. Ik zal het even uitleggen. In de Championship mode worden de auto’s waarin je raced namelijk verdeeld in klassen. De ene race rijdt je met sportwagens, de andere met allerlei soorten Hummers en de andere bijvoorbeeld weer met Lamborghini’s, klassen waarin de snelheden die de voertuigen kunnen halen erg uiteen liggen. In de tijd dat jij namelijk één rondje met een Volkswagen Kever rijdt, haalt een Lamborghini er 3. In de multiplayer mode zitten allemaal deze auto’s in een grote hutspot, waar jij dus je favoriet uit mag kiezen. Je begrijpt natuurlijk al waar dit heen gaat. Wanneer jij niet de snelste auto die ertussen zit kiest, ben je al op voorhand verloren.
Verder is het ook mogelijk om met z’n tweeën Cop Chase te spelen, iets wat dan wél weer goed in elkaar zit.
Conclusie
Een typische launchgame, dat kan in ieder geval van Ashpalt Urban GT gezegd worden. Gameloft had de spaarzame tijd die ze in de grafische engine gestoken hebben beter ergens anders aan kunnen besteden, zoals een betere benutting van de speciale functies van de DS, of in elk geval voor een uniekere race ervaring. Leuk voor eventjes, maar met met Ridge Racer DS naast zich in de schappen en Need for Speed 2 in het oogvizier had deze game beter nog een tijdje in de studio’s kunnen blijven, om er daadwerkelijk iets moois van te maken, iets wat de DS en zijn unieke functies waardig is.
Oordeel Asphalt: Urban GT (NDS)
- Graphics 80
- Gameplay 50
- Originality
- Sound 75
- Replay 60
- Eindcijfer 55