Vraag aan de gemiddelde gamer wat zijn of haar eerste gedachte is bij de Dead or Alive-serie en je zult horen: “Is dat niet die game met die schuddende lichaamsdelen?”
Dat klopt ook zeker, want hier is natuurlijk ooit bewust voor gekozen als een schreeuw om aandacht in het oerwoud van alle vechtgames. Maar behalve dit opvallende aspect, staat Dead or Alive (DOA) ook al jaren garant voor het leveren van zeer toegankelijke kwalitatieve vechtgames. Je kunt als beginner door simpelweg te ‘button bashen’ namelijk al een heel eind komen, al zal je het uiteindelijk toch altijd afleggen tegen een speler die een karakter helemaal heeft leren te beheersen. In 2012 zag DOA 5 al het licht en nu, drie jaar later, vond ontwikkelaar Team Ninja het tijd om met een ultieme uitbreiding ook de next-gen consoles aan te doen. Levert deze derde update van DOA 5, genaamd Last Round, ook de ultieme DOA-beleving?
Plastische upgrade?
Het minste dat je mag verwachten van een upgrade naar de next-gen consoles zou toch wel op grafisch gebied mogen zijn. DOA 5 zag er immers al prima uit op de Xbox 360 en PS3, en met de belofte dat de game op 1080p en in 60fps zou gaan draaien mag je toch heel wat verwachten. Laat ik je hiermee gelijk uit de droom helpen, want ook al zien de karakters er iets beter uit, zien we zweetdruppels en vuil verschijnen en beweegt alles (ja echt alles) nog wat soepeler heen en weer; echt heel erg imponerend is het niet. Sterker nog, Team Ninja laat behoorlijke steken vallen als je verder kijkt dan de karakters zelf. De arena’s zien er helemaal niet zo geweldig uit en de cutscènes tijdens het altijd flinterdunne verhaal ogen ook zeer matig. Het is gewoon alsof de game een ietwat goedkope, matige plastische chirurg heeft bezocht. Gezien het bekende handelsmerk van de game, is dit misschien wel de beste vergelijking die je kunt maken.
Rock, paper, scissors
Tot nog toe klinkt alles misschien lichtelijk negatief, maar uiteindelijk valt of staat een vechtgame natuurlijk vooral op het gebied van de gameplay. En laat die nou net, zoals in alle delen van DOA, weer prima in elkaar steken. Het vechtsysteem in de DOA-serie is al sinds jaar en dag simpel, maar tegelijkertijd erg slim uitgedacht. De aanvallende moves, slaan of schoppen, verslaan grepen, terwijl grepen op hun beurt winnen van counters en zijn counters vervolgens weer sterker dan de aanvallende moves. Daarmee heb je een soort driehoeksysteem dat redelijk eenvoudig aan te leren is, en waarmee je zonder al te ingewikkelde knoppencombinaties al zeer snel heel erg leuke potjes kunt spelen. Voor de speler die zich nog wat meer wil verdiepen in een karakter is er bovendien een prima tutorial aanwezig, waarbij je langzaam van de beginnende bewegingen naar de ingewikkelde combinaties wordt meegenomen. Speel je nou de Story Mode (verwacht geen Oscar-winnend verhaal), een Single of Tag Match op de bank tegen een vriend of de computer, of beproef je je geluk online: de gameplay zorgt ervoor dat iedere match weer spectaculaire gevechten oplevert.
Last Round
Met de benaming Last Round verwacht je eigenlijk een ultieme upgrade van de oorspronkelijke DOA 5 en zijn eerdere updates. Wat dat betreft worden we bediend door de toevoeging van een tweetal karakters en arena’s. Zo kunnen we naast de 32 speelbare vechters aan de slag met Raidou, de schurk uit het eerste deel van DOA in cyborg-gedaante, en met Honoka, een schoolmeisje dat op achttienjarige leeftijd al heel wat ‘talenten’ bezit. Verder kan er gevochten worden in de ‘nieuwe’ arena’s Crimson en The Danger Zone, wat eigenlijk heruitgaven zijn van arena’s uit vorige delen van DOA. Ook is er natuurlijk weer gesleuteld aan de balans tussen de vechters en zijn er weer vele kostuums toegevoegd, zodat je de dames nog schaarsgekleder kan doen rondhuppelen.
Vreemd is echter het feit dat er kort na de lancering van Last Round alweer DLC in de planning staat. Dat maakt de betekenis van de toevoeging Last Round toch wel behoorlijk dubieus.
Waar voor je geld?
Als je Dead or Alive 5 of één van zijn eerdere updates al in huis hebt, is er eigenlijk weinig reden om DOA 5 Last Round ook nog eens aan te schaffen. De game ziet er niet bijster veel mooier uit op de next-gen consoles en de benaming Last Round blijkt ook nog eens een dubieuze te zijn. Voor de gamers die geen DOA 5 in huis hebben of die gewoon van een fijne vechtgame houden, is DOA 5 Last Round zeker aan te raden. De vele content en de lage opstapdrempel zorgen ervoor dat er maar weinig vrienden zullen zijn die niet te porren zijn voor een paar snelle potjes, terwijl je zelf de karakters door veel te oefenen leert kennen. Dus bezit je een Xbox One of PS4 en ben je op zoek naar een lekkere vechtgame, dan is DOA 5 Last Round zeker een aanschaf waard.
Deze review is geschreven door Frido van der Wal
Oordeel Dead or Alive 5: Last Round (PS4)
- Graphics 65
- Gameplay 80
- Originality 65
- Sound 70
- Replay 85
- Eindcijfer 70