Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Demon's Souls (PS5)
90 100 1

Review Demon's Souls (PS5)

Wanneer er een nieuwe console op de markt verschijnt horen daar natuurlijk launchtitels bij. Spellen die je over moeten halen dit nieuwe stukje hardware op dag 1 in huis te halen. Waar Sony met de PlayStation 5 een van de beste launch line-ups aller tijden neer lijkt weten te zetten is er één titel die er voor veel PlayStation-gamers tussen uit springt: Demon’s Souls. Een remake van de inmiddels legendarische klassieker uit 2009 uit de stal van FROM Software. Er waren wat twijfels of deze remake de geest van het origineel wel in ere zou houden, maar wij hebben voor je uitgezocht of deze twijfels gegrond zijn of nergens voor nodig zijn geweest.

 

“Demon’s Souls is ongelooflijk slecht”
Het originele Demon’s Souls is een spel met een bijzondere geschiedenis. Sony gaf het Japanse FROM Software - destijds nog een vrij kleine ontwikkelaar - de taak een tegenhanger voor de The Elder Scrolls-serie te maken die exclusief op PlayStation-consoles zou verschijnen. Dit was echter makkelijk gezegd dan gedaan en na een aantal mislukte ideeën zoals een first-person perspectief werd als laatste redmiddel Hidetaka Miyazaki - toen nog slechts coder bij FROM, inmiddels president - aan het roer gezet van de fantasy RPG. Miyazaki besloot met de game terug te gaan naar de filosofie achter hun oudere King’s Field-games en hiermee weer een game in de markt te zetten die je aan je lot over liet in plaats van je aan de hand te nemen zoals menig andere moderne videogame.

Tijdens meetings met Sony lieten FROM Software-medewerkers niks weten over de moeilijkheidsgraad omdat ze bang waren dat Sony zou eisen dat de game toegankelijker gemaakt zou worden. Tijdens shows als de E3 en Tokyo Gameshow kwam dan ook bijna niemand door de demo heen en toen Shuhei Yoshida - in die tijd president bij Sony Computer Entertainment Worldwide Studios - het spel eindelijk zelf onder handen mocht nemen zat hij urenlang vast in het begin en noemde hij het spel “ongelooflijk slecht.” Iets waar de beste man jaren later op terug is gekomen nadat Demon’s Souls wereldwijd een gigantisch succes bleek te zijn, waarna FROM Software de Dark Souls-serie, Sekiro en het exclusief op PlayStation verschenen Bloodborne heeft mogen maken. Ondanks de geplaagde ontwikkeling en vrij negatieve eerste reacties is het een spel dat het gaminglandschap voorgoed heeft veranderd.



 

 

Leer en overleef
Voor wie niet bekend is met de Souls-games: Demon’s Souls is een dark fantasy role-playing-game waarin je in de huid kruipt van een blanco figuur die je zelf voorziet van een naam en een klasse, waarmee je je een weg baant door verschillende werelden die bezaaid zijn met monsters en grote bazen die je in twee klappen neermaaien. Ga je dood? Dan begin je weer aan het begin van het level en zijn alle vijanden weer terug. Het is een concept dat voor buitenstaanders vaak lastig te begrijpen is. Waar zit het plezier in constant doodgaan? Wat is er leuk aan het verliezen van al je progressie? Waar het echter om draait in de Souls-games is dat je geconfronteerd wordt met je eigen fouten. Ga je dood tijdens een bossfight? Dan was je waarschijnlijk te gretig en wilde je een extra klap uitdelen waar dit niet kon. Word je door een groepje vijanden een hoekje in gedreven en tot moes gehakt? Dan heb je waarschijnlijk niet goed genoeg om je heen gekeken en geluisterd naar het omgevingsgeluid voordat je de hoek om rende. Het is een spel dat draait om het door en door leren kennen van je vijand, van z’n aanvalspatronen, en van de wereld om je heen. En wanneer dat lukt en je de baas verslaat dan voelt dat ook echt verdiend. Want jij hebt het gedaan. Jij hebt jezelf aangeleerd hoe je het gevecht naar je hand kunt zetten. Het is een spelconcept dat voor veel spelers even tijd nodig heeft voordat het klikt, maar wanneer het klikt krijg je een spelervaring die laat zien hoe oppervlakkig menig ander actiespel eigenlijk is.

Een nieuw jasje
En dat is bij deze remake niet anders. Bluepoint Games, bekend van onder andere de fantastische Shadow of the Colossus remake van een aantal jaren terug, heeft de code van het originele spel gepakt en naast wat quality of life-verbeteringen eigenlijk enkel de audiovisuele verf van een upgrade voorzien. Het spel voelt en speelt nog hetzelfde als in 2009, wat goed laat zien hoe tijdloos een spel als Demon’s Souls eigenlijk is. Ondanks dat er qua gameplay weinig is veranderd aan deze PlayStation 5-versie van Demon’s Souls is het spel grafisch op moment van schrijven een van de mooist ogende games ooit gemaakt. Het spel beschikt over een ‘cinematic mode’ waarin het spel gepresenteerd wordt in 4K, maar met een framerate van 30 frames per seconde, en een ‘perfomance mode’ waarin de resolutie wordt verlaagd naar 1440p, met een 60 frames per seconde framerate. Grafisch zit er met dank aan een fantastische upscale-implementatie echter zo weinig verschil in beide modi, waardoor de 60 fps optie echt de ultieme manier is om Demon’s Souls te ervaren. Dit heeft echter niet enkel invloed op het beeld, maar ook op de gameplay.



 

 

Demon’s Souls is namelijk een spel waar één frame letterlijk het verschil kan betekenen tussen leven en dood. Met een verdubbelde framerate reageert het spel dus twee keer zo snel op jouw input, waardoor je misschien net iets sneller uit de weg rolt voor een sterke aanval, of net nog een extra klap uit kunt delen waar je anders te laat voor was. Ook heeft Bluepoint de creatieve vrijheid gehad over het audiovisuele aspect van de game: hoewel dit voor het grootste gedeelte fantastisch uitgepakt heeft, bijvoorbeeld in de verschillende spelwerelden die er smeriger en meer vernietigd dan ooit uitzien, zijn niet alle personages even goed uit de verf gekomen. Een goed voorbeeld is de Fat Official; een vijand in de game met een soort Joker-achtige glimlach op z’n snoet, die in deze remake meer iets weg heeft van een boomer uit Left 4 Dead dan een Souls-vijand. Ook de muziek is onder handen genomen. De originele Demon’s Souls soundtrack van Shunsuke Kida is door z’n low budget midi-sound echt enorm verouderd. Bluepoint heeft wat dat betreft de muziek van Demon’s Souls echt naar een hoger niveau getild, door er een 120-koppig orkest op te zetten. Hierdoor klinkt de muziek epischer dan ooit wat regelmatig voor kippenvel zorgt tijdens de heftige bossfights. Echter doet het qua sound wel iets meer aan Bloodborne denken dan aan het originele Demon’s Souls wat qua geluid toch wel een wat intiemere ervaring is. Productietechnisch dus zeker een vooruitgang en de nieuwe soundtrack slaat de plank zeker niet mis, alleen het maakt de ervaring toch een beetje anders.

Easy mode
Ondanks dat Demon’s Souls er in 2020 echt waanzinnig uitziet en klinkt blijft het echter wel de eerste game in een lange reeks actie RPG’s en dat is in het design van de game goed merkbaar. De spelwereld bestaat uit vijf werelden die ieder meerdere levels beslaan en grotendeels in willekeurige volgorde gespeeld kunnen worden. Deze levels worden vaak afgewisseld met een baas. Deze bazen zijn vaak erg gimmicky en voelen soms meer aan als een puzzel, waardoor ze vrij makkelijk te verslaan zijn wanneer je het trucje eenmaal door hebt. Een goed voorbeeld is de Tower Knight; een van de eerste bosses in de game. Wanneer je hem raakt met je zwaard merk je dat je eigenlijk maar weinig schade uitdeelt. Hak je vaak genoeg in op z’n achillespezen, dan zakt hij op een gegeven moment door z’n knieën waarna je gigantisch veel schade kunt toebrengen op z’n hoofd. Zo hebben vrij veel bazen in Demon’s Souls hele duidelijke zwakke plekken of zwaktes waardoor dit deel qua bossfights op een enkel gevecht na absoluut de makkelijkste titel in de reeks is.



 

 

Iets waar buitenstaanders vaak om vragen is een ‘easy mode’. Iets wat totaal tegen de filosofie van de serie in gaat en compleet zou verpesten wat de games zo goed maakt: namelijk de voldoening van het eindelijk verslaan van een vijand die nog net niet het bloed onder je nagels vandaan haalt. Bluepoint heeft dan ook niet lang na hoeven denken voor ze de beslissing hebben gemaakt een desbetreffende spelmodus niet toe te voegen aan deze remake. Toch hebben ze iets toegevoegd om deze spelers tegemoet te komen. Demon’s Souls beschikt namelijk via de ‘activity cards’ van de PlayStation 5 over meer dan 180 hulpvideo’s die je bijvoorbeeld laten zien waar goede wapens liggen of wat de zwakke plek is van een baas. Op deze manier wordt het spel toch iets toegankelijker voor nieuwe spelers zonder dat het invloed heeft op de game zelf. Ook is magie in Demon’s Souls enorm sterk. Een nieuwe speler kan dus het beste voor de ‘Royalty’-klasse kiezen zodat hij of zij van een veilige afstand vijanden uit kan schakelen. Dit betekent niet dat je makkelijk door de game rolt zonder er moeite voor te hoeven doen, maar in combinatie met het ‘Crescent Falchion’-wapen dat je vrij aan het begin van het spel kunt vinden kom je als nieuwe speler echt een heel eind. Ook is het nog altijd mogelijk online hulp in te schakelen van andere spelers bij gevechten waar je écht niet voorbij komt. Voor wie altijd al een Souls-game wilde spelen, maar afschrikt van de moeilijkheidsgraad is Demon’s Souls op de PlayStation 5 dus een perfecte instapper.



 

 

Meerdere keren
Voor deze review hebben wij het spel twee keer helemaal doorgespeeld. De eerste keer deden we er iets langer dan 18 uur over, waar we New Game+ in een kleine 12 uur doorspeelden. Iemand die nog nooit Demon’s Souls gespeeld heeft zal er makkelijk meer speeltijd uit halen aangezien de wereld vol geheimen zit en het wel even kan duren voordat je een baas z’n zwakke plek doorhebt. Een nieuwe Souls-speler haalt hier met gemak meer dan 30 uur speelplezier uit. Daarnaast is Demon’s Souls door haar vrije volgorde van levels uitermate geschikt vaker te spelen, aangezien je met poppetjes van verschillende klassen meer moeite zult hebben in gebied A dan in B en andersom, wat dus verschillende routes door de werelden vereist en waardoor je andere tactieken toe zult moeten passen op de bazen. PlayStation-games zijn deze generatie duurder geworden, maar ondanks deze prijsverhoging krijg je met Demon’s Souls absoluut waar voor je geld.

Daarmee is Demon’s Souls op de PlayStation 5 niet alleen een fantastische titel, maar ook nog eens de perfecte launchgame. Het is een spel waarmee je makkelijk tientallen uren zoet bent en ondertussen grafisch goed laat zien waar de PlayStation 5 toe in staat is. Het spel is voorzien van wat moderne snufjes zoals een uitgebreide fotomodus, grafische filters, een framerate van 60 frames per seconde en een prachtige 4K-resolutie. Voor veel spelers die ingestapt zijn bij de PlayStation 4 of net een PlayStation 5 in huis hebben gehaald, zal dit de eerste keer zijn dat ze Demon’s Souls zullen spelen en die zullen een moeilijke, maar zeker niet oneerlijke ervaring voorgeschoteld krijgen die op bepaalde vlakken toch wel afwijkt van de spellen die hierop volgden zoals Dark Souls en Bloodborne. Het is groots, het is goor en bovenal mysterieus en daarmee een spel dat intrigeert van begin tot eind. Hiermee verdient Demon’s Souls dan ook absoluut een plekje naast The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario 64 als een van de beste launchtitels aller tijden.




 

Conclusie
Het originele Demon’s Souls heeft het gaminglandschap voorgoed veranderd. Elf jaar later luidt Demon’s Souls een gloednieuw gamingtijdperk in. Bluepoint Games heeft deze titel op een paar minimale audiovisuele missers na op majestueuze wijze vertaald naar moderne standaarden en daarmee een legendarische PlayStation-klassieker bijna geperfectioneerd. In 2009 had Sony misschien niet door wat voor goud ze in handen hadden, maar in 2020 is dit dé titel om in huis te halen naast je gloednieuwe PS5. Umbasa.

Deze recensie is geschreven door Gert Jan Naber 

 

 


 

Aantal keer bekeken: 5972 

Laagste 3 prijzen voor Demon's Souls (PS5)

39.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com 7.7
€  39.99€ 0.00   € 39.99
PlayStation Direct 9.5
€  39.99€ 0.00  € 39.99
AllYourGames.nl 8.8
€  41.95€ 0.00   € 41.95

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van AngeloG
AngeloG ( 2943 ) 01-12-2020 22:00
Mooie review GJ.
Ik heb geen PS5 maar kan niet wachten om deze nog een keer te spelen t.z.t.!
avatar van Reve92
Reve92 ( 104   3) 01-12-2020 22:05
Umbasa! Goede review! Ik vermaak mij er uitstekend mee ondanks dat dit voor mij de eerste echte souls game is die ik volledig ga spelen (ik heb alleen Bloodborne kort gespeeld). Deze game is wellicht niet voor iedereen aan te raden is door zijn moeilijkheidsgraad (je gaat heel veel dood, soms tot irritatie toe). De game blijft mij echter boeien op één of andere manier. Ik persoonlijk vindt trouwens de performance mode ook het fijnste spelen.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 02-12-2020 01:14
de dev noemt de 4k mode de slide show mode in een interview.
weet je meteen waar je aan begint
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 02-12-2020 09:57
Rol: Administrator
Dit was voor mij de enige Demon Souls die ik niet uitgebreid heb doorgespeeld. Wel aan begonnen, maar nooit echt ver gekomen. Ik zat er altijd al aan te denken om deze nog eens te proberen, dus dat die opnieuw werd uitgebracht was ideaal. Ik kom net uit Horizon Zero Dawn, dus het was wel even flink wennen, maar zit er nu weer helemaal in. Geweldig genadeloze game. Al duurt het mij wel langer dan 18 uur om er doorheen te komen. :-)

En met het concept van de black en white tendency ben ik volgens mij al flink de mist ingegaan, misschien bij een new game + wat beter op gaan letten.
avatar van Chrispat
Chrispat ( 923 ) 02-12-2020 10:06
Ik ben zelf als royal begonnen, weet iemand hoe ik een gekochte magic kan toewijzen? Ik heb echt geen flauw idee hoe dit moet. Het spel legt echt helemaal niets uit.
avatar van Z0mer
Z0mer ( 568   3) 02-12-2020 10:14
Ik vond de game persoonlijk nogal houterig ogen. Heb de titel eigenlijk alleen voor de graphics in huis gehaald en wist voor de rest ook weinig over de serie. Dat bleek een fout te zijn, want je moet wel echt een doorzetter zijn om je door Demon's Souls heen te slaan. De game straft je continu af voor dingen die je nog helemaal niet kan weten. Een beetje teveel trial & die voor mijn smaak.
avatar van Reve92
Reve92 ( 104   3) 02-12-2020 10:36
Quote:
Ik ben zelf als royal begonnen, weet iemand hoe ik een gekochte magic kan toewijzen? Ik heb echt geen flauw idee hoe dit moet. Het spel legt echt helemaal niets uit.

Ik had ook voor Royal gekozen maar je hebt maar beperkte slots. Je kan ze toewijzen in de Nexus bij de magier die de spells verkoopt rechts beneden van de archstones achter een pilaar.
avatar van Ronda
Ronda ( 91 ) 02-12-2020 10:40
Mooie review! Op de ps3 goed mee vermaakt. Deze komt er ook nog wel voor de ps5. Maar moet er eerst nog een zien te scoren
avatar van Grumpmeister
Grumpmeister ( 1090 ) 02-12-2020 10:49
Goede review en ik vermaak me er ook enorm mee. Het spel uitgespeeld en met een andere class / type begonnen waar ik mezelf restricties op heb gelegd. Begonnen als Temple Knight, waarbij ik het houterige gevoel van hierboven ook wat voelde, maar dat was voornamelijk het feit dat je begint met een Lance die je in 1 hand houdt. Na een playthrough als Sword & Board, ben ik nu begonnen als dual wielding rogue (voornamelijk met daggers, parrying dagger in de offhand). Als restrictie dus dat ik zo min mogelijk ga blocken en voornamelijk moet dodgen.

Hier blijf ik nog wel een tijdje mee zoet
avatar van Albatros
Albatros ( 512 ) 02-12-2020 11:16
Zit er nog haptische feedback in
avatar van Kosmonaut
Kosmonaut ( 1622   3) 02-12-2020 12:17
Heb het een kans gegeven maar dit is niks voor mij. Erg jammer dat er geen optie is toegevoegd om het wat toegankelijker te maken voor iedereen . Een easy moeilijkheidsgraad had niet eens gehoeven, maar met her en der een checkpoint, zeg maar voor je naar een boss gaat, had het al veel beter behapbaar geweest voor velen. Een classic mode en een mode voor de minder hardcore spelers, daar kan toch niks op tegen zijn?
Verder prachtige graphics, mooie sfeer en toffe actie.
avatar van Asimb0mb
Asimb0mb ( 3765   9) 02-12-2020 13:13
Quote:
Heb het een kans gegeven maar dit is niks voor mij. Erg jammer dat er geen optie is toegevoegd om het wat toegankelijker te maken voor iedereen . Een easy moeilijkheidsgraad had niet eens gehoeven, maar met her en der een checkpoint, zeg maar voor je naar een boss gaat, had het al veel beter behapbaar geweest voor velen. Een classic mode en een mode voor de minder hardcore spelers, daar kan toch niks op tegen zijn?
Verder prachtige graphics, mooie sfeer en toffe actie.
Hoe ver ben je gekomen?
avatar van Phoenix
Phoenix ( 74 ) 02-12-2020 13:16
Quote:
Heb het een kans gegeven maar dit is niks voor mij. Erg jammer dat er geen optie is toegevoegd om het wat toegankelijker te maken voor iedereen . Een easy moeilijkheidsgraad had niet eens gehoeven, maar met her en der een checkpoint, zeg maar voor je naar een boss gaat, had het al veel beter behapbaar geweest voor velen. Een classic mode en een mode voor de minder hardcore spelers, daar kan toch niks op tegen zijn?
Verder prachtige graphics, mooie sfeer en toffe actie.

Gewoon accepteren dat sommige games niet voor jou zijn. Als zij zouden doen wat jij suggereert dan haal je de hele ziel uit het product.

Quote:
Ik ben zelf als royal begonnen, weet iemand hoe ik een gekochte magic kan toewijzen? Ik heb echt geen flauw idee hoe dit moet. Het spel legt echt helemaal niets uit.

Bij dezelfde NPC waar je ook de magic spells aankoopt

Quote:
Ik vond de game persoonlijk nogal houterig ogen. Heb de titel eigenlijk alleen voor de graphics in huis gehaald en wist voor de rest ook weinig over de serie. Dat bleek een fout te zijn, want je moet wel echt een doorzetter zijn om je door Demon's Souls heen te slaan. De game straft je continu af voor dingen die je nog helemaal niet kan weten. Een beetje teveel trial & die voor mijn smaak.

Het is niet noodzakelijk trial and error, de Soulsborne games vereisen gewoon een compleet andere manier van spelen, je kunt niet willekeurig een kamer inrennen, want dit zou wel eens afgestraft kunnen worden... Voorzichtig spelen is vereist. Het helpt ook zeker als je een doorzetter bent, want makkelijk wordt het niet...
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 02-12-2020 15:28
Rol: Forum Moderator
Quote:
Heb het een kans gegeven maar dit is niks voor mij. Erg jammer dat er geen optie is toegevoegd om het wat toegankelijker te maken voor iedereen . Een easy moeilijkheidsgraad had niet eens gehoeven, maar met her en der een checkpoint, zeg maar voor je naar een boss gaat, had het al veel beter behapbaar geweest voor velen. Een classic mode en een mode voor de minder hardcore spelers, daar kan toch niks op tegen zijn?
Verder prachtige graphics, mooie sfeer en toffe actie.
De gebieden zijn vrij klein en je unlockt redelijk snel shortcuts of ontdekt routes hoe je sneller bij de baas kunt komen. De eerste keer zal lang zijn, maar na 1 of 2x door een gebied gelopen te zijn weet je waar enemies staan, welke je moet verslaan en welke je gewoon voorbij kunt rennen etc. Ik zou het niet per sé trial & error noemen zoals Z0mer zegt, want je kunt gewoon voorzichtig te werk gaan en overleven, maar na een paar keer onderzoeken ren je zo door de meeste levels heen en ben je binnen een minuut of twee bij de boss.

En over een mode voor minder hardcore spelers. Dit is een een eeuwenoude discussie, haha. In theorie is er niks op tegen natuurlijk, maar in werkelijkheid krijg je een andere ervaring voor je kiezen dan bedoeld is door de makers. Jij krijgt niet dezelfde ervaring, hetzelfde gevoel van overwinning, wanneer je door het level heen constant checkpoints krijgt en daardoor de wereld minder ontdekt en makkelijker bij de boss bent, als iemand die hier wel constant doorheen moet. Die steeds een stukje verder komt. Iemand die groeit en uiteindelijk in z'n eentje de boss uitschakelt en zichzelf keer op keer overtreft qua skills. En dan kom je inderdaad bij het punt dat Phoenix maakt: niet iedere game is voor iedereen en dat is oké.

Een goed voorbeeld vind ik Jedi: Fallen Order. Een Souls-achtige Star Wars game die wel moeilijkheidsgraden heeft. Door deze moeilijkheidsgraden lijkt de combat een stuk minder ingewikkeld ontworpen te zijn dan de gemiddelde Souls-game. Ook zijn de werelden bezaaid met bonfire-achtige checkpoints die ook nog eens niet gelijk de vijanden terugbrengen etc. Omdat de combat dus niet zo goed in de hand ligt als een Souls-game en je op ieder moment kunt switchen van moeilijkheidsgraad heb ik regelmatig de drang gehad bij een frustrerende boss om hem wat makkelijker te zetten zodat ik er voorbij kon en tenminste progressie kon maken. Ik heb dit destijds 1x gedaan bij een irritante boss die ik gewoon niet neer kreeg, met als resultaat dat ik 0 voldoening haalde uit dat gevecht en toch stiekem wel een beetje teleurgesteld was in mezelf. Dat is echt het totaal tegenovergestelde van wat zo'n game met je hoort te doen natuurlijk, haha.


Quote:
Ik ben zelf als royal begonnen, weet iemand hoe ik een gekochte magic kan toewijzen? Ik heb echt geen flauw idee hoe dit moet. Het spel legt echt helemaal niets uit.
In de Nexus zitten twee merchants die magic verkopen. Eentje verkoopt spells (voornamelijk offense dingen, zoals vuurballen) en de ander miracles (voornamelijk defense dingen, zoals healing). Spells gebruik je met een stafje (catalyst), waar je miracles gebruikt met een talisman. Je kunt deze equipen bij de verkoper via 'attune magic' in hun menu en je hebt inderdaad maar een beperkt aantal slots. Door je Intelligence te levelen krijg je meer slots, namelijk op 14, 18, 24, 30 en 40 Intelligence. Door het spel heen kun je nog meerdere figuren tegenkomen/bevrijden die je magic kunnen leren, waaronder Sage Freke (zit in wereld 3-1) en Yuria (zit in wereld 1-3). Die verschijnen wanneer je ze gered hebt ook in de Nexus en verkopen dus andere dingen dan wat je al eerder kon kopen.

Het is niet zo dat het spel niks uitlegt, maar je leert door te lezen en uit te proberen. En natuurlijk door het lezen van item descriptions als je meer over de wereld wilt weten dan wat NPC's je vertellen.
avatar van Z0mer
Z0mer ( 568   3) 02-12-2020 15:51
Quote:
[..]

*knip*

Nou ik had het ook niet zozeer over dat soort vijanden, want die waren (in het eerste level in ieder geval) vrij eenvoudig met wat magic te verslaan. Maar hoe moet ik in vredesnaam weten dat die draak mij gaat veranderen in een hoopje as wanneer ik ernaar toeloop. Daar kom je alleen achter door het te proberen. Dat zijn geen dingen waar ik persoonlijk van hou en daarna kun je weer een flink stuk opnieuw doen. Persoonlijk trekt me dat niet. Na de eerste boss was ik er dan ook wel klaar mee. Ik wil gewoon een beetje lekker ontspannen, echter kan Demon's Souls je tot het bot frustreren dat je zin krijgt om je hele woning aan gort te slaan. 666
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 02-12-2020 16:01
Rol: Forum Moderator
Quote:
[..]


Nou ik had het ook niet zozeer over dat soort vijanden, want die waren (in het eerste level in ieder geval) vrij eenvoudig met wat magic te verslaan. Maar hoe moet ik in vredesnaam weten dat die draak mij gaat veranderen in een hoopje as wanneer ik ernaar toeloop. Daar kom je alleen achter door het te proberen. Dat zijn geen dingen waar ik persoonlijk van hou en daarna kun je weer een flink stuk opnieuw doen. Persoonlijk trekt me dat niet. Na de eerste boss was ik er dan ook wel klaar mee. Ik wil gewoon een beetje lekker ontspannen, echter kan Demon's Souls je tot het bot frustreren dat je zin krijgt om je hele woning aan gort te slaan. 666
Haha ja, of gewoon door logisch na te denken. Je ziet een grote draak die constant krijst. Je zet drie stappen en ziet vuur. Dan weet je als je het overleeft dus dat je daar voorzichtig moet doen en hem misschien kunt baiten om de enemies op de brug te verslaan, en als je het niet overleeft weet je dat voor de volgende keer.

Haha nee, een ontspannen ervaring is het zeker niet, maar daar is de game dan ook niet voor gemaakt. Hoewel ik momenteel in New Game++ zit en de wereld inmiddels zo'n beetje als m'n broekzak ken en nog net niet met twee vingers in de neus naar een boss toe ren. Het is nog steeds geen ontspannen ervaring, haha, maar spelenderwijs leer je wel steeds meer waardoor het makkelijker wordt om terug te komen op je oude positie. Aan het begin was ik voorzichtig bij iedere hoek die ik om ging. Nu ren ik overal langs waar ik weet dat het veilig is.
avatar van Z0mer
Z0mer ( 568   3) 02-12-2020 16:51
Quote:
[..]

Haha ja, of gewoon door logisch na te denken. Je ziet een grote draak die constant krijst. Je zet drie stappen en ziet vuur. Dan weet je als je het overleeft dus dat je daar voorzichtig moet doen en hem misschien kunt baiten om de enemies op de brug te verslaan, en als je het niet overleeft weet je dat voor de volgende keer.

Haha nee, een ontspannen ervaring is het zeker niet, maar daar is de game dan ook niet voor gemaakt. Hoewel ik momenteel in New Game++ zit en de wereld inmiddels zo'n beetje als m'n broekzak ken en nog net niet met twee vingers in de neus naar een boss toe ren. Het is nog steeds geen ontspannen ervaring, haha, maar spelenderwijs leer je wel steeds meer waardoor het makkelijker wordt om terug te komen op je oude positie. Aan het begin was ik voorzichtig bij iedere hoek die ik om ging. Nu ren ik overal langs waar ik weet dat het veilig is.

Nee, dit was niet op de brug, maar een locatie waar de draak zit te chillen. Bij mij was daar geen vuur zichtbaar totdat ik enigszins in de buurt kwam en toen was het direct klaar.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 02-12-2020 17:01
Rol: Forum Moderator
Quote:
[..]


Nee, dit was niet op de brug, maar een locatie waar de draak zit te chillen. Bij mij was daar geen vuur zichtbaar totdat ik enigszins in de buurt kwam en toen was het direct klaar.
Aaah, ja. Maar dat ziet er ook uit als een trap, toch? Je ziet een hoop items liggen bij twee draken. Met een beetje logisch nadenken weet je wel dat je daar niet in de buurt moet komen 😅. Er zijn twee dingen die je kunt doen om die draken daar weg te krijgen, maar allebei pas later in de game. En je kunt er natuurlijk voor kiezen om een suïcide run te doen: met zo min mogelijk souls er naartoe rennen, pakken wat je pakken kan, en er mee leven dat je wat souls bent verloren die je niet terug kunt halen.

edit: Je moet er in een Souls-game vanuit gaan dat alles en iedereen je wil naaien. Dus als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.
avatar van Blauwehaan
Blauwehaan ( 536 ) 02-12-2020 17:04
Moet zeggen dat het pas easy wordt als je het een keer uitgespeeld hebt, en alle gebieden en enemies etc kent. Ik heb over mijn eerst playthrough 28 uur in totaal gedaan, wat dus eigenlijk vrij lang is. Ik zit nu zelf in ng+ en alhoewel het eerst super moeilijk was even, omdat ik een nieuw wapen probeerde en de enemies een stuk sterker zijn, speel ik er wel veel sneller doorheen. Ik zit nu op zo'n 36 uur geloof ik en heb ng+ bijna uitgespeeld al (ben bezig met platinum). Dit komt gewoon omdat ik de gebieden nu ken en ik rechtstreeks naar de boss kan rushen als ik dat wil.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 02-12-2020 17:18
Rol: Forum Moderator
Quote:
En met het concept van de black en white tendency ben ik volgens mij al flink de mist ingegaan, misschien bij een new game + wat beter op gaan letten.
@Yørn: Dit kun je eigenlijk compleet negeren in je eerste playthrough. Ja, in een wereld met black tendency hebben vijanden meer health en slaan ze harder, en in wit is dit andersom, maar als je daar echt heel veel op gaat letten ga je je eigen speelplezier alleen maar in de weg zitten. Ik zou hier persoonlijk pas op gaan letten in NG+ wanneer je bijvoorbeeld wapens wilt verzamelen of quests wilt doen die enkel mogelijk zijn bij 100% white world tendency (iets wat je waarschijnlijk toch niet voor elkaar krijgt voordat je een wereld uit hebt gespeeld).

Als je echt wilt minmaxen en in NG al 100% white world tendency wilt halen dan is de tactiek om na elke bossfight (+25% white tendency voor die wereld) zelfmoord te plegen in de Nexus, zodat je niet in human-form doodgaat in een wereld en je dus geen 25% white tendency verliest bij een death.
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2457   10) 02-12-2020 17:54
Quote:
Dit was voor mij de enige Demon Souls die ik niet uitgebreid heb doorgespeeld.
Maar er zijn maar twee Demon's Souls games, het origineel en deze remake.
avatar van Albatros
Albatros ( 512 ) 02-12-2020 20:40
Quote:
Een easy moeilijkheidsgraad had niet eens gehoeven, maar met her en der een checkpoint, zeg maar voor je naar een boss gaat, had het al veel beter behapbaar geweest voor velen.
Daarom ook niks voor mij. Heb geen zin om een level tien keer over te doen zonder savepoints. Vond het bij GTA4 al zo irritant dat je sommige missies helemaal vanaf het startpunt weer overnieuw moest doen.
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 02-12-2020 22:59
Rol: Administrator
Quote:
[..]

Maar er zijn maar twee Demon's Souls games, het origineel en deze remake.

Enige 'Souls' Game die ik nog niet volledig had doorspeelt. :-)