Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
F1 2010 (Xbox360)
85 100 1

Review F1 2010 (Xbox360)

Eindelijk is er weer een Formule 1-titel op de markt! Codemasters heeft de lastige taak op zich genomen om de koningsklasse van het autoracen van een waardige simulatieracer te voorzien. Na de proefrondes vorig jaar op de Wii is het nu tijd om ook de PC, PS3 en 360 vol mee te laten genieten van dit racegeweld.

Geen breedte, maar diepte
Voorafgaand aan het interview met de heren van Codemasters ben ik in de gelegenheid gesteld om het spel grondig te verkennen. In dit artikel zal ik me voornamelijk richten op de Career Mode. Wil je meer weten over de mogelijkheden in de Grand Prix Mode, dan verwijs ik jullie naar het interview waar tevens een korte impressie van de game wordt gegeven.



Wanneer het spel opgestart wordt, wil deze de speler al direct verleiden tot het starten van een carrière binnen de Formule 1. Vanuit de gedachte dat het spel een totaalervaring moet bieden aan de speler, word je direct geconfronteerd met de eerste horde aan journalisten die graag meer te weten willen komen over de nieuweling in deze discipline. Het draagt bij aan het gevoel dat de speler echt meedraait binnen het Formule 1-circuit. Als rookie start je niet direct bij het beste team, maar krijg je de keuze uit Virgin, Lotus en HTC, waarbij je voornamelijk ervaring dient op te doen en moet bewijzen dat je thuishoort binnen de Formule 1. Verwacht dan ook niet dat je direct om de punten zal kunnen strijden met de besten van het veld. Het materiaal, dat je ter beschikking wordt gesteld, is simpelweg niet goed genoeg daarvoor. Daar wordt gelukkig ook rekening mee gehouden bij de verwachtingen van je team. Bij de kwalificatie verlangen ze bijvoorbeeld dat je de twintigste tijd op de borden zet en bij een race zal het team aansluitend verwachten dat er nog enkele plekken winst geboekt wordt, om uiteindelijk als achttiende over de finish te komen.

Uiteindelijk zal het voldoen aan deze doelstellingen ertoe leiden dat het team je contract wil verlengen of zal je een aanbieding ontvangen van een ander team. Bij een ander en naar verwachting beter team liggen de verwachtingen hoger en zal je je nog meer moeten bewijzen. Het uiteindelijke doel zal natuurlijk zijn om kampioen te worden met een team dat daartoe de mogelijkheden heeft.

Simulatie vs arcade
Tijdens het eerder genoemde interview werd door de heren van Codemasters aangegeven dat F1 2010 zich wilde richten tot een breder publiek dan de eerdere F1-spellen gedaan hadden. De puristen van het genre vreesden dat F1 2010 zou ontaarden in een titel zoals DiRT, waarbij ook het bredere publiek werd aangesproken en simulatie eigenlijk geen rol van betekenis speelde. Na het spelen van F1 2010 kan ik concluderen dat deze titel zich tot beide doelgroepen richt door de speler vrij te laten in zijn keuzes. Zo kunnen de bolides afgesteld worden naar eigen wens, maar dit hoeft niet. Doordat het spel beschikt over de echte afstellingen van de Formule 1-wagens, zal de wagen nochtans zeer goed presteren. Ook laat het de speler vrij in zijn keuzes om hulpmiddelen als remhulp in te schakelen.



Ik denk dat de ontwikkelaar hiermee een goede balans heeft gevonden. Iedere speler kan voor zichzelf de uitdaging vergroten door de moeilijkheidsgraad op te schroeven of de hulpmiddelen uit te schakelen. Toen ik het spel voor het eerst testte, bleek de remhulp standaard aan te staan. Naderhand bemerkte ik dat hierdoor mijn snelheid in rondetijd beperkt werd. Ik heb vervolgens het hulpmiddel afgezet en boekte mijn eerste tijdswinst al tijdens een trainingssessie op het circuit van Bahrein. Mijns inziens begint hiermee de leercurve voor de minder ervaren speler. Deze zal per circuit de ideale lijn en rempunten nog moeten ontdekken. Ben je echter meer ervaren, dan kan ik je aanbevelen meteen voor een hogere moeilijkheidsgraad te gaan en de hulpmiddelen uit te schakelen.

Colin bedankt!
Tijdens de laadschermen ontdek ik dat het spel op dezelfde engine draait als DiRT 2. Ik krijg hierbij een keurig overzicht van statistieken als mijn favoriete circuit, snelste raceronde, laatst behaalde achievement en het aantal keren dat ik de rewind-functie heb gebruikt. Je leest het goed, ook deze functie uit DiRT keert terug. Dit zal wellicht niet iedere speler bevallen, maar je hoeft er dan ook geen gebruik van te maken wanneer je de races puur wil houden. Dit is bedoeld voor de mensen die gewoon lekker willen racen, maar die in de laatste bocht voor de finish spinnen en dan hun zuurverdiende punten voor het wereldkampioenschap alsnog in rook op zien gaan.

Op audiovisueel gebied valt vooral het waanzinnige geluid van de Formule 1-wagens op. Je proeft hier heel duidelijk dat het spel met liefde voor de sport is gemaakt en vooral de fans op hun wenken moet bedienen. Wanneer het camerastandpunt in de auto geplaatst wordt, waan je jezelf een echte F1-coureur. Aan dat realisme ontbreekt nu alleen nog de geur van verbrand rubber.



Realisme vs realiteit
Inmiddels ligt het spel alweer bijna twee maanden in de winkel en is er al het nodige gezegd en geschreven over deze titel. Zo is er een aantal storende foutjes in het spel aanwezig die het speelplezier niet ten goede komen. De meest storende is de lollipop-man, de kerel bij de pitstop dit met een stoplichtje laat zien wanneer jij weer kunt vertrekken. Tijdens de pistop durft hij geen enkel risico te nemen en laat hij je wachten in de pitstraat totdat het helemaal veilig is om naar buiten te gaan, waardoor een pitstop vaak veel te lang duurt en de speler uiteindelijk vele plekken tijdens een race buiten zijn schuld verliest. Nu is vrij normaal dat deze beste man erop toe ziet dat een pitstop goed verloopt en hij de coureur pas groen licht geeft wanneer het veilig is om de coureur te laten vertrekken, maar in F1 2010 is dit wat overdreven doorgevoerd. Zelf ben ik ook een aantal maal geconfronteerd met dit probleem en heb het deels kunnen verhelpen door een latere pitstop te nemen dan de andere coureurs. Gelukkig komt Codemasters binnenkort met een patch die dit probleem en enkele andere zaken zal gaan verhelpen of aanpassen.

Voordat ik me helemaal toeleg op het afronden van deze recensie, wil ik nog even stilstaan bij de vraag hoe het realisme van deze titel zich verhoudt tot de realiteit. Het gaat hierbij niet direct om kritiek, maar het is meer een beschouwing van ondergetekende over toekomstige toevoegingen. Al zal het altijd de vraag of ze werkelijkheid worden, omdat alles gekeurd moet worden voor de FIA en de FOM. Een aantal zaken, die me in positieve zin opvielen, waren het rijgedrag van de coureurs, het weersysteem en de mogelijkheid om je wagen aan te passen tijdens de race. Hoewel sommige coureurs in het huidige Formule 1-seizoen wellicht wat tegenvallen, waar anderen juist uitblinken, draait het hier om de vaardigheden die op het circuit getoond worden. Er wordt gestreden voor elke centimeter, coureurs vallen elkaar aan en maken ook wel eens een stuurfout met een 180 graden spin tot gevolg. Bij het weersysteem heb ik vooral gekeken naar het weggedrag van de auto’s en ben bij zware regenval wel eens met slicks naar buiten gereden. Dit heb ik al snel weer opgegeven, omdat de wagen vrijwel niet onder controle te houden was, maar dit is wel geheel overeenkomstig de realiteit. Als laatste positieve opmerking wijs ik op de mogelijkheid om tijdens de race je bolide te laten aanpassen. Via de vierpuntsdruktoets kun je aan je pitcrew vragen om bijvoorbeeld je achtervleugel of banden aan te passen bij de eerstkomende pitstop.



Waren er dan ook zaken die er uiteindelijk toch op wezen dat ik toch echt met een videogame bezig was? Helaas wel: omdat het schademodel van de game niet goed uitgewerkt is, het aantal uitvallers per race laag ligt en mijn droom tijdens de Life The Live-ervaring wel eens verstoord werd. Om met het schademodel te beginnen, merk ik dat het me geregeld gebeurde dat ik de stukken van een auto eraf zag vliegen, maar dat dit geen directe gevolgen had voor hun weggedrag. De wagen bleef even stabiel op weg en ik moest op mijn hoede zijn om niet gepasseerd te worden. Totdat de pitstraat in zicht kwam, dan verdween de opponent. Verder vond ik het aantal uitvallers per race nogal laag, terwijl in het echt er toch iedere race wel uitvallers zijn. Het kan zijn dat anderen een hiervan afwijkende ervaring hebben, maar bij mij is dit gevoel blijven hangen. Tot slot de Life the Live-ervaring. Na iedere race of training kun je de pers te woord staan, maar ik kreeg niet de indruk dat het ook echt uitmaakt wat je hier antwoordt. Zolang je blijft presteren, dan komen de aanbiedingen vanzelf wel. Daarnaast vallen de vragen geregeld in herhaling. Afgezien van het schademodel zijn het eigenlijk slechts details die wellicht in de toekomst verholpen zullen worden door middel van een patch.

Wereldkampioen?
Codemasters heeft de zware taak op zich genomen om de koningklasse van de Formule 1 te voorzien van een waardige videogame en ik denk dat ze prima in hun opzet geslaagd zijn. Met een gameplay die staat als een huis en die toegankelijk is voor een breed publiek kunnen we ons vermaken totdat de volgende Formule 1-titel in de winkels ligt!

Deze game is gereviewed door ConAir

 

Oordeel F1 2010 (Xbox360)

  • Graphics 80
  • Gameplay 90
  • Originality 70
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 9437 

Laagste prijzen voor F1 2010 (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Tantor
Tantor ( 639 ) 01-11-2010 21:06
Iemand die dit spel heeft?
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 01-11-2010 22:27
Quote:
Iemand die dit spel heeft?
Ik natuurlijk, maar dat was al duidelijk.

Had je evt. nog vragen?
avatar van SonnSikk
SonnSikk ( 247 ) 01-11-2010 23:08
Ik ook, als je wilt racen
avatar van Sp4re
Sp4re ( 372 ) 02-11-2010 08:32
Link naar algemeen topic:
F1 2010