
Als je bekend bent met de voorgaande spellen dan voelt Two Point Museum als thuiskomen. In plaats van een school of ziekenhuis ben je nu dus de manager of curator van een museum. Aan jou de eervolle taak om zoveel mogelijk bezoekers naar je museum te krijgen. Die bezoekers moet je natuurlijk zien te lokken met de mooiste tentoonstellingen van exotische voorwerpen.
Die exotische voorwerpen moet je natuurlijk ergens vandaan halen! Dit doe je door het uitvoeren van zogenaamde expedities, wat gelijk een van de belangrijkste nieuwe mechanieken is in Two Point Museum. Je kunt je persoonsleden dus op expeditie sturen naar een door jouw gekozen gebied. Ze gaan die kant op in een helikopter en eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming gaan ze op zoek naar een voorwerp. Als ze eenmaal iets gevonden hebben nemen ze dat mee terug en dan is het aan jouw om te besluiten of het goed genoeg is om in je museum te plaatsen. Het klinkt allemaal simpel, maar expedities zijn niet zonder gevaar. Jouw personeel kan ziek of met lege handen terugkeren. Om dit risico te verminderen kun je personeel met speciale vaardigheden gebruiken of bijvoorbeeld een extra EHBO-doos meegeven, zodat ze zichzelf kunnen redden. Mochten ze toch ziek terugkomen, dan moet je ze genezen in een speciale machine. Nadeel is dat het personeel even uit de roulatie is en ze minder blij zijn met jou als werkgever. Er zijn vele locaties beschikbaar en iedere locatie kan verschillende voorwerpen opleveren. Sommige locaties hebben specifieke voorwaarden waar je museum of personeel aan moet voldoen, voordat je daarheen kunt. De onwetendheid over wat de expeditie oplevert zorg ervoor dat ze leuk blijven om uit te laten voeren.

Dat personeel zul je sowieso nodig hebben, want met alleen wat voorwerpen om tentoon te stellen kun je een museum geen winst laten draaien. Ze zijn hard nodig om tickets te verkopen, je souvenirwinkel te bemannen, je museum netjes te houden en te beveiligen. Tevens wil je zoveel mogelijk bezoekers trekken, dus denk je ook na over de aankleding van je museum en over de plaatsing van alle belangrijke vondsten. Als je hier de juiste balans in weet te vinden dan kan je museum lopen als een geoliede machine en kun je veel geld verdienen. Wat je vervolgens nodig hebt om al die expedities, personeel en aankleding te kunnen betalen.
Nu klinkt dit als toch best veel, maar als je begint met de campagne die in het spel zit dan wordt alles je op een rustig tempo uitgelegd. Hierdoor raak je nooit het overzicht kwijt en kun je als je het leuk vindt net zoals mij helemaal losgaan op het inrichten en aankleden van je museum. Dat is namelijk wat ik het leukst vind om te doen in de verschillende musea. Ja dat lees je goed, dat is in meervoud. Uiteindelijk krijg je toegang tot meerdere musea met ieder een eigen thema. Je begint met een prehistorisch thema, waarna je een nieuw museum kunt openen met een oceaanthema. Uiteraard zijn er specifieke expedities en heb je voor veel locaties personeel nodig met speciale vaardigheden.

Two Point Museum neemt zichzelf niet al te serieus. De spullen die je tentoonstelt zijn niet altijd helemaal realistisch, zo is er een locatie waarbij je spullen in ijs terugkrijgt van je expeditie. Dus in mijn museum staat een ijskast in een blok ijs. Of een mens in een blok ijs. Tevens wordt er door een commentator de nodige droge opmerkingen en kleine referenties aan de voorgaande delen gegeven tijdens het spelen. Niet alles aan Two Point Museum is fantastisch. Op grafisch gebied is het spel geen hoogvlieger en ziet het eruit als de voorgaande delen. Echter is dat niet per se nodig, want het stijltje werkt goed voor het spel. Ik stoorde mij meer aan de haperingen en het stotteren van het spel toen mijn museum wat groter begon te worden. Nu heb je geen hoge framerate nodig voor dit type spel, maar ik vind het wel irritant. Als laatste vind ik de menu’s slecht geoptimaliseerd om met een controller te spelen. Het werkt niet helemaal lekker om snel naar het juiste menu te navigeren.

Conclusie
Met Two Point Museum heeft ontwikkelaar Two Point weer een goed spel afgeleverd binnen hun eigen serie van Two Point-spellen. De grootste vernieuwing zit hem in de toevoeging van de expedities, wat goed is uitgewerkt en waar ik enthousiast over bleef. In eerste instantie dacht ik dat dit spel een leuk tussendoortje zou worden wat mij niet zoveel tijd zou kosten, maar uiteindelijk heb ik hier zonder dat ik het merkte meer tijd in gestopt dan dat ik dacht. Ik zou Two Point Museum niet aanraden voor mensen die veel diepgang zoeken in hun managementspellen, maar als je het wel leuk vindt om musea te ontwerpen met een klein beetje management dan is Two Point Museum iets voor jou!
