Zoals jullie misschien al in mijn crew-interview hebben gelezen, is mijn favoriete genre toch wel die van de RPG’s. Van meer old school RPG’s als de Final Fantasy reeks, tot de geweldig uitgebreide werelden van Morrowind en Oblivion, ik raak mezelf er helemaal in kwijt, sterker nog er zijn weleens dagen bij geweest dat ik gewoon vanaf het moment dat ik opsta tot dat ik ga slapen, non-stop achter een RPG heb gezeten (met uitzondering van de nodige eet & drink pauzes). Daarom was ik dan ook erg bedroefd over het feit dat er nog geen enkele goede (nieuwe) RPG verschenen was voor de PSP, maar gelukkig heeft Key of Heaven me weer helemaal gelukkig gemaakt! Check meteen maar even waarom!
Oldschool Japans
Ik ben altijd al gek geweest op die typisch Japanse setting in games, met ninja’s, clans, samurai’s, meesters van vechtsport stromingen, etc. Daarom heb ik ook bijzonder veel genoten van Key of Heaven. Het speelt zich namelijk af op het continent Ouka, die min of meer cirkelvormig is, en verdeeld is in vijf deelgebieden, waarbij ieder gebied het territorium is van een bepaalde clan. Deze vijf clans hebben na een grote oorlog, die zich zo’n driehonderd jaar voor de tijd van de game afspeelde, zich verenigd om zo de vrede op het continent te bewaren. Iedere clan kent naast zijn eigen leer ook een eigen zwaardvecht stijl. Jouw verhaal als voormalig Seiryu clan leerling Shinbu, begint op het moment dat een meisje van jouw voormalige clan, genaamd Sui Lin, achterna gezeten wordt door een andere clan, de Kirin clan. Je komt er achter dat ze niet alleen driehonderd jaar vrede verstoord hebben, maar ook nog eens jouw vroegere meester en de gehele clan vermoord hebben. Tijd dus om samen met Sui Lin op onderzoek uit te gaan en bovenal wraak te nemen…
Kenpu, Bugei en Chi Arts
In die grote, boze wereld, moet je natuurlijk wel iets hebben om je mee te verdedigen. Gelukkig ben je een voormalig Seiryu leerling, dus bezit je al de nodige zwaardvecht-skillz, die je naarmate je meer speelt, steeds verder kunt uitbreiden. En hier komt het uiterst uitgebreide systeem van Kenpu’s en Bugei scrolls bij kijken, je hebt namelijk voorgenoemde scrolls nodig voordat je uberhaupt een combo uit kunt voeren. Iedere scroll bevat een serie moves, en iedere scroll wordt gekenmerkt door de vechtstijl van 1 van de vijf clans. Tegen de tijd dat je de game uitspeelt zul je dan ook een stuk of zeven scrolls per stijl hebben ‘geleerd’. Maar met scrolls alleen ben je er nog niet, iedere scroll wordt opgebouwd uit losse moves, en zo’n move kun je pas uitvoeren wanneer je daar ook de Kenpu van hebt. Je kunt ook niet zomaar wat moves in zo’n scroll gooien, de kenpu’s die in de scroll komen te zitten, zijn namelijk vooraf bepaald, het enige wat je dus moet doen, is zoveel mogelijk Kenpu’s verzamelen, om zo de scrolls te kunnen gebruiken, want als een scroll niet compleet is, is het niet meer dan een veredeld stuk WC-papier. Kenpus’s en Bugei scrolls zijn gelukkig makkelijk te verkrijgen, iedere keer dat je een vijand killt, laten ze namelijk wat items achter, waaronder bijna altijd wel een Kenpu en soms een scroll. Nu denk je misschien dat het veel cooler is om zelf moves achter elkaar te plakken, maar wees niet gevreest, dat kan ook! Er zijn namelijk vijf speciale “freestyle” scrolls, die je zelf naar hartelust kunt aanpassen, je moet er echter wel zelf een beetje naar op zoek gaan, maar geloof me, het is de moeite waard! Maar er is meer, iedere clan beschikt namelijk ook over Chi Arts, zeg maar een beetje a la Dragonball, je kunt jezelf namelijk opladen met Chi, en dan een coole move ermee uithalen. Iedere clan heeft weer zijn eigen Chi Art, en bij zowel de zwaardvechtstijlen als de Chi Arts, krijg je te maken met een systeem van “Aarde is sterker dan vuur, vuur is sterker dan hout, etc.” waardoor je afhankelijk van het gebied waar je je in bevindt, een stijl hebt die effectiever is tegenover vijanden. Enige minpuntje bij de Chi Arts, is dat hoe vaker je ze gebruikt, hoe krachtiger ze worden. Niks mis mee hoor, sterker nog, de game maakt dat ook gewoon noodzakelijk, maar op een gegeven moment zijn ze wel erg sterk, waardoor je wat te makkelijk kunt winnen van het ‘gewone voetvolk’.
Zo! Dat klinkt een beetje complex of niet soms? Valt heel erg mee. Binnen notime heb je het onder de knie, en ik vond het een heel gaaf systeem, omdat het de nodige diepgang geeft aan de gameplay. Verder zijn de gevechten zelf gewoon in realtime en heeft het wat weg van button-bashen, omdat je maar 1 knop gebruikt om je aanvallen mee uit te voeren, en een andere om je Chi Arts mee te gebruiken, maar geloof me, saai wordt het niet. Als je je trouwens zorgen maakt over het moeten verzamelen van Kenpu’s, ik kan je zeggen dat je meer dan zat tegenstanders tegen zult komen, en dat je uiteindelijk bijna alle Kenpu’s zult hebben. Ik had bijv. aan het eind al meer dan 3000 vijanden gedood (oke, oke, ik was misschien wat fanatiek)…
Mooi en Sfeervol
Over het uiterlijk van de game kan ik zeggen dat de game er erg goed uitziet, vooral de ingame cutscenes zijn bizar mooi, en het geeft allemaal heel erg een anime ‘feel’. En ik kan je verklappen dat er een scene in de game zit, waarvan ik kan zeggen dat ik nog nooit zoiets moois in een game heb gezien, echt diep respect! Ook de lichtshows die je te zien krijgt bij het gebruiken van Chi Arts verdienen een compliment, echt mooi gedaan. Ook de voice actors hebben hun werk goed gedaan. Oke, het is misschien geen oscar materiaal, maar wel vergelijkbaar met de kwaliteit van het acteerwerk in een goede anime serie of film. Over het algemeen is de sound gewoon top, en de muziek is lekker sfeervol.
Gewoon doen!
Ik ben erg blij met Key of Heaven, eindelijk weer eens zo’n RPG waar je lekker in op kunt gaan, en met games als deze en Daxter ben ik erg hoopvol over de toekomstige PSP games. Ik mag hopen dat dit duidelijk een keerpunt in de PSP geschiedenis gaat worden. Op wat kleine balans minpuntjes met betrekking tot de Chi Arts na, heb ik niks dan lof voor deze game, kudo’s! Ik kan gewoon niks anders zeggen dan dat als je lekker van een originele, mooie RPG wilt genieten op je strakke handheld, je deze titel gewoon blind kunt aanschaffen!
Oordeel Key of Heaven (PSP)
- Graphics 80
- Gameplay 80
- Originality
- Sound 80
- Replay 70
- Eindcijfer 80