Het avonturenspel Oddworld: Munch’s Oddysee is het tweede deel van de hilarische 5-delige Oddworld reeks. Eerdere delen kwamen uit op de PlayStation 1 en waren een redelijk vernieuwend vanwege de communicatiemogelijkheden met andere wezens. In Abe’s Oddysee was het de bedoeling om zoveel mogelijk maatjes te redden in een wereld waar hun soort werd onderdrukt door de gemene Industrialisten die de Mudokons als slaven behandelden. In Oddworld: Munch’s Oddysee zijn de Industrialisten teruggekeerd en moet je wederom de tere Mudokons van de dood redden. Munch’s Oddysee was oorspronkelijk bedoeld voor de PS2, maar is toch als Xbox Only over de toonbank gegaan. Daar waar we in de vorige delen alleen het leventje van de Mudokon Abe speelden krijgen we er in dit verhaal een nieuwe held bij; een eenpotig reptiel, genaamd Munch.
De twee hilarische helden
Munch is een Gabbit, een soort amfibie. Munch is de laatste van zijn soort die nog leeft. De Gabbits worden opgejaagd door de vijandige Indusrtialisten voor hun longen en eitjes. Om het ras voort te laten leven is Munch op zoek naar de laatste eieren die de Industrialisten in hun bezit hebben.
Abe is een onhandige Mudokon wiens mond is dichtgenaaid. Dit slungelige wezentje volgt ongeveer hetzelfde verhaal; hij moet de eieren van zijn ongeboren broeders in veiligheid stellen, maar deze eieren zijn nagenoeg ook in het bezit van de brutale Industrialisten.
Op dit punt komen de wegen van Munch en Abe samen. Abe kan zijn ongeboren Mudokons niet redden zonder de hulp van Munch en vice versa. Abe en Munch hebben beiden hun eigen doel, maar om die te bereiken moeten ze hun krachten bundelen in de vreemde, bizarre wereld van Oddworld.
De twee helden moeten het opnemen tegen de Industrialisten, de Glukkons en de Vykkers. De Glukkons bouwen Oddworld om tot één groot industriegebied en de natuurlijke bewoners worden gebruikt als slaven of als proefdieren door de sadistische Vykkers.
Samenwerking vereist
Munch en Abe moeten gedurende het spel bijna altijd met elkaar samenwerken. Met de zwarte knop kun je switchen tussen deze twee figuren wanneer je maar wil.
Beide helden hebben unieke skills. De eenpotige Munch kan bijvoorbeeld heel goed zwemmen, maar wanneer hij zich op het droge bevindt, gaat lopen vertraagd tenzij je de rolstoel neemt. Daarnaast kan Munch machines besturen met een infrarode headport op z’n kop. Deze eenpotige amfibie kan ook de schattige maar o zo gevaarlijke Fuzzles (harige beestjes met grote, scherpe tanden) tot zijn volgelingen inlijven en commanderen.
Abe is meer mobieler op het droge dan Munch, sterker nog, Abe kan niet zwemmen! Hij heeft maar één sterke kracht waar je hem het meest voor zult gaan gebruiken, hij kan zich namelijk meester maken van vijanden door middel van hypnotische krachten. Tevens is hij als enige bevoegd zijn Mudokons opdrachten te geven, ook kan Abe zijn followers promoveren tot getrainde Mudokons met wapens.
Munch en Abe moeten dus hun krachten bundelen. Wanneer je bijvoorbeeld beide wezens aan de overkant van een meer moet zien te krijgen, waar zich een switch bevindt die een brug doet openen, moet Munch eerst het zwemwerk verrichten en de switch overhalen voordat Abe de oversteek kan wagen over de brug. Dit soort situaties vormen de basis van Oddworld, nu is het bovenste voorbeeld nog redelijk gemakkelijk. Naarmate het spel vordert, zullen de situaties steeds complexer worden. Daarom zul je een steeds tactischer aanpak moeten bedenken. Overigens zijn er meerdere manieren om een level tot een goed einde te brengen en dat komt de gameplay weer ten goede.
Boeren en scheten
Al bij de intro van dit spel is het duidelijk, Munch’s oddysee is net als zijn voorgangers een hilarisch spel met een flinke dosis humor. De maffe wezentjes met hun geinige stemmetjes op zich brengen de speler al een glimlach op het gezicht en wanneer je erachter komt dat Munch en Abe met een druk op de X kunnen boeren en scheten kan het gieren natuurlijk niet uitblijven. Met de knoppen X, Y en B kunnen zowel Munch als Abe zes opdrachten of commando’s geven aan zijn eigen trouwe volgelingen. De commando’s (wait, attack, begroeting, help) brengen een tactisch element naar boven wat deze platformer extra inhoud geeft.
In het spel zijn tal van lachwekkende dingetjes te zien, zo zullen de Mudokons (Abe zijn volgelingen) in een ongeorganiseerde bende achter hun leider aan sluipen of hollen, of de rolstoel die Munch snel vervoert door het landschap.
Kortom, deze game is een hilarisch avontuur die de humor goed doseert.
Get spooce en vendos!
Wat is nou het doel van de game? Hiervoor vertelde ik al dat je zoveel mogelijk van je broederwezens redden. Abe kan vechten, maar in bijna alle gevechten zul je het loodje leggen als hje het in je eentje opneemt tegen de vijand. Het beste is om hypnotische krachten te gebruiken, deze krachten moet je opladen door SpooceShrubs te verzamelen. SpooceShrubs zijn misvormde groengele paddestoelen die over het hele level verspreid liggen. Hoe meer Spooce, hoe meer kracht. Wanneer Abe een wezen in zijn bezit heeft, kun je dit wezen besturen met alle gevolgen van dien, je kunt jezelf opblazen of het opnemen tegen andere snoodaards. De Spooce is ook ergens anders goed voor: Elk chapter eindigt met een eindbaas, deze baas moet je met Abe zien te hypnotiseren, wanneer dit gelukt is, moet jij via de gehypnotiseerde eindbaas geld doneren aan een fonds. Door dit fonds zal een sleutelfiguur in het verhaal de macht krijgen. Tja, het klinkt onlogisch, maar het spel heet niet voor niets Oddworld.
Bijna elke platformer kent power-ups, de ene platformer legt moertjes op de grond of stopt sterretjes in blokjes, de andere doet het op een meer unieke manier. Daar is Oddworld een voorbeeld van, in elk level staan drankautomaten. In deze drankautomaten zitten vendos (power-ups), zo zijn er verschillende vendos in verschillende automaten, zoals Expresso, Bounce, AquaBounce, Zap en Invisible. Als je karakter onder invloed is van een Expresso is hij tijdelijk extra snel, met de vendo Bounce spring je een paar metertjes extra hoog en de Zap geeft Munch een stevige, elektrische Pokémon-bliksem om de vijand mee te elektrocuteren.
Platformers en cameravoering…
Waarom is dat toch? Bijna alle platformers hebben het, een slechte of een frustrerende cameravoering. Dat is niet anders bij Oddworld: Munch’s Oddysee. Af en toe is er veel actie op het scherm, waardoor een goede cameravoering meer dan gewenst is. Helaas laat de camera, vooral in de tricky situaties, wat steekjes vallen. Je moet dan zelf de camera bijstellen om het perfecte aanzicht op jouw beeldbuis te toveren. Ook wanneer je met je karakter zorgvuldig moet springen of tussen landmijnen door moet lopen kan de camera een pain in the ass zijn.
Eenmalig, maar odd
Veel positieve punten, maar naast de ietwat frustrerende cameravoering heeft dit spel nog een ander probleem wat ook niet vreemd is voor het platformergenre; de matige replay.
Oddworld blijft boeiend van begin tot eind en de platformerfanaat zou het avontuur wellicht nog een keer willen meemaken, maar voor anderen die deze game hebben voltooid, is er geen doorslaggevende reden waarom je het spel nog eens in je Xbox zou stoppen; er is geen multiplayer en geen ranking systeem. Oddworld zal dus bij menig gamer in de kast verdwijnen als hij/zij het eenmaal heeft uitgespeeld.
Nog steeds één van de beste platformers op Xbox
Wolken die overzweven, felle zonnestralen, het piepen van de Munch’s rolstoel, weirde vijanden, de scheten van Abe, de schattige Fuzzles, alles draagt bij aan een onvergetelijk avontuur. De sfeervolle omgevingen zien er schitterend uit. Ook het geluid is dik in orde. Wat helemaal mooi is, je kunt dit spel al voor 15 luttele eurootjes aanschaffen. Deze platformer is weliswaar een launchgame van een paar jaar oud (inmiddels classic), maar Oddworld: Munch’s Oddysee staat nog sterk in zijn schoenen en is voor mij nog steeds één van de beste platformers op Xbox.
Oordeel Oddworld: Munch's Oddysee (Xbox)
- Graphics 85
- Gameplay 70
- Originality
- Sound 80
- Replay 60
- Eindcijfer 79