Als je naar de Rally games kijkt voor de verschillende platformen blijkt er gewoon steeds een serie te zijn die er met kop en schouders bovenuit steekt. De echte fans begrijpen wel over welke serie ik het nu heb maar voor de mensen die denken dat ze toch nog een leven hebben zal ik het duidelijk maken: Colin McRae Rally. Die game is nog steeds niet verslagen door een andere serie, de WRC serie op de Playstation komt dicht in de buurt maar heeft gewoon nog teveel minpunten om het de absolute topper te noemen. Microsoft heeft dit vast ook geweten en na de verassing van Rallisport Challenge twee jaar geleden neemt Microsoft nu een serieuse gok op het behalen van de titel: beste rallygame ooit.
Al gelijk als je Rallisport Challenge 2 opstart wordt je overdonderd door een prachtig openings filmpje. Of het filmpje helemaal ingame is valt te betwijfelen maar het ziet er zo lekker uit dat je gewoon op het puntje van je stoelt gaat zitten. Na het zien van tientallen crashen, vele gevaarlijke bosweggetjes en een hoop rallywagens is het tijd om zelf achter het stuur te kruipen, waar koop je anders een game voor right? Als je in het menu komt moet je gelijk een moeilijke keuze maken: welke gamemode?
Ten eerste heb je de Time Attack mode, spreekt eigenlijk voor zichzelf, maar het komt er dus op neer dat je op de verschillende parcours die RSC 2 (vanaf nu kort ik Rallisport Challenge 2 zo af) rijk is, zo snel mogelijk aflegd. Een leuke bijkomstigheid is dat je met Xbox Live de Ghost van de topspelers kan downloaden en je dus precies kan zien hoe je het snelst het parcours aflegt. Later meer over de Xbox Live opties. Natuurlijk heeft Digital Illusions niet een mode vergeten waar we hersenloos mee kunnen spelen als we daar zin in hebben, Single Race! Kies een auto, een parcours en racen maar met die hap. In deze mode kom je ook voor het eerst de verschillende soorten "race types" tegen. Hier netjes op een rijtje gezet:
Gelukkig heeft het spel ook nog wat diepgang gekregen met de career mode. Er zijn vier verschillende moeilijkheids graden, Amateur, Pro, Champion en Superrally. Deze vier moeilijkheidsgraden betekenen dus niet dat er maar één tournament is en dan per klasse moeilijker is. Het zijn in feite gewoon vier verschillende tournaments. Wil je dus kampioen worden, dan zal je elke klasse moeten uitspelen. De events die in elke tournament gehouden worden variëren sterk, zo komen alle race types aan bod per tournament, dus de ene keer doe je een Hill Climb, volgende event kan dan een Ice Race zijn. Je moet dus van alle markten thuis zijn wil je het tournament winnen, bij Amateur en Pro zullen de meeste mensen geen moeite hebben maar vanaf Champion kan het toch best tricky worden. De career mode is ook de mode van het unlocken, zo kan je nieuwe parcoursen en auto's unlocken. Als je ver genoeg met een bepaalde auto gereden hebt zal je ook meerdere soorten skins unlocken.
Heb je vrienden op visite? Geen probleem, RSC2 biedt ook een uitgebreide multiplayer mode waar je met maximaal vier vrienden splitscreen kan rijden. Ook is het mogelijk om met maximaal 16 Xboxen te linken, kan je dus enorme rally tournaments houden op Lan Party's.
TURBOO!
Genoeg geluld over de verschillende game modes, tijd om maar eens het spel ingame te belichten. Zoals ik al zei heb je verschillende race types en het leuke is dat bij elke race type een andere klasse auto hoort. Zo heeft Ice Race andere auto's dan Rally. Gelukkig zitten er ruim 40 verschillende rally wagens in het spel, dus elke race type is goed vertegenwoordigd. Wat de auto's betreft, ze zijn fantastisch! Je kan in vrijwel elke bekende rally auto vanaf 1979 tot het heden rijden. Ooit van de Volvo 240 Turbo gehoord? Nee? Ik neem het je niet kwalijk, het is niet de jongste auto in het spel. Als je dacht dat die auto's eruit zien als die soepblikken uit de befaamde A2 Racer, think twice! De auto's zien er zo gelikt uit in het spel dat ik gewoon soms het idee had naar een echte rallywagen te kijken. Ook de verschillende views ingame zijn realistisch, zo kan je kijken vanuit het gezichtspunt van de driver en ervaar je dus hoe het moet zijn voor die jongens om met 200 km/u over een bosweggetje te racen.
Was Rallisport Challenge nog best wel arcade in de vele opzichten, RSC2 heeft dat keihard onderuit gehaald. Zo kan je, in tegenstelling tot RSC, alles tweaken aan je auto. Wil je de vering wat zachter, no problemo! De rem op halve kracht, het is jouw feestje! Veel dingen kunnen aangepast worden zodat je met de juiste instellingen snellere tijden kan rijden. Naast het vele getweak aan je auto merk je ook meteen bij het rijden dat het niet meer zo arcade stuurt als in RSC. Nu wil ik niet gaan overdrijven dat het super realistisch is maar de auto's voelen gewoon veel minder Mario Kart achtig aan. Ook kan nu alles aan je auto kapot, het is gewoon een genot om te zien hoe je nieuwe Mitsubishi Lancer EVO VIII over de kop vliegt en ja na 5 tollingen nog maar overgebleven bent met een stuur en vier wielen. Colin McRae blijft de realistische rallygame op dit punt, maar RSC2 is wat mij betreft een mooie tweede.
Wat heb je aan een auto als je geen plek hebt om ermee te rijden? DICE heeft de lokaties aanzienlijk verbeterd tov RSC. Ik vind dit de mooiste omgevingen die ooit in een racegame zijn neergezet, alles ziet er fotorealistisch uit en de omgeving is echt heel goed tot leven gebracht. Zo zijn de toeschouwers niet een stel 2d figuurtjes met een sucky 1 bit texture, in RSC2 zijn de toeschouwers gewoon 3D met redelijke 24 bit textures en juichen ze alsof hun leven er van afhangt. Ook gebeurt er van alles op en langs de weg, vogeltjes vliegen op, vliegtuigen taxiën naar de landingsbaan... er is genoeg te zien tijdens zo'n rally. Maar wat nog wel het vernieuwendste is zijn de grafische effecten. Zag je in RSC nog een paar pluimpjes stof en modder, in RSC2 zie je metershogen wolken stof en dikke modderpoelen waar de modder rijkelijk rondspat. En gelukkig blijft je auto niet superschoon, na twee modderbaden vraag ik me nog af of die kleur nou echt wit was.
Xbox Live
Wat moet tegenwoordig een Xbox racegame zonder een Xbox Live functie? Niks, die is gewoon gedoemd tot de saaiheid. Niet dat RSC2 zonder Xbox Live saai is, maar deze extra mode verlengt wel duidelijk de replay value van RSC2.
Net zoals de system link optie van RSC2 ondersteunt Xbox Live ook 16 spelers die tegelijk racen. In het begin was ik hier erg scepties over want die smalle landweggetjes kunnen toch nooit 16 spelers tegelijk aan? Toch wel, Digital Illusions heeft daar iets simpels op gevonden. Als er 5 of meer spelers in een server zitten zal iedereen in de race een ghost zijn. Dus botsen en afsnijden zit er dan helaas niet bij. Daarom houd ik het ook liever bij maximaal 4 spelers, je hebt wel steeds dat mensen je opzij duwen of afsnijfden maar het is veel spannender en veel leuker dan met een stel onzichtbare auto's rijden. Misschien komt het wel niet op het echte rallyrijden neer maar dat moet je maar voor lief nemen.
Aangezien de RSC serie nu bij de XSN familie zit, ondersteunt RSC2 ook de XSN functies in Xbox Live. Zo zal je met vrienden hele Rally tournaments kunnen opzetten. Om dit te kunnen doen zal je toch eerst moeten aanmelden bij XSN Sports.com.
Net als bijna elke andere Xbox Live game heeft RSC2 ook scoreborden. Van de verschillende race types die het spel rijk is kan je dan je snelste tijden opslaan en als leuk extratje zal je ook ghosts van top 10 spelers kunnen downloaden zodat je kan zien hoe het nou werkelijk moet. Ook zal er in de toekomst downloadable content voor RSC2 zijn, maar daar is op dit moment nog geen informatie over.
Graphics
Niks op aan te merken, voor mij de beste graphics in een rallygame tot nu toe. De wereld ziet er levendig uit, de stof en weereffecten zijn verbluffend en het spel draait soepel op 60 fps. Wat wil je nog meer? Toch zijn er minpunten aan de RSC2 graphics engine. Zo wordt het spel erg gedowngrade als je met 2 of meer spelers over Xbox Live of in multiplayer speelt. Stofwolken heb je dan haast niet meer en het spel lijkt dan iets waziger dan normaal.
Sound
RSC2 heeft perfect geluid, elke auto klinkt anders en heeft ook een ander motorgeluid bij de verschillende snelheden. Ook bij het veranderen van de camera hoor je de omgeving anders, zo heb je een dof geluid als je in de bestuurdersstoel zit en je hebt een scheeuwerig geluid als je van achteren kijkt. De co-driver is ongeveer van dezelfde kwaliteit als in RSC, duidelijk en serieus. Zoals we het willen zien.
Qua muziek zit het ook wel snor, zo hebben de mannen van de metalband ill Niño een paar nummers van hun Revolution Revolucion cd gegeven en zijn er ook genoeg disco/elektronica achtige nummers. En als het je niet aanstaat kies je toch gewoon je eigen soundtrack.
Gameplay
RSC2 verdient ook een goede beoordeling voor de Gameplay. De auto's in het spel sturen wel wat arcade, maar ook weer niet zo arcade als in deel 1. Een perfecte balans tussen realisme en arcade is in dit spel te vinden. RSC2 is ook veel toegangelijker voor de meeste mensen, Colin McRae Rally is al snel heel erg realistisch wat het spel soms wat frustrerend maakt, in RSC2 heb je dat niet want je hebt gewoon genoeg controle over de voertuigen.
Conclusie
Rallisport Challenge 2 is voor mij de rallygame die ik altijd al heb willen zien. Het ziet er goed uit, speelt lekker en heeft een prachtige multiplayer mode. Voor de mensen die twijfelden over Rallisport Challenge heb ik een boodschap: Probeer RSC2 eens uit. RSC2 is het spel wat RSC had moeten zijn, in alle opzichten verbeterd en zo hoort dat met sequels.
Misschien is het spel wel niet zo realistisch als Colin McRae Rally maar dit spel is gewoon veel leuker, ik hoef al die poezpas uit CMR niet, ik wil rally rijden in een realistische omgeving met realistische graphics. En gelukkig biedt RSC2 dat allemaal. Het enige minpunt in het spel is de downgrading van graphics met meerdere spelers, maar dat neemt totaal niet de pret in het spel weg.
Oordeel RalliSport Challenge (Xbox)
- Graphics 92
- Gameplay 87
- Originality
- Sound 90
- Replay 87
- Eindcijfer 90