Mogelijkheden en keuzes
Bij het opstarten van de game valt onmiddellijk het enorme uitgebreide menu en de verbeterde structuur ervan op. Er is duidelijk gewerkt om de ervaring zo compleet mogelijk te maken. Het gaat wat ver om elke modus tot in detail te bespreken. Daarom worden hier alleen de vernieuwingen besproken. Zo wordt ten eerste de Title Mode geïntroduceerd. Dit speltype houdt het midden tussen de normale oefenpotjes (Exhibition) en Career Mode. Kies een vechtersbaas, stel het aantal rondes in en creëer je eigen virtuele kampioen. Daarnaast is er ook de Title Defense Mode, die eerst vrijgespeeld zal moeten worden, want een kampioen kan natuurlijk geen titel verdedigen zonder kampioen geworden te zijn. Een logische en begrijpelijke keuze.
Tevens nieuw is de mogelijkheid een toernooi te creëren. De speler kan hierbij het aantal deelnemers en vechtersbazen bepalen en het lijkt me dan ook ideaal voor een avondje thuis met vrienden op de bank, waarbij ieder zijn favoriet kan kiezen. Ook aan te raden is wat dat betreft de Event Mode, waarbij een UFC evenement doorlopen kan worden. Eerst een paar rondes knokken om het publiek op te warmen en dan komt ineens het gevecht om de titel, waar het allemaal om draait. Hulde ook voor de presentatie. Het draagt allemaal bij aan de ervaring. Juist dat bijzondere gevoel en de sfeer ontbraken bij het vorige deel. Naast de aanwezige evenementen is het ook mogelijk om nieuwe te downloaden.
En dit was slechts het offline gedeelte van de game. Ook online zijn er flink wat extra mogelijkheden bijgekomen, waarvan de belangrijkste de toevoeging van Online Fight Camps zijn. Start een online sportschool alias clan en train samen met je maten. Hiermee kunnen spelers elkaar helpen tactieken en technieken te verbeteren. Fight Camps zullen ook hun eigen rang kennen op de leaderboards, zodat iedereen de sterkte van een Camp in kan schatten. Het is een toffe toevoeging, die de community kan verenigen.
Naast deze nieuwe speltypen zijn de ontwikkelaars ook de overige onderdelen niet vergeten. Zo is iedere modus eigenlijk sterk uitgebreid ten opzichte van vorig jaar. Zo kent de Create-A-Fghter Mode bijvoorbeeld veel meer mogelijkheden om een vechter aan te passen naar eigen smaak. Dit loopt van wenkbrauwen naar kniebeschermers, en van stem naar introductie en opkomst tijdens gevechten. Ook kunnen er diverse nieuwe vechtstijlen gekozen worden, zoals Romeins-Grieks worstelen bijvoorbeeld. Voor wie dit allemaal teveel moeite vindt, is er ook nog de mogelijkheid om Random een nieuwe vechtersbaas te creëren. Ook de Career Mode is flink verbeterd. Zo behoort Automatic Sparring tot de mogelijkheden, is er een Amateurfase ingevoerd voordat je start als UFC Pro, waarin je vooral kan experimenteren en je sterkte in kan schatten voor je het wereldje inrolt. Tenslotte kan ook de Ultimate Fights Mode niet onbenoemd blijven. Deze modus heette vorig jaar nog Classic Fights en ook hier zijn de nodige vernieuwingen ingevoerd. Deze gevechten kunnen gestart worden, waarbij het de bedoeling is om bepaalde doelen tot een goed einde te brengen, waarmee punten verdiend kunnen worden. Deze doelen verschillen per wedstrijd, en bestaan uit opdrachten als: voer drie succesvolle leg kicks uit en win via een knockout. Indien dit gelukt is, speel je beelden van de echte wedstrijd vrij. Dit is echt voer waar vooral de fans van zullen smullen.
Main Event
Vooraf werd reeds door THQ gecommuniceerd dat de ontwikkelaar uitgebreid geluisterd heeft naar de kritiek van fans van de reeks en deze pijnpunten heeft aangepakt. Zo was er nogal wat kritiek op het vechten en ook hier zijn dan ook de nodige verbeteringen aangebracht. Zo is het nu mogelijk om allerlei combinaties te maken. Dit lijkt niet zo bijzonder, maar het is werkelijk een verademing, omdat de speler vorig jaar gebonden was aan vaste combinaties. Tevens is er de toevoeging van Sway, oftewel de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken. Dit is een zeer nuttige toevoeging, omdat dit de gameplay verrijkt en meer diepgang geeft. Ook is de kooiconstructie rondom de arena nu effectief te gebruiken als wapen tegen je opponent. Verder is het aantal moves voor zowel staande als voor grondgevechten uitgebreid, waarbij tevens de uitbreiding van animaties niet over het hoofd is gezien. Overigens is het hierbij geen overbodige luxe om even de Tutorials te doorlopen om alle bewegingen te leren kennen. Eén van de kritiekpunten op de game van vorig jaar was dat de leercurve voor velen te steil was. Naar mijn mening hebben ze ook dit punt goed aangepakt, met name voor de basis. Om je de sport helemaal eigen te maken zal nog wel enige tijd vergen, wat de speelduur ten goede komt.
Tijdens het spelen is me opgevallen dat dit deel met meer tactiek gespeeld dient te worden. Er moet gelet worden op de krachten die verbruikt worden, anders kan het wel eens een korte wedstrijd worden. Daarnaast moet er meer gewerkt worden voor de winst, waar in het vorige deel de opponent nog wel eens snel tegen de vlakte ging, gebeurt dat nu minder frequent en zijn knockouts ook minder willekeurig. Wanneer je opponent nu tegen de vlakte gaat, dan is dat het resultaat van de toegepaste tactiek en inspanningen. Al met al denk ik dat de gameplay echt veel sterker is geworden zonder daarbij minder toegankelijk te zijn dan het vorige deel.
Vroegah
Tijdens het spelen van deze game wilde ik toch een goed beeld hebben van de verschillen ten opzichte van de 2009 editie.. Dus heb ik die game uit de kast gepakt en eens nader bekeken. Afgezien van de reeds hierboven genoemde verschillen, vielen mij daarbij nog een aantal zaken op. Zo zijn de graphics enorm verbeterd. Verder is het aanbod van spelers flink uitgebreid. Vorig jaar waren er ‘slechts’ veertig man, terwijl er dit jaar tenminste honderd in zitten en de speler zelf ook nog veertig vechters kan creëren. Ook zit er meer bloed in de game, waarbij het kan voorkomen dat er tussentijds een dokter in de arena moet komen om de vechter op te lappen. Kan hij echter niet meer verder, dan zal hij moeten opgeven. Ten slotte kan niet onvermeld blijven dat de PS3 versie enkele exclusives kent ten opzichte van de Xbox versie. Zo zijn er een aantal legendes zoals Royce Gracie en Jenz Pulver beschikbaar en zijn er tevens een aantal exclusieve Ultimate Fights, die niet in de Xbox 360 versie zijn meegenomen.
Klaar voor de strijd
Wie vooraf had gedacht, dat UFC Undisputed 2010 een eenvoudige herhalingsoefening zou gaan worden, zit er volledig naast. Deze game is werkelijk groter en beter dan het vorige deel! Het pakt alle pijnpunten aan, weet de gameplay nog realistischer te maken en uit te diepen. Daarbovenop is werkelijk ieder onderdeel van de game verder uitgewerkt en uitgebreid. De fans mogen tevreden zijn en kunnen hier weken, zo niet maanden mee aan de slag!
Oordeel UFC Undisputed 2010 (PS3)
- Graphics 90
- Gameplay 85
- Originality 80
- Sound 90
- Replay 95
- Eindcijfer 91