Af en toe zijn er momenten dat je als recensent een game op de mat hoort ploffen waar je van tevoren stiekem niet echt warm van wordt. Het gebeurt me niet vaak, maar bij binnenkomst van XCOM: Enemy Within was dit het geval. Zonder ervaringen met het goed ontvangen vorige deel had ik wel wat meegekregen van deze “uitgebreide uitbreiding” (onder meer een korte perspresentatie en speelsessie op de Gamescom), maar echt enthousiast was ik er nog niet van geworden. Hoe verkeerd deze houding uiteindelijk bleek weet ik nu, een week later, ondertussen wel, want XCOM: Enemy Within is meer dan een prima game geworden en ik … ik ben (XC)OM!
De eerste grote vernieuwing kom je al snel tegen in de vorm van een nieuw betaalmiddel, Meld genaamd, waarmee je nieuwe uitrustingen voor je soldaten kunt bekostigen. Meld is opgeslagen in containers, die in sommige missies verspreid over het slagveld gevonden kunnen worden en binnen een X aantal beurten bemachtigd moeten worden. Kom je te laat, dan ontploft de container en loop je het kostbare stofje mis.
Zo hebben de aliens nieuwe soldaten gekregen die tegenover jouw nieuw en verbeterde soldaten voor de tegenhangers moeten zorgen naast de nieuwe EXALT bedreiging. Net als XCOM hebben de aliens daarom ook een MEC-soldaat, de Mechtoid, en de zwevende Seeker die de mogelijkheid hebben om onzichtbaar te worden. Het zijn logische, simpele, maar ó zo nodige aanpassingen die X:EW dezelfde kwaliteit als het vorige deel meegeven.
Oordeel XCOM: Enemy Within Commander Edition (PS3)
- Graphics 80
- Gameplay 85
- Originality 75
- Sound 80
- Replay 90
- Eindcijfer 80