Tien jaar na de oorspronkelijke release op de Nintendo Wii en twee nieuwe games in de serie later, is Xenoblade Chronicles terug. Als definitieve editie deze keer, met verbeterde beelden, geherarrangeerde muziek (ik weet niet of dat een woord is, maar je begrijpt vast wat ik bedoel), vele ‘Quality of Life’-verbeteringen én een epiloog: Future Connected. Budgetgaming heeft een exclusief interview kunnen regelen met Shulk en Reyn, helden van het eerste uur in Xenoblade Chronicles. Zij vertellen hoe ze het herspelen van XCDE na tien jaar hebben ervaren en wat zij vinden van de veranderingen in deze definitieve editie.
Het is een regenachtige dag hier in Nederland wanneer ik Shulk en Reyn interview via Zoom. Op de Bionis loopt het tegen zonsondergang en op de achtergrond worden de marktkraampjes van het commerciële district van Colony 9 al opgeruimd.
Wat fijn dat jullie wat tijd voor ons konden maken!
Shulk: Geen probleem, Chris! Mijn research naar verdere verbeteringen van de Monado liep vandaag toch wat stroef. En Reyn is net terug van zijn dagelijkse expeditie.
Reyn: Ik wilde vroeg terug zijn om nog wat XCDE te spelen, maar toen dook er een enorme groep Bunnits op. Die kon ik niet laten gaan…
Nu je het over de game hebt: wat vinden jullie ervan?
Beiden: Fantastisch! Wat een ervaring om na tien jaar je eigen avontuur te herbeleven.
Het heeft dan ook een flinke facelift ondergaan. Wat vinden jullie de belangrijkste verbeteringen?
Shulk: Voor mij zijn het de verbeteringen in de menu’s en de interface. De kaart is veel behulpzamer geworden. Er zijn duidelijke uitroeptekens op plekken waar verzamelbare objecten of monsters zijn die we nodig hebben voor onze opdrachten. Bovendien hoeven we meestal niet meer helemaal terug te lopen naar degene die de opdracht gaf. En fast travel is nu ook écht snel. Wel zo fijn als je ziet welke afstanden we afleggen.
Reyn: Ik ben een simpele jongen; voor mij zijn het de beelden, man! We zien er zelf vooral véél beter uit. We hebben nieuwe gezichten, nieuwe kleding en bewegen soepeler. Het is meer dan een likje verf en klaar.
Er is ook kritiek op de resolutie; die zou niet hoog genoeg zijn. Is jou dat opgevallen, Reyn?
Reyn: Het valt me alleen op als ik handheld speel. Dan ziet alles er echt wel wazig uit, vooral op drukke momenten en in grote gebieden. Op TV ziet het er meestal wel echt goed uit. Schijnbaar is de resolutie daar ook niet zo hoog, maar het heeft me niet dwarsgezeten.
Shulk: Ik stoorde me vooral aan de nieuwe vegetatie. Van dichtbij ziet het er fantastisch uit, maar het stopt al vrij snel als je wat verder vooruit kijkt. Kijk je bijvoorbeeld vanaf een hoog punt over Gaur Plain, dan ziet alles er erg kaal uit. Terwijl de rotsen eromheen of in de lucht bijvoorbeeld wél mooi zijn.
Hoe verwachten jullie dat de game wordt ontvangen?
Shulk: Ik was best zenuwachtig. Ik vroeg me af of het nog fris genoeg zou zijn. Vooral nu het op de Switch is. Bij de 3DS-versie, alweer vijf jaar geleden, voelde dat anders. Het was een soort wonder dat die versie überhaupt mogelijk was.
Reyn: Bovendien is inmiddels Xenoblade Chronicles 2 uitgekomen. We vroegen ons af of mensen ons gevechtssysteem nog wel leuk genoeg zouden vinden. Wat vond jij daar deze keer eigenlijk van, Chris?
Met de hogere resolutie komen deze nu veel beter uit de verf.
Voor mijn gevoel werden er in XC2 te veel systemen over elkaar heen gelegd. Met name met betrekking tot de ‘blades’. In jullie game voelt het overzichtelijker. Bovendien ben ik allergisch voor ‘gacha’-elementen. Ik kan ook erg waarderen hoe je in XCDE je groep kan afstemmen op je speelstijl, door middel van de ‘arts’ die je ter beschikking hebt. Wat meer instellingen voor de AI had ik wel fijn gevonden.
Shulk: Dat herken ik wel. Soms vraag ik me echt af waar iedereen mee bezig is…
Reyn: We blijven gewoon rammen, Shulk! It’s Reyn time!!!
Shulk: …Dat bedoel ik dus (Shulk kijkt veelbetekenend in de camera terwijl Reyn is opgesprongen en zijn gevechtsanimaties doorloopt).
Eeeeh…ok…En wat vind je van Future Connected, de nieuwe epiloog?
Juist als Shulk wil antwoorden, komen Riki en Melia eraan gelopen, beiden leden van het team in XCDE.
Riki: Meh meeeeeh…Shulk heropon! Wat jij doen aan knorrende maag?
Melia: Stil, Riki! Zie je niet dat Shulk midden in een interview zit?!
Riki: Mehmeh? MEH! Riki trots op kinderen Kino en Nene! Onmisbare hulp voor heropon Shulk! Mehmeh!
Melia tilt Riki op en gooit ‘m naar Reyn, die samen rollebollend uit beeld verdwijnen.
Melia: Waar waren we? 😊
tot in de uiterste hoekjes te verkennen.
Hallo Melia, het is een eer u te zien, hoogheid! Ik vroeg net naar Future Connected, de nieuwe epiloog.
Melia: Hoogheid is écht niet nodig, dank je, Chris. Maar wat fijn dat ik je net tref. Zoals je weet spelen Shulk en ik een grote rol in Future Connected...en natuurlijk de kinderen van Riki. We verkennen de schouder van de Bionis, één van de gebieden waar altijd veel speculatie over is geweest. Het was werkelijk fantastisch om in die mooie omgeving rond te lopen.
Shulk: Ik vind dat je kan zien dat de ontwerpers van het gebied in de tussentijd XC2 hebben gemaakt. De schouder is niet per se groter dan de gemiddelde XCDE-gebieden, maar het voelt wel zo doordat er veel in te doen is. Tegelijk blijft het overzichtelijk.
Melia: Door enkele kleine veranderingen in het gevechtssysteem voelde dat ook weer fris. En volgens mij hebben veel mensen niet met mij gespeeld in XCDE. Nu hebben ze de kans om met mijn vaardigheden kennis te maken.
Hoe vonden jullie het om weer naar Alcamoth te reizen?
Melia: Dat was erg emotioneel.
Shulk: Ik wilde daar altijd nog eens naar terugkeren. Maar verder kunnen we niet veel vertellen; dan zouden we het bederven voor de mensen die nog moeten spelen.
Persoonlijk had ik, gezien de titel, meer verwacht over wat komen gaat. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Shulk: Het is wat het is. Er zijn aardig wat hints, maar niets concreets, dat ben ik met je eens. Ik denk dat je het al beter zult begrijpen wanneer de toekomst waarnaar wordt verwezen er werkelijk is.
Melia: Maar daar gaan we verder niets over zeggen!
Op de achtergrond komt Riki enthousiast voorbij springen, op weg naar de keuken.
Shulk: Ah, het eten is klaar!
van je team. Qua gameplay zijn ze vergelijkbaar met Reyn en Sharla.
Ok, laatste vraag! Wat willen jullie zeggen tegen alle Budgetgamers die twijfelen om XBCE te kopen?
Shulk: Dankzij de aanpassingen in de menu’s, de quests en de beelden, voelt XCDE echt weer als een frisse, moderne game. Verder is alles, naast de toevoeging van uitdagende Time Trials, grotendeels hetzelfde gebleven. Dat is een goede zaak, want tien jaar geleden hebben we de lat al hoog gelegd.
Melia: Ik heb echt weer genoten van de ontdekkingsreis door de gebieden. Vooral qua verticaliteit: de ene keer klim je via een onwaarschijnlijke route naar een hoog uitkijkpunt en de andere keer verken je donkere onderbionische grotten.
Shulk: Pas wel op dat je je niet te veel laat afleiden door de side-quests. Het zijn er zó ontzettend veel dat het je kan opbranden, ondanks de sterk verbeterde interface. Probeer er gewoon zoveel mogelijk op te lossen terwijl je het hoofdverhaal volgt, raad ik altijd aan.
Melia: Daar ben ik het mee eens, ook zonder side-quests is de game lang genoeg. Geniet ervan!
Melia begeeft zich naar de keuken terwijl Shulk afsluit.
Bedankt voor je tijd, Shulk! Ik ga XCDE 4 budgies geven. Vooral mensen die het origineel op de Wii nooit hebben gespeeld, kan ik jullie game van harte aanraden. Als Future Connected nog wat meer had toegevoegd, was het zeker 4,5 budgies geweest.
Shulk: Prima, Chris, bedankt voor het interview. We hopen je snel weer te zien in de game. Groetjes aan alle Budgetgamers!
Deze review is geschreven door Chris van Breda.