Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Arms (Switch)
80 100 1

Review Arms (Switch)

Nintendo’s eerste exclusieve franchise op de Switch is eindelijk hier! Net op het moment dat de console beschouwd kon gaan worden als de ultieme “throwback-console”, komt Nintendo dan toch met een geheel nieuwe, originele serie op de proppen: ARMS. Nou, geheel nieuw? Met een kritisch oog herkent de verbeten Nintendo-volger veel elementen van Nintendo’s Punch-Out! uit vervlogen NES en SNES dagen. ARMS is echter veel meer dan een grappige boks-simulator, het is namelijk ook een partygame. Kan ARMS bewijzen dat Nintendo nog steeds met originele ideeën kan komen?

Super Switch Punch-Out

In de aanloop van de release van ARMS viel de legendarische naam van Punch-Out! meer dan eens. Was dit de next-gen installatie van de serie die hoofdpersoon Little Mac dermate zo infaam maakte dat hij zijn opwachting reeds mocht maken in Smash Bros? Na enkele uren met ARMS te hebben doorgebracht (en een jeugd met Punch-Out! in de weer te zijn geweest) kan ik enkel spreken van een spirituele opvolger. ARMS en Punch-Out! delen namelijk een koddig voorkomen, maar een verraderlijk realistische benadering van de bokssport. Ook zoeken zij beiden – zeker op hoger niveau –  de grens op tussen uitdaging en frustratie. Daar houdt de vergelijking echter op, want ARMS is veel meer een multiplayer en partygame dan zijn spirituele voorganger.


Fantastic Arms (en vuisten …)
In ARMS heb je de keuze uit tien vechtersbazen die onder te verdelen zijn in verschillende klassen. Zo zijn daar de zware, lompe karakters en de snelle karakters. Net zoals in Mario Kart is de balans van de kiesbare figuren goed doordacht. Deze figuren hebben allemaal speciale armen, vandaar de titel, die erg lang zijn (denk aan Mr. Fantastic van de Fantastic Four) en een tegenstander aan de andere kant van de arena zo kunnen raken. Hoe verder weg, hoe langer het ook weer duurt voordat ze ingetrokken zijn, waardoor je jezelf met lange stoten openstelt voor een vergeldingsstoot. Hiermee vergroot ARMS de werkelijkheid van het boksen, waar een stoot eenzelfde effect heeft. Nintendo is echter een kampioen in het uitvergroten van deze werkelijkheden, wat voor een gezonde mix van humor, realisme en vaardigheid zorgt.

De sport an sich is niet het enige vergrote onderdeel van ARMS. Minstens zo belangrijk als de lange armen van de personages zijn namelijk hun enorme vuisten. Ik zou zelfs willen stellen dat de vuisten ARMS maken, maar FISTS was vast geen goede titel volgens de Marketing afdeling. Ieder personage kan standaard kiezen uit drie verschillende vuisten (één per arm, we houden het wel realistisch). Het doel van ARMS is vervolgens het verdienen van muntjes, die je kan gebruiken om het aantal vuisten per personage te vergroten. De kwaliteiten van de vuisten lopen uiteen van vuisten die vooral schade doen, tot aan vuisten die een vuurstraal uitspuwen. Hiermee kun je in ARMS je personage op je speelstijl afstemmen, terwijl het uitbreiden van de vuisten voor je favoriete personages een mooie reden is om het spel te blijven spelen.

Boxing party
Het is echter niet alleen de bedoeling om je tegenstander op zijn muil te slaan in ARMS. Een standaard toernooi (Grand Prix) bevat tien rondes. Hiervan zijn er twee roulerende minigame-achtige partygames. Deze onderdelen bevatten een variant op volleybal en basketbal en een modus waarbij zoveel mogelijk doelen moeten worden omgeslagen. Deze minigames zijn simpel, maar zorgen wel voor een leuke dynamische afwisseling tussen de gevechten door. Ook zijn deze los te spelen in multiplayer (online en couch co-op), mocht je verslaafd raken aan een van deze disciplines.  Waar ARMS zich verder onderscheidt, is in het feit dat de motion controls in deze game daadwerkelijk goed werken. Dit verhoogt de funfactor aanzienlijk, zeker in local multiplayer. Ik zie mijzelf online namelijk niet ver komen met deze functionaliteit en op hogere niveaus in de Grand Prix wordt het ook een intense workout. Dat Nintendo eindelijk (lang na Wii Sports) motion controls weer eens leuk en werkbaar heeft gekregen verdient een pluim.


Waar voor je geld?
Op het eerste oog is de content wat mager in ARMS. Grand Prix is waar het solo-gedeelte zich afspeelt, terwijl Versus en de minigames leuk zijn voor multiplayer (tot vier man). Het aanbod van tien vechters is aanzienlijk en in combinatie met de vuisten zijn de mogelijkheden lekker gevarieerd. Dat is echter enkel interessant als je van plan bent de hoogste niveaus van ARMS aan te gaan of wanneer je online je tegenstand gaat opzoeken.  Ik noemde eerder al de grens tussen frustratie en uitdaging en deze loop je al snel tegen het lijf wanneer je de moeilijkheid hoger instelt. De keuze voor je vuisten is dan zeker van levensbelang. Dit zorgt soms voor frustratie, vooral wanneer je tegen de lastigere tegenstanders uiteindelijk toch niet tevreden bent met de eerder gemaakte vuist-keuzes. Dan rest de optie om opnieuw te beginnen of door te bijten en te hopen op een paar “lucky punches”. Nintendo heeft overigens al DLC aangekondigd, wat zowel een plus- als een minpunt is. De gedachte dat Nintendo actief op de DLC-bandwagon springt is een angstaanjagende gedachte voor de portemonnee. Nintendo-games dalen immers zelden in prijs en complete edities worden enkel uitgebracht op de volgende generatie hardware. Zodoende wordt de investering om Nintendo exclusives “compleet” te houden nogal aan de hoge kant. Aan de andere kant laat Nintendo hiermee zien dat ARMS ook voor de komende periode wordt onderhouden.

Conclusie
Nintendo weet zijn eigen grenzen continu te verleggen en verlegt daarmee ook de grenzen van de genres waarin het actief is. Waar Mario en Zelda continu de lat hoger leggen voor platform en adventure games, weten games als Splatoon en Mario Kart de shooter en racing genres iedere keer weer een nieuwe dimensie te geven. Waar de Mario Sport-reeks teleurstellend dichtbij de werkelijkheid blijft – en zichzelf daarmee nooit boven de rest van het aanbod in dat genre weet te verheffen – heeft ARMS de potentie om het fighting genre van nieuw elan te voorzien.  De huidige content leunt echter zwaar op multiplayer en online gevechten, waarbij het (solo) ontsluiten van vuisten meer als grinden voelt. Ik ben benieuwd of het Nintendo publiek een  geschikt publiek is voor een brede online fighting-community, al beloven de Mario Kart en Splatoon online servers dat dit wel degelijk kan.

ARMS bewijst over het geheel dat Nintendo nog steeds met originele titels op de proppen kan komen en ik verwacht dat ze deze nieuwe franchise de komende jaren langzaam gaan uitbouwen naar een terugkerende IP. Dit is niet alleen goed nieuws voor boksliefhebbers, maar ook voor bijvoorbeeld de onafwendbare nieuwe editie van Smash Bros, waarbij Spring Man en Ribbon Girl een nieuwe dynamiek gaan geven aan het bekende speelveld. Voor de DLC-toekomst van ARMS zie ik bovendien bekendere Nintendo karakters, zoals Mario, Link en Donkey Kong, hun opwachting maken. Dan rest enkel de vraag hoe lang het gaat duren voordat Spring Man en Little Mac kennis gaan maken met elkaars armen en vuisten.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

 

Oordeel Arms (Switch)

  • Graphics 80
  • Gameplay 70
  • Originality 90
  • Sound 80
  • Replay 80
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 21210 

Laagste 3 prijzen voor Arms (Switch)

53.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  53.99€ 0.00   € 53.99
Gameshop Twente 8.5
€  49.00€ 5.88   € 54.88
Nedgame.nl 9.9
€  55.00€ 0.00   € 55.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Kobrakay
Kobrakay ( 982 ) 06-07-2017 07:10
Leuke review, maar klinkt niet direct als een game waar je ruim 50 euro aan zou moeten uitgeven. Ik wacht nog wel even tot dat daalt voordat ik deze haal.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 06-07-2017 07:12
Ik wacht tot er genoeg content is.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8302   3) 06-07-2017 07:18
Quote:
Ik wacht tot er genoeg content is.
Wachten op genoeg content om 50 euro te rechtvaardigen?


avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 06-07-2017 08:01
Quote:
Ik wacht tot er genoeg content is.
Ok. Doei.

Nadat ik zelf de Global Testpunch had geprobeerd stond ik niet echt te springen om dit spel in huis te halen. De motion controls waren voor mij een gevecht om te beheersen, voornamelijk dat ik mijn handen gewoon niet recht kan houden. Toen ik in de Media Markt stond besloot ik uiteindelijk toch mijn slag te slaan en het spel te kopen. Ik heb sinds het begin de motion controls los gelaten en zit ik standaard te spelen met de pro controller*. Niks aan het handje. Het is een leuke fighting game voor dat bedrag en met de belofte dat er nog gratis. Ik herhaal GRATIS! Content bij komt a la Splatoon kan je hier toch geen buil aan vallen.

Wel een klein beetje jammer dat de review 3 weken na release komt van het spel.

*: Voordat Niels wakker wordt en mij er op gaat wijzen dat het spel bedoeld is om met motion controls te spelen; Boeit mij niet. God heeft op een dag ook niet bedacht om fruit in blik te doen maar het is wel beschikbaar. Deal with it.
avatar van NinjaSyao
NinjaSyao ( 8 ) 06-07-2017 08:14
"De gedachte dat Nintendo actief op de DLC-bandwagon springt is een angstaanjagende gedachte voor de portemonnee."

Moet dit toch even corrigeren. Nintendo heeft tijdens de laatste ARMS direct aangekondigd dat alle DLC word uitgebracht zoals Splatoon dat deed oftewel... HET IS GRATIS!

Eerste DLC is al geweest in de vorm van LAN play en Arena mode (Arena mode is eigenlijk 1vs1 met 2 andere spelers die het gevecht uit verschillende camerhoeken kunnen bekijken, het is vooral voor gametoernooien enzo bedoelt).
Eerste new character komt ergens deze maand, plus wat nieuwe wapens.
avatar van Ktugach
Ktugach ( 21798   523) 06-07-2017 09:09
Rol: Administrator
Ik speel het eigenlijk alleen met mijn neefje samen (met pro controllers), wel lachen voor een paar avondjes.
avatar van Hylian_Knight
Hylian_Knight ( 4408   54) 06-07-2017 09:34
Heerlijke game die perfect is om even een paar potjes te spelen. Ook multiplayer is top en makkelijk op te pakken .
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 06-07-2017 10:15
"Voor de DLC-toekomst van ARMS zie ik bovendien bekendere Nintendo karakters, zoals Mario, Link en Donkey Kong, hun opwachting maken."

Dit zie ik eigenlijk nog niet zo snel gebeuren.
Ik verwacht eerder Rayman - die past er ook goed tussen met zijn handen. Ondanks dat Rayman in Arms toevoegen best ironisch zou zijn.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6097   21) 06-07-2017 11:10
De game lijkt me prima, maar had liever gezien dat ze die wapper-controllers achterwege hadden gelaten bij de Switch, en dan bij deze game die dingen erbij hadden gebundeld: Switch een normale controller, en voor de mensen die games als dit leuk vinden, die kopen dan deze game en krijgen 2 van die dingen erbij.

avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 06-07-2017 11:15
Dus je had liever gehad dat de Switch op release niet makkelijk handheld was geweest en er een pro controller bij had gezeten zodat je enkel in tabletop of tv modus kon spelen?

Lijkt mij niet zo praktisch. Is wel handig dat ze alles als optie in het standaard pakket meegenomen hebben; loont het de moeite voor devs de features te ondersteunen nog.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 06-07-2017 11:27
Quote:
Ik verwacht eerder Rayman - die past er ook goed tussen met zijn handen. Ondanks dat Rayman in Arms toevoegen best ironisch zou zijn.
Nee. Dat wil ik niet. Ik wil geen verder cross-vervuiling van Ubisoft. Rabbids waren al stom genoeg. Ik wil geen Rayman in mijn ARMS. Ik wil geen Assassins Creed in mijn Zelda. Ik wil geen Far Cry in mijn Splatoon. Ik wil geen Just Dance in mijn Donkey Konga. Laat ze lekker opbokken.
avatar van Megalomaan
Megalomaan ( 2155   5) 06-07-2017 13:13
Geniale game, hele leuke gameplay met lokale multiplayer en online. Dit laatste alleen als je flink wat geoefend hebt trouwens.

Speelde na launch vooral met motion controls, maar voor online heb ik mezelf toch ook maar de button controls eigen gemaakt. Lokaal blijft motion eigenlijk wel het meest vermakelijke.
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 06-07-2017 17:57
Rol: Forum Moderator
Quote:
[..]
Wel een klein beetje jammer dat de review 3 weken na release komt van het spel.
Wij kunnen er ook weinig aan doen dat de reviewcode pas ruim na de release bij ons binnenkomt .
avatar van Legendofxderp
Legendofxderp ( 480 ) 07-07-2017 11:56
Leuke review, ik hoef geen Mario of link, doe maar lekker origineel
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 07-07-2017 12:02
Quote:
[..]

Wij kunnen er ook weinig aan doen dat de reviewcode pas ruim na de release bij ons binnenkomt .

Behalve betalen voor de game...
Daarover gesproken - mocht iemand een review op de website missen en de desbetreffende game zelf in bezit hebben.... er is een forum gedeelte specifiek voor member reviews (en columns). Je zult daar misschien eerst het stof af moeten blazen, maar wie weet komt er daar wat leuks uit.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39743   67) 07-07-2017 12:37
Daag mij niet uit Niels.
avatar van Faust
Faust ( 10 ) 07-07-2017 14:29
Quote:
Leuke review, ik hoef geen Mario of link, doe maar lekker origineel

Ik zou wel graag Mario en / of Link als dlc of in een vervolg willen zien, maar ik denk niet dat het echt kwaad kan om een nieuwe IP eerst op z'n eigen voeten te laten staan.
Daarnaast zijn de personages die dit spel tot nu toe met zich meebrengt ook erg leuk ontworpen.

Ik ben ondanks dat ik het iedere keer weer blijf proberen geen grote vechtspellen fan maar met deze heb ik tot nu toe wel erg veel plezier.
De teller staat alweer op 25+ terwijl ik bijvoorbeeld pas nog na nog geen vijf uur alweer klaar was met Injustice 2.