Gotta port ‘em all!
Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende zaken: dit is wederom een port van een Wii U game op de Switch. En weer is het helaas niet Pikmin 3. Gelukkig is het geen één-op-één overzetting, maar zijn er kleine inhoudelijk toevoegingen gedaan. Merkwaardig genoeg zijn er ook onderdelen verwijderd. De meest in het oog springende toevoeging zijn de op Mario Odyssey gebaseerde levels. Deze zijn echter ten koste gegaan van de Super Mario 3D World levels, wat het totaal aantal levels dus ongeveer gelijk houdt. Buiten het feit dat levels verwijderen natuurlijk jammer is, lijkt Nintendo met al zijn ports en het verwijderen van specifieke content zo steeds meer afstand te nemen van de Wii U periode. Het zoeken van een kleine, gepixeleerde Toad afbeelding in iedere level was bijvoorbeeld een Amiibo-feature in het origineel, maar is nu vrijelijk te spelen nadat een level is behaald. De co-op modus is ook terug en is toegespitst op de mogelijkheden van de Joy-Cons.
Degelijk avontuur
Ondanks dat CTTT een port is, is het wel gewoon een leuk spel. CTTT bevat ongeveer 70 levels verdeeld over meerdere boeken. Ieder volgend level speel je vrij door in je huidige level de ster aan het einde te vinden. Hierna kun je door naar het volgende level, of je kunt proberen om het level volledig uit te spelen door ook nog een opdracht te voltooien en alle drie de supergems te vinden. Daarnaast is er in iedere level een “pixel Toad” te vinden en kun je de uitdaging aangaan om het level binnen een bepaalde tijdsduur te voltooien. Meestal heb je dus vier keer nodig om ieder level volledig uit te spelen.
De meeste levels zijn niet al te groot, maar door het slimme leveldesign van Nintendo zitten er meer details en geheimen in dan je in eerste instantie zou vermoeden. Een onderdeel van de spelervaring is dan ook dat je de camera in zijn geheel om Toad heen kan draaien, waardoor perspectief en diepte een element worden in puzzels en de verkenning van het level. Ieder boek heeft ook nog een eindbaas, die zich in een grotere level bevindt, maar verder niet al te veel uitdaging biedt. Net zoals in Kirby Star Allies is de ervaring van CTTT plezierig, vrolijk en goed gemaakt, maar zul je nergens uren vastzitten op een moeilijk stukje. CTTT is dan ook uitermate geschikt om met beginnende gamers en kinderen te spelen. Voor de wat gevorderde speler, waartoe ik mijzelf schaar, schudt CTTT nergens het stigma van een uit de kluiten gegroeide minigame af; al is het wel een heel leuke (mini)game.
Waar voor je geld?
Ook bij CTTT komt de rechtvaardiging voor een aanschaf vooral neer op de vraag of je het spel al eens op de Wii U hebt doorlopen. De kleine grafische upgrade en de tijdloze gameplay maken het tot een prima spel, waarvan ik vooral in handheld modus erg genoten heb. Omdat ik het origineel destijds in co-op had doorlopen, voelde het spelen toch weer redelijk fris, ook al werd ik nergens meer echt verrast. Het zachte prijsje maakt een tweede aanschaf echter te overkomen. En heb je het spel nog nooit gespeeld? Bedenk dan dat CTTT niets heeft ingeboet aan speelplezier, waardoor je een typisch Nintendo avontuur staat te wachten dat zich qua uitdaging en plezier met Kirby Star Allies kan meten. CTTT bezit voldoende levels om je een behoorlijk tijd bezig te houden, al is het natuurlijk geen volledig grootschalig avontuur zoals Mario Odyssey of een dik party pakket als Mario Kart 8.
Conclusie
Wederom komt Nintendo met een oudere game op de proppen en ook deze keer stelt het niet teleur. Het is dan ook een knappe prestatie dat spellen bijna vier jaar naar dato niet aan kwaliteit en overtuiging hebben ingeboet. Als consument van de Wii U begint het natuurlijk inmiddels wel wat pijn te doen dat de meeste spellen allemaal al eens doorlopen zijn. Persoonlijk kijk ik daarom erg uit naar nieuwe Nintendo avonturen, met eenzelfde kwaliteit. Voor de mensen die de Wii U in zijn totaliteit hebben overgeslagen, is dit echter een mooie periode waarin spellen zoals CTTT op hun best ervaren kunnen worden.
Ik werd hoe dan ook weer lekker vrolijk van CTTT en binnen de kortste keren meegetrokken in de simplistische opzet en simpele uitdaging, ondanks dat ik nergens werd verrast of goed getest op mijn inzicht voor puzzelen of andere skills. De sleet en vermoeidheid, alsmede de financiële kant, van dezelfde spellen meerdere malen aan te moeten schaffen, begint echter wel in te treden. Het zou Nintendo daarom sieren om over vervolgen na te gaan denken in plaats van ports. Een Captain Toad Treasure Tracker 2 was helemaal niet raar geweest na vier jaar. Desalniettemin was CTTT wederom een leuke ervaring, één die iedere Nintendo-fan eens moet hebben beleefd!
Deze review is geschreven door Jeroen Knop.
Oordeel Captain Toad: Treasure Tracker (Switch)
- Graphics 80
- Gameplay 85
- Originality 60
- Sound 80
- Replay 75
- Eindcijfer 75