Online op zijn best
Zo gaat een potje Sacred 3 er ongeveer aan toe, wanneer je met zijn vieren online speelt. Vanuit de lobby, waar je skills kan upgraden en je een wapen kiest, krijg je met één druk op de knop een overzichtelijke lijst te zien van beschikbare games, het niveau van de spelers en de missie die ze op dat moment spelen. Meedoen met een game is op die manier een fluitje van een cent en gaat in mijn ervaring eigenlijk altijd zonder problemen. Opvallend was hierbij wel dat andere spelers zich nooit bij mijn speelsessies voegden, maar misschien verandert dat nog wel als er meer spelers online komen.
Dat hoop ik in ieder geval, want Sacred 3 is nogal saai zonder medespelers. De verschillende levels, die je via een wereldkaart selecteert, zijn stuk voor stuk geheel lineair. Daarin loop je van de ene slachtpartij naar de andere, waarbij er eigenlijk geen reden is de omgeving te verkennen. Op het sporadische schatkistje na, waar steevast alleen goud uitkomt. Sterker nog, in Sacred 3 is er behalve goud helemaal niets aan ‘loot’ te vinden. Je zult het dus moeten doen met de twee verschillende skills waar je jouw personage mee hebt uitgerust en je ‘bash’ skill, waar je vijandelijke acties mee kan onderbreken.
Ieder personage heeft vier lichte en drie zware combatskills die je kan upgraden. Van ieder kan je er twee gebruiken wanneer je op monsterjacht gaat, waarbij iedere skill bepaalde eigenschappen heeft. Zo zijn er skills die gericht zijn op de lange afstand, crowdcontrol of het uitdelen van dikke damage. Hetzelfde geldt in grote lijnen voor de wapens die je personage tot zijn of haar beschikking heeft. Daarnaast krijg je in de loop van de game beschikking over verschillende ‘spirits’, die ieder een bepaald effect meegeven. Zoals het uitdelen van extra damage wanneer je gezondheid laag is of een grotere kans op critical-hits. Hoe je aan die spirits komt is mij echter een groot mysterie. Tijdens het spelen komen ze opeens tevoorschijn en heb je ze blijkbaar verdiend door een bepaalde actie.
Tot nu toe klinkt het allemaal niet zo spannend en eerlijk gezegd is Sacred 3 ook niet zo erg spannend wanneer het aankomt op de spelonderdelen. Het enige waarin de game zich werkelijk onderscheidt van de competitie is het vreemde gevoel voor humor dat helaas, dankzij de soms tenenkrommende dialogen, lang niet altijd werkt. Gek genoeg zorgen alle onderdelen samen toch voor een erg leuke spel ervaring. Wanneer je met vier man door een level heen raast en de ene vijandelijke horde na de andere met de grond gelijk maakt, kom je in een heerlijke flow terecht. Een flow die overigens niet echt wordt gehinderd door de drie beschikbare moeilijkheidsgraden, want geen van allen stelt je vaardigheden echt op de proef. Het wordt pas echt interessant op de (unlockable) ‘Deity’ moeilijkheidsgraad, maar daar zijn op het moment nog niet veel games in te vinden.
Sacred 3 is op zijn best als je in een goed team zit, waarmee je van missie naar missie gaat. Daarbij heb je de keuze uit veertien hoofdmissies en vele kleinere missies waar je in een paar minuten doorheen walst. Hiermee krijg je toegang tot nieuwe items en verzamel je een berg goud. De verschillende omgevingen zijn stuk voor stuk mooi vormgegeven en ogen daarom meestal fris. Ondanks de structuur van de grote missies, die bijna altijd precies dezelfde ingrediënten bevatten. Natuurlijk heeft dit wel tot gevolg dat je, wanneer je een missie voor de tweede keer speelt, nog precies weet hoe deze verloopt.
Kratje bier erbij
Terwijl ik Sacred 3 speelde kwamen er steeds twee woorden in me op die de game volgens mij het best omschrijven: simpel en gestroomlijnd. Staat dat je wel aan, dan zul je aan Sacred 3 sowieso plezier beleven. Helemaal als je met vier vrienden en een kratje bier erbij gaat spelen. Het probleem met Sacred 3 is dat er uiteindelijk niet genoeg variatie en content is, waardoor je er waarschijnlijk snel op uitgekeken raakt. En of je er dan met een goed gevoel zo'n 40 euro voor neertelt, is nog maar de vraag.
Deze review is geschreven door Chris van Breda.
Oordeel Sacred 3 First Edition (PS3)
- Graphics 80
- Gameplay 70
- Originality 50
- Sound 70
- Replay 40
- Eindcijfer 62