Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Last Guardian (PS4)
85 100 1

Review The Last Guardian (PS4)

Het is een beetje onwerkelijk om The Last Guardian dan eindelijk in je knuistjes vast te houden. Een game waar al zo lang over gesproken wordt, die af en toe gespot is op een of andere gamebeurs, maar langzaamaan een mythe begon te worden. Dan ligt het daar plots op tafel, een fysieke disc, het is echt. Je stopt hem zo voorzichtig mogelijk in de PS4, gooit de afstandbediening in je enthousiasme tegen het aanknopje van de tv en staart vol verwondering naar The Last Guardian die opstart ... hoe kan het deze hype ooit waarmaken?


Vogel het zelf maar uit 

Het is het beste om er zo ‘blanco’ mogelijk in te gaan. Regisseur Ueda gooit je vanuit de minimalistische menu’s dan ook direct zonder context midden in het verhaal. Behalve een paar knopjes-schema’s moet je vrijwel alles zelf afleiden. Waar je bent, hoe je er wegkomt en natuurlijk dat vreemde beest. Je maakt al snel op indrukwekkende wijze kennis met Trico. Een soort verboden liefdeskind van een Hippogrief (Harry Potter) en Falcor (Neverending Story), die onnatuurlijk fonkelende oogjes heeft, alsof hij een paar zaklampen heeft ingeslikt.

De opening van de game weet al snel een bijzondere ervaring neer te zetten, door geleidelijk Trico, puzzelelementen en de bikkelharde wereld te introduceren. Het is een pittoreske mengelmoes die zowel in gameplay als sfeer zijn ouders vindt in Ico en Shadow of the Colossus. In feite is het spel namelijk één lange escortmissie, waarbij je op reis gaat met een gehoornd personage en voortdurend klimt op immense structuren en imponerende wezens. Gevuld met veel grijze en groene tonen, aangevuld met toffe lichteffecten. Hoe mooi het stijltje ook is, je zit stiekem te wachten op dat Lassie-moment, die emotionele manipulatie die er vast en zeker aankomt.


Janken voor de buis

Heb je er eenmaal een uur of tien in zitten, dan kan je toch niet meer ontsnappen aan de ‘feels’. Puzzels hebben een mooi achterliggend thema en spelen slim in op je gevoelens. In het begin is het allemaal nog een speels avontuur, waar je na een bombastische actiescène af en toe een rustmoment krijgt, zoals het zoeken van eten voor Trico. Naarmate de game vordert en je meer gehecht raakt aan Trico, worden de puzzels onheilspellender. Zo word je wat nerveus als je lang alleen moet puzzelen of Trico kwijtraakt. Of moet je ontsnappen uit een bekrompen ruimte en begint het te dagen dat de ruimte rondom Trico steeds kleiner en kleiner wordt, totdat je hem misschien moet achterlaten. Deze puzzels spelen met jouw vermoedens over het einde van dit sprookje en doen dat maar al te goed.


Levensechte vogelhond
Een meesterlijke game maakt optimaal gebruik van het medium en vertelt een verhaal zoals geen film of boek dat kan. The Last Guardian excelleert hier doordat Trico echt overkomt als een levend dier welke doet wat hij zelf wil: knagen aan kettingen, je vaag aanstaren en rondspringen op stenen zuilen die veel te krakkemikkig zijn. Hij begint te janken als je uit zicht bent en wanneer hij gewond of bang is – nadat hij bijvoorbeeld een vijand voor je heeft uitgeschakeld – en moet je hem kalmeren door op hem te klauteren en hem te aaien. Het voelt bovendien alsof je echt samen met het AI-personage aan het puzzelen bent, zo draagt Trico soms zelf een oplossing aan of brengt hij je spontaan naar een volgende plek. Al deze elementen zorgen ervoor dat je een bijzondere band opbouwt met Trico, terwijl hij door de wereld vliegt, springt en zwemt en jij wanhopig vasthoudt aan z’n schattige hoorntjes. Het verhaal is gelukkig niet al te voorspelbaar, wel vrij simpel. Het is echter de persoonlijke band die je opbouwt met Trico, die ervoor zorgt dat het einde veel meer impact heeft dan je misschien zou verwachten of mogelijk zou zijn in een ander medium.

In zekere zin is het een bitterzoete ervaring, vergelijkbaar met The Last of Us. Dan is The Last Guardian wel kunstzinniger, met schilderachtige locaties die een heel ander sfeertje oproepen dan de gemiddelde emotionerende game. Ook is de vertelwijze veel minimalistischer. Dit past uitstekend bij Trico als metgezel, die alleen met je kan communiceren via lichaamstaal en geluiden (die schattig zijn of door merg en been gaan). De animaties en het sound design zijn in deze game daardoor extra belangrijk en tevens erg indrukwekkend. Je kan merken aan Trico’s subtiel bewegende oren, vleugeltjes en ogen wat hij wil doen. De geluiden van flapperende veertjes, wapperende kleedjes en soms een subtiele hartslag, maken de ervaring ook een genot om naar te luisteren. Speel The Last Guardian op de grootste speakers die je kan vinden en met de volumeknop op 11/10. Geluid is een onderdeel dat vaak onderschat wordt, maar een enorm aandeel heeft in het creëren van emotionele impact: hier wordt het ten volle benut.

Uw framerate kan variëren

De graphics daarentegen zijn een domper. Soms dan. De framerate is namelijk zeer willekeurig. De game heeft niet voortdurend een hikkende framerate, maar schiet alle kanten op tijdens de vreemdste momenten. Zo heb ik meegemaakt dat de framerate prima was tijdens een epische scène met ongelooflijke vergezichten. Maar ook dat Trico in een klein kamertje rondbanjert en het aantal frames ineens instort. Of het nu veeleisende achtergrondprogramma’s zijn of problematisch programmeerwerk uit het PS3-tijdperk, Team Ico mag het weten. Gelukkig draait het merendeel van de game op om en nabij de 30FPS en zorgt de rustige gameplay ervoor dat het niet al te vervelend is. Je zal zelden een sprong missen of iets niet raken omdat de framerate te laag is. Toch merkte ik een enkele keer tijdens het klimmen dat er sprake was van een ‘slideshow’, oftwel zo’n 5FPS, wat toch moeilijk te verdedigen is. Wel moet ik erbij zeggen dat dit probleem één gameleven later verholpen was en draaide datzelfde stukje weer prima toen het herlaadde.


Andere heikele punten zijn de camera en het feit dat Trico soms ongehoorzamer is dan een hond in een hotdogfabriek. De eerstgenoemde is af en toe vervelend. Er zijn meerdere momenten waarop Trico in een relatief minuscuul torentje moet klimmen of een krappe mijnschacht. Terwijl het een heerlijk ongemakkelijk gevoel oproept, is het zowat onmogelijk om de camera in zo’n krappe ruimte met een rondspringende vogelhond goed te framen. Sowieso past Trico maar net op je beeldbuis, zelfs onder ideale omstandigheden. Wanneer de camera de boel dan kwijtraakt reset deze zich automatisch en kan dat af en toe best desoriënterend zijn.

Trico’s wispelturigheid is maar gedeeltelijk een probleem. Wanneer je onnodig lang met een puzzel bezig bent omdat Trico de toverhond weigert te luisteren, ligt dat vaker aan de controls dan aan de AI. Er is namelijk meestal een reden waarom Trico is afgeleid, vaak is het een merkwaardig object dat zijn aandacht trekt of is zijn gedrag stiekem een hint. Het probleem met de controls is dat je met je linkerpookje kan richten waar je Trico heen wilt hebben. Er wordt echter nooit goed uitgelegd hoe je het moet aanpakken als je niet naar links of rechts wilt, maar naar boven of beneden. Moet je dan ook richten met de camera op het doel voor zulke driedimensionale bewegingen? Hoe dan ook weet je niet of Trico weigert te springen omdat het niet kan, of omdat je de controls niet goed gebruikt. Een ander irrititatiepuntje is dat de controls die wél goed worden uitgelegd, vaak herhaald worden in een klein venstertje, wat een beetje afbreuk doet aan de verder HUD-loze spelwereld.


Ouderwets genieten
Dan is er nog een belangrijk punt dat wat ingewikkelder ligt. Een punt waardoor de game voor de ene gamer een zeventje zal zijn en voor de ander een dikke negen. Sommige mensen zullen zich namelijk irriteren wanneer ze naar een richeltje springen, en vervolgens naar beneden donderen omdat het achteraf gezien niet beklimbaar is. Zij zullen gefrustreerd raken wanneer Trico niet reageert of zodra je op zoek moet gaan naar een zoveelste hendeltje om een hek te openen. Het is zeker een ouderwets beestje van een game, maar dat is niet per se een minpunt. Het is tenslotte geen speedrungame, maar een kunstige puzzelgame. Niet elk modern spel hoeft gemarkeerde klimobjecten te hebben, zodat je à la Mirror’s Edge overal doorheen kan sjezen. Wat dat betreft is The Last Guardian zeg maar Assassin’s Creed 1 en niet AC 2. De gameplay is op vergelijkbare wijze een beetje ruw, de sfeer superieur en de game zal zo min mogelijk proberen je handje vast te houden.

Het neigt ook meer naar een puzzelgame dan een platformer. De game zal je dus regelmatig expres tegen een muur laten lopen, waardoor je er al snel een tijdje zoet mee bent. Wanneer je als reviewer of ongeduldige gamer vlot The Last Guardian probeert uit te spelen, ga je er niet van genieten. Het is zeker mogelijk om na tien uur de credits te zien, maar probeer er echt vijftien of meer van te maken en luister naar het advies van  gameregisseur Fumito Ueda: geniet van het uitzicht wanneer het kan! Doe je dat en speel je het op een wat mediterend tempo, dan merk je op dat Trico gaat spelen met een hek dat dicht zit, dat hij opeens z’n staart ergens doorheen laat vallen of dat hij je plotseling te hulp schiet. The Last Guardian is zo´n game die verwacht dat je een bepaalde houding aanneemt, dat je er ook echt de tijd voor neemt. Dan worden de hachelijke ervaringen die je deelt met Trico en dat frustrerende puzzelgevoel echt wel beloond.



Schoonheid in imperfectie

The Last Guardian is een schitterend avontuur en het lange wachten waard. Maar helaas is het niet voor iedereen; hecht dan ook niet te veel waarde aan een cijfer. Het is werkelijk geweldig om je gigantische huisdier te leren kennen en samen een sprookjesachtige wereld te verkennen. Je moet een klein beetje dood zijn van binnen, willen de laatste paar uurtjes je geen brok in de keel geven. Ikzelf moest het wel eventjes verwerken nadat de credits voorbij waren (die je overigens echt wel wilt afkijken). Maar niet iedereen zal de eigenzinnige Trico, de vage controls en onvergeeflijke gameplay waarderen. Sommige mensen zullen de imperfecties zien als gevolg van een lange geschiedenis van productieproblemen. Zelf denk ik eerder dat The Last Guardian een passieproject is, dat eigenlijk alleen bedoeld is voor een nichepubliek. Wil je namelijk een lekker wegspelende achtbaanrit, dan zit je hier echt verkeerd. Houd je echter van games die inlevingsvermogen vergen, vind je dat frustratie soms onderdeel is van een verzadigende puzzel en houd je van katten die schijt hebben aan de regels? Dan is The Last Guardian een game van een zeldzame soort, een unieke ervaring die je tegenwoordig zelden ziet en die een flinke indruk zal achterlaten. Als je er een hart voor hebt.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.
 

 

Oordeel The Last Guardian (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 80
  • Originality 90
  • Sound 100
  • Replay 70
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 12621 

Laagste 3 prijzen voor The Last Guardian (PS4)

22.88 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Gameshop Twente 8.5
€  17.00€ 5.88   € 22.88
AllYourGames.nl 8.8
€  19.95€ 3.00   € 22.95
Game Shock Oss 10
€  20.00€ 4.50   € 24.50

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Dogg
Dogg ( 354 ) 07-12-2016 12:10
Mooi!
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8302   3) 07-12-2016 12:12
Mooi!
avatar van Jokkie
Jokkie ( 89 ) 07-12-2016 12:13
Kopen als er een price drop is geweest.
avatar van PepperPoker
PepperPoker ( 181 ) 07-12-2016 12:14
Prachtige review! Leuk om te lezen en geeft (denk ik) een goed beeld van het spel
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1024   1) 07-12-2016 12:29
de alinea ouderwets genieten is een alinea die eigenlijk in elke review terug had moeten komen. Goed geschreven.

avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 07-12-2016 14:43
Vanmorgen CE gehaald, dit spel koop je natuurlijk enkel full price..
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 661   4) 07-12-2016 15:11
Het lijkt mij een mooie game, maar de review bevestigd mijn eerdere vermoeden.

Misschien ga ik hem geweldig vinden, misschien vind ik het niks, maar ik wacht ook tot er een prijsdrop voor is.
avatar van Kowichi
Kowichi ( 2498   4) 07-12-2016 17:02
Deze haal ik volgend jaar wel, nu nog te druk met andere games en FF XV krijg ik met kerst
avatar van Xtralecherus
Xtralecherus ( 71 ) 07-12-2016 17:04
Mijn SE besteld bij dreamland, eens afhalen nadat ik WD2 uitgespeeld heb!
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 07-12-2016 18:25
Vanochtend gehaald, vanavond eens spelen. Ik zag dat er een paar bekenden speciaal vrij hebben genomen voor dit spel, geef hen groot gelijk. Mooie score hier maar voor mij verplichte kost, ik mis dit soort ervaringen maar nu eindelijk op de markt!
avatar van Kamajiisama
Kamajiisama ( 77 ) 07-12-2016 20:28
Nette review , na een hele lange weg is deze spel er eindelijk .
TLG zal ik zeker in de gaten houden ..., wellicht voor in de Lente .
Voorlpig ben ik al voorzien...
avatar van Alee
Alee ( 153 ) 07-12-2016 21:52
Waardevolle review!! Je doet 't goed Martijn!
avatar van Patrick_nintendo
Patrick_nintendo ( 747 ) 07-12-2016 22:25
Heb totaal geen idee wat ik van deze game moet verwachten.

Ik wil hem wel een kans geven. En kijken of het iets voor mij is..
Maar ik heb nog zoveel backlog dat il nog even wacht
avatar van Userverwijderd41
Userverwijderd41 ( 672 ) 08-12-2016 05:53
Mooie review, ga de game zeker een kans geven, als de game te krijgen is in de 20€ prijs klassen.
avatar van Zanpsyko
Zanpsyko ( 2916   1) 08-12-2016 08:23
Review ziet er goed uit! Ben bang dat het niet helemaal mijn game is, maar ben blij dat ik daar door jouw review achter kom.
avatar van XEvolutionX
XEvolutionX ( 190 ) 08-12-2016 10:58
Hele nette review alleen vrees ik op een of andere manier dat het verhaal gespoilert is met deze regel:

"Je moet een klein beetje dood zijn van binnen, willen de laatste paar uurtjes je geen brok in de keel geven. Ikzelf moest het wel eventjes verwerken nadat de credits voorbij waren (die je overigens echt wel wilt afkijken)."

Nu heb ik toch al een vermoeden over de uitkomst van een game waar de wisselwerking en aaibaarheid zo vanaf druipt als hier met een metgezel maar hier lijken mijn vermoedens bevestigd te worden. Voorlopig begin ik er toch nog niet aan en dan ben ik dit wellicht weer vergeten
avatar van Baklap
Baklap ( 54 ) 08-12-2016 13:48
Quote:
Hele nette review alleen vrees ik op een of andere manier dat het verhaal gespoilert is

Ik speelde de game ook met een sterk vermoeden hoe het zou eindigen, maar het einde wat ik kreeg had ik totaal niet voorspeld. Het was zeker emotioneel, maar misschien niet op de manier die je denkt. Er worden een hoop gameplay- en verhaalelementen geïntroduceerd tijdens het spel die mooi samenkomen in het einde. En die heb ik allemaal expres achterwege gelaten in de review.

Ik zou wel de trophylist vermijden als het kan ^_^ Dat gaf me net iets meer info dan ik wilde.
avatar van Savage!
Savage! ( 124 ) 11-12-2016 11:15
Leuke review, ga hem zeker halen maar pas na een prijs drop, de replay waarde van dit spel is imo een 0 en om de volle mep voor 1 verhaal is het niet waard imo, dus wacht rustig af op een drop
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 11-12-2016 15:41
Quote:
Leuke review, ga hem zeker halen maar pas na een prijs drop, de replay waarde van dit spel is imo een 0 en om de volle mep voor 1 verhaal is het niet waard imo, dus wacht rustig af op een drop

Afgezien van bv een MP heeft een spel voor mij nagenoeg nooit replay waarde.. Enerzijds omdat ik geen tijd heb om een tweede keer een spel te doorlopen, anderzijds omdat ik er vaak geen zin in heb..
avatar van EPMD
EPMD ( 7554   21) 12-12-2016 02:52
Snap dat replay value gedoe ook niet echt.

Als je naar de bioscoop gaat betaal je ook €10 voor een film van 2 uur.

Waarom is €60 voor een game (met geen replay value) van 10 uur dan veel geld ?

Als je een student bent is het natuurlijk een ander verhaal.
En als je niet veel tijd hebt om te gamen, zou ik persoonlijk ook wachten voor een price drop.

Maar dat een spel geen €60 waard is omdat de replay value 0,0 is, vind ik zelf pure bullshit.

Ik val niemand aan hoor, is gewoon mijn mening
avatar van Gizmo
Gizmo ( 159 ) 16-12-2016 13:12
Beste spel van 2016 voor mij. Een geweldige ervaring.