Katherine, Catherine, Qatherine
In Catherine kruip je in de huid van Vincent. Een begin dertiger zonder toekomst die een relatie heeft met Katherine, een slimme brunette die maar al te graag met Vincent wil trouwen. Vincent, die vaak rondhangt in zijn stamkroeg Stray Sheep Bar, belandt op een avond stomdronken bij de blonde Catherine in bed, waarna hij langzaamaan steeds meer last begint te krijgen van nachtmerries waarin hij in z’n onderbroek met een kussen onder z’n arm gigantische blokkentorens moet beklimmen. Full Body voegt nog een derde ‘love interest’ toe aan het verhaal, namelijk Rin, die voluit Qatherine heet.
Schuiven met blokken
De gameplay van Catherine bestaat zo’n beetje uit twee delen. Overdag bevind je je in de Stray Sheep bar en hang je wat rond met je vrienden, stuur je sms’jes met kinky foto’s naar je liefjes en zuip je jezelf kapot. Hier krijg je dan ook, vaak vergezeld door cutscenes, het meeste van het verhaal mee. ‘s Nachts mag je de eerdergenoemde blokkentorens beklimmen, wat simpeler klinkt dan het is. Catherine is namelijk een ontzettend pittige puzzelgame. Je moet daarbij je eigen pad creëren door met blokken te schuiven, echter is het pad naar boven bezaaid met allerlei vallen en obstakels. Eenmaal boven moet je vragen beantwoorden over liefde, relaties, vreemdgaan et cetera, waarmee je het pad bepaalt waarlangs het verhaal verloopt. In Full Body zijn namelijk vijf verschillende eindes toegevoegd aan de acht (plus één bonus-einde) van het origineel, dus denk goed na over de antwoorden die je geeft.
Niet goed in puzzels?
Nieuw in Full Body is de mogelijkheid om geremixte versies van de bekende levels te spelen. Heb je Catherine al meerdere malen uitgespeeld en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan biedt deze remix-variant een mooie uitkomst. Hierin worden de levels flink op de schop genomen en bezaaid met grote Tetris-achtige blokken die nog wel eens roet in het eten gooien van je puzzelkwaliteiten. Mocht je niet zo goed zijn in puzzelgames, maar wel graag het verhaal van Catherine: Full Body beleven, dan kun je kiezen voor de nieuwe Safety moeilijkheidsgraad waar de puzzels extra makkelijk gemaakt zijn en er geen gevolgen zitten aan het van de toren af vallen of gespiesd worden door stalen spijlen. Ook kun je er voor kiezen om puzzels te skippen of wanneer je vast zit het spel de levels voor je te laten spelen, waarna je met een druk op de knop weer in kunt springen.
Klimmende schapen
Tussen de puzzels door ontdek je verschillende rustplekken waar je allerlei schapen ontmoet die klanten uit de bar weerspiegelen. Deze schapen hebben allemaal een achtergrondverhaal en sommige leren je zelfs nieuwe technieken. Aan jou de taak om te ontdekken wat er aan de hand is met deze schapen en ze een handje te helpen. In de originele Catherine hoorde je op al deze rustplekken een kerkbel die na een tijdje enorm irritant werd en dus totaal geen rust bood. In Full Body is deze nog steeds aanwezig, maar gelukkig vaak vergezeld door mooi pianospel en dus lang zo irritant niet meer. Een welkome verandering die de vaak lange gesprekken met de verschillende schapen een stuk aangenamer maakt.
Genoeg te doen
Verder zijn er aan Full Body meer dan twintig nieuwe anime cutscenes toegevoegd en zijn er erg veel nieuwe nummers te vinden in de jukebox van de Stray Sheep Bar, waaronder muziek uit Persona 5 en zelfs uit het nieuwe spel van Atlus dat momenteel nog ‘PROJECT Re FANTASY’ als titel heeft. Ook is een aantal power-ups veranderd van functie. Zo kon je in het origineel met een bepaalde power-up nog een blok voor je neerzetten om je te helpen als je niet verder omhoog kwam, maar in Full Body plaatst deze power-up een negental blokken onder je neer als een soort vloer. Iets waar je in dit geval vaak beduidend minder aan hebt, maar het zorgt wel voor een frisse wind in de inmiddels jaren oude gameplay. In totaal zit het aantal puzzels in Full Body over de vijfhonderd, wat meer dan het dubbele is van het originele spel.
Naast de story mode kent Catherine: Full Body nog een aantal andere spelmodi. Zo heb je Babel, een modus waarin je extreem moeilijke torens moet beklimmen en als het je lukt om ze allemaal te beklimmen speel je het eerder genoemde bonus-einde vrij. Ook is Colosseum weer van de partij, waarin je het lokaal of online op kunt nemen tegen een vriend of vriendin in een race naar de top, terwijl je elkaar onderweg lekker dwars kunt zitten. Genoeg te doen dus.
Moeite voor Rin
Hoewel Full Body naast Katherine en Catherine dus ook Rin als optie heeft om ‘voor te gaan’, geeft het spel je eigenlijk nooit een zetje in die richting. Wie de Rin route wil beleven moet daar dus echt moeite voor doen. Spelers die bekend zijn met het originele spel zullen na een paar in-game dagen al gauw doorhebben dat er iets anders is en met wat moeite op het nieuwe spoor gezet worden. Waar de relaties in de originele verhaallijnen nog redelijk gegrond zijn, met een dikke vinger in de fantasiepap bij sommige eindes, wordt bij de verhaallijn van Rin realisme compleet het raam uit gegooid. Het is dus een goede keuze geweest om deze verhaallijn een beetje af te schermen van nieuwe spelers, die op deze manier een grotere kans hebben om – op wat nieuwe cutscenes en dialogen na – de traditionele Catherine ervaring te beleven. Wel kent de Rin route een extra in-game dag, met een gloednieuwe puzzel die erg tof is, dus het is zeker de moeite waard om dit pad te bewandelen.
Japanse stemmen
Wie de Persona games gespeeld heeft zal binnen één oogopslag waarschijnlijk de bekende artstyle van Shigenori Soejima herkennen. Ook componist Shoji Meguro, die het origineel voorzag van een heerlijk muzikaal sausje, keert terug om Full Body van maar liefst 21 nieuwe tracks te voorzien. Voor de fans van Japanse stemmen hebben we meer goed nieuws, want in deze Full Body-editie van Catherine is het namelijk mogelijk om de Japanse voice-over te selecteren. Nodig is dit echter niet, want met een sterrencast van onder andere Troy Baker als Vincent en Laura Bailey als Catherine, die overigens allemaal teruggekeerd zijn om nieuwe dialogen in te spreken, beschikt Catherine over een dub die er zeker mag zijn. Brianna Knickerbocker, die de rol van Rin vertolkt, weet er goed voor te zorgen dat dit nieuwe personage niet buiten de boot valt tussen de veelal eerder opgenomen zinnen van het origineel.
Nog een keer, en nog een keer
Al met al heb je na een dikke tien uur spelen het einde wel bereikt. Echter heb je dan dus nog maar een klein deel gezien van wat het spel te bieden heeft. Catherine nodigt met haar inmiddels veertien eindes en vier routes (Katherine, Catherine, Qatherine en een neutraal pad) zeker uit om meerdere keren gespeeld te worden. En met alle technieken die je spelenderwijs geleerd hebt van je nieuwe schapenvrienden kun je het spel dan gelijk op een hogere moeilijkheidsgraad zetten om zo weer een groot aantal aan nieuwe levels voor je kiezen te krijgen. Hoewel onze speelervaring vrijwel bugvrij was, kregen we helaas toch in het allerlaatste level een aantal enorm storende haperingen van een paar seconden voor onze kiezen, en dat op een PS4 Pro. Het is te hopen dat dit gepatcht wordt.
Conclusie
Catherine: Full Body is meer van hetzelfde, maar op een verfrissende manier. Het spel voegt op een leuke manier meer content toe aan het origineel dat in 2011 al in Japan verscheen en laat nieuwe spelers het spel grotendeels ervaren op de manier van het origineel. Nieuwe love interest Rin geeft een verfrissende twist aan het spel en het is zeker de moeite waard om dit nieuwe pad te bewandelen. Met een verdubbeld aantal puzzels, gloednieuwe geanimeerde cutscenes en een hoop nieuwe nummers op de soundtrack is Catherine: Full Body dé manier om Catherine te ervaren. Zowel voor nieuwe als terugkerende spelers.
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.