De Lords of Cinder
In Dark Souls III kruip je in de huid van de Ashen One: een zelf in elkaar geknutselde uitverkorene waarmee je door de duistere gebieden van Lothric trekt op zoek naar de vier Lords of Cinder om ze te helpen hun weg terug te vinden naar hun tronen en zo de wereld te redden van de ondergang. Net als bij de vorige games in de serie wordt het verhaal niet verteld door middel van vele cutscenes, ellenlange dialogen of een verteller, maar juist door het lezen van de omschrijvingen van wapens, kledingstukken en andere voorwerpen die in de spelwereld te vinden zijn. Een blik op een van de vele prachtige omgevingen van Dark Souls III vertelt je meer dan menig NPC in de game. Dit maakt van het verhaal een soort cryptische puzzel waar fans nog jaren na de release van het spel over kunnen discussiëren, zoals dit nog altijd met de originele Dark Souls gebeurt.
Duistere strijder
Voordat je aan je avontuur begint krijg je de keuze uit een aantal classes. Denk hierbij aan een sterke Warrior, een snelle Thief of een met vuur gooiende Pyromancer. Deze keuze maakt echter vrij weinig uit, aangezien de verschillen enkel bestaan uit een handje van tevoren bestede stat-punten en de uitrusting van je duistere strijder. Met het neerslaan van de vele ridders en monsters in de wereld van Lothric verdien je Souls die je vervolgens uit kunt geven aan gear of levels waarmee je bijvoorbeeld sterker kunt worden of meer leven kunt krijgen. De gevechten in Dark Souls III voelen totaal anders aan dan in deel twee en voelen meer als een combinatie tussen de originele Dark Souls qua animaties en Bloodborne qua snelheid.
Goede bepantsering
In de game heb je de beschikking tot een breed scala aan wapens, variërend van gigantische zwaarden om de verschillende demonen eens flink in de spreekwoordelijke pan te hakken, tot flitsende kruisbogen en magische toverstokjes. Met deze wapens in je rechter- en een schild in je linkerhand doorkruis je vele fabelachtige omgevingen op zoek naar het kwaad. Een goede verdediging is van groot belang. Zo kun je ervoor kiezen om jezelf aan te kleden met een zware metalen pantser waardoor je meer klappen kunt vangen, maar minder snel bent, of juist een lichtere outfit om aanvallen van vijanden makkelijker te kunnen ontwijken. Dark Souls III kent een groot aantal speelstijlen, dus experimenteer vooral met de verschillende wapens en bepantsering om een stijl te vinden die bij je past. De Dark Souls-serie nodigt ontzettend uit om de spellen meerdere keren uit te spelen met verschillende Character Builds, wat ook Dark Souls III enorm veel replayvalue geeft.
Weapon Arts
Nieuw in Dark Souls III zijn de verschillende Skills, ook wel Weapon Arts genoemd. Een Skill geeft een wapen een unieke nieuwe aanval mee, die je kunt uitvoeren door de linker triggerknop ingedrukt te houden wanneer je je wapen met twee handen vast hebt. Deze Skills variëren van een zogenaamde Quickstep wanneer je een dolk gebruikt, tot het slijpen van je wapen om zo meer schade toe te brengen aan je tegenstander. Skills maken gebruik van Focal Points: een nieuw blauw balkje onder je levensbalk die ook gebruikt wordt voor magie, vergelijkbaar met mana in andere RPG's.
Monsterlijke bazen
Wie ooit eerder een Soulsgame gespeeld heeft, heeft ongetwijfeld te maken gehad met een van de meedogenloze bazen die de serie kent. Deze vaak reusachtige beesten kennen absoluut geen genade en delen zonder pardon rake klappen uit. Om deze reden vereisen ze vaak uiterste concentratie en een tactische aanpak, want met hersenloos hakken kom je er niet. Vechten tegen een baas in Dark Souls III is als een soort vurige dans waarin je in het juiste ritme nauwkeurig je klappen uit moet delen op de maat. Eén foutje en de grond onder je voeten wordt al gauw te heet.
Een aantal van de bazen in Dark Souls III vereist een speciale aanpak. Zo is er een baas waarbij je een speciaal wapen moet gebruiken en zijn er bazen waarbij je de omgeving naar je hand kunt zetten om zo meer schade te doen dan enkel met je zwaard, bijl of knots. Dit zorgt ervoor dat je iedere keer wanneer je door de welbekende Fogwall stapt met frisse ogen naar een baas moet kijken, op zoek naar een zwakke plek of een gat in z’n moveset.
Online oproepen
Ook het online gedeelte van Dark Souls III is op de schop gegaan. Je kunt nog altijd de hulp van een bekende of onbekende oproepen bij een moeilijk baasgevecht, maar Dark Souls III gebruikt hierin hetzelfde password-systeem als Bloodborne, waardoor je makkelijker bij vrienden terecht komt. Een grote verandering hierbij is dat je niet langer rond hetzelfde Soullevel moet zitten als je speelkameraad. De opgeroepen speler krijgt namelijk soortgelijke stats als de oproeper. Ook is het mogelijk voor New Game+ spelers om hulp te bieden aan gamers die nog maar in hun eerste playthrough zitten.
Subliem leveldesign
Waar de originele Dark Souls in schittert is het buitengewoon sublieme leveldesign. Helemaal in de eerste helft van de game. Dark Souls III kent helaas niet dezelfde interconnectiviteit in de spelwereld als het origineel, maar de unieke gebieden zijn tot de nok toe gevuld met liften, ladders en geheime gangen die veel van de gebieden tóch doen aanvoelen alsof ze regelrecht uit de eerste Dark Souls zijn gelopen. Het leveldesign van Dark Souls III is een van de dingen waaraan je goed kunt zien dat Miyazaki gelukkig weer aan het roer staat van de Souls-serie.
Het koninkrijk Lothric ziet er over het algemeen echt oogverblindend uit. Zo bezoek je een groot geheimzinnig kasteel, een prachtige met sneeuw bedekte stad en een hoge berg met een schitterende blauwe lucht zoals we die niet vaak zien in de Soulsgames. Echter is niet elke locatie even tof. Zo is een van de eerste locaties waar je doorheen trekt een somber, saai en vooral verwarrend moeras waar je eigenlijk zo snel mogelijk weer uit wilt vertrekken om op weg te gaan naar een van de mooiere en vooral beter ontworpen gebieden. Ook in Dark Souls III kent de game voor de derde keer op rij een catacombe gevuld met skeletten die niet gelijk blijven liggen nadat je hun levensbalk voor de eerste keer leegt. Sommige ideeën voor gebieden zijn niet erg origineel als je bekend bent met de serie of komen wat minder goed uit de verf, maar dit zijn slechts een paar rotte appels binnen een verder prachtige fruitmand.
Visuele verrassing
Grafisch is Dark Souls III er gigantisch op vooruit gegaan in vergelijking met Dark Souls II. Het spel lijkt wat dat betreft meer op Bloodborne, een spel dat op dezelfde engine draait. Overal waar je kijkt is de bestrating vernietigd, de omgeving bedekt met lichamelijke vloeistoffen of de vloer bezaaid met stenen, lijken, schatten en wapens. Hoewel Dark Souls III een jaar na Bloodborne uit is gekomen, ziet de game er toch minder mooi uit. Kijk bijvoorbeeld naar Crucifixion Woods, het bosgebied in Dark Souls III. Bloodborne’s Forbidden Woods ziet er vele malen beter en vooral minder flets uit. Dit komt grotendeels omdat de artstyle van Dark Souls enorm onder doet voor die van het visuele feest dat Bloodborne heet. Helaas willen de textures en rookeffecten vooral in de lichtere gebieden nog wel eens te wensen over laten. Iets waar Bloodborne ook last van heeft, maar beter kan verbloemen doordat die game zich grotendeels in het duister van de nacht afspeelt.
Magische muziek
De muziek in Dark Souls III is grotendeels gecomponeerd door Yuka Kitamura, die we kennen van een aantal van de nummers in Bloodborne en Dark Souls II: Scholar of the First Sin. Ook Motoi Sakuraba, die al vanaf de eerste Dark Souls-game aan de muziek werkt, is weer van de partij. Met z’n tweeën hebben ze het voor elkaar gekregen om de beste soundtrack te creëren die de serie tot nu toe gekend heeft. Omdat dit het laatste deel is in de trilogie zijn de composities een stuk bombastischer dan we gewend zijn, wat vaak resulteert in een flinke stoot adrenaline. Vooral wanneer je het geluid lekker hard hebt staan. De soundtrack van Dark Souls III is werkelijk waar om je oren ‘bij af te likken’.
Voor het geluid van aanvallen en wapens maakt ontwikkelaar FROM Software grotendeels gebruik van dezelfde geluidsbibliotheek als de eerdere Souls games, waardoor sommige geluidseffecten een beetje ouderwets klinken. Heel af en toe glitcht de audio en hoor je een geluidseffect van je wapen vele malen luider dan normaal. Iets waar de Dark Souls-reeks al vanaf het begin last van heeft, maar wat nog altijd niet verholpen is. Houd er dus rekening mee wanneer je met een koptelefoon op speelt, want af en toe kan het geluid echt als nagels op een schoolbord zijn.
Frustrerende camera
Na drie delen Dark Souls is er één ding wat nog altijd niet helemaal lekker werkt en dat is de camera. De game kent een groot aantal gebieden waar je je een weg door kleine gangetjes of kamers met grote pilaren moet vechten, wat vaak resulteert in een camera die ineens ontzettend dichtbij staat waardoor je geen idee hebt wat er om je heen gebeurt. Wanneer je doodgaat in Dark Souls is dit echt altijd je eigen schuld omdat je bijvoorbeeld een klap uit wil delen op een moment dat het niet verstandig is, behalve wanneer de camera loopt te ouwehoeren. Het is ontzettend frustrerend als je op deze manier een moeilijk baasgevecht net niet haalt, maar het is vooral jammer dat dit, na alle games die FROM Software de afgelopen jaren heeft gemaakt in het genre, nog steeds niet verbeterd is.
Feest van herkenning
De wereld van Dark Souls III is echt een feest van herkenning. Natuurlijk kent de game een groot aantal wapens en uitrustingen van eerdere delen van de serie, maar ook een deel van de personages keert terug uit het eerste deel. Zo kennen we smid André als de eerste blacksmith die we tegenkomen in Dark Souls 1 en ook Siegward of Catarina, beter bekend als de man in het uienpak, laat zijn gezicht weer zien. Lothric zit van begin tot eind echt boordevol verwijzingen naar de eerste Dark Souls en in mindere mate Dark Souls II en dit zorgt er voor dat, hoewel je je in een nieuw land bevindt, je je gelijk thuis voelt wanneer je het spel opstart.
Op de console draait Dark Souls III op 30 frames per seconde in een 1080p resolutie. Helaas wil het spel deze framerate niet altijd behouden. Gelukkig gebeurt dit vrijwel zelden en nooit op de meest intensieve momentenen. Zorg ervoor wanneer je op de console speelt dat je voor je begint de meest recente patch installeert om zo een groot deel van de technische mankementen op te lossen. Wie op de PC speelt kan Dark Souls III in 60 frames per seconde spelen, wat zorgt voor een soepelere spelervaring.
Eind van een trilogie
Hoewel de Dark Souls-games grotendeels echt ijzersterk zijn, is het een goed ding dat de serie hier stopt. Dark Souls III is een echte topper en ongetwijfeld een van de beste games die dit jaar uitkomen, maar na drie delen dezelfde setting, hetzelfde verhaal in een ander jasje en herkenbare vijanden en tactieken, begint de serie in herhaling te vallen. Voor nieuwkomers is dit absoluut geen probleem, maar de doorgewinterde Souls-speler zal al gauw aanvalspatronen herkennen en vanaf het begin weten in welke stats er punten geïnvesteerd moeten worden om een beer van een personage neer te zetten. De Europese ‘dark fantasy’ setting die de Dark Souls-serie neerzet is echt onaantastbaar, maar de vraag is hoe lang het nog leuk blijft. De nieuwigheid is een beetje van de reeks af en dat is jammer. Hopelijk kan ontwikkelaar FROM Software de Dark Souls filosofie voortzetten in een nieuwe IP.
Conclusie
Dark Souls III is een meesterwerk. De game is zeker niet perfect, maar het is de ultieme liefdesbrief naar fans van de serie en tegelijk een paradijs voor nieuwkomers die op zoek zijn naar een uitdaging. De game biedt genoeg vernieuwing op vrijwel alle vlakken om de echte fan nog steeds te kunnen bekoren en vooral het vechtwerk voelt gelukkig na het tweede deel weer als vanouds. Dark Souls III is een waardige afsluiter van de trilogie. Praise the sun!
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
Oordeel Dark Souls III (PS4)
- Graphics 85
- Gameplay 95
- Originality 75
- Sound 95
- Replay 100
- Eindcijfer 90