Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dragon's Dogma 2 (PS5)
80 100 1

Review Dragon's Dogma 2 (PS5)

De eerste Dragon’s Dogma is nooit heel populair geweest, maar de mensen die hem speelden waren er altijd enthousiast over. Ze prijzen dan voornamelijk het gevechtssysteem en het pawn-systeem, waarin je de gemaakte NPC’s van andere spelers op jouw avontuur kunt meenemen. Ontwikkelaar en uitgever Capcom probeert deze serie nu nieuw leven in te blazen met een vervolg, welke de naam Dragon’s Dogma 2 heeft. De trailers deden mij vermoeden dat er niet veel veranderd is ten opzichte van het eerste deel, maar laten we eens gaan kijken of dat ook echt het geval is.

Capcom had een paar weken voor release al de editor voor je personage uitgegeven. Op het internet circuleerden al snel de meest mooie creaties van bekende (game)personages nagemaakt in Dragon’s Dogma 2. Dit geeft dus maar aan hoe uitgebreid je je eigen personage vorm kunt geven, maar ook dat je hier wel even zoet mee kunt zijn.


Als je dan dat personage (wat een slaaf is in de wereld) gemaakt hebt, kom je al snel terecht in de actie. In het begin is er een gevecht met een medusa. Tijdens dit gevecht leer je de basis voor het vechten van de vocation (lees klasse, zoals magiër, zwaardvechter, dief etc.) die je gekozen hebt. Deze weet je te verslaan, waarna je op de vlucht slaat voor je baas. Na een ritje op een soort van griffioen, die uit de lucht wordt geschoten, stort je ter aarde. Gelukkig overleef je dit en zijn er een paar aardige soldaten die je meenemen naar hun kamp. Hier wordt al snel duidelijk dat je speciaal bent; je bent namelijk de Arisen. Wat dat precies inhoudt word je snel duidelijk, echter weet je zelf helemaal niets meer. Het verdere verhaal van Dragon’s Dogma 2 is niet bijster origineel, zoals het begin al doet vermoeden. Het is echter wel onderhoudend en het heeft hier en daar nog wel een draai om het wat origineler te maken. Maar het hoofdverhaal is niet het sterkste onderdeel van deze RPG.


Als Arisen heb je de kracht om pawns uit andere werelden (die van andere spelers) over te laten komen via zogenaamde riftstones, waarna ze worden toegevoegd aan je team van maximaal vier leden. Soms kom je ze ook tegen als je de wereld aan het verkennen bent. Je maakt naast je personage overigens zelf nog een vaste metgezel aan en de andere twee kun je dus kiezen. Het leuke aan deze pawns is dat dit personages kunnen zijn die andere spelers hebben gemaakt. Ze helpen met het vechten, maar helpen ook bij het oplossen van missies. Als ze die in hun eigen wereld al hebben opgelost willen ze je wel de weg wijzen. Er zijn wel wat kleine nadelen aan de pawns van andere spelers. Zo stijgen deze niet in level en kun je hun vocation en aanvallen niet aanpassen, in tegenstelling tot jouw vaste metgezel en je eigen personage. Ook erg belangrijk: als je ervoor kiest om ze weg te doen moet je er wel aan denken om de spullen die je ze hebt gegeven weer terug te pakken, anders ben je die namelijk kwijt. Dit systeem zorgt er wel voor dat je blijft rouleren tussen pawns, waardoor je onder andere vocations en aanvallen beter leert kennen. Naast dat je natuurlijk de creaties van andere spelers kunt aanschouwen.

Je zult het pawn-systeem wel nodig hebben, want Dragon’s Dogma 2 bevat voldoende uitdaging. De wereld is gevuld met veel monsters, zowel klein als groot, die jou maar al te graag willen doden. Als je schade krijgt van vijanden gaat een deel van je levensbalk semi-permanent weg. Dit kun je niet meer terugkrijgen, totdat je bij een kampvuur bent geweest of in een dorp bij de plaatselijke herberg hebt gerust. Kampvuren zijn verspreid over de hele wereld, maar je moet dan wel een tent meezeulen die een paar kilo weegt. Best onhandig wanneer je slechts een beperkt aantal kilo’s aan spullen kunt meenemen. Gelukkig kun je natuurlijk ook de pawns hiervoor gebruiken.

Het gebruikte gevechtssysteem wijkt weinig af van het eerste deel. Je kiest een vocation, waarbij je aanvallen kiest en er vier kunt gebruiken. Nieuwe aanvallen kun je kopen. Ik koos bijvoorbeeld voor een magiër en kon al snel bliksem en vuur gebruiken. Als magiër heb je geen balkje voor je magie, maar moet je een spreuk helemaal uitspreken (al hoor je dat niet). Hierdoor ben je op zo’n moment wel een gemakkelijk doelwit, dus mijn zelfgemaakte pawn is een ridder die mij beschermt. Door een goede samenstelling van je team kun je zo een geoliede machine creëren die de meeste monsters kan verslaan. Tijdens het vechten heb je beperkt invloed op wat je pawns doen. Er zijn een paar algemene commando’s beschikbaar zoals “val aan en kom bij mij”. Verder voeren ze dus zelf hun aanvallen uit, wat redelijk goed gaat. Ze zijn niet heel erg dom en je zult ze hard nodig hebben, want in je eentje ga je het niet redden in de wereld van Dragon’s Dogma 2.


Dragon’s Dogma 2
is zeker niet voor iedereen en bepaalde dingen worden je niet gemakkelijk gemaakt. Om een paar voorbeelden te geven: er zijn veel tutorials van de verschillende gebruikte systemen beschikbaar, maar dan moet je ze wel toevallig tegenkomen. En dat is niet heel makkelijk omdat er bijna geen fast travel in het spel zit. Je zult dus veel heen en weer moeten lopen tussen de dorpen en steden. Dit is echter geen probleem, want de prachtige wereld nodigt uit om helemaal in te verdwalen. Er zijn weinig grote lege gebieden, maar juist veel rotsen, bergen en geheime grotten om te ontdekken. In iedere uithoek van de wereld is wel iets te vinden, waardoor je nieuwsgierigheid wordt beloond. Je moet dan wel altijd rekening houden met een monster die je toevallig tegen kunt komen. Mocht je toch jezelf sneller willen verplaatsen tussen dorpen, dan kan dat met een ossenkar. Hiervoor moet je betalen én het is niet zonder gevaar. Deze ossenkarren kunnen namelijk gewoon worden aangevallen door monsters. Mocht je het vervoersmiddel niet kunnen beschermen en het gaat kapot dan moet je alsnog met de benenwagen verder naar je bestemming.

Zijmissies krijg je door te praten met bewoners of ze worden je aangeboden zodra ze jou aanspreken. Het is daarbij niet altijd duidelijk waar je heen moet. Dit moet je zien te achterhalen door met mensen te gaan praten of je pawn moet het toevallig weten. Daarnaast moet je ook niet te veel zijmissies tegelijk aannemen, want de tijd tikt in Dragon’s Dogma 2. Het spel bevat een dag-en-nacht-cyclus en veel inwoners zijn op specifieke momenten van de dag beschikbaar. Dit heeft ook invloed op de zijmissies. Om een voorbeeld te geven: ik kreeg een zijmissie om een kind van een bewoner te zoeken. Zou ik hiermee een paar dagen wachten dan was het kind gedood door een roedel wolven, maar als ik er gelijk achteraan ging dan kon ik hem nog redden. De manier waarop de zijmissies werken zorgen er ook voor dat er vaak meerdere manieren zijn waarop je ze kunt voltooien. Daardoor heb je veel vrijheid in hoe je dat aan wilt pakken, iets dat wat mij betreft heel erg tof uitpakt.


Conclusie
Al met al heeft Capcom met Dragon’s Dogma 2 een goede RPG afgeleverd, die tegelijkertijd niet veel afwijkt van het eerste deel. Het pawn-systeem is nog steeds erg leuk en alle verschillende vocations zorgen voor veel afwisseling tijdens het vechten. Bedenk wel dat Dragon’s Dogma 2 niet voor spelers is die ervan houden om direct te weten waar ze heen moeten, want je zult vaker dan eens aan het zoeken zijn waar je nou eigenlijk heen moet of zelfs verdwaald raken. Maar houd jij van RPG’s en is dit voor jou geen probleem, dan is er absoluut heel veel plezier te halen uit dit spel.



 

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 6449 

Laagste 3 prijzen voor Dragon's Dogma 2 (PS5)

39.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  39.95€ 0.00   € 39.95
Gameshop Twente 8.5
€  39.00€ 5.88   € 44.88
Nedgame.nl 9.9
€  44.00€ 3.49   € 47.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van TrafalgarLaw
TrafalgarLaw ( 1206 ) 28-03-2024 22:16
Ik zou het voorlopig niet op Steam halen zonder wat fatsoenlijke patches. Ik heb er wel 50 uur opzitten op de Steam versie maar het draait gewoon slecht.
avatar van Xenomar
Xenomar ( 136 ) 29-03-2024 00:30
Geen woord in deze review over de bar slechte performance van de game??
avatar van Ice-Cerberus
Ice-Cerberus ( 251   1) 29-03-2024 08:22
persoonlijk (maar misschien ben ik gewoon een optimist) vind ik al het gejank als ik het zo mag noemen op internet echt om te huilen. Zelf vind ik de game echt fantastisch en ben met volle teugen er van aan het genieten. Ja hij loopt 30 fps op de ps5 en ja daar vind ik ook wel iets van. Maar buiten dat speelt de game geweldig en de 'oudere' mechanics is iets wat ik blijkbaar heb gemist in de huidige generatie games en sinds tijden niet zo veel plezier gehad met een game.....misschien begin ik ook gewoon bij de oudere generatie langzaam te horenmaar links of rechts om; ik vind de game fantastisch en kan niet wachten om uit het werk er vanavond weer verder mee te gaan
avatar van Vuurtoren
Vuurtoren ( 492 ) 29-03-2024 08:56
Ja sommige leven voor een vloeiende 120fps. Ik vind het belangrijkste van een goede game is dat je telkens terug wilt naar de wereld. Zelf heb ik dat met o.a. Hogwarts Legacy, Assassins Creed, Tomb Raider en Far Cry en nog een aantal andere waaronder sommige zitten waar niet altijd zo positief over wordt geschreven. De gameplay is voor mij het belangrijkst, niet de grafische pracht en praal.
avatar van Ice-Cerberus
Ice-Cerberus ( 251   1) 29-03-2024 10:25
^helemaal mee eens. Helpt natuurlijk dat de setting van Dragons Dogma 100% mijn ding is. Vind het prachtig om de omgeving te bekijken ook en mede omdat je 'geen' fast traveling hebt begin je de omgeving langzaam te herkennen, ga je snellere routes zoeken en vinden en ben je er veel meer mee bezig. Snap ook helemaal dat mensen hier niet van houden en liever snel willen spelen maar je moet ook met de juiste instelling beginnen aan deze game
avatar van Bart4june
Bart4june ( 1523   6) 29-03-2024 12:01
Voor mij ook een fantastische game! Volle bak aan het genieten op de Xbox.
avatar van Walkingtall
Walkingtall ( 424   10) 29-03-2024 13:23
Deel 1 was een van de beste games van de 7de generatie consoles, en als ik voor mezelf spreek is deze game dat al voor deze generatie terwijl ik nog maar een kleine 10 uur erop heb zitten.

Wat mij betreft is dit de game die mensen beschrijven als ze het over Breath of the Wild hebben.
Achter iedere rots en corner is wel iets tofs te vinden of gebeurt er iets wat je niet verwacht.
Er zijn maar weinig games die z'n avontuurlijk gevoel geven als Dragon's Dogma.

Als hij technisch niet zo mank was zou dit easy een 10/10 zijn
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 29-03-2024 13:32
De framerate schiet constant heen en weer tussen de 25 en 45 fps, dus het is wel erg dom dat Capcom die niet gewoon gecapt heeft op 30fps. De pop-in is zo extreem dat npc’s in de grote stad pas twee meter voor je neus in beeld komen. Op Xbox is ook nog eens de checkerboarding stuk, waardoor Bart tegen een blurry puinhoop aan zit te kijken.

Dat heeft vrij weinig te maken met ‘van een oudere generatie zijn’ of wat dan ook. Zulke slordigheden zijn totaal onnodig en erg zonde in zo’n leuke game. Hopelijk komen die patches dus snel, want een toffe game is het zeker.
avatar van WizzNL
WizzNL ( 795   1) 29-03-2024 13:41
Quote:
De framerate schiet constant heen en weer tussen de 25 en 45 fps, dus het is wel erg dom dat Capcom die niet gewoon gecapt heeft op 30fps. De pop-in is zo extreem dat npc’s in de grote stad pas twee meter voor je neus in beeld komen. Op Xbox is ook nog eens de checkerboarding stuk, waardoor Bart tegen een blurry puinhoop aan zit te kijken.

Dat heeft vrij weinig te maken met ‘van een oudere generatie zijn’ of wat dan ook. Zulke slordigheden zijn totaal onnodig en erg zonde in zo’n leuke game. Hopelijk komen die patches dus snel, want een toffe game is het zeker.
Gepost door: Quetzalcoatl op 29-03-2024 13:32

Hebben inmiddels optie toegevoegd om te cappen op 30fps en ook de optie voor een new game te starten.

https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/topics/update/
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 29-03-2024 14:21
Quote:
[..]


Hebben inmiddels optie toegevoegd om te cappen op 30fps en ook de optie voor een new game te starten.

https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/topics/update/
Gepost door: WizzNL op 29-03-2024 13:41

Oh top, dat is die patch die vanochtend is uitgekomen toch? Het blijft jammer om weer genoegen te moeten nemen met 30fps, maar hiermee is het grootste probleem wel opgelost. En dat zo snel na release al.

Bedankt voor het doorgeven! Hopelijk wordt het probleem met de checkerboarding op Xbox ook meteen opgelost bij de aankomende patch.
avatar van Bart4june
Bart4june ( 1523   6) 29-03-2024 16:35
Quote:
Op Xbox is ook nog eens de checkerboarding stuk, waardoor Bart tegen een blurry puinhoop aan zit te kijken.
Gepost door: Quetzalcoatl op 29-03-2024 13:32
Het zal vast en zeker aan mijn ogen liggen, maar de "blurry puinhoop" die je beschrijft heb ik gelukkig nog niet ervaren. Jij hebt wel deze ervaring op je Xbox met Dragon's Dogma 2?
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 29-03-2024 16:55
Quote:
[..]

Het zal vast en zeker aan mijn ogen liggen, maar de "blurry puinhoop" die je beschrijft heb ik gelukkig nog niet ervaren. Jij hebt wel deze ervaring op je Xbox met Dragon's Dogma 2?
Gepost door: Bart4june op 29-03-2024 16:35

Ja, ik heb de game op Xbox en heb zelf ook gezien dat de checkerboarding stuk is. “Blurry puinhoop” is natuurlijk overdreven, maar de beelden zijn beduidend minder scherp dan op PS5. Ik hoop dat het al gefixt wordt in de patch die over een paar dagen naar Xbox komt.



De framerate is op Xbox trouwens wel consequent 3 frames hoger dan op PS5, maar ik denk dat ik er toch direct die 30fps cap op zet zodra de patch is uitgerold.
avatar van Bart4june
Bart4june ( 1523   6) 29-03-2024 17:48
Quote:
[..]
Ja, ik heb de game op Xbox en heb zelf ook gezien dat de checkerboarding stuk is. “Blurry puinhoop” is natuurlijk overdreven, maar de beelden zijn beduidend minder scherp dan op PS5. Ik hoop dat het al gefixt wordt in de patch die over een paar dagen naar Xbox komt.
De framerate is op Xbox trouwens wel consequent 3 frames hoger dan op PS5, maar ik denk dat ik er toch direct die 30fps cap op zet zodra de patch is uitgerold.
Gepost door: Quetzalcoatl op 29-03-2024 16:55
Ik zit vanaf mijn bank ongeveer 3 meter van mijn TV (LG C9 55") waardoor het checkerboarding probleem wellicht voor mij niet storend is. Ik heb voornamelijk het idee dat VRR/LFC zorgt voor minder stutter en een soepele ervaring. Het is goed om te lezen dat Capcom vrij rap zaken aan het patchen is en hopelijk dit rechttrekt voor de mensen die zich hier wel aan storen.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5333   38) 29-03-2024 18:36
Quote:
[..]

Ik zit vanaf mijn bank ongeveer 3 meter van mijn TV (LG C9 55") waardoor het checkerboarding probleem wellicht voor mij niet storend is. Ik heb voornamelijk het idee dat VRR/LFC zorgt voor minder stutter en een soepele ervaring. Het is goed om te lezen dat Capcom vrij rap zaken aan het patchen is en hopelijk dit rechttrekt voor de mensen die zich hier wel aan storen.
Gepost door: Bart4june op 29-03-2024 17:48

Ik zit op 3 meter van m’n 55 inch LG C8, maar elk paar ogen is anders. Met VRR heb je ongeveer het effect van een 30fps cap in dit geval, dus dat helpt inderdaad. Ik heb m’n tv net een jaartje te vroeg gekocht, dus ik moet wachten op de patch met frame rate cap. 😂

Het mag de pret allemaal niet erg drukken vind ik, want de immersie en het gevoel van exploratie zijn zo goed in deze game.
avatar van Grizzlywilde
Grizzlywilde ( 204 ) 02-04-2024 11:36
Ja enorm leuke game die ik als DDA fanaat zeer waardeer.

Quote:
Ook erg belangrijk: als je ervoor kiest om ze weg te doen moet je er wel aan denken om de spullen die je ze hebt gegeven weer terug te pakken, anders ben je die namelijk kwijt.
Dit is volgens mij niet zo. Als een pawn sterft of jij een pawn wegstuurt, dan gaan eventuele items naar jouw bank. Je kunt wel als cadeau een item meegeven als je een pawn wegstuurt.
avatar van Ice-Cerberus
Ice-Cerberus ( 251   1) 02-04-2024 16:14
Quote:
Ja enorm leuke game die ik als DDA fanaat zeer waardeer.

[..]

Dit is volgens mij niet zo. Als een pawn sterft of jij een pawn wegstuurt, dan gaan eventuele items naar jouw bank. Je kunt wel als cadeau een item meegeven als je een pawn wegstuurt.
Gepost door: Grizzlywilde op 02-04-2024 11:36
Wat ik heb begrepen online is dat wat jij zegt klopt en alleen gear dat je die pawn doet equipen mee gaat (al is er niemand die een gehuurde pawn gear geeft haha)
avatar van Lokiw
Lokiw ( 235 ) 08-04-2024 15:09
Quote:
Geen woord in deze review over de bar slechte performance van de game??
Gepost door: Xenomar op 29-03-2024 00:30

Zonder sponsers kan de site niet blijven bestaan, het is beter om even niets te zeggen over de microtransactiefs
avatar van Catyrion
Catyrion ( 188 ) 08-04-2024 20:47
Rol: Reviewer
Quote:
[..]


Zonder sponsers kan de site niet blijven bestaan, het is beter om even niets te zeggen over de microtransactiefs
Gepost door: Lokiw op 08-04-2024 15:09

De microtransactions stonden genoemd in de review guide, echter voegen ze heel erg weinig toe en kun je ze maar maximaal zoveel keer kopen. Daarom heb ik het bewust niet genoemd. Ik vind het niet netjes van capcom hoe ze de communicatie hebben gedaan hierover. Echter is her niet zo dat de micro transactions voor spelbederf oid zorgen. Tevens wordt je er niet op ieder moment aan herinnerd om ze te kopen zoals veel andere spellen dat doen.