Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Final Fantasy VII Remake - Intergrade (PS5)
90 100 1

Review Final Fantasy VII Remake - Intergrade (PS5)

Iets meer dan een jaar geleden ging Budgetgaming-collega Gerard met de recensiecode voor Final Fantasy VII Remake aan de haal. Ik weet nog dat ik die recensie heel graag zelf wou doen, vooral omdat de originele Final Fantasy VII uit 1997 één van mijn favoriete games aller tijden is. Terwijl we allemaal wachten op Part 2 van de remake, hebben ze bij Square Enix besloten om ons toch al een klein voorgerecht aan te bieden. Ruim een jaar na de PlayStation 4-release komt de game immers naar PlayStation 5 met een nieuwe, geüpgradede versie met de naam Final Fantasy VII Remake Intergrade. Deze PS5-versie bevat, naast een aantal welkome grafische verbeteringen, in de vorm van INTERmission ook een vermakelijke uitbreiding met Yuffie in de hoofdrol.  Ik mocht voor jullie uitzoeken hoe groot die verschillen tussen beide versies echt zijn en of de DLC voldoende biedt om enthousiast van te worden.


Final Fantasy VII Remake Intergrade is hetzelfde spel dat je vorig jaar speelde, zij het met een aantal extra toeters en bellen. Het was, op The Last of Us 2 na, mijn favoriete spel van 2020 en eigenlijk had ik er verrassend veel zin in om de game opnieuw te spelen, ondanks dat de hele ervaring eigenlijk nog vers in het geheugen ligt. Ik ga mij in deze recensie vooral concentreren op de verbeteringen en de brok DLC met z’n eigen nieuwigheden. Ik kan mij overigens helemaal vinden in de overwegend positieve recensie die Gerard vorig jaar voor de PS4-versie heeft geschreven. Ik ga dus niet onnodig in herhaling vallen, wanneer we reeds een bestaande beoordeling hebben die precies uitlegt waarom de originele game zo in de smaak valt.

Gratis upgrade
Voor wie die originele game reeds in bezit heeft, fysiek of digitaal, is deze upgrade naar de Intergrade-versie overigens helemaal gratis, tenzij je de game onlangs via PlayStation Plus hebt verkregen. De ‘delivery’ is nog altijd niet zo ‘smart’ als bij de Xbox Series-consoles, maar bestaande gebruikers kunnen zowel de game als hun opslaggegevens op een onnodig complexe manier overzetten van PS4 naar PS5. De INTERmission-DLC moet je in dit geval wel apart kopen voor €19.99. Als je Final Fantasy VII Remake Intergrade voor PS5 aanschaft (€79.99), krijg je zowel de game als de DLC. Helaas is de Yuffie-episode voorlopig exclusief voor PS5, waardoor PS4-gebruikers buiten de boot vallen.  Een beslissing die moeilijk te begrijpen valt.


Fikst de kleine steekjes
“Dat die graphics in-game soms wat kleine steekjes laten vallen is wel jammer, maar gelukkig nergens echt zo storend dat het de ervaring verpest”, schreef Gerard in zijn conclusie. De superieure PS5-versie maakt komaf met het merendeel van de kleine steekjes waar Gerard het over had. Er zijn namelijk een flink aantal visuele verbeteringen doorgevoerd: de algehele belichting is opgeknapt, de misteffecten zijn beter waardoor allerlei locaties nog beter tot hun recht komen en vooral texturen zijn scherper en worden veel sneller ingeladen.

Je hebt misschien al online gezien dat ze de befaamde deur gefikst hebben, maar zo is eigenlijk elk object dat voorheen van een lagere kwaliteit was vervangen. Zo hoort ook de vaak wazige ondergrond definitief tot het verleden. De pop-up problemen zijn nog niet helemaal verdwenen, maar de PS5-versie schakelt visueel toch een paar versnellingen hoger. Dankzij de SSD in de PS5-console worden ook de laadtijden zo goed als geëlimineerd. Bij de PS4-versie liep dit echt de spuigaten uit en kon je tussendoor tientallen seconden spelhints lezen op de laadschermen, dus ’t is fijn om deze keer meteen in de game te duiken.  Die andere unieke PS5-feature, de DualSense-controller, blijft wel onderbenut.

4K of 60FPS?
Final Fantasy VII Remake Intergrade geeft je daarenboven de mogelijkheid om te kiezen tussen twee weergavemodi: op elk moment kun je in het optiemenu schakelen tussen een grafische modus en een prestatiemodus. De grafische modus geeft prioriteit aan pracht en praal met een 4K-resolutie, waardoor de framesnelheid per seconde wordt verlaagd tot dertig, net als in het PS4-origineel.

Hoewel de beeldverversing geen kick geeft in de 4K-modus, vond ik de op prestaties gerichte modus absoluut de beste manier om deze indrukwekkende JRPG te ervaren. De resolutie wordt teruggebracht tot 1512p, wat blijkt uit de video van Digital Foundry, wier technische knowhow beter is dan die van mij. Alle andere visuele verbeteringen blijven makkelijk overeind terwijl alles met een loepzuivere zestig frames per seconde wordt uitgevoerd. Iets wat dan weer niet mogelijk was op de PS4.


Met Intergrade krijg je dus sowieso de beste versie van een van de beste games van 2020. De actie is heerlijk vloeiend in 60fps en de game is vakkundig opgepoetst. Midgar zag er nog nooit zo mooi uit en dankzij de toegevoegde fotomodus kun je de schoonheid vastleggen in een paar toffe opgeleukte screenshots. De mogelijkheden hier zijn echter beperkt, maar het is al met al voldoende om een paar toffe plaatjes te schieten.

Yuffie
Episode: INTERmission, de uitbreiding die de avonturen van Yuffie Kisaragi volgt terwijl ze Midgar infiltreert om de Ultimate Materia van Shinra te stelen, vormt toch de grootse nieuwigheid van de PS5-versie. In de klassieker uit 1997 was ze nog een optioneel personage, maar nu krijgt de vrolijke en licht onbezonnen ninja van Wutai een grotere rol toebedeeld in het bredere verhaal van de remake. Haar verhaal is een zijuitstapje van zo’n vijf à acht uur lang dat kort na het bombardement op de Sector 5-reactor begint en parallel loopt aan de avonturen van Cloud en co. Er wordt ons zo een nieuw perspectief geboden op de gebeurtenissen van het hoofdverhaal, maar dat betekent ook dat je vooral vertoeft in gerecycleerde omgevingen.


Sonon Kusakabe, die nog diende onder het gezag van Yuffies vader tijdens de Wutai-oorlog, vergezelt je in deze missie en heeft zo zijn eigen persoonlijke motieven om mee te strijden tegen Shinra. Samen navigeer je door de sloppenwijken van Sector 7 om uiteindelijk toegang te krijgen tot het Shinra hoofdkwartier om de materia buit te maken. De DLC bestaat uit twee hoofdstukken, meerdere locaties en een aantal zijmissies en afleidingen. De plotlijn is goed afgerond (en heeft aan het eind nog een verrassing in petto) en in die paar uur begon ik echt om het duo te geven. Het is vooral een geslaagde introductie van Yuffie en ik hoop dat ik haar in Part 2 altijd kan meenemen in mijn party.

Heerlijke vechtstijl
Ze speelt gewoon fantastisch weg. Terwijl Final Fantasy VII Remake spelers liet schakelen tussen de verschillende Avalanche-leden plaatst INTERmission Yuffie centraal in de actie. Haar gevechtsstijl is uniek en compleet anders dan de rest van de personages die we al kennen uit het gewone verhaal en eigenlijk werd Yuffie al snel een van mijn favoriete personages om mee te vechten. Dat komt door haar verrassend veelzijdige vechtstijl.  Ze is snel, met acrobatische combo’s en ze is in staat om zowel van dichtbij als van veraf aan te vallen met haar shuriken. Je kan de shuriken namelijk naar de vijanden gooien om zo naar een reeks elementair geladen ninjutsu-aanvallen te switchen die je van ver kunt gebruiken. Je kunt er zelfs verschillende elementaire eigenschappen aan linken, zodat je vijandelijke zwakheden kunt uitbuiten zonder daar een magie-aanval voor te gebruiken.

Sonon vecht mee aan haar zijde, en hoewel je hem niet direct kunt controleren, kun je wel nog altijd zijn vaardigheden kiezen en hem zo allerlei bevelen geven. Onder de L2-knop zit nog een gloednieuwe Synergize-optie verstopt. Zodra je deze activeert, vertraagt Sonons ATB-balk (die nog steeds van groot belang is voor het inzetten van magie, vaardigheden en het gebruik van items), maar het levert wel spectaculaire tag-team aanvallen op die er niet alleen erg cool uitzien, maar ook extra schade aanrichten. Het gelauwerde vechtsysteem van de remake wordt zo van een extra laagje strategie voorzien.

Fort Condor
Je doorkruist opnieuw veelal lineaire omgevingen met wat licht puzzelwerk onderweg. Yuffies vaardigheid om over de zijkant van sommige muren te lopen komt daarbij goed van pas, maar ze kan ook haar shuriken gebruiken om doelen op afstand te raken zoals knoppen en hendels. Het geheel wordt nog altijd stevig afgekruid met uitdagende (baas)gevechten. Op de normale moeilijkheidsgraad of hoger, dan toch. Voor een korte uitbreiding bevat Episode: Intermission ook behoorlijk wat side contentom je iets langer bezig te houden. Een nieuwe variant op de whack-a-box-minigame, enkele zijmissies of een nieuwe VR-missie van Chadley om een summon te bemachtigen bijvoorbeeld, maar veruit de belangrijkste toevoeging is de nieuwe Fort Condor-minigame.


In de originele Final Fantasy VII was Fort Condor een optionele locatie die je kon bezoeken. Daar moest je het fort verdedigen tegen Shinra, in de vorm van een RTS-achtige minigame. Die locatie in het universum is nu veranderd in een populair bordspel dat de mensen spelen om de tijd te doden. Je kunt een aantal verschillende eenheden op het slagveld plaatsen, welke hangt af van je ATB-balk, met als doel de vijandelijke torens te vernietigen en je eigen torens koste wat kost te verdedigen. Wanneer je langer wacht, kun je krachtigere stukken plaatsen, maar in de tussentijd laat je jezelf natuurlijk open voor een aanval van de tegenstander. Het is misschien niet het meest tactische spel dat er is, maar ik heb wel wat plezier beleefd aan deze strategische afleiding. Je kunt verschillende mensen uitdagen voor een potje en jezelf een weg banen op de competitieve klassementen op zoek naar zeldzame beloningen. Met €19.99 is deze DLC afzonderlijk misschien wat prijzig, maar ik vind het paar uur durende verhaal van Yuffie, de manier waarop het personage is uitgewerkt en haar geweldige vechtstijl alleen al de moeite om een aankoop te overwegen. Zeker als je hunkert naar meer Final Fantasy VII Remake, vind je hier sowieso genoeg om van te houden.

Conclusie:
Met Final Fantasy VII Remake Intergrade krijg je de definitieve versie van een van de beste games van 2020. De PS5-versie beschikt over genoeg verbeteringen om er nog een keer door te gaan. De 60FPS-modus speelt bovendien fantastisch weg. Episode: INTERmission, met de fantastisch uitgewerkte Yuffie in de hoofdrol, is een geslaagde uitbreiding. Met €19.99 misschien wat prijzig voor de spelers die deze afzonderlijk moeten aanschaffen, maar het is al met al de moeite waard. Het introduceert nieuwe persoonlijkheden, een nieuwe vechtstijl waardoor ik Yuffie meteen tot mijn favoriete personage bombardeer, spectaculaire tag-team aanvallen en met Fort Condor een geslaagde nieuwe minigame. En nu kan het lange wachten op Part 2 weer beginnen.

 

 

Deze review is geschreven door Davy De Rauw.

 

 

Davy de Rauw (Slimdavy)

Schrijft al meer dan 15 jaar over games en is voorlopig de enige Belg in het Budgetgaming-gezelschap. Gelooft als geen ander in de visie van Xbox, maar speelt net zo graag op zijn PlayStation 5 of Switch.

Aantal keer bekeken: 8580 

Laagste 3 prijzen voor Final Fantasy VII Remake - Intergrade (PS5)

29.82 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com 7.7
€  29.82€ 0.00   € 29.82
Amazon.nl 5.9
 
€  32.69€ 0.00   € 32.69
Gameshop Twente 8.5
€  32.00€ 5.88   € 37.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Ice-T
Ice-T ( 1819 ) 20-06-2021 21:15
Ten eerste prima review maar kan me er persoonlijk niet in vinden wat ook prima is

Voorop gesteld is FF VII voor mij de op drie na beste Final Fantasy maar vind ik de remake een 7 maximaal waard. En dat heeft voor mij voornamelijk met pacing te maken en dat het geen game is maar meer een interactief verhaal.

- Enorm lineair, als ze van midgar 30 uur willen maken en vrijheden nemen ten opzichte van het origineel, had het dan ook minder lineair gemaakt.
- Teveel cutscenes, denk dat 50% van het spel uit cutscenes bestaat
- Veel filler, en dat heb ik met de yuffie uitbreiding ook, er zijn allemaal verhaallijnen verzonnen om meer content te maken maar ze voegen weinig toe aan het overkoepelende verhaal van final fantasy vii.
- Combat trekt me totaal niet maar vond dat in ff xv al het slechtste combat mechanisme uit de reeks hadden neergezet.

Al met al had ik liever gezien dat square gewoon 1 op 1 remake had gemaakt kwa verhaal, midgar tot 10 uur beperken en de open wereld in. Je ziet nu gewoon dat het niet rendabel is tov aantal uur dat ze erin gestoken hebben waarschijnlijk en daarom het maar uitgerekt hebben. De additionele verhaallijnen geven niet de achtergrond of diepgang aan het spel dat meerwaarde biedt. Ik zou iedereen aanraden gewoon de originele final fantasy vii te spelen. Duurt niet veel langer dan het de remake en heb je het hele verhaal zoals het hoort.
avatar van Youssef1988
Youssef1988 ( 108 ) 20-06-2021 21:26
Kijk erg uit naar deze ''uitbreiding'' al is 20 euro voor mij teveel... 12.50 is denk ik het max dat ik zou geven
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 20-06-2021 21:45
Goede review en ik ben het volledig eens met de score. Absolute top game.
avatar van Kunjuri
Kunjuri ( 11 ) 20-06-2021 22:38
Quote:
Ten eerste prima review maar kan me er persoonlijk niet in vinden wat ook prima is

Voorop gesteld is FF VII voor mij de op drie na beste Final Fantasy maar vind ik de remake een 7 maximaal waard. En dat heeft voor mij voornamelijk met pacing te maken en dat het geen game is maar meer een interactief verhaal.

- Enorm lineair, als ze van midgar 30 uur willen maken en vrijheden nemen ten opzichte van het origineel, had het dan ook minder lineair gemaakt.
- Teveel cutscenes, denk dat 50% van het spel uit cutscenes bestaat
- Veel filler, en dat heb ik met de yuffie uitbreiding ook, er zijn allemaal verhaallijnen verzonnen om meer content te maken maar ze voegen weinig toe aan het overkoepelende verhaal van final fantasy vii.
- Combat trekt me totaal niet maar vond dat in ff xv al het slechtste combat mechanisme uit de reeks hadden neergezet.

Al met al had ik liever gezien dat square gewoon 1 op 1 remake had gemaakt kwa verhaal, midgar tot 10 uur beperken en de open wereld in. Je ziet nu gewoon dat het niet rendabel is tov aantal uur dat ze erin gestoken hebben waarschijnlijk en daarom het maar uitgerekt hebben. De additionele verhaallijnen geven niet de achtergrond of diepgang aan het spel dat meerwaarde biedt. Ik zou iedereen aanraden gewoon de originele final fantasy vii te spelen. Duurt niet veel langer dan het de remake en heb je het hele verhaal zoals het hoort.

Dit is tenminste eerlijk. Niet dat gesponsord gebrabbel.
avatar van Lokiw
Lokiw ( 232 ) 20-06-2021 22:40
Heel erg mee vermaakt en was echt een super leuke DLC, heel erg hyped voor deel 2. |||Spoiler||| Had niet verwacht dat de DLC nog zo belangrijk zou zijn voor deel 2, vooral het einde laat iets belangrijks zien over het verhaal van deel 2 en het geheim van Zack is ook opgelost. |||Spoiler|||
avatar van Lokiw
Lokiw ( 232 ) 20-06-2021 22:43
Quote:
Ten eerste prima review maar kan me er persoonlijk niet in vinden wat ook prima is

Voorop gesteld is FF VII voor mij de op drie na beste Final Fantasy maar vind ik de remake een 7 maximaal waard. En dat heeft voor mij voornamelijk met pacing te maken en dat het geen game is maar meer een interactief verhaal.

- Enorm lineair, als ze van midgar 30 uur willen maken en vrijheden nemen ten opzichte van het origineel, had het dan ook minder lineair gemaakt.
- Teveel cutscenes, denk dat 50% van het spel uit cutscenes bestaat
- Veel filler, en dat heb ik met de yuffie uitbreiding ook, er zijn allemaal verhaallijnen verzonnen om meer content te maken maar ze voegen weinig toe aan het overkoepelende verhaal van final fantasy vii.
- Combat trekt me totaal niet maar vond dat in ff xv al het slechtste combat mechanisme uit de reeks hadden neergezet.

Al met al had ik liever gezien dat square gewoon 1 op 1 remake had gemaakt kwa verhaal, midgar tot 10 uur beperken en de open wereld in. Je ziet nu gewoon dat het niet rendabel is tov aantal uur dat ze erin gestoken hebben waarschijnlijk en daarom het maar uitgerekt hebben. De additionele verhaallijnen geven niet de achtergrond of diepgang aan het spel dat meerwaarde biedt. Ik zou iedereen aanraden gewoon de originele final fantasy vii te spelen. Duurt niet veel langer dan het de remake en heb je het hele verhaal zoals het hoort.

Als je het origineel hebt gespeeld weet je dat het eerste gedeelte ook in het origineel heel erg lineair is. Vanaf deel 2 is het veel meer open wereld en heb je meer keuzes en vrijheid.

Verder zijn de cutscenes juist grafisch heel erg mooi en goed geacteerd, geeft mij juist meer waarde, omdat je nu ook emoties en de persoonlijkheden van de characters mee krijgt, dat was in het origineel moeilijker mee te krijgen.

Ik ben het wel eens met de sidequests, de meeste slaan nergens op en zijn inderdaad fillers.

Combat is juist geweldig, Dit is de perfecte balans tussen turn based en real time action.
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 20-06-2021 22:50
Quote:
[..]


Dit is tenminste eerlijk. Niet dat gesponsord gebrabbel.

Eh dit is gewoon een mening. Het klinkt misschien gek maar sommige mensen vinden games gewoon oprecht leuk, ondanks dat je er persoonlijk wellicht anders over denkt. Heeft verder niks meer eerlijk of oneerlijk te maken.

Maar ik snap het wel, het is natuurlijk veel makkelijker om iemand met een andere mening te bestempelen als gesponsord gebrabbel dan te accepteren dat meningen kunnen verschillen.

Quote:
[..]



Combat is juist geweldig, Dit is de perfecte balans tussen turn based en real time action.

Eens. Ik vind het 't beste hybride turn based action vecht systeem ooit in een (A)JRPG, en dat komt van iemand die een enorme hekel heeft aan het vechtsysteem van FFXV.

En ook met je 2e punt heb je gelijk. Vrijwel iedere Final Fantasy is vrij lineair (op XII na denk ik?), ook de OG VII. Ondanks de open wereld map was er een vrij vaste volgorde waarop je alles moest doen en de 'binnen locaties' waren ook gewoon lineair.
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 20-06-2021 23:26
Rol: Reviewer
Te weinig tijd om al op elke reactie in te gaan, ik waardeer elke mening ook van diegenen die het niet eens is met mij. Zeker als ze het voor de rest een prima review vinden. Meningen verschillen nu eenmaal.

Ik wil wel even op dat “gesponsord gebrabbel” terug komen… daar is echt niks van aan. Ik schrijf hier (en elders) gewoon mijn mening neer, en doe dat al heel lang, en de laatste jaren is het vooral een hobby waar heel veel tijd in kruipt. Gesponsord gebrabbel in een wereld waarin er zelfs geen budget meer is voor het schrijfwerk dat je doet, dat lijkt mij nogal sterk.


Anyway, Ik kan mij ook vinden in bepaalde dingen die aangekaart worden, al ben ik in deze versie niet zo inhoudelijk gegaan door mij te focussen op de verschillen. FF7R vond ik ondanks de genoemde dingen echt geweldig en het vechtsysteem vind ik echt awesome en veel beter dan dat van FFXV, maar ik kan net zo goed begrijpen dat het je minder ligt dan de traditionele FF-gameplay.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 20-06-2021 23:35
Een game die meer dan 20 jaar oud is.

In 3 delen splitten of 4 of meer niemand weet het.
Voor elk deel 60 euro vragen.
Vervolgens deel 1 opnieuw uitbrengen voor 60
En daar vervolgens 20 euro aan dlc bij gooien.

Compleet debiel. XD
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 21-06-2021 00:19
Laat ze deze versie maar in hun Japanse reet steken. Ben groot FF liefhebber. Kon zelfs genieten van XV.

Remake was tof, maar duurde echt te lang... op het einde werd ik er gewoon zat van. Telkens al die onnodige omleidingen om bij je doel te komen.

Maar deze naaiactie dat je alleen met een PS5 het extra stukje verhaal kan spelen... en dan lezen dat er nog wat verduidelijkt wordt ook. Nee daar hou ik niet van en al helemaal niet als ze er gewoon weer €60 voor vragen. Kijk meer uit naar FFXVI in de hoop dat dat een volledig verhaal gaat worden zonder dit soort ongein.
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 21-06-2021 00:31
Echt onbegrijpelijk dat je wel van XV kan genieten en niet van VII. Zelfs XIII was nog beter dan dat gedrocht.

Voor mij was de VII remake na XV het bewijs dat SE schijnbaar nog goede JRPG's kan maken. De VII remake is de enige reden dat ik überhaupt nog vertrouwen heb in XVI.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5320   38) 21-06-2021 01:04
Wat een hysterische comments allemaal. Ik ben geen groot fan van de remake, maar dat dit geen volledige game zou zijn, of dat mensen bijna gedwongen worden om de dlc te kopen is allemaal onzin.

Ik had de PS4-versie nog liggen en door de eye-candy heb ik er op PS5 meer plezier van dan eerder op de Pro. De dlc heb ik ook gekocht, want ik wil alles graag compleet hebben (ooit op de PS7 waarschijnlijk pas).

Voor iedereen die de remake nog niet gespeeld heeft: Ja, de game is lineair. Dat was de oorspronkelijke FF7 ook. Je kon destijds via de worldmap wat uitstapjes maken naar geheime bosses, of terug naar de Gold Saucer voor minigames, maar verder was het gewoon van punt A naar punt B en C om het verhaal af te werken. En zoals eerder al is gezegd was het deel in Midgar inderdaad altijd al 100% lineair. En ja, de sidequests zijn saai. Sla ze over, dan heb je er ook geen last van.

De game ziet er fantastisch uit op PS5 en loopt als een zonnetje, dus voor fans van het origineel is het pure nostalgie en voor nieuwkomers is het een mooie kennismaking met de beste cast die ooit in een FF-game zat. Maar speel daarna vooral ook het origineel, als je dat nog nooit gedaan hebt. Een van de beste games aller tijden.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1819 ) 21-06-2021 08:14
Quote:
[..]


Als je het origineel hebt gespeeld weet je dat het eerste gedeelte ook in het origineel heel erg lineair is. Vanaf deel 2 is het veel meer open wereld en heb je meer keuzes en vrijheid.

Verder zijn de cutscenes juist grafisch heel erg mooi en goed geacteerd, geeft mij juist meer waarde, omdat je nu ook emoties en de persoonlijkheden van de characters mee krijgt, dat was in het origineel moeilijker mee te krijgen.

Ik ben het wel eens met de sidequests, de meeste slaan nergens op en zijn inderdaad fillers.

Combat is juist geweldig, Dit is de perfecte balans tussen turn based en real time action.

Ik heb zelf een enorm zwak voor final fantasy xiii combat systeem, zat vaart in, was nog semi turn based en het hele paradigm shift vond ik echt tof. Snel wisselen vooral tegen de optionele bazen anders was je one hit dood. En van de rest van de remake kreeg ik heel erg het gevoel alsof ik xiii aan het spelen was.

Wat betreft lineair was het origineel ook wel lineair maar voelde dat nooit als iets negatiefs. Je had wel de vrijheid om te doen wat je wou vooral in de open wereld. Nu wordt me vaak geforceerd om te lopen, waarschijnlijk omdat ze het volgende gebied aan het laden zijn en zijn er veel gebieden die weinig toevoegen behalve eye candy. Het voelt zo stroperig aan, dat je in een moeras zit en vooruit moet gaan.

Maar ieder zijn mening, je kunt niet iedereen tevreden stellen.
avatar van Skirroz_VG
Skirroz_VG ( 725 ) 21-06-2021 09:22
Heb pas net een PS5 en FF7 Remake voor de PS4 nog ongespeeld in bezit. Dus ik ga binnenkort zeker upgraden naar Intergrade!
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 21-06-2021 09:53
Quote:
Ten eerste prima review maar kan me er persoonlijk niet in vinden wat ook prima is

Voorop gesteld is FF VII voor mij de op drie na beste Final Fantasy maar vind ik de remake een 7 maximaal waard. En dat heeft voor mij voornamelijk met pacing te maken en dat het geen game is maar meer een interactief verhaal.

- Enorm lineair, als ze van midgar 30 uur willen maken en vrijheden nemen ten opzichte van het origineel, had het dan ook minder lineair gemaakt.
- Teveel cutscenes, denk dat 50% van het spel uit cutscenes bestaat
- Veel filler, en dat heb ik met de yuffie uitbreiding ook, er zijn allemaal verhaallijnen verzonnen om meer content te maken maar ze voegen weinig toe aan het overkoepelende verhaal van final fantasy vii.
- Combat trekt me totaal niet maar vond dat in ff xv al het slechtste combat mechanisme uit de reeks hadden neergezet.

Al met al had ik liever gezien dat square gewoon 1 op 1 remake had gemaakt kwa verhaal, midgar tot 10 uur beperken en de open wereld in. Je ziet nu gewoon dat het niet rendabel is tov aantal uur dat ze erin gestoken hebben waarschijnlijk en daarom het maar uitgerekt hebben. De additionele verhaallijnen geven niet de achtergrond of diepgang aan het spel dat meerwaarde biedt. Ik zou iedereen aanraden gewoon de originele final fantasy vii te spelen. Duurt niet veel langer dan het de remake en heb je het hele verhaal zoals het hoort.

zucht, kwaliteit hoef je bij Square ook niet meer te verwachten. Ook final fantasy zakt af naar het niveau Kingdom hearts mbt het verhaal en gameplay. Dat gebeurt al sinds deel 13.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1018   1) 21-06-2021 11:13
Totaal niet met de review eens, maar dat is persoonlijk. Overigens wordt er weinig geschreven over de originele game op de ps4, het gaat alleen maar over de graphics/performance.

Het is mijn grootste teleurstelling van 2020.
- Battlesysteem is niet leuk om te spelen. Het weet niet wat het wil zijn, turn-based of action, het is of een slechte action rpg of een hele slechte turn-based game.
- De prachtige 5 uur van het origineel is uitgerekt tot een 45-urige durende verschrikking. De game is tof als het origineel wordt gevolgd, maar daarnaast heb je FFXV achtige sidequests, verhaallijnen of characters die misselijkmakend zijn. Rare omleidingen zoals de ghost train of vervelende stukken zoals die toren met flying enemies.
-Verhaal volgt het origineel niet en slaat de plank flink mis. Wat wil je ook met Nomura die betrokken is?

Hierboven worden ook mooie comments geschreven, waarvan ik had gehoopt dat het ook in de originele reviews (niet alleen in bg-review) mee werden genomen.

avatar van Hercule
Hercule ( 7387   4) 21-06-2021 12:31
Ik denk dat er nooit een perfecte remake van FFVII mogelijk zou zijn geweest, Je hebt er altijd bij die zullen klagen. Game is te kort, te lang, volgt het verhaal te trouw, volgt het verhaal te losjes, vecht systeem is achterhaald, vecht systeem is te vernieuwend, game is te open, game is te linear, ect.
avatar van Supergoku
Supergoku ( 15 ) 21-06-2021 14:06
Al sinds FF XIII heb ik final fantasy zo'n beetje opgegeven ondanks dat het 1 van mijn favoriete game series was, FFXV en deze zien er voor mij echt verschrikkelijk uit van wat ik gezien/gespeeld heb. Geef mij maar dragon quest of tales of een hele berg andere JRPG's tegenwoordig.
FF1 tot en met X waren naar mijn idee allemaal geweldig daarna is het er niet meer beter op geworden op graphics na.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1018   1) 21-06-2021 14:38
Quote:
Ik denk dat er nooit een perfecte remake van FFVII mogelijk zou zijn geweest, Je hebt er altijd bij die zullen klagen. Game is te kort, te lang, volgt het verhaal te trouw, volgt het verhaal te losjes, vecht systeem is achterhaald, vecht systeem is te vernieuwend, game is te open, game is te linear, ect.

Had wel gekund, maar bijna al het talent is weg bij Square-Enix.
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 660   4) 21-06-2021 14:42
Quote:
Een game die meer dan 20 jaar oud is.

In 3 delen splitten of 4 of meer niemand weet het.
Voor elk deel 60 euro vragen.
Vervolgens deel 1 opnieuw uitbrengen voor 60
En daar vervolgens 20 euro aan dlc bij gooien.

Compleet debiel. XD

Dat is de nieuwe trend tegenwoordig. Wat dacht je van het porten van oude games naar nieuwe consoles, idem! We noemen het "remake" duwen de fps een beetje omhoog en klaar. Easy money.

Zoals dat Hans Teeuwen zou zeggen: Lalalalala, geld.

Maargoed, dat gezegd te hebben, ik ben wel blij met deze Remake. De combat lijkt me leuk, anders dan van het origineel. Ik vond Midgar uit het origineel het saaiste en wilde altijd maar wat snel de open wereld in, dus dat viel mij tegen toen ik hoorde dat ze dit in godweet hoeveel delen wilden opsplitsen. Maar ik wacht wel totdat ik een GOTY of een complete edition kan kopen met alle dlc. Ik kan het geduld opbrengen tot die tijd.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 21-06-2021 14:44
Quote:
Ik denk dat er nooit een perfecte remake van FFVII mogelijk zou zijn geweest, Je hebt er altijd bij die zullen klagen. Game is te kort, te lang, volgt het verhaal te trouw, volgt het verhaal te losjes, vecht systeem is achterhaald, vecht systeem is te vernieuwend, game is te open, game is te linear, ect.

Nouja, hoe moeilijk is het om gewoon 95% van het dialoog uit de game over te nemen? (en dan voiced of niet, wat ze willen). Het product ligt er gewoon al, dialoog, omgevingen, design. Random encounters hadden kunnen blijven.

Een remake dat 90-95% hetzelfde is als het origineel, dat is wat men graag wil. Wat ligt er nu op tafel? een compleet ander product. Het had net zo goed "a final fantasy story, VII re-imagining" kunnen heten. Ontsla dan wel ff die Nomura volgende keer
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 21-06-2021 16:36
Quote:
Echt onbegrijpelijk dat je wel van XV kan genieten en niet van VII. Zelfs XIII was nog beter dan dat gedrocht.

Voor mij was de VII remake na XV het bewijs dat SE schijnbaar nog goede JRPG's kan maken. De VII remake is de enige reden dat ik überhaupt nog vertrouwen heb in XVI.

Tja ieder zijn mening toch? Deel XV is zeker niet perfect, maar ik heb er gelukkig wel van kunnen genieten. Deel XIII net zo goed. (XIII-2 minder en XIII-3 niet gekocht).

Ik heb op XIII-3 na dus alle delen gespeeld + heel wat extra games á la Dirge of Cerberus, Crisis Core etc. en deel VII is van alles echt 1 van mijn favoriete FF delen. Alleen IX is voor mij beter. Mijn hele kamer stond altijd vol merchandise dus ik keek hier naar uit. Maar de game is zo tergend uitgerekt. Het battle systeem was tof, maar soms die verhaaltjes en dat langzame lopen en al die omleidingen... ga van punt A naar punt B. Ok prima, maar hey: de weg is afgesloten, er breekt iets af, de lift doet het niet meer, er liggen stenen in de weg, oh je moet sluis activeren, deur zit op slot, cloud flikkert weer eens een gat in en ga zo maar door... na de zoveelste omleiding was ik er gewoon echt klaar mee. Ik heb het uitgespeeld, maar ben echt blij dat ik er niet meer dan 1 maandje PS+ voor betaald heb. Meer was het ook echt niet waard en dat zeg ik met heel veel liefde voor de originele VII. En dat je dan extra content gaat splitten tussen console generaties welke niet iedereen heeft of zomaar kan kopen is gewoon schandalig. Square moet zich kapot schamen om zo om te gaan met de fans die massaal hebben gevraagd om een remake. De fans van de FF games zijn de enige reden dat dat hele bedrijf het ooit overleefd heeft.
avatar van Hercule
Hercule ( 7387   4) 21-06-2021 17:39
Square is geen liefdadigheid instelling. Dat ze de game via + hebben weg gegeven is al heel wat. Dat de PS4 naar PS5 upgrade gratis is hadden ze ook niet hoeven doen.

Next gen versies van bepaalde games extra content geven is iets wat al jaren gebeurt en nog jaren zal gebeuren. Oprecht vervelend voor als je geen ps5 hebt maar dit soort dingen zijn niet nieuw. Nintendo, Bandai, Capcom, Sega, Sony, ect. Ieder bedrijf maakt zich hier schuldig aan
avatar van Hunterr
Hunterr ( 2424 ) 21-06-2021 17:50
Of gewoon lekker jaren wachten op de complete complete tiptop alles in 1 editie. De perfecte optie om wat ergernissen weg te halen. Misschien terwijl je wacht zijn alle onderdelen al gratis weggeven een keer en betaal je helemaal 0,0 euro of een keertje gamepass ala FFXV.

Ondertussen toch bergen nieuwe en leuke games om te spelen. Om eerlijk te zijn lijkt me FFXVI toch ietsjes leuker op het moment.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1018   1) 21-06-2021 20:53
Sowieso is het nog jaren wachten op een ECHTE remake, mocht square-enix inzien dat dit niet de manier is.
avatar van Hercule
Hercule ( 7387   4) 22-06-2021 01:39
Quote:
Sowieso is het nog jaren wachten op een ECHTE remake, mocht square-enix inzien dat dit niet de manier is.

Waarom zou Square dat in moeten zien? Over het algemeen is men erg positief over deze game.

Die mobile game lijkt overigens een meer trouwe remake qua gameplay en verhaal. Deze gaat het hele verhaal van FFVII tot en met het einde van Dirge of cerberus opnieuw vertellen
avatar van Morph-owns
Morph-owns ( 30 ) 22-06-2021 09:19
Ik had (helaas) de FF7 Remake de afgelopen maanden op mijn PS5 al helemaal grijs gespeeld net voordat deze upgrade uitkwam, maar heb nu met alle plezier 19.99 betaald om de extra episode te kunnen spelen, en dat ook nog met 60FPS en verbeterde graphics etc.

FF7 is ook één van mijn favoriete games aller tijden (FF Tactics op de PSX heeft een lichte voorsprong), maar ik ben het volledig eens met deze review.

Characters krijgen veel meer verdieping in deze remake. Het combat systeem is heerlijk (en echt wel een stuk beter dan FF XV) en heb enorm genoten van het spelen van deze game en de DLC. Het werd soms wel iets langdradig vond ik, maar nooit zo erg dat ik me er zwaar aan irriteerde en het weegt zeker niet op tegen de game ansich. Echt een pareltje. Enige minpunt voor mij: zo lang moeten wachten totdat je de remake in zijn geheel kunt spelen...
avatar van Caelum
Caelum ( 447 ) 22-06-2021 15:23
Ik snap niet dat mensen klagen over het "opdelen van de originele game en dan voor elk deel 60 euro neerleggen". Ik heb nog nooit zo'n versimpelend, verdraaid, vertekenend en futloze vergelijking gezien. Alles, apart van de rode draad en de hoofdkarakters is anders en alles is 100% vernieuwd en naar de 21e eeuw gehaald. Ik ga de discussie niet aan of je de nieuwe aanpak van het verhaal of de nieuwe stijl van de combat kan waarderen of niet, dat kunnen ze nooit voor iedereen goed krijgen, maar ze hebben altijd gezegd dat als ze een remake van FF7 zouden doen, deze beduidend anders dan hoe het origineel in elkaar zat zou zijn en ze hebben woord gehouden.

Waar ik wel iets over kan zeggen, en wat sommigen gewoonweg negeren om hun punt te maken, zijn de dikke graphics, het dieper in de storyline duiken, meer stilstaan en uitdiepen van sidecharacters, wegstappen van het goedkope isometrisch perspectief (waardoor de devs geforceerd zijn Midgar helemaal uit te werken), de conversaties uit te diepen, natuurlijk alle characters en npcs in detail neer te zetten en nog wat dingen welke ik zeer waarschijnlijk later op zal komen. En dan wordt deze remake vergeleken met een simpele remaster. Wow. Hebben mensen deze game wel gespeeld?

Ik ben een groot fan van het origineel en heb heel veel waardering kunnen halen uit hoe fokking awesome Midgar eruit ziet in moderne graphics, met de mist, de lichten en de groene mako waas, hoe alle characters eruit zien in deze hoeveelheid details, het lopen door de verschillende sectoren in 3D en alles wat deze game sfeer geeft (de muziek, de voice acting, de verschillende events uit het origineel). En persoonlijk, zelfs terwijl ik het origineel aan mijn hart draag, ben ik heel erg te spreken over het nieuwe vechtsysteem. En zelfs nog meer met de nieuwe verhaallijn, welke een beetje anime stijl mysteries bevat en toch juist ook bedoeld is voor de mensen die het origineel hebben gespeeld. Ik vond de game zo fijn dat het de eerste en de enige singleplayer game is die ik in de laatste 5 jaar heb uitgespeeld en heb um in 1 keer doorgespeeld. Met een hele grote smile.

Hoe meer ik over mijn ervaring tijdens het spelen van deze game nadenk, over het werk wat Square in deze game heeft gestopt, de details, hoe de wereld eruit ziet, de interactie met en tussen de characters, en dat wordt bij sommige mensen gewoon overboord gegooid als net zoveel werk en moeite als een remaster. Nogmaals, smaken verschillen en als je de veranderingen qua verhaal of de combat niet trekt, snap ik dat helemaal. Maar doen alsof dit zo goed als een 1 op 1 overzetting is van het origineel, een goedkope manier van geld vangen en alle harde werken en productiewaarden van deze game simpelweg ontkennen, dat snap ik niet. Maar dan ben ik iemand die door de wereld loopt en mijn ogen uitkijk naar alle details, props, enz die de devs in de wereld hebben geplaatst om Midgar "echt" te maken. Kippenvel. Nooit verwacht dat ik Midgar en alles wat zich erin bevindt in deze kwaliteit mee zou kunnen maken.
avatar van KDBgames
KDBgames ( 597 ) 22-06-2021 23:20
Mijn mening is ook heel mixed over het in stukken delen van het verhaal.

Aan de ene kant is het jammer dat ik nog steeds niet het hele verhaal heb meegemaakt aangezien ik heel moeilijk kan inkomen in het originele spel.

Aan de andere kant vind ik het meeste gezeur overdreven. Er is waardige kritiek over hoe het verhaal in stukken is gedeeld. Maar tegelijkertijd is FF7R een complete game met genoeg content en kwaliteit dat vergezocht is in de meeste AAA games. De game naar mijn mening verdient zijn waarde.

Ik vind het heel vervelend dat ik moet wachten op het volgende deel, en breng alsjeblieft de game uit voor de Xbox en PC. Ik heb echt geen zin om een PS5 te kopen.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 23-06-2021 08:36
Quote:
Maar tegelijkertijd is FF7R een complete game met genoeg content en kwaliteit dat vergezocht is in de meeste AAA games. De game naar mijn mening verdient zijn waarde.

Dit neemt toch niemand serieus? De game is één en al filler. Blijkbaar is de kwaliteitsdrempel zo laag komen te liggen óf je vind gewoon alles leuk wat Square uitpoept a.k.a. een fanboy (aan je avatar te zien wel).
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 9800   19) 23-06-2021 09:14
Quote:
[..]


Dit neemt toch niemand serieus? De game is één en al filler. Blijkbaar is de kwaliteitsdrempel zo laag komen te liggen óf je vind gewoon alles leuk wat Square uitpoept a.k.a. een fanboy (aan je avatar te zien wel).

Ik heb erg genoten van de game. Heb dan alleen de PS4 versie gespeeld en vond het een mooie game. En het is wat je maar als filler ziet natuurlijk. Voor mij had veel van dit zogenoemde filler veel waarde en vond ik het leuk om te zien. Combat vond ik top en al om al was het een prachtige game. En noem mensen nu geen fanboy omdat ze een andere mening hebben en toevallig een Square Enix character als profile pic. Ik vond Kingdom Hearts 3 weer een enorme teleurstelling en dit zeg ik als groot KH fan. Maar FF7 vond ik heel goed te doen. Laat ze maar komen met deeltje 2.
avatar van Soninlaw
Soninlaw ( 422 ) 23-06-2021 13:16
Quote:
[..]


Dit neemt toch niemand serieus? De game is één en al filler.

Heb t al vaker geroepen maar dat is inderdaad de tijd waar we in leven. Het lijkt echt alsof de huidige generatie gamers die vol fillergepropte games gewoon aan het accepteren zijn en dit bijna niet meer zien of herkennen. Volop goeie reviews van verschillende games waar ik al ben ingetrapt om deze aan te schaffen, om vervolgens in 1 saaie same old shit filler zooi te belanden. Jammer!
avatar van Hercule
Hercule ( 7387   4) 23-06-2021 13:49
Meningen verschillen. Ik heb genoten van deze game en momenteel zit mijn broer te spelen en die geniet ook.

Beetje vreemd om mensen die anders denken te bestempelen als fanboy. Square doet genoeg dingen verkeerd. Die pixel collectie niet op switch uit brengen slaat bijvoorbeeld nergens op.

Maar als ze iets goeds doen zoals bij deze remake dan mag dat gewoon benoemd worden