Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Skull and Bones (PS5)
50 100 1

Review Skull and Bones (PS5)

Laten we even terug in de tijd gaan naar 2017. Het waren toen nog betere tijden voor Ubisoft. In dat jaar kwam onder andere Assassin’s Creed Origins uit, welke goed werd ontvangen. Het was ook het jaar waarin de eerste beelden van het piratenspel Skull and Bones verschenen. Deze piratengame moest voortborduren op de bootgevechten uit het geliefde Assassin’s Creed IV: Black Flag. In de daarop volgende jaren kwam er mondjesmaat informatie naar buiten over het piratenspel van Ubisoft. Het is meerdere malen opnieuw naar de tekentafel gegaan en heeft daarmee een lastige ontwikkelingscyclus gehad. Nu, bijna zeven jaar later, kunnen we dan toch eindelijk de zeeën onveilig gaan maken. Laten we eens gaan kijken of Ubisoft met dit spel een schat heeft gevonden of nog steeds zoekende is.


Skull and Bones begint met het maken van je eigen kapitein om mee te gaan spelen. Je hebt echter niet heel erg veel opties om bijvoorbeeld het haar, ogen en gezicht te kiezen. Dit is wat teleurstellend, omdat dat in veel andere spellen de afgelopen jaren juist heel uitgebreid is. Daarna word je wel gelijk in de actie gegooid in de vorm van de tutorial. Hierin wordt uitgelegd hoe het vechten met een piratenschip werkt. Je schiet meerdere schepen aan flarden, totdat jouw schip kapot wordt geschoten. Gelukkig overleven jij en een paar van je crewleden en je spoelt aan op een naburig eiland. Als echte piraat wil je natuurlijk weer zo snel mogelijk een nieuw schip met bemanning. Dus zoek je contact met de meest beruchte piraat in de omgeving, die toevallig op het eiland is waar je bent aangespoeld. Door opdrachten voor hem uit te voeren, krijg je weer toegang tot een nieuw schip om verder te gaan met piraatje spelen. Veel verhaal is niet aanwezig in Skull and Bones. Er zijn een paar belangrijke personen, die je niet meer dan wat missies geven. Je voert wel gesprekken met ze, waarbij je soms kunt kiezen uit verschillende antwoorden. Deze keuzes hebben echter helemaal geen gevolgen. De echte piratenverhalen zul je dus zelf moeten beleven op je avonturen in Skull and Bones.


Deze avonturen beleef je door de Indische Oceaan met al zijn gebieden te verkennen. Ondanks de grote en redelijk uitgebreide wereld, kun je niet overal zomaar aanmeren en het vaste land verkennen. Dat kan alleen maar op specifieke plekken, ondanks dat er verschillende dorpen langs de kust zijn. Hier kun je alleen mee interacteren vanaf je schip. Zo kun je goederen kopen of verkopen of je kunt ervoor kiezen om een dergelijk dorp te plunderen. Dit laatste betekent dat je de locatie platbombardeert met je kanonnen, alleen maar om meer goederen te verkrijgen. Sommige vestigingen hebben torens met daarin kanonnen om zich te verdedigen en er zijn altijd wel vijandelijke schepen die een dorp of nederzetting te hulp komen schieten. Deze zul jij met jouw schip moeten verslaan. De verkregen spulletjes kun je dan weer gebruiken of je hebt ze nodig voor een missie, waarvoor je naar een andere locatie moet varen. Dit is iets wat je veel zult doen: het vervoeren van goederen van A naar B en weer terug. In het begin is dat nog wel leuk, maar op een gegeven moment voelt het een beetje eentonig aan. Voor de variatie zijn er nog wel andersoortige missies in de vorm van evenementen waarin je tegen moeilijke vijanden moet vechten of schatkaarten die je moet oplossen. De schatkaartmissies zijn wat teleurstellend. Je vergelijkt de schatkaart met de kaart van de wereld, vaart naar de locatie en meert aan. Vaak zijn dit locaties waar je kunt rondlopen om de schat op te graven. Dit doe je dan weer met een druk op de knop, wat niet heel erg veel voldoening geeft om een piraat te spelen.


Het vechten tussen de schepen is bijna wel het beste wat Skull and Bones je te bieden heeft. Je bestuurt nooit je personage op het schip, je hebt controle over jouw piratenboot. Op verschillende plekken op jouw boot kun je kanonnen of andere wapens plaatsen. Als je dan een tegenstander tegenkomt of een dorp wil plunderen, speelt het eigenlijk als een gemiddeld schietspel. Je schiet met R2 en met L2 zoom je in om te richten. Tijdens het vechten kun je een vijandig schip ook enteren als het voldoende verzwakt is. Je drukt dan op een knop en krijgt een animatie te zien waarin de lijnen worden uitgegooid en je bemanning terugkeert. Je krijgt dan wat extra goederen als beloning.  


Er zijn verschillende boten beschikbaar, ieder met een eigen specialisme. Zo kun je bijvoorbeeld een boot kiezen die gefocust is op wendbaarheid en daardoor makkelijker kan schieten of een boot die minder wendbaar is, maar betere bescherming heeft. Vervolgens kun je de boot visueel helemaal aanpassen. In tegenstelling tot je kapitein zijn hier wel heel erg veel opties in beschikbaar, die je kunt kopen of die je krijgt na het voltooien van missies. Hetzelfde geldt voor jou als piraat, maar dan wel alleen je kleding en accessoires. Ubisoft is hiermee helemaal losgegaan. Maar het belangrijkste is jouw schip aanpassen aan jouw speelstijl, met de wapens die je erop plaatst. Hiermee is er veel diepgang en bepaalt hoe je met je boot gaat vechten. Om die wapens te kunnen maken moet je wel eerst de blauwdrukken vinden en de juiste goederen hebben. Je raadt het waarschijnlijk al: daarvoor zul je veel heen en weer moeten varen. Om dat eentonige varen wat te verlichten, kun je ervoor kiezen om met twee vrienden of twee vreemden een vloot te vormen. Hiermee kun je dus samenwerken en op deze manier de Indische oceaan onveilig maken. In de wereld kom je namelijk constant andere piraten tegen, waarmee je het gevecht aan kunt gaan. De keuze is aan jou om het gevecht aan te gaan, ze te vermijden of weg te varen als ze jou als vijandig zien. Ik heb met een vriend redelijk wat uren coöperatief gespeeld en dit werkt gewoon goed. Leuk hierbij is dat je de boten op elkaar kunt afstemmen, waardoor je beter kunt samenwerken en daarmee moeilijkere vijanden aan kan.

Ondanks de verschrikkelijk lange ontwikkeltijd is Skull and Bones op grafisch gebied geen echte hoogvlieger. De personages kijken allemaal nog steeds best wel emotieloos uit hun ogen, wat in eerdere spellen van Ubisoft ook al het geval was. Het water en het varen op de wateren ziet er dan wel weer goed uit en voelt ook realistisch. Tot je dicht langs land vaart, want dan heeft het spel verschrikkelijk veel last van pop in. Bomen, struiken en huizen zie je ineens verschijnen.


Conclusie
Uiteindelijk is Skull and Bones niet helemaal het ultieme piratenspel, zoals het zich wel voor probeert te doen. Wat goed is uitgewerkt zijn het vechten met de boten en het samenstellen van je eigen boot. Er is een hele grote wereld met heel veel missies, maar hierin is weinig variatie. Hierdoor kan het snel repetitief aan gaan voelen en er is vrijwel geen verhaal om je toch te motiveren om verder te gaan. Die motivatie kun je mogelijk krijgen door het samen met een of twee vrienden te spelen. Misschien had Ubisoft toch nog meer tijd moeten nemen of ervoor moeten kiezen het spel niet meer uit te brengen. Skull and Bones is dus niet helemaal de grote schat waar Ubisoft op hoopt, maar dat kan in de toekomst nog wel veranderen middels updates en uitbreidingen.

 


 

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 5489 

Laagste 3 prijzen voor Skull and Bones (PS5)

21.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  18.95€ 3.00   € 21.95
Amazon.nl 5.9
 
€  19.99€ 2.49   € 22.48
Bol.com 7.7
€  19.99€ 2.99   € 22.98

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Xenomorph
Xenomorph ( 729 ) 27-02-2024 16:23
"Misschien had Ubisoft toch nog meer tijd moeten nemen of ervoor moeten kiezen het spel niet meer uit te brengen."

Het schijnt dat Ubisoft dat niet kon doen vanwege investeringen door de overheid van Singapore ofzo? En dat ze daardoor verplicht waren om hoe dan ook de game uit te brengen?
Ik meen laatst eens zoiets gelezen te hebben.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5962   21) 27-02-2024 16:55
Tja, al vanaf de allereerste aankondiging was de algehele reactie vanuit de community een collectief schouderophalend 'waarom?'. Iedereen was dol op Black Flag, maar dit was niet de spirituele opvolger die dan logisch geweest zou zijn, maar puur en alleen de ship-battles. Voor de meesten van ons dus niet heel boeiend.

De latere aankondigingen over Online Only en GaaS maakten de interesse er ook niet bepaald beter op. Geen wonder dus dat de game na meerdere keren uitstel en na een bluffende opmerking van een Ubi-suit dat dit een AAAA(!) game is, en een prijskaartje van 70 euro volgens mij, nu lage cijfers scoort ...

Het is alsof deze industrie af en toe bestuurd wordt door compleet wereldvreemde figuren die absoluut geen idee hebben wat de gamers willen, zelfs niet als ze dat al jarenlang gewoon verteld wordt door diezelfde gamers.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 27-02-2024 17:43
Rol: Forum Moderator
Quote:
een prijskaartje van 70 euro volgens mij
Gepost door: Yi-Long op 27-02-2024 16:55

MSRP is zelfs €79,99.
avatar van Frax1988
Frax1988 ( 257   2) 27-02-2024 19:12
Verwacht dat de game snel en hard in prijs zal zakken, kan bijna niet anders. Gebeurd sowieso vaak bij Ubisoft games, ook bij goed scorende games, maar kan bijna niet anders dat dit bij deze game snel gaat gebeuren. Jammer, keek erg uit na deze game toen ie werd aangekondigd omdat ik groot fan ben van AC Black Flag, maar helaas werd al snel duidelijk dat dit niet is wat velen hadden gehoopt.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10524   15) 27-02-2024 19:28
Wat een armoede weer.

Het grappige is dat Black Flag nu opeens weer talloze spelers rijker is geworden. Er is dus zeker wel markt voor een piraten tame.

Hij moet alleen goed zijn.
avatar van Zienobleejd
Zienobleejd ( 7003   155) 27-02-2024 19:36
Ubisoft + meh = oppikken voor een tientje of 5 EUR

Met een MRSP van 80 EUR verwacht ik deze binnen 1 maand al voor minder dan 40.
avatar van R.D.
R.D. ( 249 ) 27-02-2024 19:47
Ik speel de game al vanaf het begin. Bevalt erg goed. Sinds vandaag ook het 1e seizoen van start gegaan. Ik mis best veel aspecten in deze review, zoals the helm en pieces of eight i.c.m. de mogelijkheden om je eigen imperium op te bouwen. Op dit moment zou ik het een 7,5 geven en met alle komend updates verwacht ik een nette 8 binnen een jaar.
avatar van Aceje
Aceje ( 417 ) 27-02-2024 20:14
Quote:
Ik speel de game al vanaf het begin. Bevalt erg goed. Sinds vandaag ook het 1e seizoen van start gegaan. Ik mis best veel aspecten in deze review, zoals the helm en pieces of eight i.c.m. de mogelijkheden om je eigen imperium op te bouwen. Op dit moment zou ik het een 7,5 geven en met alle komend updates verwacht ik een nette 8 binnen een jaar.
Gepost door: R.D. op 27-02-2024 19:47


Je moet wel enorm vergevingsgezind zijn om deze game een voldoende te geven op welk vlak dan ook. Als je Black Flag gespeeld hebt kun je deze game sowieso niet serieus nemen
avatar van Albatros
Albatros ( 512 ) 27-02-2024 22:12
Heb me kapot geamuseerd met Black Flag. Forten bostoken, ondertussen vloedgolven ontwijken en Clippers laten zinken. Had gehoopt dat dit spel een soort deel 2 werd, helaas.
avatar van Phaross
Phaross ( 2933   49) 27-02-2024 23:09
Quote:
Ik speel de game al vanaf het begin. Bevalt erg goed. Sinds vandaag ook het 1e seizoen van start gegaan. Ik mis best veel aspecten in deze review, zoals the helm en pieces of eight i.c.m. de mogelijkheden om je eigen imperium op te bouwen. Op dit moment zou ik het een 7,5 geven en met alle komend updates verwacht ik een nette 8 binnen een jaar.
Gepost door: R.D. op 27-02-2024 19:47

Ik vermaak me ook met de game. Ik heb de PS5-versie en had aardig wat lol in mijn eentje, maar het werd pas echt leuk met mijn zoon die 8 uur de game gratis kon spelen op pc. Die acht uur was fantastisch. Ik kan me ook in veel punten van de reviewer vinden, vooral als je de game in je eentje speelt. Wat mij betreft een co-op aanrader zodra je hem in de budget-bak ziet liggen.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 6058   2) 28-02-2024 04:31
Is dit de nieuwe AAAAAAAAAAA game waar Ubisoft het over had? Nee dank u...kan naast Suicide Squad in de prullenbak.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 28-02-2024 07:46
Quote:


Het is alsof deze industrie af en toe bestuurd wordt door compleet wereldvreemde figuren die absoluut geen idee hebben wat de gamers willen, zelfs niet als ze dat al jarenlang gewoon verteld wordt door diezelfde gamers.
Gepost door: Yi-Long op 27-02-2024 16:55

Dat is niet van nu, dit is al minstens 5 a 7 jaar zo.
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 28-02-2024 10:00
Voor een Ubisoft game die als eerste uitgever ooit een quadruple AAAA game heeft ontwikkeld toch een aardige score. Moge de middelmatige stroom aan "live service" games snel weer sterven. Wat een meuk zeg...
avatar van Peertje
Peertje ( 96   3) 28-02-2024 11:27
Ik was uitgenodigd voor de Beta. Die heb ik een paar uurtjes gespeeld maar ik heb ‘m nu nog niet aangeschaft. Zegt ook genoeg denk ik.
avatar van Mette
Mette ( 111 ) 28-02-2024 11:51
Quote:
Voor een Ubisoft game die als eerste uitgever ooit een quadruple AAAA game heeft ontwikkeld toch een aardige score. Moge de middelmatige stroom aan "live service" games snel weer sterven. Wat een meuk zeg...
Gepost door: Asharon op 28-02-2024 10:00
Zij zijn zeker niet de eerste die het ooit over een AAAA game hebben gehad. Ik heb artikels gevonden waar in stond dat (ik geloof Microsoft Studios) het in 2012 al had over AAAA en ik ben vrij zeker dat het nog gebeurd is. Om de zoveel tijd moet een domme executive of marketing manager die term ophalen en ik denk niet dat de games die daar uit kwamen al ooit super goed ontvangen zijn geweest. Ik denk dat dit meer dient om proberen de aandeelhouders uit te leggen waarom de game zoveel geld kost en maar niet uitkomt.

Wat betreft Ubisofts games, ik koop ze niet meer. Een bedrijf dat zich niets lijkt aan te trekken van zijn werknemers en de hallucinante verhalen die enkele jaren geleden uit sommige van hun studios zijn gekomen zorgen er voor dat ik mij er echt niet meer kan toe brengen om de enkele series van hen te kopen die mij nog interesseerde.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10524   15) 28-02-2024 12:36
Quote:
Voor een Ubisoft game die als eerste uitgever ooit een quadruple AAAA game heeft ontwikkeld toch een aardige score. Moge de middelmatige stroom aan "live service" games snel weer sterven. Wat een meuk zeg...
Gepost door: Asharon op 28-02-2024 10:00

Tja dat refereerde geloof ik vooral aan de ontwikkelingskosten. James Cameron's Drekfilm 2 (Avatar is de Nickelodeon/Netflix serie) heeft ook een godsvermogen gekost maar ik zag het er niet aan af afgezien van het visuele spectakel wat ok was maar er ihmo nog ietwat nepperig uitzag.

Het had zo makkelijk kunnen zijn, gewoon Black Flag zonder het Assassin deel en klaar. Dat maakt dit debacle extra sneu.
avatar van UserVerwijderd123
UserVerwijderd123 ( 977 ) 28-02-2024 14:01
Quote:
[..]


Tja dat refereerde geloof ik vooral aan de ontwikkelingskosten. James Cameron's Drekfilm 2 (Avatar is de Nickelodeon/Netflix serie) heeft ook een godsvermogen gekost maar ik zag het er niet aan af afgezien van het visuele spectakel wat ok was maar er ihmo nog ietwat nepperig uitzag.

Het had zo makkelijk kunnen zijn, gewoon Black Flag zonder het Assassin deel en klaar. Dat maakt dit debacle extra sneu.
Gepost door: Bigds9fan op 28-02-2024 12:36

Klopt... en ik ben totaal geen Assassin's Creed fan maar Black Flag is tot op heden één van m'n favoriete games ooit. Dus eigenlijk had ik hier heel enthousiast voor moeten zijn.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5962   21) 28-02-2024 14:28
Quote:
[..]

Het had zo makkelijk kunnen zijn, gewoon Black Flag zonder het Assassin deel en klaar. Dat maakt dit debacle extra sneu.
Gepost door: Bigds9fan op 28-02-2024 12:36

Of gewoon een 3rd person 'Far Cry' piraten game met talloze eilanden en bases, en dat combineren met base/town/island-building en ship/fleet building/management.

Alles gewoon SP offline zonder GaaS en ander gezeur natuurlijk.

avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1833   2) 28-02-2024 18:00
Nog een vrij positieve score voor deze AAAA- game
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2451   10) 28-02-2024 18:18
Altijd online, daar ga ik mijn geld niet op vergokken.
avatar van Nonexistinghero
Nonexistinghero ( 496   1) 28-02-2024 21:40
Lijkt erop dat Sea of Thieves nog steeds de koning der piratengames is. In de single player niet zo heel veel aan, maar met een paar vrienden ga je geen betere piratenervaring vinden (en ook is het 1 van de meest vermakelijke online multiplayer games).
avatar van The Third Guy
The Third Guy ( 39   1) 02-03-2024 14:37
De ontvangst van "Skull and Bones" hangt tussen middelmatig en slecht, een reflectie die niet enkel de kwaliteit van het spel zelf belicht, maar ook de bredere uitdagingen waarmee de gamesindustrie momenteel geconfronteerd wordt. Als iemand die in de sector werkt, zie ik dit als een spiegel van zowel de ontwikkelingshel waarin sommige projecten belanden als de mislukte marketingcampagnes die vaak hun lot bezegelen.

Het spel, ondanks zijn veelbelovende concept en de initiële opwinding rondom de piratenthema's en zeeslagen die voortbouwen op de populaire elementen van voorgaande Ubisoft-spellen, zoals de zeeslagen in "Assassin's Creed IV: Black Flag", heeft niet weten te voldoen aan de verwachtingen. De kritieken wijzen op een spelwereld die visueel indrukwekkend is maar uiteindelijk voelt als een lege schil, met repetitieve gameplay en een gebrek aan diepte in spelmechanismen en verhaal​​. Dit suggereert een discrepantie tussen de visie van de ontwikkelaars en de uiteindelijke spelervaring.

De ontwikkelingscyclus van "Skull and Bones" is een voorbeeld van wat in de industrie bekend staat als 'ontwikkelingshel' - een langdurig proces vol herontwerpen, vertragingen en strategische heroverwegingen die niet alleen de kwaliteit van het eindproduct beïnvloeden maar ook een tol eisen van het ontwikkelingsteam. Dit fenomeen, in combinatie met de recente golf van ontslagen binnen de sector​​​​, benadrukt de precaire aard van gameontwikkeling in een industrie die steeds meer wordt gedreven door strakke deadlines en financiële doelstellingen.

De marketingcampagnes voor "Skull and Bones" beloofden veel maar slaagden er niet in om de realiteit van het spel accuraat weer te geven, wat resulteerde in een kloof tussen verwachting en realiteit bij de consument. Dit is symptomatisch voor een groter probleem binnen de gamesindustrie, waarbij de marketing vaak de nadruk legt op visuele pracht en beloftes van uitgebreide spelwerelden, zonder de daadwerkelijke spelervaring en gameplay-diepte te waarborgen.

Als iemand die actief is in de industrie, is het duidelijk dat deze kwesties aandacht vereisen. Het is cruciaal voor ontwikkelaars en uitgevers om te leren van de ervaringen van "Skull and Bones" door meer nadruk te leggen op transparante communicatie met de gemeenschap en het waarborgen van de kwaliteit en diepgang van de gameplay om te voldoen aan de verwachtingen van de spelers. Dit vereist een heroverweging van zowel ontwikkelingsprocessen als marketingstrategieën om te voorkomen dat projecten in ontwikkelingshel belanden en om ervoor te zorgen dat de beloftes gemaakt in marketingcampagnes overeenkomen met de uiteindelijke spelervaring.
avatar van Tebeth
Tebeth ( 1259 ) 06-03-2024 17:03
Toch jammer dat Skull & Bones de hype niet waar kan maken. Zonde, het concept was vol potentieel.
Mooie reflectie hierboven van The Third Guy