Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Super Mario Odyssey (Switch)
94 100 1

Review Super Mario Odyssey (Switch)

Super Mario Odyssey valt niet in een hokje te plaatsen. Al wordt er wel beweerd dat het terugkeert naar de sandbox gameplay van Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. De trailers doen vermoeden dat Odyssey een Mariogame is met een toerisme-thema en een coole cosplay gimmick. Misschien hoop je zelfs dat het evenveel innoveert als Super Mario Galaxy of dat het even nostalgisch is als Super Mario Maker. Meer dan ooit ligt het antwoord in het midden; Super Mario Odyssey is namelijk een anniversaire-game in vermomming. Het gooit het ó zo consistente stijlboek dat 3D World gebruikte het raam uit, pakt elementen uit vrijwel de gehele serie en combineert ze in een gestoorde mix van nostalgie en innovatie. Het zou niet moeten werken. Het mag eigenlijk helemaal niet werken. Maar zodra ik in een astronautenpak en op een oranje scooter door een New Yorks straatje racete, achtervolgd door een T-Rex met een veiligheidsbril op z’n kop … toen was ik verkocht.


Vakantiekiekje: Vrienden maken in New Donk City.


In zekere zin is Odyssey het tegenovergestelde van 3D World. Laatstgenoemde was erg traditioneel met een soort 2,5D gameplay, tijdslimieten, veel 1-UP’s om te verzamelen en een focus op strak springwerk en welbekende power-ups. Met af en toe nieuwe foefjes zoals de klonende kers of een kattenkostuum voor de variatie. Persoonlijk vond ik 3D World fantastisch, juist omdat het zo’n gefocuste ervaring was, het game design vlekkeloos was uitgewerkt en de presentatie super was. Maar er gingen ook geluiden op van spelers die het allemaal wat te bekend vonden en smachtten naar een ‘echte’ 3D Mariogame.

Die spelers kunnen opgelucht ademhalen. Odyssey gooit namelijk alles wat 3D World kenmerkte overboord. Levens? Weg. Tijdslimieten? Weg. Lineaire levels en een vaste camera? Zo goed als weg. Sterker nog, een van de dingen die opvalt als je begint met spelen, is dat je voortdurend wordt geconfronteerd met nieuwe vijanden, NPC’s, vaardigheden, werelden en unieke gameplay. Het duurt werkelijk uren voordat de game voor het eerst in herhaling valt of je een gebied tegenkomt dat je al eens hebt gezien in een eerdere game. Zelfs wanneer dat gebeurt, is het met een megadosis nostalgie of met een bijzondere twist, waardoor het zeker geen straf is. Zonder twijfel is de variatie het grootste pluspunt van Super Mario Odyssey. Soms introduceert men een nieuwe gameplaymechaniek, die in andere games urenlang uitgekauwd zouden worden, maar hier wordt een zwaartekracht tartende kikker of een regenboogrups maar eventjes gebruikt, of voor een specifiek klein leveltje. Hierdoor ligt het tempo van nieuwigheden erg hoog en er zijn maar weinig games die in zo’n korte tijd zoveel creativiteit op je loslaten.


Mario: Ik identificeer me als de letter M.


De term ‘sandbox’ wordt ook nogal veel rondgegooid. Meestal slaat het op de vrijheid: net als in 64 en Sunshine kan je gaan en staan waar je wilt in een van de hubwerelden. Toch krijgt ‘sandbox’ in Odyssey meer de betekenis van speeltuin, zeker vergeleken met zijn voorgangers. Dat komt het best naar voren in het drukke New Donk City, waar je elke vijf meter raakt afgeleid door iets nieuws: touwtje springen, scooters parkeren op het dak, op taxi’s stuiteren, duiven lastig vallen, riooldeksels imiteren, bommetjes doen in een penthousezwembad … De rondklooilijst gaat maar door. Sommige levels hebben dit iets minder door een grotere of juist kleinere schaal. Maar over het algemeen voelt elke hubwereld als een verfrissende speeltuin waar je voortdurend gestimuleerd wordt om nieuwe dingen uit te proberen. Bovendien hebben de ontwikkelaars overal easter eggs verstopt. Niet alleen grafische details in een level, herkenbare NPC’s of lollige dialogen, maar er zijn zelfs beloningen verstopt op plekken waar je eigenlijk niet mag komen.

In het begin blijkt het namelijk nog best lastig om efficiënt door te stad te springen. De game heeft niet echt tutorials (enkel wat hints en video’s die je kan negeren) maar stelt je langzaam maar zeker bloot aan steeds meer nieuwe manieren van rondbewegen. Keer je later weer terug naar een bepaalde wereld, dan merk je opeens veel meer alternatieve routes op door alle onrealistische sprongen die je kunt maken.  Experimenteer je daar echt mee en doe je een onmogelijke vierdubbele salto vanaf je zwevende pet en land je in een verboden hoekje, dan staat daar opeens een stapel muntjes op je te wachten. Het gaat niet echt om de muntjes maar het is een tof detail, een soort applausje van de ontwikkelaars dat je zodanig aan het spelen bent dat je iets hebt klaargespeeld … wat eigenlijk niet de bedoeling was.


Sparen voor nieuwe kostuums doe je natuurlijk geheel in stijl als Wario!


De meer materialistische beloningen zijn de Moons en de paarse (lokale) of gouden (internationale) valuta. De Moons komen eigenlijk in twee soorten. De ene krijg je voor iets groots zoals het overleven van een level of vernederen van een eindbaas.  De andere krijg je voor pietluttige dingen, zoals het slaan van een willekeurige steen of het kijken achter een verdacht hoekje. Op den duur verzamel je tientallen Moons in luttele minuten en sommige spelers vinden dit misschien te makkelijk. Net zoals de meeste Mariogames is de hoofdgame – voor de credits althans – niet bijster uitdagend en in Odyssey draait het ook meer om verkenning dan om uitdagende trial & error.

Maar er mag niet vergeten worden dat Odyssey tevens ontworpen is voor de handheldmodus. Je merkt duidelijk aan de kleinere hubwerelden, de korte leveltjes en de Moons die rondgestrooid zijn als pepernoten, dat men rekening houdt met het spelen onderweg, zodat je altijd iets kan bereiken in die korte minuten. Odyssey is dan ook een game die misschien iets beter tot zijn recht komt als je het af en toe een uurtje speelt, in plaats van dat je het in een ruk uitspeelt in een weekendje.
Mocht je dat toch niet kunnen weerstaan, dan is al dat gouden en paarse geld een van de motivaties om elk klein hoekje te verkennen. Om al die toffe kostuumpjes ermee te kopen en je vliegende hoedschip te vullen met souvenirs (protip: mis je nog enkele paarse muntjes in een level, scan dan de Bowser Amiibo voor een hint). Gelukkig heeft Nintendo niet zo veel met betaalde DLC en mag je lekker met virtuele valuta strooien die je verdient binnen de game, want het blijkt best verslavend om alle petjes te verzamelen. Het heeft wel wat om een piratenhoed, samoeraihelm of Diddy Kongpetje op te zetten in een omgeving waar het totaal niet past. Het is een van de manieren waarop de game je uitnodigt om door te spelen en misschien te klooien met de cameramodus, zodat je maffe vakantiekiekjes kan maken in je foute kleding.


Odyssey leent zich ook uitstekend voor kunstzinnige selfies.


Na de credits komen pas de moeilijkere bonuslevels en zijn er nog genoeg verrassingen over. Naast wat mini-Kingdoms om vrij te spelen en eindbazen die moeilijker zijn gemaakt krijgt vrijwel elk Kingdom een tweede leven met nieuwe Moons, missies en NPC’s. Je merkt hier wel dat er opeens wat meer herhaling in de game zit, doordat sommige van deze missies nu in alle Kingdoms langskomen. Maar we hebben het nog steeds over een paar Moons per honderd die daadwerkelijk in herhaling vallen, een ratio die in de meeste open-wereld-games omgekeerd is. Dus een enkele uitzondering daargelaten lonken er honderden Moons en vele verrassingen, waardoor je terug blijft komen in alle hubwerelden. Er is altijd wel iets idioots wat je gemist hebt, zoals het feit dat stekels in Mario’s neus blijven zitten als je tegen een cactus aanloopt, en een hond met een cowboyhoed die meer opgraaft dan alleen muntjes.

Met de gameplay, replay en zeker de originaliteitsfactor zit het wel snor (sorry). De enige factor waar Odyssey wat kleine strafpuntjes verdient is in de presentatie. Begrijp me niet verkeerd, over het algemeen zijn de animaties, sfeer, ontwerpen, geluidseffecten en het kleurgebruik allemaal fantastisch. Ook is de jazzy soundtrack even fout als de graphics en kan ik eindeloos luisteren naar het hoofdthema ‘Jump Up, Super Star’ terwijl ik door een level stuiter. Maar ondanks de onmiskenbaar sterke stijl van de game, is de presentatie niet altijd consistent.


Het geheime ingrediënt? Mario als bouillonblokje.


Om de framerate van 60 FPS te halen wordt er een dynamische resolutie ingezet. Deze wisselt voortdurend af tussen zo’n 720p en 900p. In de wat meer cartooneske levels met weinig textures en vierkante groente in primaire kleuren, draait het als een tierelier en is Odyssey makkelijk de mooiste 3D Mariogame ooit. In het superdrukke New Donk City merk je echter dat zakenmensen in de verte ineens animaties met een lagere framerate krijgen, dat de gras-textures niet superscherp zijn en dat de algehele resolutie heen en weer schiet. Nintendo heeft het zichzelf dan ook supermoeilijk gemaakt door expres stijlen te mixen die ontzettend met elkaar botsen. Levels die maar een soort visuele stijl hebben zien er hierdoor vaak beter uit dan levels die alles door elkaar gooien, waarbij de schaduw- en lichteffecten het heel soms niet bij kunnen houden en helemaal kartelig worden.

Daarnaast zie je regelmatig pop-ups verschijnen als je erop gaat letten. Meestal resulteren alle opofferingen in een soepele 60 FPS, zeker in handheldmodus. Maar op de televisie heeft Odyssey net als Breath of the Wild een sporadisch hikje in de framerate. Gelukkig gebeurt het te weinig om echt storend te zijn. Het is knap hoeveel men uit de Switch weet te persen, maar je merkt soms wel dat de kleine console ondanks alle optimalisatietrucjes best tot zijn limiet gepusht wordt.
Verder moet ik nog zeuren dat de soundtrack een beetje stilletjes is en dat de echt vrolijke muziekjes bewaard worden voor spectaculaire scenes. Als je de game eenmaal hebt uitgespeeld krijg je de mogelijkheid om zelf liedjes op te zetten wanneer je wilt. Echter moet je vaak dit liedje weer opnieuw aanzetten in het menu wanneer je sterft, wat een beetje irritant is.


Wie zegt dat tanks geen hoedjes kunnen dragen?


Wat betreft Amiibo-ondersteuning zijn Mario, Peach en Bowser bijzonder. Mario maakt je tijdelijk onkwetsbaar, Peach geeft je een heart met extra hitpoints en Bowser onthult dus de locatie van paarse muntjes. Heb je toevallig de Odyssey-variant dan speel je ook meteen bruiloftkleding vrij en ja, in het geval van Peach betekent dat een jurk voor Mario. Er zijn nog een aantal andere Amiibo zoals de gouden Mario of Luigi die je een gouden of groene outfit geven. Deze kan je gelukkig allemaal ook gewoon vrijspelen zonder Amiibo. Voor de rest kan je Amiibo ook inzetten om de lokaties van Moons te onthullen door ze in te scannen via ‘Uncle Amiibo’, een maffe robot die puur voor Amiibo-ondersteuning in de game zit.

Die andere gimmick, de motion controls, zijn niet altijd handig. Het werkt op zich prima wanneer je je pet op een specifieke manier wilt gooien. Maar sommige acties kun je alleen met motion controls doen, en dat is niet altijd ideaal. Ga maar eens met je Switch schudden terwijl je in de trein zit te spelen en iedereen je aanstaart alsof je niet snapt hoe touchscreens of controllers werken. Het lijkt alsof deze acties prima met knopjes zouden kunnen, maar er zijn niet echt mogelijkheden om dit dan zelf uit te vogelen en aan te passen. Het zou tof zijn als we dit net als de Japanse stemmen in Breath of the Wild gepatched kunnen krijgen, zodat we straks als een pro kunnen gamen zonder per ongeluk de pet van de conducteur weg te slaan met een verdwaalde Joy-con.


‘Meta’ Mario!


Waar The Legend of Zelda: Breath of the Wild echt een nieuwe start was voor de franchise, is Super Mario Odyssey een soort megamix van oud en nieuw. Enerzijds word je geconfronteerd met unieke 8-bit gameplay, eindeloze easter eggs en retrolevels waar je hartje sneller van gaat kloppen. Tegelijkertijd is de game, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt,  een verademing dankzij alle vernieuwing en gekkigheid die je totaal niet verwacht in een Mariogame. Het is een bijzondere mix die verbazingwekkend goed werkt.

Toch probeert Odyssey zich voortdurend te meten met iconische oudere games en is het niet in alles de overtreffende trap. Wel voelt het aan als een soort extravagant feest, een uitgebreide ode aan Mario die creatief omgaat met zwaartekracht, water, 2D, hoekige objecten en kostuumpjes. Plus realistische dinosauriërs, jazzfestivals, maankikkers, zeewater met prik en een bruiloft om te saboteren, gewoon omdat het kan. Het is altijd verrassend, speels en af en toe geniaal. Het weet vooral veel memorabele momenten te creëren, te veel om op te noemen en eigenlijk zijn ze allemaal spoilers. Probeer dan ook te vermijden wat je allemaal te zien krijgt in de laatste levels en na de credits. Het verrassingseffect is een groot deel van de ervaring.

Super Mario Odyssey is een stiekeme anniversaire-game, een nostalgische speeltuin in je broekzak die toch verfrissend is dankzij ongelooflijk veel variatie en experimentatie. Bovenal is het ongrijpbare Super Mario Odyssey misschien niet de meest revolutionaire, maar wel de meest Mario-achtige Mariogame ooit, voor de besnorde loodgieter die alles kan.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

 

Oordeel Super Mario Odyssey (Switch)

  • Graphics 85
  • Gameplay 95
  • Originality 100
  • Sound 90
  • Replay 100
  • Eindcijfer 94

Aantal keer bekeken: 10207 

Laagste 3 prijzen voor Super Mario Odyssey (Switch)

45.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Amazon.nl 5.9
 
€  45.99€ 0.00   € 45.99
Bol.com 7.7
€  45.99€ 0.00   € 45.99
Coolblue 6.5
€  45.99€ 0.00   € 45.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Pascalho
Pascalho ( 1145 ) 07-11-2017 05:54
Goede review,
Ik twijfel zelf om deze game te kopen, maar na het lezen van je review weet ik meer wat ik van de game kan verwachten. Ik denk dat ik Odyssey binnenkort ook op de switch ga kopen.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8281   3) 07-11-2017 07:34
Sinds ik de switch heb speel ik eigenlijk nooit meer op m'n xbox one, en zelden op m'n ps4pro. Zelda BotW en Mario Odyssey hebben iets wat gamen echt leuk maakt voor me. Ik heb mezelf dit jaar verplicht om de Uncharted games uit te spelen omdat ik ze wel koop maar nooit speel. Dat voelde echt als een taak. Met de Nintendo games van dit jaar kom ik voor het eerst sinds lange tijd thuis aan en verheug me op zelda en Mario na het eten.
avatar van Crazymax
Crazymax ( 5853   6) 07-11-2017 08:03
Tja hij zat bij mn Switch toen ik hem kocht, maar het blijkt toch best wel een leuk spel te zijn om af en toe even te spelen en de hele familie kijkt graag mee. Beter dan ik had verwacht omdat ik eigenlijk helemaal niet zo van de platformers ben. Dit is blijkbaar gewoon een hele goeie!
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 07-11-2017 08:14
Fijn. Mijn twee grootste hekel punten worden aangekaart in deze review. Voel ik me meteen niet zo'n enorme zeikerd;

Quote:
Verder moet ik nog zeuren dat de soundtrack een beetje stilletjes is en dat de echt vrolijke muziekjes bewaard worden voor spectaculaire scenes. Als je de game eenmaal hebt uitgespeeld krijg je de mogelijkheid om zelf liedjes op te zetten wanneer je wilt. Echter moet je vaak dit liedje weer opnieuw aanzetten in het menu wanneer je sterft, wat een beetje irritant is.
De soundtrack blijft gewoon niet bij mij hangen. Terwijl ik dagelijks nog Bob-Omb Battlefield tijdens mijn huishoudelijke bezigheden fluit, is de muziek van Odyssey zo saai. Het is atmosferisch, zoals bijvoorbeeld Honeylune Ridge. Maar het is geen pakkend nummer. Gelukkig maakt het spel dit goed door aan het einde dit nummer compleet uit het niets te starten.

Quote:
Die andere gimmick, de motion controls, zijn niet altijd handig. Het werkt op zich prima wanneer je je pet op een specifieke manier wilt gooien. Maar sommige acties kun je alleen met motion controls doen, en dat is niet altijd ideaal. Ga maar eens met je Switch schudden terwijl je in de trein zit te spelen en iedereen je aanstaart alsof je niet snapt hoe touchscreens of controllers werken.
Naar mijn gevoel werd mijn geschud met de pro-controllers van meter gepakt. Ik zat als een Parkinson patiënt te schudden op mijn bank om sneller te klimmen maar niks. En wat hier gezegd wordt dat het in handheld modus niet handig is; Klopt helemaal. Probeer maar te concentreren op je schermpje terwijl je je Switch op en neer aan het bewegen bent. Typisch Nintendo. Niemand die op de ontwikkelvloer aan elkaar vraagt of het wel zo'n goed idee is om dit met een apparaat te doen van €300,-

Prima review.
avatar van Bayleef
Bayleef ( 18 ) 07-11-2017 08:38
Goeie review, leuk geschreven! Ik ga dit weekend maar eens met de game beginnen
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 07-11-2017 09:00
spoiler van easter egg in laatste screenshot is beetje jammer.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 07-11-2017 09:30
Goede revieuw. Kan me ook aansluiten bij de muziek, dat is waarschijnlijk het minste in de hele game. Wat wel erg zonde is, want dat was juist zo sterk in 3D World.
Alleen Jump Up, Superstar steekt er hoog boven uit, en misschien de Wooded kingdom en de wereld voor de laatste wereld muziek.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 07-11-2017 09:42
Ik ben het juist helemaal niet eens met de muziek, vond die erg tof en passend bij elk level. De 8-bit remixes zijn ook erg tof. De Mario World muziek bij sommige bonuslevels is ook erg gaaf.

Motion controls heb ik enkel nodig gehad om aan te vallen als vis - al had ik er altijd uit kunnen springen om te groundpounden - en sneller te vliegen als Bill - al kun je altijd pre-explosie eruit en er dan weer in; sneller klimmen gaat ook door Y ingedrukt te houden, cirkelaanval door analoge stick rond te draaien tot mario spint en dan Y, homing aanval is voor noobs, naar boven / onder smijten heb je nergens nodig (heb overigens alle moons behalve het stomme touwtjesspringen)
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 07-11-2017 09:58
Quote:
De Mario World muziek bij sommige bonuslevels is ook erg gaaf.
Dat is die zeker. Maar wel een remix van een oud nummer. Remixes vind ik een beetje makkelijk scoren om goede muziek te krijgen. Een paar van die knikjes naar oudere spellen vind ik wel voldoende. Ze hadden op de maan levels natuurlijk makkelijk iets van Mario Galaxy kunnen mixen. Maar de soundtrack hoeft voor mij geen nostalgische fap fest te zijn.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 07-11-2017 10:08
Ik moet zeggen dat de remix die je in het post game wereldje hoort wel wat voor mij deed.
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 07-11-2017 10:24
Quote:
Fijn. Mijn twee grootste hekel punten worden aangekaart in deze review. Voel ik me meteen niet zo'n enorme zeikerd;

[..]

De soundtrack blijft gewoon niet bij mij hangen. Terwijl ik dagelijks nog Bob-Omb Battlefield tijdens mijn huishoudelijke bezigheden fluit, is de muziek van Odyssey zo saai. Het is atmosferisch, zoals bijvoorbeeld Honeylune Ridge. Maar het is geen pakkend nummer. Gelukkig maakt het spel dit goed door aan het einde dit nummer compleet uit het niets te starten.

[..]

Naar mijn gevoel werd mijn geschud met de pro-controllers van meter gepakt. Ik zat als een Parkinson patiënt te schudden op mijn bank om sneller te klimmen maar niks. En wat hier gezegd wordt dat het in handheld modus niet handig is; Klopt helemaal. Probeer maar te concentreren op je schermpje terwijl je je Switch op en neer aan het bewegen bent. Typisch Nintendo. Niemand die op de ontwikkelvloer aan elkaar vraagt of het wel zo'n goed idee is om dit met een apparaat te doen van €300,-

Prima review.

Je kunt toch ook gewoon op de Y-knop drukkken om sneller te klimmen? Werkt hetzelfde. Met rollen idem dito, alleen de mate waarin je op maximale snelheid gaat is iets minder dan als je met motion controls werkt.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 07-11-2017 10:29
Quote:
Je kunt toch ook gewoon op de Y-knop drukkken om sneller te klimmen? Werkt hetzelfde. Met rollen idem dito, alleen de mate waarin je op maximale snelheid gaat is iets minder dan als je met motion controls werkt.
Ja. Kom ik nu dan achter. Met rollen wist ik het. Met sneller klimmen niet.

Daar zit ik dan met 999 manen en een pro-controller met shaken baby syndrome.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 07-11-2017 12:18
Het is inderdaad wel een beetje zonde en haalt toch een klein beetje van de kwaliteit van de game. Dat shaken voegt echt totaal niets toe, en er zijn meer dan genoeg knoppen op dat ding.
2 van de abxy knoppen doen zelfs niets. Gelukkig zijn er maar een handvol manen die het gebruiken maar het blijft jammer.
Waar ik me ook een beetje aan ergerde is dat ze elke keer button tutorials in je gezicht duwde, zelfs als je de game al uit had.

Helaas kan je niet veel customisation van Nintendo verwachten, daar erger ik me soms wel flink om. Het heeft vaker dan eens wel eens een erg goede game flink verminderd(zie: Donkey Kong Country Returns)
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 07-11-2017 12:22
Geen enkele maan vereist dat je schud. Al zul je soms een beetje creatief moeten zijn: bijv. een maan met een bullet bill die sneller gaat als je schud: je kunt er ook tussentijds uitspringen om hem dan opnieuw te possessen om de ontplof-timer te resetten.

Onderwater-blokjes: spring je cheepcheep uit en breek die blokken met een ground pound of hat-throw.

cirkel aan bloemetjes: spin je joystick en druk op y om de cirkelmove te doen.

Homing attack: is voor noobs. Git gud.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 07-11-2017 12:36
Quote:
Geen enkele maan vereist dat je schud. Al zul je soms een beetje creatief moeten zijn: bijv. een maan met een bullet bill die sneller gaat als je schud: je kunt er ook tussentijds uitspringen om hem dan opnieuw te possessen om de ontplof-timer te resetten.
Die is zonder schudden wel heel krap om te halen. Ook met een reset. Volgens mij niets eens te halen zonder te schudden.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 07-11-2017 13:00
Er zijn zeker manen waarbij je moet schudden. Ik kan er al 2 terughalen waarbij je zeker de hogere kikker sprong nodig heb, en 1 waarbij je de hogere goomba jump nodig heb. Zullen er heus nog wel een paar meer zijn.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 07-11-2017 13:04
Quote:
Er zijn zeker manen waarbij je moet schudden. Ik kan er al 2 terughalen waarbij je zeker de hogere kikker sprong nodig heb, en 1 waarbij je de hogere goomba jump nodig heb. Zullen er heus nog wel een paar meer zijn.

Kikkerdingen heb ik gehaald door eruit te springen bij je hoogste gewone sprong, goombading hetzelfde. Ik heb eigenlijk (door veel treinreizen) de hele game in handheldmode gespeeld, dus die motioncontrols moest ik de hele game omzeilen.
avatar van Crazymax
Crazymax ( 5853   6) 07-11-2017 13:14
Ohja die 8 bit deuntjes en gameplay vind ik wel echt leuk
avatar van MarcelProust
MarcelProust ( 1117 ) 07-11-2017 13:34
Goede review, ik snap de maximum score voor Replay wel niet.
Dat de co-op weinig voorstelt mocht er ook wel bij.
PS: mooie shots!
avatar van Maarten95
Maarten95 ( 610 ) 07-11-2017 15:38
Goede review! Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van de motion controls.
avatar van Kuros
Kuros ( 154 ) 08-11-2017 10:48
Ik vind Mario Odyssey toch wel zwaar overhyped. Ik heb de game en begrijp me niet verkeerd, het is echt heel leuk. Ik heb me prima vermaakt en is zijn geld boven vele andere 'grote' games zeker wel waard. Echter vind ik de hele hype rondom deze game wel overdreven. Desalnietteminis dit zeker wel een aanrader om te halen. (zelf iemand zoals ik die nooit echt Super Mario heeft gespeeld)
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 08-11-2017 11:06
De hype is wat je er zelf van maakt; hype is tenslotte niets meer dan de verwachtingen van een individu of een groep mensen. In mijn directe omgeving voldeed hij aan de verwachtingen van onze hype; een mario 64/sunshine sequel met een grotere schaal van levels en meer van de originaliteit en variatie die we zagen in de lineaire galaxy en 3D world games.

Dit gepaard met goede controls voor zo'n grote moveset, veel nostalgische eastereggs, kleurrijke graphics en stijl en een goede muzikale productie.

Ik heb echter al wat onmogelijk te halen hoge verwachtingen gelezen online; maar gekken heb je overal. Het voldeed in elk geval aan mijn verwachtingen.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 08-11-2017 11:43
Quote:
Ik heb echter al wat onmogelijk te halen hoge verwachtingen gelezen online.
Zoals? Willekeurige gegenereerde levels? Een volledig speelbare Mario cast met Luigi, Peach, Wario en Rosalina? Dat bij het verzamelen van 999 manen een vrouw uit je scherm springt en een biertje voor je haalt? Standaard jalapeño pepers op je hamburger? Wat?!
avatar van Jopvdsteen
Jopvdsteen ( 3220 ) 08-11-2017 11:46
Quote:
[..]


Kikkerdingen heb ik gehaald door eruit te springen bij je hoogste gewone sprong, goombading hetzelfde. Ik heb eigenlijk (door veel treinreizen) de hele game in handheldmode gespeeld, dus die motioncontrols moest ik de hele game omzeilen.

Daar wil ik dan graag een filmpje van zien. Dat heb ik echt 100x geprobeerd voor ik me bedacht dat je met schudden hoger kwam. Toen in een keer die maan gehaald.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 08-11-2017 13:07
Quote:
[..]


Daar wil ik dan graag een filmpje van zien. Dat heb ik echt 100x geprobeerd voor ik me bedacht dat je met schudden hoger kwam. Toen in een keer die maan gehaald.

Je hebt er twee, maar hier een in een vroege kingdom om spoilers te voorkomen:

Filmpje (niet door mij)

Dus gewoon jump > de-posses > cap-dive

Quote:
[..]

Zoals? Willekeurige gegenereerde levels? Een volledig speelbare Mario cast met Luigi, Peach, Wario en Rosalina? Dat bij het verzamelen van 999 manen een vrouw uit je scherm springt en een biertje voor je haalt? Standaard jalapeño pepers op je hamburger? Wat?!

Geen enkele herhaling, drie keer zoveel levels als Nintendo vantevoren in zijn filmpjes had gespoiled (waaronder Delfino en een haunted kingdom met Luigi en Dr. E Gadd cameos), speelbare Poochy, unlockable character bij alle moons, 200 uur aan gameplay, kostuums voor elke (Mario-related) amiibo, gameplaywijzigingen voor elk kostuum (zoals een hogere sprong bij luigi, zweven in een peach-jurk etc.), een verhaal zoals Sunshine, maar dan met goede voiceacting en last but not least: lootboxes.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 08-11-2017 13:23
Dat zijn leuke uitbreidinkjes. Maar niet echt wat ik mis aan het spel. Een goed spooklevel was leuk geweest. Top Hat Town had de atmosfeer, maar wat Boos in een huis was wel een klein gemis.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 08-11-2017 13:33
De grootste uitdaging in het spel is touwtjespringen. Daarmee is het de moeilijkste mario-game ooit gemaakt om te 100%en.

Het is de enige moon die ik nog niet heb...

(edit: spoiler tags werken niet onder een review): Ik had ook moeite met 1 moon in snow kingdom en 2 bonusstukjes in een postgame level.

Wat mistte jij dan, Dagmar?
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 08-11-2017 13:49
Wat ik in mijn post al zei; Een spookhuis level of wereld. En misschien nog een paar klassieke vijanden die je kon overnemen. Zoals Boo om door muren een maan te kunnen pakken. Of een Thwomp waar je dan objecten compleet mee zou kunnen verpletteren. Als Buzzy Beetle door vuur lopen. Maar dit zijn dan de echte zeikpuntjes die ik had willen zien in het spel. Dingen zoals de 2D segmenten waar de Mario sprite zich aanpast aan de outfit die je draagt had ik bijvoorbeeld nooit kunnen verzinnen. Liet mij wel hardop lachen.
avatar van Blackdevil235
Blackdevil235 ( 725   3) 10-11-2017 21:35
Quote:
Goede review,
Ik twijfel zelf om deze game te kopen, maar na het lezen van je review weet ik meer wat ik van de game kan verwachten. Ik denk dat ik Odyssey binnenkort ook op de switch ga kopen.

ik heb de switch voor deze game gekocht en het is awesome.. met een pro controller tenmiste. 1ste game die ik 12 uur lang gespeeld heb, is dus ook niet te moeilijk op een paar stukken na dan. niet aan twijfelen gewoon kopen.
avatar van Wouwter
Wouwter ( 1997 ) 10-11-2017 23:14
Quote:
Er zijn zeker manen waarbij je moet schudden. Ik kan er al 2 terughalen waarbij je zeker de hogere kikker sprong nodig heb, en 1 waarbij je de hogere goomba jump nodig heb. Zullen er heus nog wel een paar meer zijn.
Er is er eentje in een steen die je moet raken met een bullet bill van heel ver weg, daar moest ik schudden om extra snelheid te krijgen.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 11-11-2017 07:31
Je kunt ook met ZL uit bullet bill gaan en mid-air cappy er opnieuw opgooien om zijn timer te resetten.
avatar van Wouwter
Wouwter ( 1997 ) 11-11-2017 12:10
Quote:
Je kunt ook met ZL uit bullet bill gaan en mid-air cappy er opnieuw opgooien om zijn timer te resetten.
Nice. Verder schiet me geen moon te binnen waar je het voor nodig hebt dan.