Super Monkey Ball: Banana Rumble (Switch)
70 100 1

Review Super Monkey Ball: Banana Rumble (Switch)

Ryo Ga Gotoku Studio is een van mijn favoriete studio's, niet alleen vanwege hun fantastische games in de Like a Dragon-franchise, maar misschien nog wel meer door Super Monkey Ball. In de afgelopen jaren mochten we een aantal keren aan de slag met remakes en remasters, maar een echt nieuwe Monkey Ball laat al meer dan tien jaar op zich wachten. Gelukkig komt er aan al dat wachten een eind met Banana Rumble. Of deze game zich weet te meten met de klassiekers uit de serie of juist geen bal aan is, lees je in deze review.

Breng de bal aan het rollen
Voor wie niet bekend is met de games: in Super Monkey Ball is het je doel om een aap in een bal zo snel mogelijk door de finishpoort te rollen. Hierbij beweeg je niet de bal zelf, maar het level. Deze levels worden geleidelijk aan een stuk pittiger, met steeds ingewikkeldere doolhoven en allerlei objecten die je van de baan proberen te beuken. Het is een extreem simpel spelconcept dat toch behoorlijk uitdagend is in de latere levels, en dat is wat Super Monkey Ball voor mij ook zo tof maakt. Iedereen kan het spelen, maar om echt snelle tijden neer te zetten moet je de bewegingen van de bal goed in de vingers hebben.

Om de levels ook na de eerste keer spelen interessant te houden, zijn er deze keer missies aan toegevoegd. Zo heb je bij ieder level een tijd om te verbreken, een x-aantal bananen om te verzamelen en is er, vaak op een lastige plek, een gouden banaan te vinden. Een andere nieuwe toevoeging is de Spin Dash. Hiermee kun je door een knop in te houden een flinke slinger aan je apenbal geven, om hem over gaten of bij richeltjes omhoog te schieten en zo stukken van het level over te slaan.

Gaan met die banaan
Aan het begin was ik hier nog wat terughoudend over. De vorige keer dat zo’n gimmick aan een Super Monkey Ball-titel werd toegevoegd, was namelijk de mogelijkheid om te springen in Banana Blitz. Dat pakte niet goed uit omdat het een negatieve invloed had op het leveldesign. Eenmaal gewend aan de Spin Dash, kan ik gelukkig zeggen dat dit een prima toevoeging is. Vrijwel ieder level is uit te spelen zonder de Spin Dash te gebruiken, maar indien gewenst kun je het dus gebruiken voor wat extra snelheid of om het level naar je hand te zetten voor een snellere tijd.

Qua controls heeft de Super Monkey Ball-serie een beetje een ruwe geschiedenis. Ze hebben nooit zo lekker aangevoeld als in Super Monkey Ball 1 en 2, en hoewel het in 2021 verschenen Banana Mania dichtbij kwam, was het niet hetzelfde. Gelukkig is Banana Rumble weer een stap in de juiste richting. Daarbij komt ook de kwaliteit van de 200 levels in de Adventure Mode in de buurt van de eerste twee delen. Banana Rumble is het dichtst dat we ooit zijn geweest bij een Super Monkey Ball 3.

Apenstreken
Waar de game echter de bal een beetje laat vallen zijn de minigames. De traditionele Monkey Ball-minigames zijn ingeruild voor een paar Fall Guys-achtige modi waarin je online met maximaal zestien spelers tegen elkaar kunt strijden. Zo heb je onder andere een race, een spel waarin je zoveel mogelijk bananen moet verzamelen, en een soort tikkertje waarbij je een bom doorgeeft. Hoewel die laatste mijn favoriet is, denk ik niet dat ik deze spelletjes nog vaak zal spelen. Ze zijn gewoon niet zo leuk als de minigames die Monkey Ball ons in het verleden heeft voorgeschoteld en vooral online is het een vrij zure ervaring. Na ieder spelletje word je teruggestuurd naar het matchmakingscherm, waar je regelmatig ruim vijf minuten zit te wachten voordat het volgende spelletje begint. Tevens kun je niet kiezen welke game je wilt spelen, dus als je zin hebt in een online race moet je geluk hebben dat die voorbijkomt, of deze offline spelen tegen bots of vrienden op de bank.

Wat niet meehelpt is dat de standaard framerate van 60 frames per seconde in de multiplayer gehalveerd wordt. Hierdoor wordt ook de responsiviteit in tweeën gesneden, waardoor de game een stuk stroperiger aanvoelt. Bij sommige games is dit niet zo’n probleem, maar bij een spel waarin je zo precies te werk moet gaan als in Super Monkey Ball wil je dit echt niet. Het is daarom best jammer dat Banana Rumble op moment van schrijven exclusief verkrijgbaar is op de Nintendo Switch, want op krachtigere hardware waren deze multiplayermodi wellicht beter uit de verf gekomen.

Al zit een aap in een gouden bal …
Met Banana Rumble heeft Ryo Ga Gotoku Studio onze favoriete apen ook meteen een visuele make-over gegeven. AiAi en zijn vrienden zien er kleurrijker uit dan ooit en ook de verschillende spelwerelden hebben een flinke facelift gekregen. Het ziet er allemaal heel leuk uit én het is fijn om te zien dat de studio hierbij heeft geluisterd naar de kritiek op eerdere delen. Helaas kunnen we over de audiokant van de game niet hetzelfde zeggen. Het rollen van de bal heeft namelijk nog steeds hetzelfde irritante geluid als in Banana Mania. Ook klinkt het merendeel van de muziek als mierzoete popdeuntjes die je eerder onder een slechte Fortnite-compilatievideo of in de achtergrond van een animeserie hoort, dan in een Monkey Ball-titel.

Nu ik naar m’n notities zit te kijken, zie ik dat ik de belangrijkste bijna over het hoofd zag: deze game maakt me blij. Want ondanks de gebreken staat deze Super Monkey Ball zeker niet voor aap, en heb ik een hoop plezier uit Banana Rumble gehaald. Dat zal ook nog wel even doorgaan, met dank aan de time trials, de vele vrij te spelen kledingstukken om je aap mee aan te kleden en de extra levels die je vrijspeelt na het uitspelen van de Adventure Mode. Een kromme komkommer maakt nog geen banaan, maar deze komkommer komt erg dichtbij. Super Monkey Ball is terug!

Hoewel de game zeker niet perfect is, is Banana Rumble de beste nieuwe Super Monkey Ball die we in ruim twintig jaar hebben gehad. Ben je echter iemand die veel waarde hecht aan de multiplayerstand van Super Monkey Ball? Haal dan gerust een halve Budgy van de score af.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 1414