Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Assassins Creed: Mirage - Launch Edition (PS5)
70 100 1

Review Assassins Creed: Mirage - Launch Edition (PS5)

De totstandkoming van Assassin’s Creed Mirage is een interessante. In eerste instantie had Ubisoft Bordeaux het plan om een grote uitbreiding te ontwikkelen voor Assassin's Creed Valhalla, met als locatie het Midden-Oosten. De pitch van deze ambitieuze DLC viel echter zo in de smaak bij de top van Ubisoft, dat Bordeaux de kans kreeg om hun visie uit te werken tot een volwaardige game. Het resultaat daarvan, ongeveer drie jaar later, is Assassin's Creed Mirage: een geheel nieuwe toevoeging aan de Assassin's Creed-serie die teruggrijpt naar de oorsprong van de franchise.


Terugkeer naar de roots
Hiermee laat Assassin’s Creed Mirage de gigantische spelwereld van de voorgaande delen – Origins, Odyssey en Valhalla – ver achter zich. Deze AC-titels groeiden met elk deel in omvang en werden steeds meer volgepropt met oninteressante content, uitsluitend om de speelduur te verlengen in de hoop dat spelers zo lang mogelijk zouden blijven plakken. Dit viel lang niet bij iedereen in de smaak, zo ook bij ons waar Valhalla in de review een magere 3/5 scoorde. De aankondiging dat Mirage een terugkeer naar de roots zou betekenen was dan ook een aangename verrassing.

Maar wat zijn die roots eigenlijk? Assassin’s Creed begon in 2007 met het verhaal van Altaïr, een sluipmoordenaar die ten tijde van de Derde Kruistocht flinke bonje had met een aantal Tempeliers. Om deze uit de kluiten gewassen burenruzie naar je hand te zetten moest je een aantal belangrijke doelwitten uitschakelen. Hierbij was het essentieel om eerst informatie te verzamelen, bijvoorbeeld door iemand vanaf een dak af te luisteren of vanuit de schaduw interessante documenten te stelen. In de loop der jaren werd deze formule verfijnd, met name in de Ezio-trilogie, maar na de release van Assassin's Creed Unity raakte de serie in verval. Hoewel Unity de stealth- en parkour-gameplay perfectioneerde, werd het spel geplaagd door technische problemen, wat een bittere nasmaak achterliet. Om de serie een paar jaar later nieuw leven in te blazen, werd er besloten om deze meer in de richting van RPG-games als The Witcher 3 te sturen. Hierbij werd de creativiteit en vrijheid van de oude games – en met name de parkour-gameplay – steeds meer naar de achtergrond geschoven, in ruil voor grote open werelden met spannende gevechten. In eerste instantie werd deze keuze met open armen ontvangen, maar na drie delen waren veel spelers er alweer op uitgekeken.


Basim Ibn Ishaq
Assassin's Creed Mirage speelt zich vele jaren voor het bovengenoemde avontuur van Altaïr af, namelijk in het jaar 861 na Christus. Je kruipt in de rol van Basim, een naam die Valhalla-spelers bekend in de oren zal klinken. Basim is een straatschoffie in Bagdad die lid probeert te worden van de Hidden Ones, zoals de assassijnen zich vroeger noemden. Zo wil hij een stokje steken voor de snode plannen van de kwaadaardige Tempeliers, die toen al roet in het eten probeerden te gooien. Basim gaat in training bij de illustere Roshan (ingesproken door Shohreh Aghdashloo) die hem de kneepjes van het vak leert en hem bijstaat in zijn queeste. Het is een leuk verhaal en dient als goede onderbouwing voor het uitschakelen van je doelwitten, maar het is niks wat je nog niet eerder hebt gezien in een Assassin’s Creed-spel.

De manier waarop dit verhaal gerealiseerd wordt is uitstekend gedaan. De stemacteurs van belangrijke personages klinken allemaal top en de liefhebber kan zelfs kiezen voor een Arabisch audiospoor. Deze door Ubisoft Bordeaux gecreëerde versie van Bagdad is een genot om door- en overheen te rennen en biedt genoeg variatie om niet te gaan vervelen. Ook de muziek is van een erg hoog niveau. Componist Brendan Angelides wisselt traditionele Arabische muziek af met dreunende bassen en doordringende synths, wat resulteert in een van de uniekere Assassin's Creed soundtracks sinds de Ezio-trilogie.

Op eigen volgorde
Iets wat opvallend vertrouwd oogt is de gameplay. De levels, XP-balkjes, percentages en immense skill trees die we in de voorgaande drie delen zagen zijn in de prullenbak verdwenen. In plaats daarvan zijn de heerlijk eenvoudige systemen uit eerdere games teruggekeerd. Je komt wel eens een scherper zwaard tegen of een uitrusting waardoor je minder geluid maakt tijdens het sluipen, en hier en daar verdien je wel eens een skillpunt, maar het is allemaal enorm gestroomlijnd waardoor je je lekker kunt focussen op het spelen van het spel in plaats van rondhangen in menu’s. Ook de befaamde black box missies uit onder andere Assassin’s Creed Unity maken hier hun opwachting. Dit zijn uitgebreide, afgebakende missies waarbinnen je de volledige vrijheid hebt om te bepalen hoe je je doel bereikt en uitschakelt. Wil je ergens binnen zien te geraken, dan kun je op zoek gaan naar een sleutel voor een gesloten deur, of misschien spot je wel ergens een kapot raam. Wellicht stuit je op een scheur in de muur waar je net doorheen past, of je vindt een geheime ingang waar een kast voor is geschoven. Door missies op deze manier aan te pakken kun je ze volledig naar je hand zetten en je doelwit uitschakelen op jouw manier.


Wat Mirage ook anders maakt dan andere titels is de manier waarop je jouw avontuur beleeft. In Bagdad zijn vier grote boeven te vinden die uiteindelijk zullen leiden naar de grote baas, en als speler bepaal je zelf in welke volgorde je deze een kopje kleiner maakt. Een andere leuke toevoeging is de contractmissies die je aan kunt nemen. Dit zijn optionele missies die bepaalde extra voorwaarden met zich meebrengen. Denk hierbij aan het onopgemerkt stelen van een object, of het bevrijden van een gevangene zonder vijanden uit te schakelen. Lukt het je om aan deze voorwaarden te voldoen, dan word je overgoten met beloningen die erg goed van pas kunnen komen.

Nieuw speelgoed uit een oude doos
Ergens voelt Mirage een beetje alsof ze bij Ubisoft op zolder een doos opentrokken en daarin een niet eerder uitgebracht deel van Assassin's Creed hebben ontdekt dat vervolgens is opgepoetst voor 2023. Wij juichen een terugkeer naar de roots alleen maar toe, maar er is iets te veel gekeken naar het eigen verleden en – op wat uitzonderingen na – niet echt naar hoe die oude games door de jaren heen links- en rechtsom zijn ingehaald. Hierover later meer. Omdat Mirage gebouwd is op het geraamte van Valhalla komen ook uit dat spel bekende dingen terug. Zo kun je bijvoorbeeld een vogel gebruiken om locaties te verkennen en vijanden te markeren, en gebruik je de schouderknoppen om te vechten en te pareren. Het is fijn om te zien dat Ubisoft Bordeaux zich niet volledig blind heeft gestaard op het verleden, maar een aantal positieve verbeteringen uit de latere delen mee heeft genomen naar Mirage.

Een negatieve bijkomstigheid van het gebruiken van Valhalla als basis is het houterige parkour-systeem. Het lijkt alsof Basim na elke sprong een fractie van een seconde moet wachten voordat hij verder kan gaan. Dit kan wellicht als muggenziften klinken, maar voor iemand die alle delen van de serie heeft gespeeld zal Basim nogal stijf aanvoelen in vergelijking met bijvoorbeeld Arno uit Assassin's Creed Unity. In die game gaven de toevoeging van zijwaartse sprongen, het rennen over muren en de prachtig vloeiende animaties echt het gevoel alsof je met een hidden blade moeiteloos door de boter gleed. Weliswaar zijn we in de afgelopen jaren wat verwend door andere titels, maar ook de stealth-mogelijkheden in Mirage vallen in het niet in vergelijking met bijvoorbeeld de recente Hitman-trilogie, waarbij je soms wel honderd manieren hebt om een doelwit uit te schakelen. Ook het op een natuurlijke manier navigeren in een wereld als deze is beter uitgevoerd in bijvoorbeeld Ghost of Tsushima. Bij Mirage ontkom je er niet aan om regelmatig de kaart te raadplegen, wat je ervan weerhoudt volledig op te gaan in de spelwereld. En dat is jammer, want wij kijken graag naar Ubisoft Bordeaux’s versie van Bagdad.


Mooie reis voor een zachte prijs
Op grafisch gebied valt Assassin’s Creed Mirage ook ietwat tegen voor zo’n grote titel in 2023. Hoewel de gedetailleerde wereld prachtig is uitgewerkt, zijn de animaties van de personages vaak stijf, wat met name opvalt in de gezichten tijdens cutscenes. De monden synchroniseren niet vloeiend met de stemmen en de gezichtsuitdrukkingen blijven statisch, wat ervoor kan zorgen dat emotionele momenten soms net dat extra beetje geloofwaardigheid missen. Het spel draait echter wel soepel op 60 frames per seconde (ik speelde de PS5-versie), wat in het verleden wel eens anders is geweest. Ook was Mirage voor mij verrassend vrij van bugs. Basim bleef tijdens het rennen nog wel eens hangen achter een steen, en hij wil wel eens compleet ergens anders naartoe springen dan je eigenlijk wil, maar dit is inmiddels Assassin’s Creed eigen en niks om wakker van te liggen. Ik hoop echter wel dat zulke slordigheden verleden tijd zijn wanneer de serie de definitieve sprong naar de huidige generatie maakt met het aankomende Assassin’s Creed Red.


Zoals je inmiddels hebt gelezen is dit een veel kleinere en eenvoudigere variant van Assassin’s Creed in vergelijking met voorgaande delen. Om dit te benadrukken heeft Ubisoft ervoor gekozen het spel voor een zachter prijsje in de schappen te leggen. Op moment van schrijven is het spel via ons systeem zelfs voor een kleine €41 te bestellen. Sommige spelers zullen hierdoor misschien het gevoel krijgen een inferieur product in huis te halen tegenover de RPG-trilogie, maar niets is minder waar. Mijn twintig uren in Bagdad zijn goed besteed aan het verhaal van Basim en een flinke handvol contractmissies. Dit is een gestroomlijnde Assassin’s Creed-ervaring met weinig ruimte voor filler. Dat is hoe ik Assassin’s Creed persoonlijk het liefste zie. Qua gamedesign mag het alleen nog wel wat moderner.

Conclusie
Assassin's Creed Mirage herstelt de vergane glorie van de franchise door terug te keren naar de essentie van stealth, parkour en klassieke missies, wat fans van de oudere delen zeker zal bekoren. Toch kunnen we er niet omheen dat het spel hierdoor op bepaalde vlakken verouderd aanvoelt. Het onderliggende geraamte van Assassin’s Creed Valhalla zorgt vooral op het gebied van gameplay voor een ietwat gebrekkige ervaring. Desalniettemin toont Mirage aan dat een stap terug naar de oorsprong soms een mooie stap vooruit kan zijn.


 

 

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 6789 

Laagste 3 prijzen voor Assassins Creed: Mirage - Launch Edition (PS5)

21.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  18.95€ 3.00   € 21.95
MediaMarkt 6.0
€  19.99€ 2.99   € 22.98
Nedgame.nl 9.9
€  19.99€ 3.49   € 23.48

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van ThaBEN
ThaBEN ( 6333   86) 04-10-2023 13:05
Mooi! Nu hopen dat ze deze koers gaan voortzetten!
avatar van MilanSven
MilanSven ( 1658   3) 04-10-2023 14:05
Dit klinkt voor mij persoonlijk wel veelbelovend. De 1e delen van AC vond ik, zeker voor die tijd, fantastisch om te spelen. Mirage ga ik dan ook zeker wel een keer spelen.
Ik speel momenteel Valhalla, maar deze wereld is echt veeel te groot. Te veel van hetzelfde. Ik skip al veel stories, omdat het allemaal veel te lang duurt. Ik mag altijd graag de platinum trophy halen van een game, maar ik weet niet of me dat met Valhalla wel gaat lukken.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10533   15) 04-10-2023 15:15
Interessante review en ik zou graag weer een klassieke Assassin's Creed game spelen maar Valhalla heeft voor mij de melk zo verzuurd dat ik er geen vertrouwen meer in heb.

De Arabische audio track is leuk gevonden maar het is duidelijk dat Ubisof hierin Sucker Punch (en mogelijk nog andere bedrijven imiteert) dus het voelt een beetje al na-apen aan.

Vraagje: zit er weer een ouderwetse Animus Database in die bij elk personage/gebouw/gebeurtenis een melding geeft waarna je in de database de achtergond doorneemt- voorzien van heerlijk commentaar van Shaun?
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 04-10-2023 15:21
Rol: Forum Moderator
Quote:
Vraagje: zit er weer een ouderwetse Animus Database in die bij elk personage/gebouw/gebeurtenis een melding geeft waarna je in de database de achtergond doorneemt- voorzien van heerlijk commentaar van Shaun?
Gepost door: Bigds9fan op 04-10-2023 15:15

Nee. Je komt in de stad wel een zwevende Animus-bolletjes tegen die je informatie geven in het Codex-gedeelte van het menu, maar that's it. Geen commentaar oid.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10533   15) 04-10-2023 15:24
Quote:
[..]


Nee. Je komt in de stad wel een zwevende Animus-bolletjes tegen die je informatie geven in het Codex-gedeelte van het menu, maar that's it. Geen commentaar oid.
Gepost door: GJ op 04-10-2023 15:21

Jammer, het historische aspect vond ik juist het tofste maar dat lijkt definitief verleden tijd. En ja de game speelt zich in het verleden af maar zonder database voelt het meer aan als games zoals Red Dead Redemption of Ghost Of Tsushima, wat zich in het verleden afspeelt maar niet echt verwoven is met de geschiedenis zoals Assassin's Creed vroeger was.
avatar van Illfigure
Illfigure ( 656   4) 04-10-2023 15:27
Ben wel benieuwd. Door de absurde grootte van valhalla halverwege afgehaakt.
AC games eindigen vaak vrij vlot in de budgetbak, dus daar wacht ik wel even op. Wie weet met black friday over nog geen 2 maanden...
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 04-10-2023 15:42
Hebben ze weer een copy paste gedaan met de map? Het zijn ook luie donders allemaal. Van Ubi tot Activision. Zoals alle troep van hun, lekker laten liggen
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5971   21) 04-10-2023 16:49
Quote:
De Arabische audio track is leuk gevonden maar het is duidelijk dat Ubisof hierin Sucker Punch (en mogelijk nog andere bedrijven imiteert) dus het voelt een beetje al na-apen aan.
Gepost door: Bigds9fan op 04-10-2023 15:15

Assassin’s Creed 2 destijds had ook al de optie om de game in het Italiaans te spelen, dus ze hebben wel al een geschiedenis dat ze het eerder hebben gedaan.

Mirage scoort een beetje zoals verwacht gemiddeld, dus gewoon een goede ouderwetse Assassin’s Creed game die weer wat back-to-basics gaat, en die basics waren juist wat velen zo fijn vonden aan de serie.

Prima game om een keertje voor 20-30 euro mee te pikken.
avatar van Gvr1989
Gvr1989 ( 111 ) 04-10-2023 19:59
Mooie game om in een lang weekend door te spelen. Mooie review!
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5321   38) 04-10-2023 20:54
Bijzondere nieuwe trend die Ubisoft hier inzet: minder van hetzelfde.
avatar van DKUp
DKUp ( 1605   7) 04-10-2023 21:10
Ideale game voor Black Friday zo te lezen. Hopelijk gaat het volgende deel weer zorgen een grote verandering zoals Unity en Origins.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10533   15) 05-10-2023 08:29
Quote:
Ideale game voor Black Friday zo te lezen. Hopelijk gaat het volgende deel weer zorgen een grote verandering zoals Unity en Origins.
Gepost door: DKUp op 04-10-2023 21:10

Tja en buiten het RPG deel om (wat imho niet werkt in een historische game) vond ik de Origins niet echt revolutionair. Kan aan mij liggen.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 6061   2) 05-10-2023 08:41
Als deze halve prijs is sla ik toe...
avatar van DetectivePikachu
DetectivePikachu ( 2704   9) 05-10-2023 11:11
Tot en met de AC2-trilogie was het echt leuk. Daarna alleen maar gespeeld om het verhaal van Desmond te zien. De serie was toen al voor mij op z’n retour en nogal uitgemolken. De reboot niet meer aangeraakt door de rpg-ongein. Misschien deze re-reboot oppikken, als deze Ubisoftgame over een paar weken weer €15 kost ofzo.
avatar van Saego
Saego ( 1961   1) 05-10-2023 12:19
Ik ben nu bezig met Ghost of Tsushima dat voor mij de 'Assassins Creed' leegte weer goed opvult. Prima game met vooral een goede sfeer, maar ik merk toch dat ik me vrij snel verveel met deze formule. Mirage sla ik dan ook lekker over, hoewel die black box missies wel goed klinken.
avatar van Mithrandir
Mithrandir ( 1028   6) 05-10-2023 12:24
Quote:
[..]


Jammer, het historische aspect vond ik juist het tofste maar dat lijkt definitief verleden tijd. En ja de game speelt zich in het verleden af maar zonder database voelt het meer aan als games zoals Red Dead Redemption of Ghost Of Tsushima, wat zich in het verleden afspeelt maar niet echt verwoven is met de geschiedenis zoals Assassin's Creed vroeger was.
Gepost door: Bigds9fan op 04-10-2023 15:24
Misschien komt er wel weer een Discovery mode, zoals we eerder kregen. Een separate download die als educatief zijstapje fungeert. Dat zou voor mij iig erg welkom zijn.

Overigens meldt Ubisoft zelf dat er een "History of Baghdad" in de game zit, die " will deliver expertly curated information on the history, art, and culture of Baghdad and the Abbasid Caliphate circa the ninth century, accompanied by images provided by museum partners."
ubisoft site


Klinkt al redelijk als een discovery mode.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 10533   15) 05-10-2023 13:13
Quote:
[..]

Misschien komt er wel weer een Discovery mode, zoals we eerder kregen. Een separate download die als educatief zijstapje fungeert. Dat zou voor mij iig erg welkom zijn.

Overigens meldt Ubisoft zelf dat er een "History of Baghdad" in de game zit, die " will deliver expertly curated information on the history, art, and culture of Baghdad and the Abbasid Caliphate circa the ninth century, accompanied by images provided by museum partners."
ubisoft site


Klinkt al redelijk als een discovery mode.
Gepost door: Mithrandir op 05-10-2023 12:24

Tja ik wil de geschiedenis ervaren in de game, niet in een aparte mode. Overigens had ik Valhalla al lang ingeruild voor die mode uberhaupt uitkwam.
avatar van R.D.
R.D. ( 249 ) 08-10-2023 12:40
Ik heb de game nu dit weekend gespeeld en tot nu toe speelt het lekker weg. Leuke sfeer ook heb alles vanaf origin niet meer gespeeld, en deze voelt wel een beetje zoals ik hoopte met de oudere delen.
avatar van The Third Guy
The Third Guy ( 39   1) 08-10-2023 19:04
Ben net begonnen aan de nieuwste Assassin's Creed en de visuals van het negende-eeuwse Bagdad zijn echt indrukwekkend. Toch voelen de straten vol mensen wat levenloos aan, en ik merk dat de gevechtsmechanica wat stroef loopt. Het heeft zeker potentie, maar er zijn wat ruwe randjes die opgepoetst kunnen worden.
avatar van Anne1407
Anne1407 ( 86 ) 09-10-2023 12:34
Valhalla heeft mij enorm weggejaagd van de nieuwe AC. Maar als dit inderdaad weer terug grijpt naar de oude games ben ik heel benieuwd.