Arme Donkey Kong; ster van zijn eigen game en volgens velen de beste platformgame ooit, maar niemand die ‘m speelt. Dat heeft Donkey te danken aan de Wii U, het zorgenkindje van Nintendo dat nooit een succes mocht worden. Gelukkig krijgt de ezelige aap een tweede kans op de succesvolle Nintendo Switch. Blijft Tropical Freeze’s reputatie van perfecte platformer ook bij een groter publiek in stand?
IJzige vikingpinguïns
Donkey Kong Country: Tropical Freeze (DKC:TF) houdt even de schijn op van een verhaal met een introfilmpje, waarin de familie KONG wordt overvallen door een ijskoude wind. Het blijkt van een gemene vikingachtige pinguïnclan te komen, die Donkey uit zijn huis blaast en het eiland in een dikke ijslaag hult. Dat pikt Donkey natuurlijk niet, want we weten allemaal dat bananen niet gedijen in de sneeuw. Kom je eenmaal aan Donkey’s bananen… dan heb je zijn aandacht!
Donkey Kong Country: Tropical Freeze (DKC:TF) houdt even de schijn op van een verhaal met een introfilmpje, waarin de familie KONG wordt overvallen door een ijskoude wind. Het blijkt van een gemene vikingachtige pinguïnclan te komen, die Donkey uit zijn huis blaast en het eiland in een dikke ijslaag hult. Dat pikt Donkey natuurlijk niet, want we weten allemaal dat bananen niet gedijen in de sneeuw. Kom je eenmaal aan Donkey’s bananen… dan heb je zijn aandacht!
Puur platforming
Op enkele korte cutscenes na, met name bij de diverse bazen, heb je nu alles al gezien wat betreft verhaal. Dat geeft helemaal niks, want in DKC:TF draait het helemaal niet om verhaal. Platforming, dáár draait het om! Gelukkig maar, want de ontwikkelaars bij Retro hebben de onvoorspelbare platforms, explosieve vaten en lonkende collectibles tot in de puntjes opgepoetst. DKC:TF is daarom een genot om te spelen.
Op enkele korte cutscenes na, met name bij de diverse bazen, heb je nu alles al gezien wat betreft verhaal. Dat geeft helemaal niks, want in DKC:TF draait het helemaal niet om verhaal. Platforming, dáár draait het om! Gelukkig maar, want de ontwikkelaars bij Retro hebben de onvoorspelbare platforms, explosieve vaten en lonkende collectibles tot in de puntjes opgepoetst. DKC:TF is daarom een genot om te spelen.
Ondanks Donkey’s wat zwaar aanvoelende besturing (het is immers een grote aap) heb je altijd het gevoel ‘in control’ te zijn. Val je in een afgrond, dan heb je een sprong verkeerd getimed. Word je geraakt door een vijand, dan heb je de situatie verkeerd ingeschat. Bovendien neemt dat zware gevoel af naarmate je beter gebruik leert maken van zijn rolbeweging en de rest van de Kong-familie je een handje komt helpen.
Familie als upgrade
Kon je in de vorige delen de andere Kongs nog direct besturen, in DKC:TF vervullen ze vooral een rol als upgrade. Zo helpt DIddy je om een stukje te zweven, doet Dixie een soort Yoshi-sprong waarmee je hoogte wint, en lijk je met de hulp Cranky Kong op Dagobert uit de klassieke Ducktales-games wanneer je met zijn stok door de levels pogospringt. Die extra mobiliteit is meer dan welkom én de twee hartjes die je erbij krijgt ook. Evengoed zul je merken dat je flink je best moet doen om de gevaarlijke levels met succes te doorkruisen.
Kon je in de vorige delen de andere Kongs nog direct besturen, in DKC:TF vervullen ze vooral een rol als upgrade. Zo helpt DIddy je om een stukje te zweven, doet Dixie een soort Yoshi-sprong waarmee je hoogte wint, en lijk je met de hulp Cranky Kong op Dagobert uit de klassieke Ducktales-games wanneer je met zijn stok door de levels pogospringt. Die extra mobiliteit is meer dan welkom én de twee hartjes die je erbij krijgt ook. Evengoed zul je merken dat je flink je best moet doen om de gevaarlijke levels met succes te doorkruisen.
Gezonde uitdaging
Daar hoef je je overigens niet voor te schamen, want DKC:TF is bepaald geen gemakkelijke game. De eerste wereld rol je nog wel door, maar de moeilijkheid wordt gestaag opgevoerd. Tegen het einde van de tweede wereld is het verzamelen van de vier KONG-letters per level al geen vanzelfsprekendheid meer. Nog een wereld verder worden die checkpoints opeens erg belangrijk en rond de vierde begin je opeens het nut van die rode ballonnetjes in te zien, waarmee je telkens weer verder kan spelen na de zoveelste afgrond. Tegen het einde van de game merk je hoeveel behendigheid je werkelijk hebt opgebouwd.
Daar hoef je je overigens niet voor te schamen, want DKC:TF is bepaald geen gemakkelijke game. De eerste wereld rol je nog wel door, maar de moeilijkheid wordt gestaag opgevoerd. Tegen het einde van de tweede wereld is het verzamelen van de vier KONG-letters per level al geen vanzelfsprekendheid meer. Nog een wereld verder worden die checkpoints opeens erg belangrijk en rond de vierde begin je opeens het nut van die rode ballonnetjes in te zien, waarmee je telkens weer verder kan spelen na de zoveelste afgrond. Tegen het einde van de game merk je hoeveel behendigheid je werkelijk hebt opgebouwd.
die geactiveerd wordt wanneer je voldoende bananen verzameld hebt.
Ritme
Daarnaast wordt steeds meer duidelijk hoe er in de meeste levels een heerlijk ritme ingebouwd zit. Negentig procent van de tijd kan Donkey zich razendsnel een weg banen tussen de vele obstakels door, zolang je timing maar goed genoeg is. Heb je dit eenmaal door, dan krijg je steeds meer plezier in het navigeren van de levels. Overigens is dat gevoel onmisbaar als je de geheime K-levels wilt spelen, die tevoorschijn komen wanneer je in ieder level de KONG-letters verzamelt en je de Hard-modus speelt waarin je over welgeteld één hartje beschikt.
Daarnaast wordt steeds meer duidelijk hoe er in de meeste levels een heerlijk ritme ingebouwd zit. Negentig procent van de tijd kan Donkey zich razendsnel een weg banen tussen de vele obstakels door, zolang je timing maar goed genoeg is. Heb je dit eenmaal door, dan krijg je steeds meer plezier in het navigeren van de levels. Overigens is dat gevoel onmisbaar als je de geheime K-levels wilt spelen, die tevoorschijn komen wanneer je in ieder level de KONG-letters verzamelt en je de Hard-modus speelt waarin je over welgeteld één hartje beschikt.
Funky to the rescue
Heb je wat hulp nodig het ritme te vinden, of heb je geen zin in al die moeilijkheid? Dan biedt de voor deze Switch-versie toegevoegde Funky-modus een ware uitkomst. Funky beschikt over meer hartjes, een surfplank waarmee hij op de meeste obstakels kan staan, oneindig veel lucht voor de onderwateravonturen, en een dubbele sprong waar hij ook nog even mee kan zweven. DKC:TF wordt daarmee echt een heel stuk toegankelijker, terwijl Kong-puristen ook gewoon voor de originele modus kunnen kiezen.
Heb je wat hulp nodig het ritme te vinden, of heb je geen zin in al die moeilijkheid? Dan biedt de voor deze Switch-versie toegevoegde Funky-modus een ware uitkomst. Funky beschikt over meer hartjes, een surfplank waarmee hij op de meeste obstakels kan staan, oneindig veel lucht voor de onderwateravonturen, en een dubbele sprong waar hij ook nog even mee kan zweven. DKC:TF wordt daarmee echt een heel stuk toegankelijker, terwijl Kong-puristen ook gewoon voor de originele modus kunnen kiezen.
Over de originele modus gesproken: naast de Funky Mode verschilt deze Switch-versie nauwelijks van de eerdere Wii U-variant. Grafisch is alles wat strakker, met een kraakheldere 1080p-weergave in tv-stijl. Ook in handheldstijl staat de game zijn mannetje. Ik heb gelezen dat de resolutie iets onder de ‘native’ resolutie van het Switch-scherm ligt, maar in de praktijk ziet het er gewoon supermooi uit en speelt het heerlijk. De mogelijkheid om portable te spelen is volgens mij dan ook de grootste toegevoegde waarde van deze Switch-port.
Nog steeds de perfecte platformer?
Tot nu toe is het een en al positiviteit in deze recensie… is er dan niets waar DKC:TF op af te rekenen valt? Nouja, weinig eerlijk gezegd. De game is zo gefocust dat alles wat het doet tot in de puntjes verzorgd is. De muziek is geweldig en de meeste levels zitten boordevol creativiteit. Persoonlijk had ik wel wat meer variatie willen zien in de vijanden, en vond ik sommige levels wat lang aanvoelen. Soms duurt het te lang voordat er nieuwe ideeën of variaties worden geïntroduceerd. Daarnaast voegen de items die je in een level kan meenemen meestal niet zoveel toe. Ook had ik graag al eerder met de andere Kongs willen spelen, in plaats van te wachten tot de Hard-modus. Uiteindelijk zijn dit allemaal maar kleine aanmerkingen.
Tot nu toe is het een en al positiviteit in deze recensie… is er dan niets waar DKC:TF op af te rekenen valt? Nouja, weinig eerlijk gezegd. De game is zo gefocust dat alles wat het doet tot in de puntjes verzorgd is. De muziek is geweldig en de meeste levels zitten boordevol creativiteit. Persoonlijk had ik wel wat meer variatie willen zien in de vijanden, en vond ik sommige levels wat lang aanvoelen. Soms duurt het te lang voordat er nieuwe ideeën of variaties worden geïntroduceerd. Daarnaast voegen de items die je in een level kan meenemen meestal niet zoveel toe. Ook had ik graag al eerder met de andere Kongs willen spelen, in plaats van te wachten tot de Hard-modus. Uiteindelijk zijn dit allemaal maar kleine aanmerkingen.
Doubledippen?
Omdat we Budgetgaming zijn komen we toch altijd weer terug op de ‘waardevraag’: Wat is de waarde van DKC:TF op de Switch? Het blijft een heerlijke platformgame die een fikse uitdaging biedt. Vooral wanneer je alles wilt verzamelen en alle levels wilt uitspelen ben je hier wel even zoet mee. Heb je de game echter al gespeeld op de Wii U, dan is de grafische upgrade welkom, maar maakt het tijdens het spelen een minimaal verschil. En de Funky Mode zul je dan waarschijnlijk niet nodig hebben. Met de forse adviesprijs van €59,99 is een aankoop in dat geval niet gerechtvaardigd, tenzij je écht graag portable wil spelen. Ben je een platformliefhebber en heb je deze game nooit gespeeld? Dan is DKC:TF die prijs gewoon waard.
Omdat we Budgetgaming zijn komen we toch altijd weer terug op de ‘waardevraag’: Wat is de waarde van DKC:TF op de Switch? Het blijft een heerlijke platformgame die een fikse uitdaging biedt. Vooral wanneer je alles wilt verzamelen en alle levels wilt uitspelen ben je hier wel even zoet mee. Heb je de game echter al gespeeld op de Wii U, dan is de grafische upgrade welkom, maar maakt het tijdens het spelen een minimaal verschil. En de Funky Mode zul je dan waarschijnlijk niet nodig hebben. Met de forse adviesprijs van €59,99 is een aankoop in dat geval niet gerechtvaardigd, tenzij je écht graag portable wil spelen. Ben je een platformliefhebber en heb je deze game nooit gespeeld? Dan is DKC:TF die prijs gewoon waard.
Deze recensie is geschreven door Chris van Breda
Oordeel Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch)
- Graphics 85
- Gameplay 95
- Originality 75
- Sound 90
- Replay 90
- Eindcijfer 87