Toen de eerste mooie, bewegende beelden van Gun uitkwamen had ik zo mijn verwachtingen van dit spel. Als je al wat langer meeloopt in de gamewereld dan weet je sneller of je met een goed spel te maken hebt of niet. Bij een vervolg hoop je alleen maar dat het spel het vorige deel kan overtreffen. Maar bij Gun wist ik niet wat ik er van moest denken. Er werd gesproken over een Grand Theft Auto in het Wilde Westen, maar wat moet je je daar nou bij voorstellen? Dan maar informatie opzoeken en steeds lees je maar weer over de vergelijking met GTA. Na het spelen van het spel vraag ik me dat nog steeds af, waarom toch GTA erbij betrekken? Nu ik dit typ vraag ik me dat nog steeds af, want het lijkt helemaal niet op GTA, Gun is anders, is innovatief, is origineel en geen enkel ander spel dat in 2005 is uitgekomen, is zo origineel als Gun. Er zijn wel wat originele games uitgekomen die even goed waren en misschien zelfs beter, maar dat genre was dan al niet meer origineel. Gun heeft iets wat weinig spellen hebben, het is moeilijk te omschrijven wat dat precies is, als gamer moet je soms de knoop doorhakken en besluiten iets anders te kopen dan spellen van EA. Het is moeilijk, ik weet het, maar probeer het eens een keer en ik weet zeker dat het je zal bevallen.
Gun ziet er goed uit, de eerste missies zijn om je kennis te laten maken met het spel, maar ook om te laten zien wat het spel allemaal in petto heeft. Je krijgt les in schieten, nu denk je, dat kan ik wel, maar dit is bedoeld om je kennis te laten maken met de verschillende manier van richten van bepaalde wapens. Als je verrast word dan is het gewoon een kwestie van goed richten en hopen dat je hem goed raakt. Maar als je iets moet beschermen terwijl de vijand vuurpijlen schiet, dan kun je beter een andere manier gebruiken. Daarnaast heb je natuurlijk nog het richten via het richtsysteem van het geweer zelf, je kent het wel van de schiettent. Op welke manier je ook richt, alles blijft er goed uitzien. De omgeving kan er soms wat te nep uitzien, maar dat gaat alleen maar om de stukken land waar je niks te zoeken hebt en waar je in geen mogelijkheid kunt komen. Veel last zul je daar niet van hebben maar soms valt het op. De cutscènes zien goed verzorgd uit. Vooral als er veel actie is, dan zie je pas echt hoe mooi het is gemaakt. In één van de eerste missies moet je een koets bewaken terwijl er overal vijanden staan, op het moment dat de koets kapot gaat, moet je plaatsnemen op het dak van de koets om verder te reizen. Op het eerste moment denk je dat het puur voor de afwisseling is, maar al snel kom je er achter dat het er is om de koets te verdedigen als er van alle kanten vijand aan komt stormen ter paard. Omdat je je bevind op een open veld, zie je goed hoe mooi het er uit ziet en dat er geen details achterwege worden gelaten, de Xbox kan alles prima aan. Om even terug te komen op de vergelijkingen met GTA, het enige wat een misschien een klein beetje op GTA lijkt, is de grote omgeving waar je doorheen kunt galopperen. Zei ik nou galopperen? Dat klopt, als je een beetje snel ergens wilt komen, dan zul je echt op het paard moeten springen, geen luxe limousines die je van A naar B brengen, maar stinkende paarden. Helaas zijn de paarden meestal voor het oprapen en zul je niemand hoeven bestelen van zijn paard, het zou veel leuker zijn geweest als je dat wel moest doen. Maar als je dan toch iemand doodschiet, dan zal dat niemand wat interesseren, je kunt doen en laten wat je wilt zonder dat de bewoners anders gaan reageren.
Omdat alles zich afspeelt in het Wilde Westen, zul je geen 50 Cent door je speakers horen, maar wel van die aparte deuntjes van die tijd. Als je helemaal weg bent van 50 Cent dan zal dit vast een teleurstelling zijn, maar hij past gewoon niet in dit spel, hier hoor je paardengeluiden te horen en laarzen met van die hakken die tegen elkaar schuren. Een paard bevat dus ook geen radio, het enige wat je dan hoort is je paard en eventueel jou bewegingen om het paard sneller te laten gaan. Voor de rest is het over het algemeen stil totdat er weer vijand op je af komt stormen. Het geluid in de cutscènes is ook typische voor dit spel, alweer geen 50 Cent dus, het wordt wel erg eentonig, maar gelukkig is het niet eentonig. Omdat er meestal wel wat te beleven is, merk je niet dat er weinig geluid is, op dat moment hoor je alleen maar mannen schreeuwen en schieten en vrouwen schreeuwen omdat die worden gekidnapt door zo’n enge man.
De gameplay van Gun is naar mijn mening gewoon goed. Bij GTA heb je enorm veel ruimte om je ding te doen en bij Gun heb je dat ook. Alleen het is niet zo druk op straat. Als je dan toch iemand tegen komt dan is het een sheriff of iemand anders die je kan voorzien van een submissie. Als er echt wat op het spel staat waarbij veel vijanden zijn, dan word het al een stuk leuker. Omdat er veel open vlaktes zijn komen ze van alle kanten aanrennen met hun paard. Ze staan ook met groepen op strategische punten waar je wel langs moet gaan om op je bestemming te komen dus het is goed opletten want voor je het weet worden er allemaal pijlen naar je toe geschoten. Het enige minpunt blijft gewoon dat het vrij rustig is en dat de paarden voor het oprapen zijn zonder dat iemand zich daar druk over maakt. Als je hele stad op hol laat slaan en je gaat ergens naar binnen en je komt weer buiten, dan is er een kans dat alles zich weer heeft veranderd en dat er niks is gebeurd. Soms blijft de schade wel te zien, maar dat is meestal alleen bij missies. Het richten met alle wapens gaat goed, maar het is even wennen welke knoppen je nodig hebt om op een bepaalde manier te richten. Maar door de uitgebreide tutorial krijg je dat wel door. Alles wat je nodig hebt in een bepaalde missie, dat werkt gewoon zoals dat het moet doen, geen rare muurtjes die jij niet ziet maar die er wel zijn. Je kunt redelijk ver kijken waardoor je een goed overzicht kunt behouden over de huidige situatie en je niet snel voor verrassingen komt te staan.
De replaywaarde is, ondanks de grote wereld, niet erg hoog. Als het je helemaal het einde lijkt om rustig te paard door de omgeving te gaan, dan heb ik niks gezegd, maar als je liever wat actie wilt dan kun je beter iets anders gaan doen dan rondrijden in het niks. Dit vind ik erg jammer want ze hadden het zo leuk en mooi kunnen maken als ze wouden. Meer indianen in het open veld zouden al voor wat extra actie zorgen en meer drukte in de stad met mensen die in opstand komen als je wat verkeerd doet, zou ook niet verkeerd staan in dit spel. De geruchten gaan al rond dat er een vervolg komt, dus hopelijk maken ze het rondrijden wat leuker. De missies echter, zitten wel vol actie en dat is maar goed ook, want het houd je wakker. In een gebouw kom je op veel plaatsen vijand tegen en als je goed nadenkt, kun je ze op een doordachte manier allemaal uitschakelen. Je moet niet in één loopje door willen gaan, want dan word je van alle kanten beschoten. Helaas zijn de missies redelijk lineair. In een gebouw is er meestal maar 1 manier om de klus te klaren, je kunt ze dus niet verrassen door via een andere manier naar binnen te gaan. Als je met een paard naar binnen wilt, kom je het enige onzichtbare muurtje tegen die ik heb gevonden.
Conclusie
Gun is een erg goed spel en zorgt voor veel vermaak. Helaas kent het spel wat kleine puntjes waardoor het spel al snel gaat vervelen. Dat komt mede doordat er gewoon niks te beleven is in een stad en nog minder in de wijde wereld. Dit vind ik erg jammer want ze hadden het zo mooi kunnen maken. Als ze gewoon wat meer tijd hadden genomen om van dit goede, innovatieve spel een heel goed, innovatief spel te maken, dan hadden de makers een echte hit in handen gehad. Het is afwachten of Gun 2 er inderdaad komt, maar ik verwacht van wel, want zoveel spellen komen er tegenwoordig niet uit die je kunt bestempelen met ‘origineel’.
Oordeel GUN (Xbox)
- Graphics 80
- Gameplay 80
- Originality
- Sound 75
- Replay 70
- Eindcijfer 80