Terug naar 2013
Inhoudelijk valt er weinig nieuws te vertellen wat we nog niet in al onze andere GTA V-recensies op deze site hebben geschreven. Dit is nog steeds dezelfde game uit 2013 die door de jaren heen, mede dankzij het immense succes van GTA Online, alle records brak met meer dan 160 miljoen verkochte exemplaren. Mijn focus ligt nu vooral op de visuele verbeteringen en performance upgrade die deze nieuwe versie biedt ten opzichte van de reeds bestaande versies.
Oorspronkelijk uitgebracht op de zevende generatie consoles (PlayStation 3 en Xbox 360) botste de kolossale game toch vaak tegen de limieten van de bejaarde consoles aan. Een jaar later voelde de Xbox One-, PS4- en pc-versie aan als een mooie sprong voorwaarts. De eerste ‘remaster’ bevatte ook een first-person modus die spelers een geheel nieuwe manier gaf om de game te beleven. En nu probeert men consolespelers dus opnieuw te verleiden met algemene visuele verbeteringen. En ja, na een tiental uur gespeeld te hebben met de verschillende weergavemodi is het goede nieuws dat de herwerkte graphics het spel wel degelijk een kleine doch opvallende boost geven.
Fidelity, Performance of toch het beste van de 2?
Consolespelers krijgen de mogelijkheid om de singleplayer en GTA Online in drie verschillende instellingen te ervaren. Je kunt spelen in 4K met 30 frames per seconde en raytracing (Fidelity) of in een prestatiemodus die de resolutie verlaagt (1440p), maar de framesnelheid verhoogt tot 60. Tot slot neemt ‘Performance RT’ het beste van twee werelden met een variabele, maar stevige framerate en beperkte raytracing-opties. Die laatste, die overigens niet beschikbaar is voor Series S-spelers, genoot mijn persoonlijke voorkeur en kan ik makkelijk aanbevelen. En hoewel ik weet dat sommigen graag de framesnelheid zullen opofferen voor de beste beeldkwaliteit, vond ik het moeilijk om zo’n enorme bezuiniging op de prestaties te rechtvaardigen.
Game changer
Want die 60FPS is namelijk een enorme game changer voor consolespelers, want alle vorige versies op console draaiden op een framesnelheid van maximaal 30. GTA V is eigenlijk een erg trage game als het gaat om besturing met veel vertraagde input, waardoor die verdubbelde framerate wonderen doet voor de vele autoachtervolgingen en schietpartijen in de game. De resolutie is in alle drie de grafische modi haarscherp. Het blaast het nog steeds ongelooflijke Los Santos nieuw leven in, terwijl allerlei grafische effecten het spel goed doen. Er is een oplossing gevonden voor de anti-aliasing issues, vuur ziet er wat realistischer uit en ook explosies voelen wat heftiger aan, vooral als je al het puin ziet rondvliegen. Natuurlijk kunnen die spaarzame extra details en verbeterde resolutie niet verbergen dat GTA V een game is die oorspronkelijk is ontworpen voor consoles die nu twee generaties verouderd zijn. Onder meer de personagemodellen en hun animaties tonen duidelijk hun leeftijd.
Minder wachten
Ook verdwenen: de erg lange laadtijden. In slechts een twintigtal seconden duik je nu in de story mode of GTA Online. Dat is nog steeds niet zo snel als we inmiddels van andere games van de huidige generatie gewend zijn, maar het is wel een merkbare verbetering ten opzichte van de minutenlange wachttijd op eerdere consoles. Het gaat gepaard met nieuwe aanpassingen aan de gebruikersinterface, waardoor het bijvoorbeeld veel sneller en eenvoudiger navigeren is tussen alle opties van GTA Online. Op de PS5 profiteert GTA V ook van wat kleine, standaard DualSense-trucjes, iets wat bij de Xbox-versie, die ik voornamelijk heb gespeeld, logischerwijs ontbreekt.
Daar houdt het rijtje vernieuwingen ook op. Het zijn minimale veranderingen en misschien had Rockstar hier nog meer uit kunnen halen, maar toch is deze nieuwe versie de beste manier om een van de beste games ooit op een console te ervaren.
Budgetgamer
Het zou natuurlijk leuker geweest zijn om deze upgrade gratis en voor niets te krijgen, maar desondanks schrok ik toch van de verrassend lage introductieprijs. Op de Xbox Series X|S is het volledige pakket beschikbaar voor €19.99, terwijl je voor €9.99 enkel GTA Online in huis haalt. PS5-spelers met een PlayStation Plus-abonnement kunnen GTA Online tijdelijk gratis spelen en hoesten voorlopig slechts €9.99 op voor de story mode. Deze gereduceerde prijs is alleen beschikbaar tot 14 juni. Daarna kost deze new-gen versie gewoon veertig euro en dat is lang niet zo verleidelijk.
Het is nog steeds geweldig om de vijfde generatie van de populaire gangstergame te spelen, ook al begint de game zijn leeftijd te tonen. Maar zelfs met tal van kleine quality of life-verbeteringen voelt dit voor veteranen niet meteen als een noodzakelijke terugkeer naar Los Santos. Voor wie GTA V nog nooit eerder heeft gehad (wat gezien het overweldigende succes al bijna onwaarschijnlijk lijkt) en een van de nieuwe consoles in huis heeft, is het vanaf nu tot 14 juni het ideale moment om deze heruitgave te proberen voordat het naar de volledige prijs gaat. Het is ook de moeite waard als je nog dagelijks GTA Online speelt en je de best mogelijke consoleversie wilt hebben. Cross-play tussen verschillende consolegeneraties is geen optie, dus houd daar rekening mee als je vrienden hebt die nog spelen op een ander platform.
Conclusie
Hoewel het een beetje een grap is geworden dat Rockstar Games dezelfde game op drie verschillende consolegeneraties uitbrengt, is GTA V op de huidige generatie apparaten wel de beste manier om de game op console te spelen. Er zijn slechts minimale inspanningen geleverd, maar de visuele sprong is opvallend genoeg en dankzij de drastisch ingekorte laadtijden en 60fps-opties vond ik het zeker de moeite waard om opnieuw in de schoenen van Franklin, Michael en Trevor te stappen. De focus lijkt erg op GTA Online te liggen en dat laat ik zelf graag aan mij voorbijgaan, maar ik zie zeker de meerwaarde om je online avonturen voort te zetten op de best mogelijke manier. Al bij al vond ik het erg plezierig om nog een keer terug te gaan naar GTA V, maar nu wordt het toch stilaan tijd voor Rockstar om naar de toekomst te kijken.