Luigi's Mansion 2 HD (Switch)
80 100 1

Review Luigi's Mansion 2 HD (Switch)

Luigi’s Mansion 2 verscheen in 2013 op de Nintendo 3DS. Een uitstekend vervolg op de GameCube klassieker. Luigi’s Mansion 2 wist goed gebruik te maken van het 3D-effect en bood een hoop vermakelijke speeltijd. Nu komt Nintendo met een HD-port voor de Switch. Weet de game nog steeds schrikbarend goed uit de verf te komen of is de game helaas een geestdodende titel? Je leest het hier in de review.

King Boo heeft het Dark Moon kristal in stukken gebroken. Wat tot dramatisch gevolg heeft dat alle spoken in Evershade Valley kwaadaardig geworden zijn. Want spoken zijn normaal gesproken natuurlijk zo vriendelijk als Casper. Aan Luigi de ondankbare taak om met de hulp van professor E. Gadd alle spoken te verzamelen en het kristal weer te herstellen. Dat is de enige manier om de rust weer in de vallei terug te laten keren.

Het spookhuis is slechts het begin
Je bezoekt tijdens de Story Mode een vijftal verschillende locaties die ik niet zal spoilen, maar ze zijn qua design lekker afwisselend te noemen. Je start in ieder geval in het bekende concept: een spookhuis. Wat je er daadwerkelijk moet doen is in grote lijnen wel hetzelfde per locatie. Spoken vangen, geld verzamelen, verborgen edelstenen vinden en per level een Boo vangen. De spoken die je op je pad treft vereisen af en toe een nieuwe aanpak om uit te schakelen, zoals een verdedigend voorwerp van ze afpakken voor je ze op kunt zuigen, het ontwijken van voorwerpen die je kant op worden geslingerd of het zichtbaar maken van geesten die een speciale blacklight vereisen.

Genoeg te doen om tientallen uren zoet mee te zijn
Nieuwe gadgets en upgrades krijg je van Professor E. Gadd als je genoeg geld verzameld hebt. Dat geld is verspreid over de verschillende locaties en per locatie zijn er bovendien vijftien verborgen edelstenen te vinden die ook aardig wat geld opleveren. Het is wel goed te merken dat Luigi’s Mansion 2 oorspronkelijk op de Nintendo 3DS is verschenen. Je speelt het verhaal namelijk in redelijk hapklare missies die uiteenlopen van vijf tot veertig minuten aan speeltijd. Hoewel het begrijpelijk is dat het kernconcept van de game met deze remaster niet is aangepakt, kan het de flow van de game best wel opbreken. Want wanneer je op specifieke momenten door E. Gadd wordt gestoord en je missie wordt afgerond, kan het best vervelend aanvoelen dat je niet zelf kunt bepalen of je nog even wat overgeslagen kamers kunt afspeuren naar verborgen schatten.

Na elke level krijg je een ranking van één tot drie sterren afhankelijk van een viertal factoren. Hoeveel spoken heb je gevangen, hoeveel geld heb je verzameld, hoeveel schade heb je opgelopen tijdens het level en hoe snel heb je het level voltooid. Ik heb tijdens mijn speelsessie in de Story Mode gemerkt dat de hoeveelheid schade die ik had opgelopen tijdens een missie vaak het verschil maakte tussen twee of drie sterren als resultaat. Het is dus zaak om goed om je omgeving te letten, want spoken kunnen soms van net buiten beeld objecten naar je gooien, wat vervelend is wanneer je een level opnieuw speelt voor een betere ranking. Al met al had ik net iets meer dan vijfentwintig uren op de teller staan toen ik alle locaties had voltooid.

Grafisch een verbetering in de details
Het HD-onderdeel van de titel is terug te zien in de hogere resolutie, vernieuwde belichting en verbeterde texturen. Op het eerste oog lijken de verbeteringen niet bijster indrukwekkend, vooral omdat Luigi’s Mansion 2 op de 3DS al een hele sfeervolle game was. Maar bij nadere inspectie valt bijvoorbeeld goed te merken dat de verbeterde belichting de sfeer flink verhoogt. Daarnaast kun je ook goed zien dat de texturen van voorwerpen sterk verbeterd zijn. Zo zie je op de wielen van een geparkeerde auto opeens moertjes die op de 3DS niet aanwezig waren, komen de vuureffecten veel beter uit de verf en is de globale kwaliteit van de graphics een merkbare verbetering.

Ook op het gebied van de animaties lijkt er meer aandacht besteed aan Luigi’s bewegingen tijdens de cutscenes. Het loopt allemaal net iets vloeiender, dus al met al is Luigi’s Mansion 2 HD zijn nieuwe titel wel waard. Of de grafische upgrade de verhoogde prijs waard is, dat waag ik echter te betwijfelen. Op het gebied van content is er namelijk niets toegevoegd ten opzichte van de 3DS versie.

Samen op spokenjacht
Wanneer je graag met vrienden op avontuur wilt gaan, zul je de ScareScraper modus moeten opstarten. Je kunt deze modus ook in je eentje doorlopen, maar met vier spelers is het wel een stuk levendiger en leuker om te voltooien. In tegenstelling tot de verhaalmodus zul je de upgrades voor je uitrusting in deze modus niet kunnen behouden, dus een zekere mate van progressie is in de multiplayer helaas afwezig. De ScareScraper modus heeft een aantal verschillende modi te bieden.

In Hunter Mode moet je jacht maken op meerdere geesten en samenwerken met andere spelers om elke verdieping van het gebouw zo snel mogelijk te voltooien. Rush Mode is een variant op Hunter Mode waarbij je een tijdslimiet hebt die je kunt verlengen door vijanden te verslaan en speciale voorwerpen te verzamelen. Als derde modus is er de Polterpup Mode waarbij je gebruik moet maken van je Dark-Light om deze spookpuppies op te sporen en ze te kunnen vangen. Deze multiplayer modi worden nog aangevuld met een tweetal andere modi, maar die worden pas vrijgespeeld wanneer je de eerdere drie hebt gespeeld.

Luigi’s Mansion 2HD is een aardige remaster van de 3DS game geworden. Qua content is er niets nieuws in het spel te vinden, dus mensen die de game al op de 3DS hebben gespeeld zullen afgezien van de verbeterde graphics niets nieuws vinden in deze Switch-versie. Grafisch zijn de verbeteringen misschien niet bepaald wereldschokkend, maar dat de game er beter uitziet is niet te ontkennen. Toch betwijfel ik of mensen die de game al op de 3DS hebben gespeeld hem opnieuw zullen kopen op de Switch. Dat de game voor de volle zestig euro verkocht wordt is naar mijn mening ook niet te rechtvaardigen voor de verbeterde graphics alleen. Maar mensen die de game op de 3DS niet hebben gespeeld zullen in Luigi’s Mansion 2HD wel een game vinden die genoeg content heeft om zich uren mee te vermaken. Ondanks dat ik een co-op-modus in het verhaal een fijne toevoeging had gevonden. Maar helaas, je kunt niet alles hebben.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4104