Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Returnal (PS5)
90 100 1

Review Returnal (PS5)

Housemarque is al jaren de koning van moderne arcade-games. De Finse ontwikkelaar was eerder verantwoordelijk voor games zoals Super Stardust HD, Resogun, Alienation en Nex Machina. Returnal is verreweg hun meest ambitieuze project tot nu toe. Het is gelukkig ook een doorslaand succes geworden.


Het bestaan van Returnal is om te beginnen ietwat opmerkelijk. Housemarque verklaarde in 2017 namelijk dat arcade-games dood waren. De games in dit niche genre brachten niet genoeg geld in het laatje en daarom zei Housemarque zich noodgedwongen te voelen om iets anders te doen. Tot treurnis van vele fans zoals ik kondigden ze Stormdivers aan, een generiek uitziende Battle Royale-game. In 2020 besloot Housemarque de ontwikkeling van Stormdivers te pauzeren en voorrang te geven aan een mysterieuze game die later Returnal zou worden. Het is een ‘AAA’ arcade-game geworden, iets dat fans nooit hadden kunnen verwachten.

In Returnal speel je als Selene, een astronaut die neerstort op een vijandige planeet genaamd Atropos. Atropos was ooit bezet door een intelligent alien ras, maar nu is alleen nog hun geavanceerde technologie achtergebleven. Verder wordt de planeet bewoond door allerlei agressieve beesten en losgeslagen robots. Echter, het meest interessante aspect van Atropos is dat het de geheugens van Selene lijkt te kunnen lezen. Selene komt bijvoorbeeld plotseling haar thuis midden in de jungle tegen. Ook andere traumatische objecten uit haar verleden duiken abrupt op. Het is daarbij in eerste instantie onduidelijk of Atropos hier echt voor verantwoordelijk is, of dat Selene een draadje los heeft zitten.


Selene Die On
Selene kan verder ook niet echt doodgaan. Als ze sterft komt ze weer terug tot leven bij het moment van de noodlanding. Tijdens het spelen kom je allerlei ‘scout logs’ tegen, opnames die andere Selene’s hebben gemaakt. Je merkt misschien al dat Returnal een vrij opmerkelijk scifi-verhaal bevat. Het is zeker intrigerend en in een paar opzichten open voor meerdere interpretaties, al moet ik toegeven dat ik het einde een beetje te vaag vond.

Returnal is een pure actie arcade-game. De controls zijn daarbij goddelijk soepel en Selene is ontzettend snel op de been. De vijanden zijn eveneens lenig en de meeste kunnen bovendien een spervuur van kogels, die als grote felgekleurde bollen energie in allerlei patronen op je afkomen, afvuren. Returnal is daarmee ook een heuse bullet hell-game. Je kunt het vuurwerk vooral ontwijken aan de hand van je dash, die je ook midden in de lucht kunt inzetten en je even onkwetsbaar maakt. 

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Returnal door de bovengenoemde elementen een vrij moeilijke game is. Gelukkig hebben alle vijanden vaste patronen die je kunt leren en met een beetje doorzettingsvermogen is het spel goed te doen. De goede DualSense-implementatie helpt de gameplay ook. Bij het indrukken van de linkertrigger voel je halverwege weerstand. Als je doordrukt activeer je de alt-fire functie van je schiettuig, iets dat perfect werkt. Misschien nog wel beter is het feit dat elk wapen een eigen uniek rumble-profiel heeft en daardoor voelen ze stuk voor stuk letterlijk anders in je handen.


Returnal is met name ontzettend goed dankzij die heerlijk snelle gameplay. Er zijn weinig games die zo lekker besturen en tegelijk goede uitdaging bieden. De mobiele third person shooter-gameplay doet een beetje aan Vanquish denken, een van de ultieme toppers in het genre. Ik krijg in ieder geval van dit soort spellen een heerlijke mix van adrenaline en dopamine. 

Roguelike en overleven
Returnal wordt als game verder geadverteerd als een roguelike. Ik kom later uitgebreider terug op de roguelike-elementen, maar voor nu is het belangrijker om te weten dat het spel uit twee grote verhaalmissies bestaat. Voor de eerste missie is de opdracht om de ‘white signal’ te vinden, die je een noodoproep laat doen om uit de planeet gered te kunnen worden. Om bij het signaal te komen moet je drie unieke biomes (thematische speelgebieden) doorlopen en onderweg tig vijanden, kamers vol obstakels zoals lasers en drie pittige bazen overleven.

Overleven is sowieso een sleutelwoord in Returnal, want als je doodgaat raak je je progressie kwijt. Je begint dan weer bij de eerste biome. Weapon proficiency (het level van je wapens) en je artifacts (items met passieve skills) worden gereset. Returnal heeft gelukkig net als de betere roguelikes ook permanente upgrades. Bepaalde items zoals een zwaard die je voor melee gebruikt en een hookshot blijven voor altijd in je inventory, als je ze weet te verdienen. Verder hou je ook de sleutels die je van bazen krijgt vast, waarmee je biomes kunt overslaan. 

Echter, de belangrijkste permanente progressie die je boekt ligt in de extra vaardigheden die je in wapens vrijspeelt. Vaardigheden speel je vrij door simpelweg het wapen te gebruiken (een balk vult zich). De raketwerper krijgt skills die het sneller laat vuren en raketten worden doelzoekend. De shotgun krijgt minder spreiding en laat vijanden exploderen en de meer unieke ‘disk launcher’ ontvangt extra projectielen. Dit soort permanente upgrades zijn belangrijk in roguelikes, want hiermee worden verloren runs toch geen tijdsverspilling.


Niet genoeg variatie en content
Of Returnal dan ook echt een goede roguelike is geworden valt wel te betwisten. Er is namelijk relatief weinig variatie tussen runs.  Verwacht geen game zoals The Binding of Isaac, Enter the Gungeon of Slay the Spire waarin runs compleet van elkaar kunnen verschillen dankzij de vele willekeurige aspecten in die games. In Returnal krijgen de biomes bij resets wel telkens net iets andere configuraties, maar de verschillen zijn niet zo groot. De bazen zijn ook altijd hetzelfde en de artifacts zorgen er niet voor dat je compleet andere gameplay builds kunt maken. 

De herspeelbaarheid van Returnal is daarmee niet ontzettend hoog. Dat is jammer, want er is ook niet heel veel content. De tweede missie bestaat eveneens uit drie (andere) biomes en als je die klaar hebt heb je eigenlijk zo goed als de hele game gezien. Als je een beetje ervaring hebt met dit soort games kan dat al binnen tien uur gebeuren. Er is nog wel een epiloog waarin je weer alle biomes moet doorlopen. Dat is de moeite waard omdat Returnal zo lekker speelt, maar eigenlijk had deze game nog wel een extra missie kunnen gebruiken met nog eens drie nieuwe biomes. 

Ten slotte kunnen de graphics niet onbenoemd blijven. In Housemarque-games is gameplay koning, maar dit keer zijn ook de graphics royaal. Returnal ziet er ontzettend goed uit en de buitenaardse flora en fauna maken indruk. De game komt echt tot leven dankzij HDR, de kleurrijke kogelregens en particle effects die echt van het scherm afspatten.


Conclusie
Returnal is een fantastische game. Het heeft de gelikte productiewaardes van een AAA-game, maar de hardcore ziel van indie arcade-games. De relatief kleine hoeveelheid content en het gebrek aan variatie tussen runs doen het een beetje pijn, maar bijna alles valt in het niet bij de heerlijke snelle gameplay. Wellicht is het geen roguelike-topper, maar het is een algemene uitzonderlijke game.




Deze review is geschreven door Karel van Hasselt.

 

Karel van Hasselt (Kensuke)

Speelt games altijd op hard mode, maar het dagelijks leven staat gewoon op easy mode. Liefhebber en eigenaar van prachtige pugs.

Aantal keer bekeken: 9399 

Laagste 3 prijzen voor Returnal (PS5)

44.88 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Gameshop Twente 8.5
€  39.00€ 5.88   € 44.88
Nedgame.nl 9.9
€  44.00€ 3.49   € 47.49
Bol.com Partner 8.5
€  54.00€ 0.00   € 54.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van BeWanno
BeWanno ( 669   26) 29-04-2021 15:25
Heb hem besteld
avatar van Nilis007
Nilis007 ( 2318   70) 29-04-2021 15:38
Bedankt voor de goede review. Ik twijfelde al maar ik wacht nu eerst op een price drop.
avatar van Youssef1988
Youssef1988 ( 108 ) 29-04-2021 16:18
Hoelang is het spel ongeveer? En hoe sla je op tijdens de game?
avatar van Syberious
Syberious ( 492 ) 29-04-2021 16:22
Muziek van Bobby Krlic mag nog wel even genoemd worden. De beste man maakt al een tijd behoorlijk goede sfeervolle soundtracks (bekendste is denk ik Midsommar) die echt heel lekker bij deze game passen en de sfeer echt maakt.
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 29-04-2021 16:26
Quote:
Muziek van Bobby Krlic mag nog wel even genoemd worden. De beste man maakt al een tijd behoorlijk goede sfeervolle soundtracks (bekendste is denk ik Midsommar) die echt heel lekker bij deze game passen en de sfeer echt maakt.

Wow dat wist ik helemaal niet. De sountrack van Midsommar was echt fantastisch. Nu ben ik nog meer hyped.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 29-04-2021 16:27
Rol: Forum Moderator
Quote:
Muziek van Bobby Krlic mag nog wel even genoemd worden. De beste man maakt al een tijd behoorlijk goede sfeervolle soundtracks (bekendste is denk ik Midsommar) die echt heel lekker bij deze game passen en de sfeer echt maakt.

Haxan Cloak
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 971 ) 29-04-2021 18:57
Quote:
Hoelang is het spel ongeveer? En hoe sla je op tijdens de game?

Het is een roguelike/lite. De game is praktisch hetzelfde als risk of rain 2 en enter the gungeon. Geen saves totdat je doodgaat. Of je begint helemaal vanaf 0 (roguelike) of je kunt steeds kleine beetjes upgraden waardoor je steeds net een stukje verder komt (roguelite)
avatar van Bart4june
Bart4june ( 1523   6) 29-04-2021 19:24
Quote:
Hoelang is het spel ongeveer? En hoe sla je op tijdens de game?

In de review staat dat je er ongeveer 10 uur zoet mee bent. Ik wacht nog even tot de budgetbak. Ik vind €70,- wat veel.
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 29-04-2021 19:32
Quote:
[..]


In de review staat dat je er ongeveer 10 uur zoet mee bent. Ik wacht nog even tot de budgetbak. Ik vind €70,- wat veel.

Ik moet zeggen dat dit ook de enige review is die ik tegen ben gekomen die het over 10 uur heeft. De meeste reviews zitten rond de 30/50 uur, zo ook die van fextralife bijvoorbeeld:

Quote:

Returnal will provide most players between 30-50 hours of gameplay, depending on their skill level, patience, and how much they want to explore. As I mentioned, as you progress the game, certain areas open up to you in previous zones, that provide not only more gear, but also more lore and explanations of what is happening on Atropos.

Some players may not want to do this, but I feel most players will, so I think a larger portion will lean towards the 50 hours side of things. That is exceptional value in my opinion, for such a high quality game.


https://fextralife.com/returnal-review-impressions-ps5-gameplay-worth-your-time-sci-fi-rogue-like-as-no-other/

voor de platinum zit je zelfs op de 70/150 uur volgens powerpyx:

Quote:

Approximate amount of time to platinum: 70h-150h (hard to even rate this because the game is randomly generated and entirely skill-dependent, so will vary widely. 30h+ for story and 40h+ for grinding out the gold survey trophies. Fast players can do it in under 80h, most players will need 100h+. The game isn’t very long but needs lots of retries. Also, the required collectibles for the survey trophies are randomized and it comes down to pure luck to find them all, hence the time requirement can vary greatly from person to person).

https://www.powerpyx.com/returnal-trophy-guide-roadmap/
avatar van Jellevdburg
Jellevdburg ( 4748   1) 29-04-2021 19:33
Quote:
[..]


In de review staat dat je er ongeveer 10 uur zoet mee bent. Ik wacht nog even tot de budgetbak. Ik vind €70,- wat veel.

Hmm, ik denk dat dat er per persoon aan ligt. Een vriend van mij deed namelijk 7 uur over Biome 1 én 2. Schat dus in dat hij er in totaal zo'n 30-35 uur over zal doen. Ik ben al een tijd uit de bullethell / roguelike roulatie, dus voor mij zal het ook wel weer wennen zijn!

Eveneens schat ik ook in dat hij iedere keer helemaal opnieuw start; wat ik dus ook van plan ben om te doen!
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 29-04-2021 19:48
Rol: Forum Moderator
Ik denk dat het er aan ligt wat men als 'uitgespeeld' ziet. Toevallig heb ik Karel hier vanmiddag even over gesproken en hij zei zo'n 15 uur gedaan te hebben over het verhaal. Hij zegt ook in de review dat je het uit kunt spelen in een uur of tien, wanneer je ervaring hebt met het type game (en wanneer de RNG goden je het gunnen, natuurlijk). Daarna heeft hij nóg eens ~15 uur in het spel gestoken. Dus zelfs na het verhaal is er blijkbaar genoeg te doen om het spel interessant genoeg te houden.

Die 30-50 uur aan gameplay van Fextralife duidt van wat ik uit dat stukje haal niet per sé op verhaal. Karel heeft er voor onze review dus ook 30 uur aan besteed, wat dus aardig overeenkomt met de speelduur van Fextralife. Die 30 uur aan story van Powerpyx is dan wel apart.

Ter vergelijking; Een run in bijvoorbeeld The Binding of Isaac speel je binnen een uur uit, maar toch heb ik er door de jaren heen honderden uren ingestoken en ik unlock nog steeds regelmatig nieuwe dingen. Het lijkt mij dat Returnal voor een deel net zo werkt. Ook al ben je klaar met het verhaal, dan zal er vast nog genoeg te doen en te ontdekken zijn om je zoet mee te houden.
avatar van Albatros
Albatros ( 512 ) 29-04-2021 21:09
Helemaal overnieuw beginnen als je doodgaat. Niks voor mij.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 29-04-2021 21:12
Rol: Forum Moderator
Quote:
Helemaal overnieuw beginnen als je doodgaat. Niks voor mij.

Dat is niet wat een roguelike is. Je houdt je upgrades etc, en vanwege de procedurally generated levels is de spelwereld iedere keer anders. Dus doordat je meer skilled wordt en meer gadgets tot je beschikking krijgt kom je steeds verder, en omdat de levels constant veranderen speel je nooit 2x hetzelfde.

Aan het begin zie je bijvoorbeeld punten waar je met een grappling hook oid langskunt, maar je hebt dit voorwerp nog niet dus kun je daar niet langs. Wanneer je later wel dat item hebt kun je daar dus langs en bijvoorbeeld een deel van het level skippen.
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 29-04-2021 21:21
Roguelike = helemaal opnieuw beginnen
Roguelite = metaprogressie
Returnal = een roguelite
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5320   38) 29-04-2021 21:24
Dit is een roguelite hè! In een roguelike behoud je helemaal geen progressie nadat je af gaat, als ik het goed begrepen heb. Volgens puristen is een roguelike ook nog eens een turn-based game op een grid, net als de oorspronkelijke Rogue.

Onder de roguelites vallen nu games als Binding of Isaac, Slay the Spire en Returnal. Het wordt wel tijd dat de subgenres wat duidelijker gespecificeerd worden, denk ik.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 29-04-2021 21:35
Rol: Forum Moderator
Allemaal één pot nat, haha. Het gaat er om dat Albatros weet dat “opnieuw beginnen” niet betekent wat ‘ie denkt dat het betekent.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 5320   38) 29-04-2021 23:03
Ik vind het wel jammer om te horen dat de biomen niet zo heel random zijn. Het schijnen toch dezelfde kleine gebiedjes te zijn die in elke run op een andere manier aan elkaar worden geschakeld, en daarmee is Returnal minder random dan de meeste roguelikes / lites / whatever. Daarmee kan steeds opnieuw beginnen toch wat minder spannend zijn, maar dat zal ik moeten zien als m’n exemplaar überhaupt geleverd wordt. Het zal in een game van deze omvang ook wel een onmogelijke opgave zijn om meer randomization toe te passen.
avatar van Mithrandir
Mithrandir ( 1027   6) 30-04-2021 09:12
Quote:
Hoelang is het spel ongeveer? En hoe sla je op tijdens de game?
Je slaat niet op tijdens de game, je begint elke keer met een nieuwe run. Halverwege stoppen? Dan volgende keer opnnieuw beginnen. De 'winst' zit er in dat je wat betere uitrusing krijgt.
avatar van Beem
Beem ( 243 ) 30-04-2021 09:36
Runs schijnen meerdere uren te kunnen duren, en in die tijd kun je niet opslaan. Dat is wel een deal breaker voor mij. Ik heb zelden tijd om meer dan een uur aaneengesloten te gamen, dus als ik tussendoor niet kan opslaan gaat m dat niet worden.

Hopelijk voegen ze snel een save mogelijkheid toe.
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 76349   114) 30-04-2021 09:57
Gewoon de ps5 in rest mode zetten werkt toch?
avatar van Caduceus81
Caduceus81 ( 217 ) 30-04-2021 10:05
Moet je de bosses ook elke keer weer opnieuw verslaan? Dat was namelijk het punt waarop ik afhaakte bij Hades.

Zonde dat ze hier een roguelite van gemaakt hebben, ziet er verder tof uit.
avatar van WizzNL
WizzNL ( 776   1) 30-04-2021 10:08
Quote:
Moet je de bosses ook elke keer weer opnieuw verslaan? Dat was namelijk het punt waarop ik afhaakte bij Hades.

Zonde dat ze hier een roguelite van gemaakt hebben, ziet er verder tof uit.

Bosses hoef je maar 1x te doen zoals ik begrepen heb.
avatar van Caduceus81
Caduceus81 ( 217 ) 30-04-2021 12:40
Quote:
[..]


Bosses hoef je maar 1x te doen zoals ik begrepen heb.

Oké, interessant. Deze game is meteen een stuk interessanter. Thanks!
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30044   302) 30-04-2021 12:44
Toffe review!

Kan aan mij liggen maar heb een tekst suggestie voor deze zin "Wellicht is het geen roguelike-topper, maar het is een algemene uitzonderlijke game."

Moet dit niet zijn:

"maar het is over het algemeen een uitzonderlijke game"?