Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Silent Hill 2 (PS5)
90 100 1

Review Silent Hill 2 (PS5)

Hoewel de originele Silent Hill 2 (2001) een naar hedendaagse standaarden bescheiden één miljoen eenheden in totaal wist te verkopen, was de invloed op de popcultuur groot en blijvend. Zelfs een schijtluis die horror mijdt als de pest (zoals ondergetekende) weet bijvoorbeeld hoe Pyramid Head eruitziet. Maar wat vooral overeind blijft na al die jaren is de reputatie van een spel dat een volwassen, psychologisch interessant verhaal vertelt. Zeker in die tijd geen vanzelfsprekendheid. Het was echter niet makkelijk om Silent Hill 2 te spelen op moderne hardware en de latere port uit de Silent Hill HD Collection (2012) was naar verluidt bagger. Gelukkig is uitgever Konami recentelijk ontwaakt uit de Pachinko-coma waar het zichzelf in gesust had. Zo kon het ontwikkelaar Bloober Team aansporen om een moderne versie van deze culthit te produceren.


Deze remake van Silent Hill 2 presenteert zich aanvankelijk als een conventionele survival horror. Het ondertussen welbekende over-de-schouder-perspectief incluis. Waarin het echter verschilt van klassiekers als Resident Evil is de minimalistische focus die het heeft. Hier vind je geen ingewikkelde inventory management of gigantische arsenalen aan wapens om hordes vijanden mee neer te maaien. In plaats daarvan richt Silent Hill 2 zich, in de beste momenten althans, op het neerzetten van een verontrustende, surrealistische ervaring. Om dat optimaal te realiseren spannen verhaal, audiovisuele presentatie en zelfs de controls op geniale wijze samen.



Horror voor de geest

Om te beginnen dat zoveel geprezen verhaal. Ik heb gelukkig de afgelopen twee decennia succesvol details over het plot van Silent Hill 2 vermeden. Dat is absoluut het beste uitgangspunt om aan deze remake te beginnen. Spoilers zijn in deze tekst niet te lezen, maar ik licht wel een tipje van de sluier over de opzet van de game. Hoofdpersoon James Sunderland is naar het afgelegen dorpje Silent Hill gereisd nadat hij een brief heeft ontvangen van zijn overleden vrouw. Zij nodigt hem in die brief uit om haar op te zoeken in ‘hun plekje’. Vanaf dat punt wordt de speler losgelaten.


Het spel vertrouwt erop dat je zelf nadenkt over de vreemde brief en de dromerige taferelen die je aanschouwt in het natte dorp. Hierbij wordt niet geleund op talloze, ellenlange cutscenes die haarfijn uitleggen hoe de horrorvork in de Freudiaanse steel zit. Een groot deel van het speelplezier schuilt in het interpreteren van de surrealistische fenomenen die James tegenkomt. Waarom is het hele dorp gehuld in een onwaarschijnlijk dikke mist? Waarom hebben vrijwel alle (erg ranzige) vijanden een sensuele en soms ronduit akelig erotische kwaliteit? Door het dorp nauwkeurig te verkennen en goed op te letten bij de spaarzame dialogen kunnen net genoeg hints gevonden worden om een antwoord op dit soort vragen te construeren. Veel spelers zullen dus wegkomen met een andere invulling van het verhaal, des te meer omdat er verschillende eindes te behalen zijn.

Nachtmerrie
Misschien wel de grootste kracht van Silent Hill 2 is de atmosfeer. Deze is werkelijk onontkoombaar dankzij een ijzersterke audiovisuele presentatie. De Unreal Engine 5 maakt een haast fotorealistische weergave mogelijk, wat gecombineerd met een duister, surrealistische randje leidt tot een angstaanjagende ervaring. De rillingen liepen regelmatig letterlijk over mijn lichaam. Net name de belichting is fantastisch en draagt bij aan de horror. Veel interieuromgevingen zijn erg donker, waardoor James afhankelijk is van zijn zwakke zaklampje om nog iets te kunnen zien. Dat is op zich al oncomfortabel, maar wanneer het spel bijvoorbeeld mannequinachtige vijanden verstopt in een donkere kamer met mannequinpoppen … dan zit je hart echt in je keel.


Minstens zo belangrijk voor de atmosfeer is de geweldige audio. Meestal is de soundscape vrij stil en subtiel, maar zo nu en dan treden ondefinieerbare geluiden naar de voorgrond. Al bij het betreden van Silent Hill wordt James getrakteerd op een constant gezoem en gedreun wat zich na een tijdje als een sirene nestelt in je onderbewustzijn. Zelfs als er niks gebeurt, houdt de game de speler zo in spanning. Wat te denken van smakgeluiden die uit de muur lijken te komen of constante gallopeergeluiden? Elke omgeving krijgt door vergelijkbare geluidsontwerpen als het ware zijn eigen ‘textuur’. Vanzelfsprekend is het aan te raden om met een goede audio-installatie of koptelefoon te spelen. De audio is zeer gelaagd en gaat door merg en been. Bovendien zijn geluiden van vijanden vaak goed te plaatsen, waardoor je je beter kan verweren. Een van mijn favoriete features is het steeds luider wordende geruis van een radio als een vijand in de buurt is. Dit zorgde vaak voor onmiddellijke paniek en spastische camerabewegingen van mijn kant. Als je zonder koptelefoon speelt komt deze ruis uit de DualSense, wat het nóg verontrustender maakt.


Helaas kampt Silent Hill 2 nog met wat technische problemen. De eerste hiervan is overduidelijk aanwezige ghosting op snel bewegende objecten als vliegende boomblaadjes en vonkjes. Dit probleem is aanwezig bij zowel de 30 als 60 FPS-modus. Dat brengt ons bij het grootste probleem: de onstabiele framerate. Geen van beide modi haalt constant hun FPS-doel. Vooral bij de 30 FPS-modus is dat teleurstellend. Toegegeven, het spel ziet er dan indrukwekkend uit en schotelt af en toe knappe ray tracing-effecten voor. Toch zou de framerate niet in mogen kakken, maar dat doet het met name tijdens gevechten wel degelijk. De Performance-modus is wat dat betreft nog variabeler, waarbij de framerate zelfs geregeld onder het VRR-bereik (48-120 Hz) komt en het beeld dus schokkend wordt, ook als je speelt op een scherm dat VRR ondersteunt. Bovendien oogt het beeld in deze modus soms wat rommelig. Voornamelijk omgevingen met veel reflecterende oppervlaktes, zoals waterplassen, vertonen dan ongemakkelijk veel shimmering. Een ander klein euvel is het langzaam inladen van textures op objecten die James op kan pakken. Het kon de pret voor mij niet wezenlijk drukken, maar het is jammer dat dit spel eigenlijk gemaakt lijkt te zijn voor de PlayStation 5 Pro.


Minimalistische gameplay
Zoals eerder aangehaald is Silent Hill 2 geen game met al te complexe gameplaysystemen. Meestal verkent James ‘op zijn gemak’ een omgeving. Om hierbij recht te doen aan de prachtige graphics is er meestal geen UI aanwezig. Zo kan de speler zich goed concentreren op het oplossen van puzzels, speuren naar ammunitie, injectienaalden (wat schijnbaar goed is voor de gezondheid) of verdiepende notities. Vaak heb je alle gelegenheid om te verkennen en de omgeving te ‘lezen’ om zo een beter beeld te krijgen van wat er in vredesnaam aan de hand is in dit vreemde dorpje. Zo nu en dan moet een vijand verslagen of vermeden worden. Dit is helaas de zwakke schakel in de game. Het slaan, ontwijken met een druk op de knop en schieten is allemaal functioneel, maar niet uitzonderlijk.


Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. In een survival horror is het nou eenmaal van belang dat de dreiging van geweld bestaat. In het laatste deel van het spel komt de focus helaas te veel op dit geweld te liggen. Hele secties laten je een paar dozijn vijanden omleggen als een soort vermoeide Rambo. Dat voelt een beetje aan als opvulling en dat heeft het spel niet nodig. Uiteindelijk zag ik de credits na 17 uur voorbijrollen, wat aan de lange kant is voor dit genre (en aanzienlijk langer dan de originele Silent Hill 2).

Conclusie
De remake van Silent Hill 2 is een diep indrukwekkende game. Niet alleen is het gemakkelijk het engste spel dat ik ooit gespeeld heb, het is ook nog eens een onweerstaanbaar mysterie dat blijft boeien. De psychologische horror is na meer dan twee decennia nog altijd relevant. De grafische presentatie is zeer knap en bijzonder effectief, wat het makkelijk maakt de paar technische foutjes te vergeven. Qua audio is het spel van de hoogste orde en op zichzelf al in staat om de rillingen over het lijf te laten rennen. Dat de game op het gebied van gameplay wat minimalistisch is, komt het meestal ten goede. Alleen het vechten is helaas iets te nadrukkelijk aanwezig en hindert de verder uitstekende pacing. Desalniettemin is het een groot goed dat Silent Hill 2 nu eindelijk voor een modern publiek beschikbaar is.



 

David Doorakkers (DavidNL)

Sinds de jaren negentig grootgebruiker van boeken, stripboeken, films, series en uiteraard ook games. Heeft een zwak voor de betere verhalende spellen, alhoewel hij ook te porren is voor een goede racer of fighter.

Aantal keer bekeken: 3929 

Laagste 3 prijzen voor Silent Hill 2 (PS5)

57.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  57.95€ 0.00   € 57.95
Amazon.nl 5.9
 
€  57.95€ 0.00   € 57.95
GameResource 10
€  57.95€ 0.00   € 57.95

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van CourseOfAction
CourseOfAction ( 44 ) 22-10-2024 22:26
Dit is met recht de engste game die ik in mijn 30+ jaren aan gaming heb gespeeld. Damn die mannequins

Bloober had alle schijn tegen zich, maar heeft een geweldig product afgeleverd!

En nu hopen dat ze groen licht krijgen om een remake te maken van Silent Hill 1
avatar van EPMD
EPMD ( 7532   21) 23-10-2024 08:33
Jep
Voor mij ook de engste game die ik heb gespeeld. Moet er wel bijzeggen dat ik alleen in de avond speel en met een goede headset.

En heb echt momenten gehad. Dat ik toch even tot rust moest komen

Samen met Astro Bot toch mijn GOTY.

Stellar Blade op een prima 3e plek

Had weinig verwachtingen van deze game. Maar Team Bloober heeft het toch geflikt.
Blijft jammer dat de andere SH games niet op de current gen te spelen zijn.
avatar van Enlighted17
Enlighted17 ( 2681   16) 23-10-2024 10:00
Als liefhebber van het origineel wilde ik deze zeker graag spelen, en ik ben er nu ook rustig doorheen aan het spelen.

Ze hebben de sfeer heerlijk neergezet en de gameplay voelt prettig. De instelbaarheid in interface maakt het mogelijk om dichter bij het origineel te komen wat ik erg mooi gedaan vind.

Tevens zijn er wat veranderingen die vooralsnog helemaal niet storend zijn voor me.

Eng vind ik het zelf niet echt (spannend zeker wel), maar dat komt mede doordat ik de hoofdlijn al ken en tevens omdat ik pas Madison VR heb gespeeld waarbij alles verbleekt.

De spanning wordt zeker goed opgebouwd mede door het design in zowel beeld als geluid en ik geniet enorm van de game.

Wat mij betreft dan ook een aanrader voor zowel mensen die het origineel niet kennen als ook 'oudgedienden'.
avatar van Michael_80
Michael_80 ( 8 ) 23-10-2024 10:20
Geweldige game . Voor mij persoonlijk GOTY 2024.
avatar van Monokuma
Monokuma ( 2454   10) 23-10-2024 12:28
Quote:
Eng vind ik het zelf niet echt (spannend zeker wel),
Gepost door: Enlighted17 op 23-10-2024 10:00
Dit dus, ik ben oprecht benieuwd hoe weinig andere horror games je gespeeld moet hebben om dit te beschouwen als de engste ooit.
avatar van Snefkens
Snefkens ( 21 ) 23-10-2024 13:55
Quote:
[..]

Dit dus, ik ben oprecht benieuwd hoe weinig andere horror games je gespeeld moet hebben om dit te beschouwen als de engste ooit.
Gepost door: Monokuma op 23-10-2024 12:28

Inderdaad ik vond hem helemaal niet eng, moet je eens een Horror game in VR spelen, dat is toch een stuk enger. Ik vind silent hill 2 op het niveau van resident evil zitten. Vermakelijke games, maar totaal niet eng.
avatar van Cali030
Cali030 ( 428   1) 23-10-2024 14:10
Ik vind het oprecht de engste game die ik ooit gespeeld. Maar ik ben gevoeliger voor een onderhuidse drukkende en subtiele sfeer (o.a. neergezet door het uitmuntende sound design en muziek), dan voor jumpscares, bloed of vechten tegen monsters.

Ik speel horror games sinds de 90's.
avatar van EPMD
EPMD ( 7532   21) 23-10-2024 14:18
Quote:
[..]


Inderdaad ik vond hem helemaal niet eng, moet je eens een Horror game in VR spelen, dat is toch een stuk enger. Ik vind silent hill 2 op het niveau van resident evil zitten. Vermakelijke games, maar totaal niet eng.
Gepost door: Snefkens op 23-10-2024 13:55

Nou vergelijkbaar met Resident Evil zeer zeker niet. Resident Evil is toch echt meer actie georiƫnteerd. Vind een Resident Evil 4 gameplay wise top notch. Maar totaal niet eng eerlijk gezegd. Voel me met Leon Scott Kennedy ook grotendeels een bad ass.

Dat gevoel heb ik zelf niet echt met James Sunderland.
avatar van Snefkens
Snefkens ( 21 ) 23-10-2024 17:33
Quote:
[..]


Nou vergelijkbaar met Resident Evil zeer zeker niet. Resident Evil is toch echt meer actie georiƫnteerd. Vind een Resident Evil 4 gameplay wise top notch. Maar totaal niet eng eerlijk gezegd. Voel me met Leon Scott Kennedy ook grotendeels een bad ass.

Dat gevoel heb ik zelf niet echt met James Sunderland.
Gepost door: EPMD op 23-10-2024 14:18

Dan noem je ook een Resident Evil op ;-) ik doel meer op een Resident Evil zoals deel 7.
avatar van Enlighted17
Enlighted17 ( 2681   16) 23-10-2024 21:16
Quote:
[..]


Dan noem je ook een Resident Evil op ;-) ik doel meer op een Resident Evil zoals deel 7.
Gepost door: Snefkens op 23-10-2024 17:33

Deel 7 was, zeker in VR behoorlijk eng. Silent Hill 2 vond ik vroeger ook eng en er zijn genoeg mensen die dit nooit eerder ervaren hebben en daarbij is iedereen anders dus ik snap wel dat anderen het eng kunnen vinden.

Juist mooi als een game je zo overvalt en dat gevoel bij je kan oproepen
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1018   1) 24-10-2024 08:50
Uitstekende pacing Er is 6 -8 uur extra onnodige gameplay met padding.
Eng? Helemaal niet eigenlijk, ook omdat er op een gegeven moment teveel vijanden zijn. In een keer de hele spanning weg.

Het origineel deed het veel beter in mijn ogen.
avatar van Enlighted17
Enlighted17 ( 2681   16) 24-10-2024 10:12
Quote:
Uitstekende pacing Er is 6 -8 uur extra onnodige gameplay met padding.
Eng? Helemaal niet eigenlijk, ook omdat er op een gegeven moment teveel vijanden zijn. In een keer de hele spanning weg.

Het origineel deed het veel beter in mijn ogen.

Gepost door: Snakesonic op 24-10-2024 08:50

Het origineel heeft voor mij ook zeker nog bestaansrecht, maar toch vind ik de remake erg geslaagd. Ik heb tot nu toe nog geen enkele gameplay als onnodig ervaren eigenlijk en daarmee vind ik de pacing ook wel goed.

Het verschil in aantal vijanden klopt wel. Er is duidelijk gekozen voor meer actie, mij stoort het niet maar het kan afhankelijk van de moeilijkheid die je kiest het wel minder spannend maken.
avatar van Snakesonic
Snakesonic ( 1018   1) 24-10-2024 10:43
Quote:
[..]


Het origineel heeft voor mij ook zeker nog bestaansrecht, maar toch vind ik de remake erg geslaagd. Ik heb tot nu toe nog geen enkele gameplay als onnodig ervaren eigenlijk en daarmee vind ik de pacing ook wel goed.

Het verschil in aantal vijanden klopt wel. Er is duidelijk gekozen voor meer actie, mij stoort het niet maar het kan afhankelijk van de moeilijkheid die je kiest het wel minder spannend maken.
Gepost door: Enlighted17 op 24-10-2024 10:12

Als je het vergelijkt met het origineel, merk je een extra deur op die op slot is, een extra puzzel om de speelduur op te rekken enzovoort. De toevoegingen zijn niet perse slecht, maar in mijn ogen wel onnodig en is schadelijk voor de pacing. Het origineel klaart het klusje in 6-8 uur, terwijl de remake er onnodig langer over doet.
avatar van Shatish_s
Shatish_s ( 441   3) 24-10-2024 12:40
Leuke game. En inderdaad erg spannend.
Alien isolation bijvoorbeeld vond ik best eng.
avatar van Enlighted17
Enlighted17 ( 2681   16) 24-10-2024 14:38
Quote:
[..]


Als je het vergelijkt met het origineel, merk je een extra deur op die op slot is, een extra puzzel om de speelduur op te rekken enzovoort. De toevoegingen zijn niet perse slecht, maar in mijn ogen wel onnodig en is schadelijk voor de pacing. Het origineel klaart het klusje in 6-8 uur, terwijl de remake er onnodig langer over doet.
Gepost door: Snakesonic op 24-10-2024 10:43

Hoe snel je door het origineel kwam lag ook wel aan de puzzel moeilijkheid hoor. Daar kon je goed blijven vast hangen, en dat kan nu weer.

Kijk naar Silent Hill 3 op de moeilijkste puzzel stand, daar had je er een die vervloekt werd omdat je er bepaalde kennis voor nodig had.

Ik verwelkom extra puzzels, dat is voor mij een groot deel van wat Silent Hill is namelijk. Schadelijk voor pacing kan ik het dus absoluut niet noemen, ik geniet liever van een game dan dat ik een speed run moet doen en de helft mis.
avatar van Xandrilios
Xandrilios ( 329   3) 28-10-2024 12:52
Heeft DavidNL het origineel gespeeld? Voor mij relevant hoe ik de review interpreteer.
avatar van DavidNL
DavidNL ( 511 ) 28-10-2024 13:50
Rol: Reviewer
@Xandrilios
Quote:
Om te beginnen dat zoveel geprezen verhaal. Ik heb gelukkig de afgelopen twee decennia succesvol details over het plot van Silent Hill 2 vermeden. Dat is absoluut het beste uitgangspunt om aan deze remake te beginnen.