Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Sonic Superstars (PS5)
50 100 1

Review Sonic Superstars (PS5)

Sonic, de geliefde blauwe egel, kampt met een identiteitscrisis. Het ene moment scheurt hij in 3D over verlaten eilanden, het andere moment siert hij het scherm als een blauwe 2D-pixelbrei. Sonic Superstars belooft een nieuw jasje voor de oude Sonic. Als dat maar goed gaat.



Fris en vertrouwd…
Op het eerste gezicht maakt Sonic Superstars een goede indruk. Het spel keert terug naar de wortels van onze stekelige metgezel en hoewel het visueel een 3D-stijl heeft, blijft het trouw aan de klassieke 2D-Sonic gameplay. Deze gameplay is gebaseerd op het geliefde Sonic Mania —waardoor onder andere de Drop Dash terugkeert— wat meteen een vertrouwd gevoel geeft wanneer je de controller oppakt. In plaats van weer terug te vallen op iconische locaties zoals de Green Hill Zone, introduceert Sonic Superstars nieuwe, frisse levels die je ook kunt spelen als Tails, Knuckles of Amy. Desondanks lijkt er iets niet helemaal in de haak.


Binnen een half uur spelen werden de eerste scheurtjes zichtbaar. Sonic zakte door de vloer en het kleurrijke level werd ingeruild voor een oneindige blauwe leegte waarin de arme Sonic eindeloos bleef ronddraaien. Ook werd ik regelmatig getrakteerd op framedrops, vooral tijdens overgangen en gevechten tegen eindbazen, terwijl ik het spel op een PlayStation 5 speelde. Op sommige momenten bleef Sonic vastzitten achter onzichtbare obstakels of besloot hij uit het niets stil te gaan staan, wat natuurlijk onacceptabel is in een spel dat draait om snelheid. Op technisch gebied zit deze Sonic-vork rampzalig in de steel.

… tot het instort
Naast dat het spel aan de achterkant met ducttape aan elkaar lijkt te hangen, stort het in de tweede helft van dit 5-uur durende avontuur helemaal ineen. De levels zien er vanaf hier lelijk uit, zijn vreselijk om te navigeren en de gevechten tegen de verschillende bazen zijn helemaal verschrikkelijk. Deze zijn vanwege de multiplayer-opties die Sonic Superstars kent erg irritant ontworpen, waardoor ze veel te lang duren en vaak oneerlijk aanvoelen. Het is ook tweemaal voorgekomen dat ik een baas versloeg, waarna deze door een bug weer opnieuw begon in plaats van het level af te sluiten. Nu is Sonic Superstars geen erg lange game, maar op déze manier de speelduur oprekken is wel heel vergezocht. Bovendien hebben de ontwikkelaars hiervoor al iets anders bedacht: Trip’s Story. Dit is een soort New Game+ modus waarin je als Trip, een nieuw personage uit het Sonic-universum, uitdagender versies van de levels voltooit. Deze levels bevatten vaak meer vijanden en variaties op de bazen die je al kent. Net als het hoofdverhaal met Sonic, valt Trips Story ten prooi aan dezelfde valkuilen, wat snel tot frustratie kan leiden.


Met z’n vieren
Gelukkig hoef je deze pijn niet in je eentje te doorstaan, want hoewel je Sonic Superstars prima solo speelt, kun je ook met maximaal drie vrienden aan de slag. Op papier lijkt dit erg leuk, maar het gaat al mis bij het feit dat dit enkel lokaal mogelijk is. Heb je dan eindelijk drie vrienden opgetrommeld die wel zin hebben een blauwe egel onder handen te nemen? Dan kom je er al snel achter dat Sonic Superstars met meerdere spelers gewoon niet goed werkt, tenzij je met doorgewinterde Sonic-experts speelt. De camera volgt namelijk de speler die voorop loopt, wat betekent dat de andere spelers snel achterblijven als de voorste speler extra snelheid krijgt. Aangezien Sonic-levels vaak meerdere routes naar het einde kennen, ontstaat er snel chaos wanneer de ene speler bovenlangs wil gaan en de andere de onderste route wil nemen. Andere spelers gaan gewoon dood wanneer ze uit het scherm verdwijnen en komen vervolgens met een druk op de knop weer terug. Het is echt niet te doen en het is mij een raadsel hoe deze speelstand door de testfase is gekomen.


Als leuke extra zijn er enkele mini-games toegevoegd aan het spel. Deze zijn overigens wél online te spelen en laten je spelen met een door jou samengestelde Sonic-creatie die vervolgens op het formaat van een postzegel over het scherm scheurt. De mini-games variëren van simpele races tot een soort Mario Kart battle-modus waarin je sterren moet verzamelen. Leuk voor een keer, maar daarna start je ze waarschijnlijk nooit meer op.

Muzikale mengelmoes
Een groot onderdeel van de charme van Sonic is de muziek. Menig catchy Sonic-deuntje spookt na het uitzetten van je console nog urenlang door je hoofd. Helaas laat Sonic Superstars hier ook te wensen over. Sonic Mania-componist Tee Lopes schudt een paar ontzettende bangers uit z’n muzikale mouw, maar deze halen niet het niveau van zijn eerdere werk. Sonic-veteraan Jun Senoue neemt het andere deel van de Superstars-soundtrack voor zijn rekening, maar blijft net als bij Sonic 4 te sterk vasthouden aan het klassieke SEGA Mega Drive-geluid. En laten we eerlijk zijn: aan Sonic 4 wil niemand herinnerd worden. Hidenori Shoji, vooral bekend van de muziek van Super Monkey Ball, doet ook nog een duit in het muzikale zakje met een paar jungle-bops zoals we van hem gewend zijn, maar deze passen totaal niet tussen de nummers van Tee en Jun, waardoor het geheel erg onsamenhangend klinkt.


Sonic’s New Wonderworld
Het is zo jammer dat SEGA niet weer de handen ineen heeft geslagen met Christian Whitehead, een bekende naam in de Sonic-community en medeverantwoordelijke voor Sonic Mania. Deze game was zó goed en zette 2D-Sonic weer op de kaart. Dit komt waarschijnlijk doordat Whitehead momenteel werkt aan zijn eigen game: Penny's Big Breakaway. In plaats daarvan werd de ontwikkeling van Sonic Superstars toevertrouwd aan Arzest. Deze studio is vooral bekend van Yoshi’s New Island en Balan Wonderworld, twee spellen die bekend staan om de verkeerde redenen. Het is dus niet verrassend dat Sonic Superstars geen topper blijkt te zijn, maar ik hoopte stiekem toch op meer.

Conclusie
De hoop dat Sonic Superstars een stap vooruit zou zijn voor 2D-Sonic blijkt tevergeefs. Zowel technisch als qua design stelt het spel teleur, waardoor ons plezier herhaaldelijk veranderde in frustratie. Voor de doorgewinterde Sonic-fan biedt Superstars wellicht net genoeg om van te houden, maar wie op zoek is naar een goede 2D-platformer doet er beter aan om Sonic Mania op te pikken voor een fractie van de prijs.


 

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 3887 

Laagste 3 prijzen voor Sonic Superstars (PS5)

31.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  31.95€ 0.00   € 31.95
Bol.com 7.7
€  33.00€ 0.00   € 33.00
Nedgame.nl 9.9
€  33.00€ 3.49   € 36.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Zienobleejd
Zienobleejd ( 7457   191) 28-10-2023 23:31
Zou t heel misschien kunnen liggen aan de grote hoeveelheden Sonic games in de afgelopen 2 jaar? Dat kan niet goed blijven gaan, of splitsen ze de developers? Iemand een Kowalski analyse graag.
avatar van Yosher
Yosher ( 189   1) 29-10-2023 02:36
Persoonlijk vertrouwde ik deze game al niet meer toen ik hoorde welke studio achter de ontwikkeling ervan zat. Arzest is niet bepaald een ontwikkelaar met een hoge standaard helaas. Toen ze nog Artoon waren hadden ze Yoshi's Island DS ontwikkeld, die wel goed uit de verf kwam. Toen werden ze Arzest en hadden ze Yoshi's New Island verpest, en heb ik sindsdien totaal geen vertrouwen meer in ze. Vooral ook na de ramp dat Balan Wonderworld was.

Wat mij betreft gaan deze ontwikkelaars geen geliefde franchises meer in handen krijgen!
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 29-10-2023 03:58
Rol: Forum Moderator
Quote:
Persoonlijk vertrouwde ik deze game al niet meer toen ik hoorde welke studio achter de ontwikkeling ervan zat. Arzest is niet bepaald een ontwikkelaar met een hoge standaard helaas.
Gepost door: Yosher op 29-10-2023 02:36

Naoto Ohshima, co-creator/character designer van oa Sonic, is mede-oprichter van zowel Artoon als Arzest. Dus dat is waarschijnlijk de reden dat zij met de IP aan de slag mochten gaan.

Leuke bijkomstigheid hiervan is wel dat je als het konijn kunt spelen dat hij vóór Sonic had ontworpen. Mits je €15 extra neerlegt voor de Deluxe upgrade .



avatar van Romeetje
Romeetje ( 740   13) 29-10-2023 07:52
Ik vind het een heerlijke game en heb zelf geen last van bugs. Deze game heeft op Metacritic een userscore rond de 9.0/8.5 en daar sluit ik me helemaal bij aan
avatar van Lioness
Lioness ( 694   4) 29-10-2023 08:36
Zelf op xbx gespeeld, wel 3x main campaign gedaan en geen last gehad van de framedrops, wel bij transities/laadschermen ja maar dat lijkt me geen issue en die gaan wel heel snel waardoor ik er op moet letten.
De meeste eindbazen zijn ook sneller verslaanbaar zodra je de 1e chaos emerald power gebruikt. Als je als Amy speelt worden veel ook wat makkelijker. Hier is dus zeker niet perse multiplayer voor nodig om vlot te gaan tenzij je de emeralds echt helemaal negeert. Zelf vind ik de emerald powers een erg leuke toevoeging en ik hoop ook zeker dat mensen die de game spelen af en toe terug gaan om te zoeken naar een grote ring om deze ook te bemachtigen.

De eindeloze vallen bug heb ik gezien op switch versie maar was in hub wereld nadat je koos om naar de shop geteleporteerd te worden, er zit een fout in waarbij de game je teleporteert naar een shop bij een stage waar je helemaal nog niet bent en dan kan het mis gaan. Vervelend maar lijkt dus niet midden in een level te gebeuren oid.

Ben wel benieuwd naar eventuele video footage waarbij de boss opnieuw begint, hoe ziet dat eruit? :o

Ik heb multiplayer met "doorgewinterde Sonic fans" gespeeld en kan je vertellen dat 't ook dan chaotisch kan zijn want we kunnen echt niet gelijktijdig bij eerste x spelen het hoogste / beste pad pakken. Maar dmv communicatie en overleg is het erg leuk, maar ja soms heb je wel even een snel stukje waarbij sommige idd het niet bijhouden en kort "niet meedoen". Maar iedereen had wel een stukje waarin die beter was dan de anderen.

Graphics vind ik persoonlijk juist een sterk punt in deze game, vind het een mooie game en heb dit liever dan pixel graphics, maar smaken verschillen.

Perfect? Nee. Leuk? Ja! Dus ik sluit me aan bij Romeetje
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 29-10-2023 15:12
Rol: Forum Moderator
Quote:
De meeste eindbazen zijn ook sneller verslaanbaar zodra je de 1e chaos emerald power gebruikt. Als je als Amy speelt worden veel ook wat makkelijker. Hier is dus zeker niet perse multiplayer voor nodig om vlot te gaan tenzij je de emeralds echt helemaal negeert.
Gepost door: Lioness op 29-10-2023 08:36

De Emerald-powers zijn zeker handig, vooral die Avatar-power. Waar ik echter op doel is dat in oudere Sonic games de meeste bosses binnen een paar seconden te verslaan zijn wanneer je weet waar je ze moet raken. Omdat je anders in multiplayer met vier man heel snel alle vier op z’n zwakke plek kan springen en de boss dan binnen 3 seconden dood kan hebben, introduceren ze vooral later in de game bazen met verschillende lange fases. Dan moet je bijvoorbeeld een seconde of 10-15 voor ze wegrennen waarna je pas weer kunt aanvallen. Dit wordt dan weer een keer of 3 herhaald en wanneer je in de laatste fase toch geraakt wordt mag je weer helemaal opnieuw. Hier is natuurlijk niks mis mee, maar het maakt het des te meer frustrerend wanneer je een baas eindelijk hebt verslagen en het begint weer opnieuw.

Hoe dat eruit ziet is als volgt: je verslaat de baas, Sonic (in mijn geval) loopt weg, en waar normaal gesproken dan het level zou eindigen begint het gevecht weer alsof er een trigger in de code wordt aangesproken alsof je net bij de boss arriveert. Ik heb er helaas geen video van opgenomen, maar het gebeurde bij mij de twee laatste bosses, wat ook nog de meest vervelende zijn, haha. Ik kreeg ook wel gewoon een trophy voor het verslaan van de boss, maar het gevecht begon gewoon weer van voren af aan.

Wat de graphics betreft vind ik de stijl prima. De eerste paar levels zien er goed uit, zijn lekker kleurrijk en laten een vrolijke indruk achter. In de tweede helft wordt alles echter zwart, grijs en bruin met lelijke laboratoria en andere industriële gebouwen. Hier heeft Sonic natuurlijk altijd wel een handje van gehad, maar in Superstars vond ik het wel erg veel van hetzelfde en dat het leveldesign dan ook nog minder leuk wordt om te navigeren maakte het spel voor mij echt een stuk minder leuk om te spelen. Terwijl ik na de eerste paar Zones heel hoopvol was!