Deze zin werd gebruikt om aan te kondigen dat alle vechters uit alle voorgaande Smash spellen in Ultimate aanwezig zullen zijn. Niets daarvan is gelogen: Snake, Ice-Climbers, Pichu, Sonic, Kirby en vele andere oude bekenden; ze zijn allemaal terug in Ultimate. Er zijn ook nieuwe vechters, King K. Rool, Incineroar, Ridley en Inkling Girl. En er zijn de zogenaamde echo vechters. Dit zijn vechters die op een andere vechter lijken, maar toch net even anders spelen. Zo is Ken de echo van Ryu en Chrom de echo van Roy. De nieuwe vechters voelen over het algemeen uniek aan en met name King K. Rool en Ridley voelen als nieuwe karakters. Ultimate heeft daarmee het gigantische aantal van 74 vechters. Tel daarbij op de aangekondigde Piranha Plant (bonus voor de mensen die Ultimate vroeg aanschaffen) en vechters die nog in de Fighter Pass zitten – waaronder de al aangekondigde Joker van Persona 5 – en je hebt echt de ultieme versie van Smash op het gebied van vechters.
Ultimate bevat ook alle platformen die in voorgaande iteraties zaten samen met een paar nieuwe, wat leidt tot 103 verschillende platformen waarop gevochten kan worden. Tijdens het vechten is de muziek ook belangrijk, Ultimate bevat maar liefst 775 verschillende nummers die afgespeeld kunnen worden tijdens het vechten. Masahiro Sakurai, het creatieve brein van Smash, heeft ook aan allerlei manieren van spelen gedacht. Voor de competitieve spelers heeft ieder platform een Omega vorm (met een platform waarop gespeeld wordt) of een Battlefield vorm (een platform met twee of drie platformen die erboven zweven), maar natuurlijk kan er ook gesmasht worden op de originele platformen met de verschillende platformgevaren geactiveerd.
Vechters vliegen in het rond
Aan de basisformule van Smash is helemaal niets veranderd. Het is nog steeds speelbaar voor iedereen en bevat tegelijkertijd genoeg diepgang voor de competitieve spelers. Met aanvallen en speciale aanvallen van je vechter probeer je de andere vechters schade toe te brengen. Met iedere rake klap stijgt hun schadepercentage tot het moment waarop je ze met een mep de lucht in slaat. Om een punt te scoren moet je ze van het scherm af laten vliegen. Als dit gebeurt met een Smash-aanval, dan bevriest het scherm alvorens de vechter van het scherm af vliegt. Als je in de lucht bent, kun je vervolgens zien waar je vechter zich bevindt ten opzichte van het platform. Dit wordt weergegeven met een kader. Deze toevoeging is erg fijn, want zo weet je waar je vechter is en heb je meer kans om terug naar het platform te springen/dashen.
De mate van chaos heb je zelf in de hand, maar als alle voorwerpen aan staan en je met veel spelers tegelijk speelt op een scherm kun je wel snel het overzicht kwijtraken. Dit zijn natuurlijk altijd keuzes, dus je kunt precies instellen hoe jij graag wil vechten: zonder/met voorwerpen, welke platformen, hoe lang/kort er gevochten wordt, of er gespeeld wordt met levens etc. Deze instellingen kun je ook allemaal opslaan, waardoor je niet constant bij het opstarten van het spel van alles aan moet passen. Grafisch ziet Ultimate er ook fantastisch uit en het voelt allemaal nog sneller aan dan de Smash-versie voor de Wii U, wat naar mijn mening deze Smash alleen maar beter maakt.
Ultimate bevat voor het eerst geen verzamelbare trofeeën, in plaats daarvan zijn er nu de nieuwe Spirits die je kunt verzamelen. Deze Spirits komen net zoals de trofeeën uit allerlei Nintendo spellen en met 1297 verschillende Spirits zijn er genoeg om te verzamelen! De Spirits worden gebruikt in de World of Light, de singleplayer modus van Ultimate. Hierin gebruikt de slechterik Galeem licht om alle vechters te ontdoen van hun lichaam en zo worden ze Spirits. De enige die ontsnapt is Kirby en dat is dan ook de vechter die begint met het redden van alle andere vechters. Het doel is dat jij met Kirby – later kun je ook andere vechters kiezen – het marionettenleger van Galeem verslaat.
Het zit namelijk zo: Galeem stopt een Spirit in het lichaam van een vechter, versla je deze vechter, dan kun je de Spirit toevoegen aan je collectie. Sommige gevechten zijn niet tegen Spirits, maar tegen de daadwerkelijke vechters en als je deze wint ontsnapt de vechter aan de klauwen van Galeem en kun jij hem gebruiken in je verdere avontuur. Met Kirby loop je door de wereld, waarbij je deze tegenstanders tegenkomt en het gevecht begint. Voordat je dit gevecht start, kun je de primaire en support Spirits aanpassen. Primaire Spirits kun je gebruiken voor wat extra aanval of defensieve kracht. De support Spirits geven je bijvoorbeeld een item aan het begin van een gevecht of negeren een negatief effect tijdens het gevecht, zoals mist of het omdraaien van het platform.
Je bent ook wel even zoet in de World of Light, met een uurtje of twintig aan spelplezier en als je alles wil doen duurt dit nog wel wat langer. Er zijn namelijk meer dan genoeg gevechten, routes en kerkers om je bezig te houden. Het enige minpuntje aan de World of Light is misschien het gebrek aan tussenfilmpjes. Je krijgt er eigenlijk alleen eentje aan het begin en daarna loop je rond door de wereld. Je hebt dus niet allemaal tussenfilmpjes zoals bijvoorbeeld de Subspace Emissary van Super Smash Bros: Brawl had, maar dit is maar een klein smetje op de voor de rest zeer vermakelijke singleplayer.
Allerlei modi
Naast de bekende classic mode, die nu vijf specifieke gevechten voor iedere vechter bevat – met natuurlijk het uiteindelijke baasgevecht – is er natuurlijk een training modus. Hierin kun je je vaardigheden nog eens extra oefenen of testen. Daarnaast is er een nieuwe toernooi modus, waarin je gemakkelijk een toernooi kunt opstellen tot wel 32 spelers! Ook is er Special Smash, waarbij bepaalde regels ingevoerd kunnen worden. Regels zoals een gevecht tegen het gehele rooster in rondes, waarin iedere vechter maar één keer gekozen mag worden, of Super Sudden Death, waarin iedereen begint met 300% schade. Verder zijn er ook nog verschillende kleine modi onder de noemer van Mob Smash, een overlevingsmodus die drie verschillende minigames bevat: Century Smash, All-star Smash en Cruel Smash. Dit kan meer gezien worden als een leuk extraatje, want het is wel even leuk, maar hier haal je uiteindelijk niet het meeste plezier uit. Natuurlijk kun je ook alle Amiibo-vechters trainen en gebruiken en is er de optie om je eigen Mii-vechter te maken.
Ultimate kan met recht het ultieme Super Smash Bros. spel genoemd worden. Het heeft de meeste vechters, platformen en tracks, het speelt echt fantastisch én heeft met de World of Light weer een fatsoenlijke en zeer goede singleplayer gekregen, waarin de liefde van Sakurai en zijn team voor Nintendo naar voren komt. De Spirits zijn ook een goede vervanging van de eigenlijk nietszeggende trofeeën in voorgaande delen. Smash blijft daardoor hét spelletje dat je met iedereen kunt spelen op allerlei verschillende niveaus. De ene dag een normaal potje met je familie, om de volgende dag competitief te Smashen met je vrienden. Het kan allemaal! Iedereen die ook maar een beetje liefde voor Nintendo heeft en een Nintendo Switch bezit, zou eigenlijk Super Smash Bros. Ultimate in huis moeten halen!
Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.
Oordeel Super Smash Bros. Ultimate (Switch)
- Graphics 95
- Gameplay 95
- Originality 95
- Sound 95
- Replay 95
- Eindcijfer 95