Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Xenoblade Chronicles 2 (Switch)
71 100 1

Review Xenoblade Chronicles 2 (Switch)

2017 lijkt hét jaar te zijn voor Nintendo. The Legend of Zelda: Breath of the Wild sleept een ontelbaar aantal ‘Game of the Year’-awards in de wacht en ook Super Mario Odyssey behoort tot de top van de spellen die het afgelopen jaar zijn verschenen. Monolith Software heeft tijdens en na hun bijdrage aan Breath of the Wild niet stil gezeten, want slechts negen maanden na de release van eerdergenoemde titel brengen ze Xenoblade Chronicles 2 exclusief uit op de Switch. Tijd om de titanen te beklimmen en te kijken of deze titel zich kan meten met de eerdergenoemde toptitels.



Xenoblade Chronicles 2 is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden geen direct vervolg op Xenoblade Chronicles uit 2010. Het spel staat qua verhaal helemaal los van Chronicles en Chronicles X dat twee jaar geleden op de Wii U verscheen. Het spel heeft veel overeenkomsten met deze titels in gameplay en ook de onderwerpen die aangehaald worden tijdens het verhaal hebben overeenkomsten, maar je hoeft de eerdere delen absoluut niet gespeeld te hebben om Chronicles 2 te kunnen begrijpen.

Adembenemende reis naar Elysium
De wereld van Xenoblade Chronicles 2 ziet er werkelijk prachtig uit. Van grote uitgestrekte grasvelden tot landschappen die bedekt zijn met sneeuw, tot Avatar-achtige gebieden vol met gekleurde bloemen en beestjes. Je komt allerlei moois tegen tijdens je reis naar Elysium; de plek waar onze protagonisten naartoe reizen. Gecombineerd met een fantastische soundtrack, die net als in de originele Xenoblade grotendeels door Yasunori Mitsuda gecomponeerd is, maakt dit Chronicles 2 tot een een feest voor het oog en oor.

In deze schitterende wereld is het jouw taak als hoofdpersonage Rex zijn halfzwaard-half-vrouw Pyra naar het paradijs Elysium te brengen en ondertussen wraak te nemen op de mensen die je verraden hebben. Het is een beetje een stereotype fantasy-verhaal zoals we dat vaak zien in JRPG’s. De twist is dat de verhalen van de Xenoblade-serie zich afspelen in landen die zich bevinden op grote titanen. Ook in Chronicles 2 is dit niet anders. Wel lopen deze titans dit keer door de wolken, wat weer effect heeft op de spelwereld. Wanneer de wolken zich boven een bepaald punt bevinden is het niet mogelijk om verder af te dalen, en andersom.



Overweldigend veel
Wanneer je het spel voor de eerste keer opstart kan het allemaal nogal overweldigend aanvoelen. Hoewel het spel ontzettend veel tutorials in je gezicht schuift is niet alles altijd even duidelijk. Zo moet je bijvoorbeeld bepaalde taken volbrengen om je ‘blades’ (Pokémon-achtige animefiguren van bijvoorbeeld water, vuur of gras, wat tegelijkertijd zwaarden zijn) beter te maken, waarbij de volgende upgrade pas unlockt wanneer je het scherm met vaardigheden opent. Het maakt dus niet uit of je een taak al volbracht hebt. Je kunt pas verder na het openen van de vaardigheid die er voor komt. Hetzelfde geldt voor levelen; tijdens het spelen verdien je ervaringspunten en ga je levels omhoog, maar je verdient ook bonuspunten, die je pas toe kunt passen op het moment dat je gaat slapen. Zo heeft het spel veel kleine dingetjes die je even door moet hebben om niet steeds onnodig voortgang te verliezen.

Combat onder de knie
Ook het vechtsysteem voelt de eerste paar uur overweldigend. Zoals genoemd heeft iedere blade een eigen element, bijvoorbeeld elektriciteit, vuur of aarde. Tegelijkertijd hebben de beesten in de wereld van Chronicles 2 bepaalde zwaktes die jij als speler kunt benutten door de juiste blade te selecteren. Vechten in de game gaat grotendeels vanzelf; het personage dat jij bestuurt slaat drie keer en iedere klap doet meer schade dan de vorige. Daarnaast heb je een menu met daarop drie verschillende ‘arts’, wat een soort sterke aanvallen zijn. Activeer je één van deze arts exact op het moment dat je gewone aanval de tegenstander raakt, dan doe je meer schade dan als je de aanval vroeger of later activeert. Ook vult je meter om speciale aanvallen uit te kunnen voeren sneller wanneer je je arts beter timed, dus het is zeker de moeite waard om dit systeem onder de knie te krijgen.

Navigatieproblemen
Een van de vervelendste dingen in de wereld van Xenoblade Chronicles 2 is het navigeren. Op het moment dat je een opdracht accepteert verschijnt deze bovenin je radar. Echter laat deze radar enkel zien welke kant je op moet. Het kan dus best zijn dat als jij 900 meter richting het noorden moet, je door gebieden met monsters die letterlijk vijf keer jouw level zijn gestuurd wordt en op de helft een grote berg tegenkomt waar je niet op kunt, terwijl blijkt dat je 500 meter naar links een omweg had moeten nemen. Als het spel nou enkel uit rechte paden bestond zou dit niet zo erg zijn, maar de game kent veel open gebieden of momenten waar je ergens in de verte een klein paadje langs een berg moet hebben waar toevallig net een grote vijand voor staat. Dit zorgt ervoor dat je op momenten echt veel te lang bezig bent met zoeken naar een pad. Het spel heeft een landkaart die je kunt raadplegen, maar wanneer je naar een plek moet waar je nog niet eerder bent geweest heb je hier nog niets aan. Er is al aangekondigd dat de aankomende patch het kaartsysteem op de schop neemt en dat dit in januari van volgend jaar nog meer getweakt gaat worden, dus hopelijk heeft dat positieve gevolgen, maar voor nu moet je regelmatig je scoutschoenen aantrekken om de juiste route te vinden.



Gelukkig hebben we de Japanse stemmen nog
Dan hebben we de voice acting nog. Ja… Waar moet ik beginnen? De Engelse vocal track is ingesproken door een stel Britten met stemmen die absoluut niet bij de personages passen. De jonge Rex heeft bijvoorbeeld een stem gekregen waar hij spontaan vijftien jaar ouder van wordt, en Nia, een half-kat-half-vrouw verandert van schattig meisje in een veel te serieuze huismoeder. Een groot gedeelte van de stemacteurs lijkt de stemmen zelfs regelrecht op te lezen van het script zonder enige vorm van inleving in de characters. Dit valt alleen maar meer op wanneer je de originele Japanse stemmen installeert. De jonge personages hebben hier veel jongere, speelsere stemmen en ook de oudere personages hebben beter passende voice-actors.

Wanneer je de Japanse stemmen installeert valt op dat de ondertiteling regelrecht van het Engelse script komt, wat natuurlijk nooit een letterlijke vertaling is. Iemand die ook maar één aflevering van een animeserie heeft gezien hoort direct dat de gesproken Japanse tekst dus niet overeenkomt met de ondertiteling. Dit is gelukkig maar een klein probleem, al is een aantal van de namen ook aangepast in de Engelse vertaling. Pyra heet in het Japans bijvoorbeeld Homura. Beide namen betekenen ‘vuur’, alleen het is raar als je de ene naam hoort terwijl je de andere naam leest. 

Onsamenhangend design
Iets anders dat nogal opvallend is zijn de verschillende character designs. Zo kent de spelwereld stereotype animekinderen met waterhoofden, maar ook mensen met ‘normale’ proporties. Wat niet meehelpt, is het feit dat een groot deel van de personages ontworpen is door verschillende mensen. Zo heeft Saito Masatsugu een groot gedeelte ontworpen, maar zijn er ook personages ontworpen door Tetsuya Nomura, bekend van Final Fantasy en Kingdom Hearts, en andere ontwerpers. Dit zorgt er voor dat het soms lijkt alsof de verschillende karakters uit verschillende spellen komen.

Hoewel de omgevingen er prachtig uitzien zit er jammer genoeg een soort filter over het beeld heen wat het geheel wat scherper aan moet laten voelen. In de docked mode van de Switch heb je hier weinig last van en valt het bijna niet op, maar in handheld mode is het ontzettend goed zichtbaar en zelfs erg lelijk. Daarnaast haalt het spel zelden de native resolutie van de Nintendo Switch, zowel in docked als handheld mode, en draait het spel lang niet altijd in een soepele 30 frames per seconde. Vooral wanneer je schakelt tussen bepaalde gebieden wil het spel regelmatig even haperen. Het heeft absoluut geen impact op het spel zelf en kan hopelijk aangepakt worden met een patch, maar het spel voelt lang niet zo gepolijst aan als de eerdere Switch-titels van Nintendo.



Genoeg te doen
Wanneer je je enkel focust op het hoofdverhaal ben je in zo’n vijftig uur door Xenoblade Chronicles 2 heen. Het zou echter zonde zijn om dit te doen, want wanneer je wat meer tijd investeert in de spelwereld en het uitbouwen van je personages, kun je je speelduur al gauw verdubbelen. De vele sidequests die het spel biedt helpen hier zeker en zijn een goede manier om meer ervaringspunten te vergaren. Helaas voelt een groot deel van deze missies wel aan als standaard RPG-quests, waar je bijvoorbeeld vijf dieren moet verslaan of tien planten moet plukken. Hoe dan ook biedt Chronicles 2 genoeg speelplezier voor je geld.

Conclusie

Al met al is Xenoblade Chronicles 2 een beetje een mixed bag. Aan de ene kant heb je een erg toffe Japanse RPG met een lekker vechtsysteem, prachtige muziek en een spelwereld waar je u tegen zegt. Aan de andere kant is het qua verhaal en gameplay niet erg vernieuwend en haalt het spel zelden het niveau van het eerste deel in de reeks. Ook wil het op momenten nog wel eens aanvoelen alsof de ontwikkelaars niet genoeg tijd hadden en het spel per sé voor de kerst in de schappen moest hebben. Een aantal maanden extra ontwikkeltijd had het spel veel goeds gedaan. 

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

 

Oordeel Xenoblade Chronicles 2 (Switch)

  • Graphics 70
  • Gameplay 80
  • Originality 60
  • Sound 65
  • Replay 80
  • Eindcijfer 71

Aantal keer bekeken: 8173 

Laagste 1 prijzen voor Xenoblade Chronicles 2 (Switch)

51.28 51.28 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com 7.7
€  51.28€ 0.00   € 51.28

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van The Goon
The Goon ( 554   2) 19-12-2017 00:11
Weinig consistente review. De ene keer is het een lust voor oog en oor en vervolgens worden de graphics neergesabelt.
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 19-12-2017 01:27
Rol: Forum Moderator
Quote:
Weinig consistente review. De ene keer is het een lust voor oog en oor en vervolgens worden de graphics neergesabelt.
De sfeer in de game is prachtig. Van kleurrijke omgevingen tot ontzettend tof ontworpen monsters. Het ziet er op momenten echt adembenemend mooi uit. Alleen zodra dat scherptefilter er (in handheld mode) overheen geknald wordt blijft er weinig van heel en het character design is nogal inconsistent.
avatar van Jelster
Jelster ( 96 ) 19-12-2017 07:30
Duidelijk een review van iemand die niets in dit soort spellen te zoeken heeft.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 19-12-2017 08:10
Quote:
Ook wil het op momenten nog wel eens aanvoelen alsof de ontwikkelaars niet genoeg tijd hadden en het spel per sé voor de kerst in de schappen moest hebben.
En daarom was er al vanaf dag één een Season Pass beschikbaar
avatar van Xsana
Xsana ( 276 ) 19-12-2017 08:48
daheq, wat is dit voor een review? Het is misschien (net) geen Goty game, maar een 7.1??? Ik lees zoveel tegenstrijdige argumenten... Een 6 en 6,5 voor sound en orginaliteit, damnnnnn

Ik heb inmiddels 60 uur in de game zitten, en heb het gevoel dat de gameplay steeds leuker word (icm blades, combos). Ik vraag me af of de reviewer wel verder gekomen is dan Torigoth.

Overigens was een een groot voorstander voor de Japanse stemmen, maar inmiddels staat bij mij alles in de Engelse VO welk echt niet zo slecht is als aangegeven (al is de lipsync helemaal off)

avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 19-12-2017 08:51
Erg oneens met het oordeel over de engelse VA.
In het japans is Nia een typische schattige furry-fanservice. Met haar welsh accent krijgt ze ineens persoonlijkheid. Ook erg tof dat ze de mensen meestal een schots accent geven, terwijl de blades amerikaans praten - dat maakt het verschil tussen de twee een stuk groter.

Enige mindere aan de engelse VA zijn vijanden/NPCs. Waarschijnlijk klinkt hun eentonige mid-fight banter even dom in het japans (don't forget about me!), maar dat versta je dan tenminste niet.

Handheld mode is wel echt lelijk. Ik speel het nagenoeg enkel docked, en als ik hem handheld bij heb dan richt ik me op het openen van cores, spelen van tiger tiger en de meest simpele (non-story/sidestory) sidequest. Dus geen quests omtrend blades of hoofdmissies.

Wel apart dat de reviewer het vechtsysteem maar half beschrijft. Niks over driver combos (Break > Topple > Launch > Smash) of blade combos (Bijvoorbeeld lvl 1 aarde, lvl 2 vuur, lvl 3 wind = volcanic storm) en de daarbij verschijnende orbs, die je als je er een paar hebt gemaakt (de orb die verschijnt is gelijk aan je eindaanval) kunt breken in de chain attack voor een 'burst' waarmee je zelfs (als je de orbs rap genoeg kapot krijgt in de chain attack) een full burst doet voor ontiegelijk veel schade.

Quote:
Gecombineerd met een fantastische soundtrack, die net als in de originele Xenoblade grotendeels door Yasunori Mitsuda gecomponeerd is, maakt dit Chronicles 2 tot een een feest voor het oog en oor

Quote:
Sound: 65

avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 19-12-2017 09:00
Quote:
Enige mindere aan de engelse VA zijn vijanden/NPCs. Waarschijnlijk klinkt hun eentonige mid-fight banter even dom in het japans (don't forget about me!), maar dat versta je dan tenminste niet.
Je bent die gast tenminste niet vergeten. Maar inderdaad, ik heb al een paar vuile blikken van mijn vrouw gekregen als ik op de bank in handheld modus zit te spelen en ik telkens een vijand aan tik om mee te doen aan het gevecht. 15 minuten met gevecht gejammer kan best intens zijn voor de oortjes.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12742   8) 19-12-2017 09:12
Sound een 65? De muziek is prachtig en er mankeert niets aan de geluidseffecten of voices. Enige irritante is soms tijdens de gevechten dat er constant geschreeuwd wordt, maar dat kan je uitzetten. Kan me ook niet vinden in het eindcijfer. Ben het verder eens met wat er hier boven is gezegd.

En dat je moet exploren om bij je objective te komen. Joh, zo'n game is het nu eenmaal. Dat is met Zelda BotW niet anders. En eenmaal een locatie bereikt en je kan er naar fast travelen. De objective markers staan gewoon op de kaart aangegeven...

En het verschil in NPC's: het is je opgevallen dat er meerdere rassen zijn?

Overigens heb ik gelezen dat toen ze aan XCX zijn begonnen gelijktijdig de development van XC2 hebben gestart. Dus ze zijn al meerdere jaren met de game bezig geweest terwijl de hardware van de Switch nog niet bekend was.
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 19-12-2017 09:33
Negeer deze review, kijk ook even naar de Metascore. Het is een fantastische game en als je van JRPG;s houdt mag je deze NIET missen! Ik krijg er helemaal het ouderwetse Final Fantasy 7 gevoel van. De game heeft hier en daar wel wat technische issues (framedrops) maar dat mag echt de pret niet drukken. De anime, de humor, het briljante script en op momenten fantastische graphics. TOP! Voeg daar het zeer diepgaande gevechtsysteem aan toe en het enorm aantal game uren die je er in kunt steken en je hebt geen redenen om deze game niet te spelen.

Ik zit er nu bijna 20 uur in en steeds wanneer ik denk dat ik alles wel gehad heb gooit het spel iets nieuws in m'n face. Of het nou een nieuwe companion is, een nieuwe enemy, een plot twist of na 20 uur nog een tutorial over een extra toevoeging in het gevechtsysteem. Deze game is zo goed opgebouwd, dit heb ik nog nooit gezien. Stukje bij beetje wordt het gevechtsysteem uitgebreid en krijg je er uitleg over middels een interactieve tutorial, zelfs 20 uur into the game krijg ik weer iets nieuws voorgeschoteld.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 19-12-2017 09:37
Quote:
Negeer deze review, kijk ook even naar de Metascore. Het is een fantastische game en als je van JRPG;s houdt mag je deze NIET missen! Ik krijg er helemaal het ouderwetse Final Fantasy 7 gevoel van.
Ik krijg er meer een Skies of Arcadia gevoel van. Met al die luchtschepen en dergelijk.
avatar van Kubuss
Kubuss ( 2192   7) 19-12-2017 10:14
Quote:
Het spel staat qua verhaal helemaal los van Chronicles en Chronicles X dat twee jaar geleden op de Wii U verscheen.
Hmmm of de reviewer heeft de vorige game niet gespeeld of deze game niet uitgespeeld want anders had-ie dit niet geschreven :p

Ben het eens met de navigatieproblemen maar vind de Engelse cast echt veel leuker om aan te horen en erg goed ingesproken (met enkele flaters zoals AAAIYAAHH!! en THINK YOU CAN TAKE ME maar die hoor je alleen in de eerste 2 hoofdstukken) en dat zeg ik als iemand die Japans kan :p. Vooral Nia is echt fantastisch in het Engels, en Gramps' stem is als een warme deken <3. Maar goed, smaken verschillen :p.
avatar van Zé Pequeno
Zé Pequeno ( 602 ) 19-12-2017 10:16
Het spel ook ff gespeeld en een 7 vind ik al vrij hoog battlesysteem zuigt en dat is iets wat je vaak gaat moeten doen in de game.
Grapics in handheld mode zou gewoon strafbaar moeten zijn en is pure oplichting vooral voor een 60€ game. Big is niet altijd better tenzij je een vrouw bent natuurlijk! ook moet je zelf teveel dingen opzoeken omdat vaak alles onduidelijk is en niks word uitgelegd.
Nee na Zelda en odessy is dit een grote stap achteruit mensen gingen beetje raar doen tegen mij hier op budgetgaming omdat ik precies zei wat in deze review staat.

avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 19-12-2017 10:18
Quote:
Het spel ook ff gespeeld en een 7 vind ik al vrij hoog battlesysteem zuigt en dat is iets wat je vaak gaat moeten doen in de game.
Grapics in handheld mode zou gewoon strafbaar moeten zijn en is pure oplichting vooral voor een 60€ game. Big is niet altijd better tenzij je een vrouw bent natuurlijk! ook moet je zelf teveel dingen opzoeken omdat vaak alles onduidelijk is en niks word uitgelegd.
Nee na Zelda en odessy is dit een grote stap achteruit mensen gingen beetje raar doen tegen mij hier op budgetgaming omdat ik precies zei wat in deze review staat.


Battle systeem is prima though. Gewoon drive combo, dan meerdere blade combos met verschillende elementen, chain attack, elemental burst en dan full burst is heerlijk om uit te voeren. En als je dit leest en denkt "WTF, waar heeft hij het over", dan snap je het battle systeem nog niet.
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 967 ) 19-12-2017 10:32
Quote:
[..]


Battle systeem is prima though. Gewoon drive combo, dan meerdere blade combos met verschillende elementen, chain attack, elemental burst en dan full burst is heerlijk om uit te voeren. En als je dit leest en denkt "WTF, waar heeft hij het over", dan snap je het battle systeem nog niet.

Ik snap het battle systeem inderdaad nog niet helemaal, kan je me helpen? Dit is mijn 1e JRPG die ik aardig lijk te kunnen handelen.

Ik kan nu net mijn eerste driver combo uitvoeren (10 uur in de game), dit wordt goed uitgelegd en is redelijk duidelijk. Maar van de elementen-aanvallen snap ik vrij weinig, heb je hier invloed op?
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 19-12-2017 10:35
Quote:
Battle systeem is prima though. Gewoon drive combo, dan meerdere blade combos met verschillende elementen, chain attack, elemental burst en dan full burst is heerlijk om uit te voeren. En als je dit leest en denkt "WTF, waar heeft hij het over", dan snap je het battle systeem nog niet.
Ik snap het Battle Systeem dan nog niet. Maar dat weerhoudt mij niet om verder te spelen.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 19-12-2017 10:47
Driver combo is dus Break, dan Topple, dan Launch en dan Smash (gewoon de juiste characters instellen, met de wapens die dit effect hebben).

Elemental aanvallen zijn de special die je doet met A. Je kunt van blade wisselen (en andere blades bij je party members instellen). Als je speciale aanvallen doet (met B, Y en X) loopt een meter op bij de A. Dit gebeurt ook bij je party members die dan links & rechts in het scherm verschijnen.

Met ZL/ZR laat je een party member een special doen, met A doe je hem zelf (je krijgt dan een quicktime event om meer schade te doen). Zodra je dit doet, loopt er rechtboven een metertje. Binnen deze tijd kan je een vervolgaanval doen, maar hiervoor moet het metertje tot level 2 gevuld zijn de derde aanval (een volledige combo) moet tot level 3 gevuld zijn. Meestal krijg je dit niet met één character gedaan voor het metertje leeg is - al reset dit metertje als je de vijand break, topple, launch of smash aandoet.

Bij de plaatjes links en rechts (voor je twee party members) zie je een wit bolletje zweven. Dit geeft het level van zijn aanval weer; een bolletje is dus level 1 special, twee bolletjes level 2 special etc.. Dit kun je dus gebruiken om je blade combos te plannen.

Zodra je een volledige blade combo hebt gedaan, zal er een bol om de vijand heenzweven in de kleur van je laatste aanval. Zodra je leert een chain attack te doen kun je dit weer gebruiken. Deze start je door, wanneer je drie balkjes linksboven vol hebt, op de + te drukken. Dan doet iedere party member om de beurt een special en valt daarbij ook een willekeurige bol aan. De bol is na drie slagen kapot, al telt een klap van een tegengesteld element (water vs vuur, licht vs donker etc.) voor 2.

Zodra je een bol kapot hebt, krijg je een tweede ronde waar iedereen een special kan doen (en bij nog een bol kapot een derde, vierde, vijfde). Als je een hoop bollen (ik geloof vanaf 4) om de vijand heen hebt gemaakt, en ze allemaal in record tempo kapot krijgt, dan krijg je de xenoblade 2 versie van de eindscene van Death Proof die 'Full burst' heet.

Met up/down/rechts kun je op een gegeven moment ook tijdens een gevecht blades wisselen. Er zijn verschillende combos qua elementen te maken; en aangezien na het derde/vierde hoofdstuk het steeds meer loont voor de machtige full burst te gaan, maken elementaire zwaktes niet zo heel veel meer uit. Het icoontje rechtsboven de vijandnaam geeft overigens weer waar hij zwak tegen is. Dus als het een steentje is, dan aardeaanvallen gebruiken.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12742   8) 19-12-2017 10:48
Het wordt echt allemaal uitgelegd in de game :-P. Maar wat wel een gebrek is, is dat je deze info nergens meer kan terugvinden. Dat was in XC1 en XCX beter geregeld geloof ik. Aan de andere kant, je kan bij informanten een groot gedeelte van de uitleg kopen. Beetje cheap, maar er is wel iets voor dus.

De game geeft aan dat je bijvoorbeeld Heat kan doen (vuur). Daarna kan je Burnout (vuur) doen en dan nog 's Mega Explosion (vuur) of Nuclear Blast (Light). Dat zijn bijvoorbeeld maar 2 combo's. Daarna krijgt de vijand een elemental orb, vuur in dit geval.

Als je rechtsboven kijkt zie je welke volgorde van elementen een seal kunnen opleggen. Die voorkomen dat de tegenstander een ability kan gebruiken. Maar, door de elemental orb wordt hun weerstand wel groter voor het betreffende element. Daarom moet je een chain attack doen om die elemental orbs kapot te maken.

En zoals ik van Niels begrijp, als je meerdere elemental orbs om een vijand hebt hangen kan je tijdens een chain attack in full burst mode raken wat dus nog sterkere aanvallen zijn.

Aanvullend op dit alles heb je ook nog gear/accessoires die characters kunnen dragen. Je blades kan je versterken met weapon chips en aux cores. Oh ja, en je kan ook nog voedsel etc. in je pouch dragen voor extra effecten.

Ben ik nog wat vergeten?

Edit: Driver combo's dus (break, topple etc.). Oh ja, en je affinity chart geeft je ook weer extra's etc.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 19-12-2017 11:11
Quote:
Het wordt echt allemaal uitgelegd in de game :-P.
Klopt. Maar ik vind stapels met tutorials zo ongelofelijk saai. Alles wat Niels had uitgelegd doe ik dan ook al volgens mij, maar als ik bijvoorbeeld een aanval heb uitgevoerd met 3 opeenvolgende specials, weet ik niet wat de naam daar van is. Ik ben al redelijk ver in Chapter 4, dus schijnbaar doe ik toch iets goed om verder te komen. Hekelpuntje zijn alleen de vijanden die zwaar overleveled zijn die ik tegen kom. Ik snap wel dat je wat sterkere tegenstanders wilt verspreiden over je veld, maar moet dat dan meteen met 40 levels? Lijkt wel of een kleuter dat heeft verzonnen; 'Hier zetten we een paar stokstaartjes van level 8. Daar een paar herten van level 11. En hier zetten we een T-rex van level 90! Rawr! Boem! Jij bent dood!'
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 19-12-2017 11:19
Die T-rex (helaas geen spoilertags onder artikels) speelt een rol in een sidequest later. Ik heb 'm verslagen met een level 25 team.
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 967 ) 19-12-2017 11:40
Quote:
[..]

Klopt. Maar ik vind stapels met tutorials zo ongelofelijk saai. Alles wat Niels had uitgelegd doe ik dan ook al volgens mij, maar als ik bijvoorbeeld een aanval heb uitgevoerd met 3 opeenvolgende specials, weet ik niet wat de naam daar van is. Ik ben al redelijk ver in Chapter 4, dus schijnbaar doe ik toch iets goed om verder te komen. Hekelpuntje zijn alleen de vijanden die zwaar overleveled zijn die ik tegen kom. Ik snap wel dat je wat sterkere tegenstanders wilt verspreiden over je veld, maar moet dat dan meteen met 40 levels? Lijkt wel of een kleuter dat heeft verzonnen; 'Hier zetten we een paar stokstaartjes van level 8. Daar een paar herten van level 11. En hier zetten we een T-rex van level 90! Rawr! Boem! Jij bent dood!'

Plus als je weinig tot geen ervaring hebt met dit genre dan is het best moeilijk te onthouden allemaal. Zeker als je maar een paar uur per week in de game kan stoppen.

Thank voor je uitleg Niels! Ik ga hem uitprinten en ophangen boven mijn tv
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 19-12-2017 11:43
Ik zet in het algemene topic even alle mogelijke blade combos in spoilertags voor wie het wilt weten
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 19-12-2017 11:52
Quote:
Het spel ook ff gespeeld en een 7 vind ik al vrij hoog battlesysteem zuigt en dat is iets wat je vaak gaat moeten doen in de game.
Grapics in handheld mode zou gewoon strafbaar moeten zijn en is pure oplichting vooral voor een 60€ game. Big is niet altijd better tenzij je een vrouw bent natuurlijk! ook moet je zelf teveel dingen opzoeken omdat vaak alles onduidelijk is en niks word uitgelegd.
Nee na Zelda en odessy is dit een grote stap achteruit mensen gingen beetje raar doen tegen mij hier op budgetgaming omdat ik precies zei wat in deze review staat.


Wat er tegen jou werkt is dat je op elk Switch topic en elke game commentaar hebt waarbij je meldt dat alles superieur is op de PS4. Dat maakt het bashen en niet heel geloofwaardig
avatar van Nonexistinghero
Nonexistinghero ( 496   1) 19-12-2017 11:56
Meh, niet echt een goede review. Replay slechts 80 terwijl er ontzettend veel sidequests zijn. Gameplay slechts 80 ook al is het vechtsysteem ontzettend diep. Zeggen dat de game niet echt vernieuwend is, ook al loopt bijna elke andere JRPG nog steeds lichtjaren achter met het questsysteem en anderen dingen die het gemakkelijker maken. Graphics slechts 71 terwijl de game er erg goed uit ziet. Originality 60 terwijl er niks anders op de markt is wat hier op lijkt, behalve andere Xenoblade games en er zitten genoeg verschillen in. En zo is er nog wel wat meer.
avatar van Bobbyc
Bobbyc ( 458   1) 19-12-2017 12:43
Onsamenhangend design? Huh?
De bekende designers hebben toch maar de blades ontworpen en niet NPCs. Dus dat is gewoon pure onzin.
avatar van SanAndreas
SanAndreas ( 593 ) 19-12-2017 13:53
Dit spel heeft al wat Fanboy's zie ik zo
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 19-12-2017 14:25
Rol: Forum Moderator
Quote:
daheq, wat is dit voor een review? Het is misschien (net) geen Goty game, maar een 7.1??? Ik lees zoveel tegenstrijdige argumenten... Een 6 en 6,5 voor sound en orginaliteit, damnnnnn

Ik heb inmiddels 60 uur in de game zitten, en heb het gevoel dat de gameplay steeds leuker word (icm blades, combos). Ik vraag me af of de reviewer wel verder gekomen is dan Torigoth.

Overigens was een een groot voorstander voor de Japanse stemmen, maar inmiddels staat bij mij alles in de Engelse VO welk echt niet zo slecht is als aangegeven (al is de lipsync helemaal off)


Ik had een 8 gegeven voor sound. De cijfers lijken omgedraaid door de eindredactie.
avatar van Jvalks
Jvalks ( 298 ) 19-12-2017 17:05
Wat een shit review!
avatar van Diyan326
Diyan326 ( 75 ) 19-12-2017 18:09
Quote:
Duidelijk een review van iemand die niets in dit soort spellen te zoeken heeft.
zie ik hier wel vaker daarom lees ik het ook niet vaak meer
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 19-12-2017 18:13
Rol: Forum Moderator
Normaal reageer ik niet echt op comments omdat er altijd haters en fanboys tussen zitten, maar ik wil bij dezen even wat dingetjes rechtzetten.

Ten eerste heb ik sound en 80 gegeven en replayability een 65. Dit is door de eindredactie verkeerd in het artikel gezet. Waarom replayability een 'laag' cijfer (een 65 is gewoon prima, maar oké) heeft, is het feit dat; ja, er zijn veel sidequests, maar veel van die sidequests zijn steeds hetzelfde of zijn zoals de review al laat zien van die typische fetchquests. Dat is puur padding en geen èchte sidecontent zoals bijvoorbeeld een The Witcher 3 dat biedt.

Ten tweede; ik heb zowel Xenoblade Chronicles als Xenoblade Chronicles X gespeeld (en speel veel andere JRPG's, want ik hou van het genre) en Xenoblade Chronicles 2 is gewoon geen vervolg op deze games qua verhaal. Er zitten zeker zelfde elementen in de story, en het speelt zich af in hetzelfde universum, maar het is geen vervolg waar het verhaal verder gaat waar het vorige deel ophield of iets dergelijks. Je kunt het spel gewoon spelen zonder de voorgaande delen gespeeld te hebben, a la Final Fantasy.

Ten derde;
Quote:
De bekende designers hebben toch maar de blades ontworpen en niet NPCs. Dus dat is gewoon pure onzin.
Nomura (van Final Fantasy) heeft de Torna characters ontworpen. Shin en Metsu*. Dit zijn absoluut geen blades. Er zijn ook blades die ontworpen zijn door gastdesigners (oa van de Tales of-serie), maar dat zet m'n punt alleen maar kracht bij.

Ten vierde, speciaal voor ons Nielsje; ik moet de uitleg zo simpel mogelijk houden. Zodra ik jouw uitleg ga beschrijven in m'n artikel haken mensen die weinig RPG's spelen al gauw af, en gaat er een groot deel van de tekst op aan enkel het uitleggen van een (ontzettend uitgebreid) vechtsysteem. Dit artikel was van origine al veel langer en is ontzettend ingekort door de eindredactie, laat staan als ik er nog 2-3 alinea's bij had geschreven over het vechtsysteem, waar je gewoon in-game tutorials voor hebt. Kijk alleen al hoeveel jij hier in de comments hebt beschreven, en nog begrijpt niet iedereen het.

En als laatste. Iemand die mij een beetje kent weet dat ik geen fan ben van het uitdelen van cijfers. Waarom? Precies om de redenen die je hier in de comments ziet. "Waarom krijgt deze game maar 71? Hij verdient veel hoger!". Een mening is een mening, en ik heb me ontzettend vermaakt met Chronicles 2 en zal 'm ook zeker gaan herspelen zodat ik wat meer de tijd kan nemen voor alles. Alleen ten eerste is een 71 een prima cijfer, ten tweede is de game (in mijn ogen) niet zo goed als de voorgangers en zeker deel 1, en ten derde blijft het aan het eind van de dag maar een mening van 1 persoon. Dan wordt hier op BG ook nog eens het eindcijfer bepaald door een gemiddelde van 5 factoren, waar bijvoorbeeld het verhaal al niet van een cijfer wordt voorzien, en geluid en voiceacting een apart cijfer moeten hebben, maar als één ding worden beoordeeld. Het is gewoon een archaïsch systeem, maar dit is het systeem waar BG op draait en dan moet ik er een cijfer aan hangen. Uiteindelijk blijft het mijn mening, is dit zeker niet het laagste cijfer dat ik ooit heb gegeven, en is het gewoon een leuk spel dat door iedere JRPG-fan gespeeld moet worden (dat stond ook in m'n oorspronkelijke conclusie). Het kan zich alleen niet meten met een Mario of een Zelda, wat dikke 9's zijn of misschien wel richting de 10 kruipen, want daar is het spel niet gepolijst genoeg voor. Het is een beetje de meest on-Nintendo game die Nintendo dit jaar gepubliceerd heeft. En dat is niet erg. Het is alleen erg anders dan de rest, en dat is niet altijd een goed ding.

*Bronnen:
http://time.com/4848935/xenoblade-chronicles-2-interview/
http://gematsu.com/2017/06/tetsuya-nomura-handling-character-designs-xenoblade-chronicles-2-torna-organization

edit: Bronnen onderaan geplaatst omdat ze niet klikbaar gemaakt konden worden.

edit 2: Net even de metascore opgezocht (ik kijk nooit naar reviews van games die ik zelf moet reviewen) en die staat op Opencritic op 83 van pers en een 79 van users. Met daarbij een 70 van Gamespot, een 70 van EDGE, een 70 van EGM, een 75 van Polygon en een 75 van Game Informer. Zo gek ver zit ik er dus niet eens naast met mijn cijfer, in vergelijking met een aantal van de grootste publicaties. Natuurlijk zijn er ook veel hogere cijfers en ligt het gemiddelde hoger dan de mijne, maar nogmaals; aan het eind van de dag blijft een cijfer een mening, en de manier waarop BG cijfers geformuleerd worden is gewoon ouderwets en verdient een opfrisbeurt.
avatar van Maarten95
Maarten95 ( 610 ) 19-12-2017 22:05
Quote:
Normaal reageer ik niet echt op comments omdat er altijd haters en fanboys tussen zitten, maar ik wil bij dezen even wat dingetjes rechtzetten.

Ten eerste heb ik sound en 80 gegeven en replayability een 65. Dit is door de eindredactie verkeerd in het artikel gezet. Waarom replayability een 'laag' cijfer (een 65 is gewoon prima, maar oké) heeft, is het feit dat; ja, er zijn veel sidequests, maar veel van die sidequests zijn steeds hetzelfde of zijn zoals de review al laat zien van die typische fetchquests. Dat is puur padding en geen èchte sidecontent zoals bijvoorbeeld een The Witcher 3 dat biedt.

Ten tweede; ik heb zowel Xenoblade Chronicles als Xenoblade Chronicles X gespeeld (en speel veel andere JRPG's, want ik hou van het genre) en Xenoblade Chronicles 2 is gewoon geen vervolg op deze games qua verhaal. Er zitten zeker zelfde elementen in de story, en het speelt zich af in hetzelfde universum, maar het is geen vervolg waar het verhaal verder gaat waar het vorige deel ophield of iets dergelijks. Je kunt het spel gewoon spelen zonder de voorgaande delen gespeeld te hebben, a la Final Fantasy.

Ten derde;
[..]

Nomura (van Final Fantasy) heeft de Torna characters ontworpen. Shin en Metsu*. Dit zijn absoluut geen blades. Er zijn ook blades die ontworpen zijn door gastdesigners (oa van de Tales of-serie), maar dat zet m'n punt alleen maar kracht bij.

Ten vierde, speciaal voor ons Nielsje; ik moet de uitleg zo simpel mogelijk houden. Zodra ik jouw uitleg ga beschrijven in m'n artikel haken mensen die weinig RPG's spelen al gauw af, en gaat er een groot deel van de tekst op aan enkel het uitleggen van een (ontzettend uitgebreid) vechtsysteem. Dit artikel was van origine al veel langer en is ontzettend ingekort door de eindredactie, laat staan als ik er nog 2-3 alinea's bij had geschreven over het vechtsysteem, waar je gewoon in-game tutorials voor hebt. Kijk alleen al hoeveel jij hier in de comments hebt beschreven, en nog begrijpt niet iedereen het.

En als laatste. Iemand die mij een beetje kent weet dat ik geen fan ben van het uitdelen van cijfers. Waarom? Precies om de redenen die je hier in de comments ziet. "Waarom krijgt deze game maar 71? Hij verdient veel hoger!". Een mening is een mening, en ik heb me ontzettend vermaakt met Chronicles 2 en zal 'm ook zeker gaan herspelen zodat ik wat meer de tijd kan nemen voor alles. Alleen ten eerste is een 71 een prima cijfer, ten tweede is de game (in mijn ogen) niet zo goed als de voorgangers en zeker deel 1, en ten derde blijft het aan het eind van de dag maar een mening van 1 persoon. Dan wordt hier op BG ook nog eens het eindcijfer bepaald door een gemiddelde van 5 factoren, waar bijvoorbeeld het verhaal al niet van een cijfer wordt voorzien, en geluid en voiceacting een apart cijfer moeten hebben, maar als één ding worden beoordeeld. Het is gewoon een archaïsch systeem, maar dit is het systeem waar BG op draait en dan moet ik er een cijfer aan hangen. Uiteindelijk blijft het mijn mening, is dit zeker niet het laagste cijfer dat ik ooit heb gegeven, en is het gewoon een leuk spel dat door iedere JRPG-fan gespeeld moet worden (dat stond ook in m'n oorspronkelijke conclusie). Het kan zich alleen niet meten met een Mario of een Zelda, wat dikke 9's zijn of misschien wel richting de 10 kruipen, want daar is het spel niet gepolijst genoeg voor. Het is een beetje de meest on-Nintendo game die Nintendo dit jaar gepubliceerd heeft. En dat is niet erg. Het is alleen erg anders dan de rest, en dat is niet altijd een goed ding.

*Bronnen:
http://time.com/4848935/xenoblade-chronicles-2-interview/
http://gematsu.com/2017/06/tetsuya-nomura-handling-character-designs-xenoblade-chronicles-2-torna-organization

edit: Bronnen onderaan geplaatst omdat ze niet klikbaar gemaakt konden worden.

edit 2: Net even de metascore opgezocht (ik kijk nooit naar reviews van games die ik zelf moet reviewen) en die staat op Opencritic op 83 van pers en een 79 van users. Met daarbij een 70 van Gamespot, een 70 van EDGE, een 70 van EGM, een 75 van Polygon en een 75 van Game Informer. Zo gek ver zit ik er dus niet eens naast met mijn cijfer, in vergelijking met een aantal van de grootste publicaties. Natuurlijk zijn er ook veel hogere cijfers en ligt het gemiddelde hoger dan de mijne, maar nogmaals; aan het eind van de dag blijft een cijfer een mening, en de manier waarop BG cijfers geformuleerd worden is gewoon ouderwets en verdient een opfrisbeurt.

Review is prima. Ik heb het spel nog niet gespeeld maar fetch quests kan ik niet langer verteren sinds ff15. Graphics hoor ik ook weinig goede verhalen over, er blijkt volgens digital foundry ook een of andere bug te zijn.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 19-12-2017 22:23
Ik kan niet geloven dat zoveel mensen de engelese VA verdedigen.
Een paar van de main casts zijn wel okay, met name Nia en gramps(al geven zelfs die ook een slechte performance op zijn tijd.) maar de rest is echt verschrikkelijk. met als ergst nog 90% van de blades.
Komt niet eens in de buurt van de quality van de original xenoblade, of zelfs *gasp* xenoblade X

Ik heb de game nooit uitgespeeld, maar kan het voor de rest wel vinden met deze revieuw.
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 19-12-2017 22:30
dikke verdiende score de game is echt NIET meer dan een 7 ( een magere als je het aan mij vraagt)
16 uur tutorials is gewoon slecht game design.
En dan praat ik nog niet eens over die achterlijk stemmen tijdens het vechten,
Letterlijk non stop staan die gasten te praten .
Lijkt wel een slechte southpark aflevering.
Misschien werkt de japanse beter.
Het vecht systeem is best leuk dat geef ik de game mee. Maar die duizenden items die je verzameld (wat allemaal afval is) Mogen ze van mij best weg laten.
De game is ook nog eens spuuglelijk in handheld modus.
Ben uit frustratie maar weer skyrim gaan spelen op me switch wachtend op een patch.
Dan geef ik de game weer een laatste kans. Anders ben ik echt helemaal klaar met jrpg's.Ze zijn echt de snes magie kwijt.

Goede review en een eerlijke score zo zie ik ze graag!


avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 20-12-2017 01:22
Rol: Forum Moderator
^ Die kreten tijdens battles kun je uitzetten. In het Japans kun je ze na een tijdje ook dromen, haha.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 20-12-2017 08:06
Quote:
Een mening is een mening.
En daarmee is de kous af. Sommige mensen vinden het een negen, andere mensen een 6. Als je het zelf een leuk spel vindt blijf je het toch spelen? Ik heb er gisteren gewoon weer een paar uurtjes ingestoken. Het was nou niet of ik gisteren mijn browser opende, de review had gelezen en dacht; 'Oh. Het is maar een 7. Beter om het spel maar op te bergen en mijn tijd in iets nuttigs steken.'
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 20-12-2017 10:08
Tof dat je het nog opvolgt dit keer, GJ.
Vond het cijfer voor sound na het lezen van de review al raar. Goed om te zien dat dit inderdaad is omgedraaid.

Ik heb nu meerdere sidequests gehad die wat meer waren dan enkel fetch-quests, tho'. Beetje vergelijkbaar met Witcher 3 (dat als je iets moet fetchen, je direct in een gebied komt waar je normaal in het verhaal niet komt e.d.), vooral de sidequests omtrend de vrij te spelen blades vind ik zelf erg tof. Je hebt enkele simpele fetch-quests als sidequest, maar veel hebben ook 4/5 fases die enkel beginnen met een fetch-quest en eindigen met een moord in een badhuis en een complot om de elite om te werpen.

Ik snap dat je het hele battlesysteem niet hebt uitgelegd, haha. Wou enkel even aangeven dat het niet allemaal zo simpel is als beschreven was. Als het enkel een timing-minigame was met pokémon-like elementaire zwaktes - dan zou ik er na een uurtje wel klaar mee zijn en gevechten vermijden.

De hele metagame van blade combos, driver combos om dan een zo hoog mogelijke multiplier scoren in een chain attack waarmee je beesten 10 levels hoger dan jou kan neermaaien is een tientallen uren durend leerproces die het vechten de 200+ uur die je nodig hebt om alle story missies, sidequests en heart to hearts te doen interessant houd voor mij.
avatar van J0bix
J0bix ( 394   1) 20-12-2017 10:18
Ik weet niet wat beter is hoor. items verzamelen met de naam reynbow en de heletijd horen, ''I'm really feeling it'' en ''now it's reyn time''. Of items verzamelen als black ash en alleen maar tijdens bepaalde batlles ''think you can forget me'' (als je tegen drie vecht gaat het nog wel, maar als je 20 soldaten aantikt voor de ''fun'' wordt het pijnlijk voor je oren) en de hele tijd ''we can beat them with the power of friendship'' aanhoren. en wat de VA betreft, heeft het gewoon te maken wat je gewend bent. als je een aantal uur in het engels gespeeld hebt is japans crap en vica versa. Dat geld voor de meeste sub vs dub debatten.
avatar van Zé Pequeno
Zé Pequeno ( 602 ) 20-12-2017 10:46
Je hoeft jezelf echt niet goed te praten de review is gewoon goed het is gewoon een matige game.
Zodra je kritiek geeft op schoolmeisjes uniform games met elfjes en pratende zwaarden met overbesekste japanse kinderachtige geauhoer dan worden sommigen volwassen mannen boos hier op BG.
Dan kun je beter gaan gamen op de ps4 want dan ben je een hater.
Die jrpg zooi heeft de vita ook al verpest laat het aub wegblijven van de Switch.
Persona 4&5 was oke Ni no kuni deel 1 ook maar die gaan ze met deel 2 ook verpesten omdat ze het leukste gaan weghalen (monstertjes vangen).
Jrpg's waren vroeger leuk tegenwoordig alleen maar zooi.

avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 20-12-2017 11:03
Overbesekst? Kom op hé - er zit geen sex in de game. Die blades zijn de vrouw van Care niet.

Wat is een geauhoer?

Waarom moet je lopen zeiken op elke Switch game, om dan een maand later toch ineens te praten over hoe leuk je hem vind? Komt zo een beetje over dat je alles afzeikt wat je niet kan betalen, en dan ineens vrolijk meekletst zodra je hem eindelijk geprobeerd hebt.

In bijna elke post loop je te zeggen 'je kan beter gaan gamen op de PS4'.
DOE DAT DAN OOK.

Aan de leestekenloze Emil Ratelband-achtige teksten die erop neerkomen dat jij een absolute hekel hebt aan de Switch en zelf de PS4 leuker vind, hebben Switch eigenaren die deze comments lezen onder reviews en in het Switch-topic geen klap.

Zo leuk kunnen die PS4 games van je niet zijn, overigens, als je al je tijd aan het verdoen bent met het afzeiken van een ander systeem i.p.v. die games te spelen.

Je mag natuurlijk je eigen mening hebben, maar na de tiende post die 95% hetzelfde is, kwam het al over als gezeur. Na de 20e als een soort heilige kruistocht van je.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 20-12-2017 11:15
Quote:
Overbesekst? Kom op hé - er zit geen sex in de game.
Het is dat ik hier geen spoilers kan zetten, maar dat Nia iemand uitschold voor een 'one eyed snake', vind ik een behoorlijk pittige opmerking. Ik moest er wel om gniffelen toen de party aan haar probeerde uit te leggen wat het daadwerkelijk betekende.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 20-12-2017 11:26
Quote:
Ik weet niet wat beter is hoor. items verzamelen met de naam reynbow en de heletijd horen, ''I'm really feeling it'' en ''now it's reyn time''. Of items verzamelen als black ash en alleen maar tijdens bepaalde batlles ''think you can forget me'' (als je tegen drie vecht gaat het nog wel, maar als je 20 soldaten aantikt voor de ''fun'' wordt het pijnlijk voor je oren) en de hele tijd ''we can beat them with the power of friendship'' aanhoren. en wat de VA betreft, heeft het gewoon te maken wat je gewend bent. als je een aantal uur in het engels gespeeld hebt is japans crap en vica versa. Dat geld voor de meeste sub vs dub debatten.

dit is de grootste onzin dat ik in een tijd gelezen heb. Dit is natuurlijk een case by case iets, maar bij xeno 2 is de delivery van de engelse lines gewoon meestal slecht. Met veel anime hetzelfde.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 20-12-2017 11:57
Persoonlijk vind ik de japanse VA een beetje... tsja, saai.

De engelse VA heeft wat duidelijke highlights. Welsh voor alle mensen en amerikaans voor de blades (behalve eentje) geeft een erg toffe splitsing tussen deze twee essentieel verschillende groepen.

Nia komt minder over als een herpaderp tsundere animekitty en meer als een karakter die daadwerkelijk een persoonlijkheid heeft.
Rex is prima zolang hij geen anime-poweryells doet zoals in het eerste hoofdstuk, Gramps en Dromarch hebben zeer passende stemmen, Nia komt minder cliché over en de emotie is subtieler, wat beter past bij haar story-arch. Pyra heeft een erg passende stem.

De nopons vind ik sowieso, ondanks het ge-'meh meh meh' veel beter overkomen in de engelse VA, met name Bana is erg goed gedaan.

De repetitieve zinnen van soldaten en MCs tijdens gevechten zijn even irri in het japans... enige wat écht slecht is aan de localizatie is de slechte lip-sync. Ze 'praten' soms terwijl er geen geluid uitkomt, en dan houden ze hun mond dicht en dan volgen er hele gesprekken.

Wat vooral is; als je je stoort in het begin aan een japanse stem door slechte VA, dan blijft die het hele spel slecht. De engelse VAs beginnen in de intro wat stijfjes, maar je merkt dat de acteurs steeds beter in de rol komen naarmate het verhaal vordert.

Het is volgens mij ook niet zozeer de gewenning die de engelse VA goed maakt na de eerste uren, maar dat de acteurs daadwerkelijk beter zijn naarmate het verhaal vordert.