Ninety Nine Nights heeft een verhaal die je wel van de meeste Japanse games kent. Meteen even rechtzetten, want de gameopzet is niet Japans. Het is wel ontwikkeld voor Japanners, maar het feit dat het in opdracht is van Microsoft geeft het meteen een Amerikaanse twist. Het oogt Japans, maar schijn bedriegt. Het verhaal is zoals gezegd heel Japans. De strijders van Light en Darkness moeten tegen elkaar vechten en binnen 99 nachten een zogenaamde Orb herstellen om de komende eeuw te mogen heersen. Je snapt natuurlijk dat dit tot oorlog leidt want beide partijen willen de Orb van de tegenstander. Beide kampen krijgen de “blessing of Light” en de “blessing of Darkness” wat magische krachten met zich meebrengt. Magische krachten als in, ik vernietig een heel leger van 500 trollen met 1 druk op de knop. Zeker handig, maar is de uitwerking van dit alles ook goed?
Grafisch ziet het er zeker goed uit, HD of geen HD. Het feit dat ze letterlijk honderden trollen, je eigen leger, jezelf en de omgeving kunnen verwerken in die doos, is echt indrukwekkend te noemen. De Xbox lijkt geen problemen te hebben, echter met de nadruk op lijkt, Want op de meest idiote momenten krijg je framedrops. Als er honderden trollen aan komen rennen gebeurt er niets en naarmate je dichterbij komt gaat het steeds langzamer. Dat vind ik nog wel kunnen, het is ook moeilijk om dat te verwerken. Maar de engine van het spel lijkt kennelijk problemen te hebben met kleinigheden. Dit viel me al op bij de demo van het spel. Als ik een toren neerhak, komt er rook omhoog en valt de toren ineen. Maar ik krijg een hele grote framedrop die daar eigelijk niet thuis hoort. Met zes kernen in een spelcomputer van flink wat gigahertz zou dat daar niet thuis moeten horen. Toch heb ik echt respect voor het spel. Hordes en hordes trollen die van een berg af komen stuiven en het er nog zo mooi uit kunnen laten zien. Dit kon op de “vorige” generatie consoles echt niet. Hier kan Dynasty Warriors nog een puntje aan zuigen.
De game is zo mooi dat je hem daarom bijna al meteen goed vind. Zodra je echter een beetje dieper kijkt, zie je de problemen van het spel. Je leger slaat nog geen deuk in een pakje boter. Jij moet je leger helpen om een kleine tegenstander te verslaan. Hij heeft een lans, zijn tegenstander een stok en daar heeft hij moeite mee. Zelfs al sta je met 10 man om de trol heen, geen enkele aanval van je leger raakt hem. Ze staan je eerder in de weg dan dat ze jou helpen. Ik kan gewoon tussen mijn legers de vijanden niet vinden. Alleen de pijl die vijanden aanwijst helpt mijn zoektocht. Maar van jou manschappen moet je het niet hebben. Voor je het slagveld op gaat kun je je type manschappen kiezen. Pikemen(lansdragers), Heavy cavelry(ridders te paard), Archemen(boogschutters) en “gewone” zwaardsoldaten. Maar je krijgt geen uitleg over wat ieder zijn specialiteit is. Zo kan ik natuurlijk zomaar in het wilde weg kiezen wie ik neem en dan komt het toch wel goed. De AI van je tegenstanders is namelijk net zo beroerd als die je manschappen. De helft van de tijd staan ze om zich heen te kijken. Je kunt zo jezelf een weg banen door al die trollen zonder ook maar een schrammetje op te lopen. Het enige wat het feest verstoord zijn de draken in het spel. Die komen zomaar overgevlogen, spuwen vuur over het slagveld en je bent meteen de helft van je healthbar kwijt. Dat is een beetje oneerlijk verdeeld. Ook de bazen in het spel zijn pittig. Vooral als je gepantserde tegenstanders tegenkomt. Als er een vervolg op dit spel komt, zou ik graag willen dat de balans tussen sterke en zwakke tegenstanders beter afgewogen was.
Ook de balans tussen de levels is raar. De eerste drie á vier levels per character zijn gemakkelijk en kom je zonder problemen door. Maar dan kom je in level vier of vijf en heb je echt problemen om verder te komen. Als je dood bent moet je ook nog eens heel het level opnieuw doen. Stel je voor dat je een half uur bezig bent om bij het laatste leger te komen en je wordt op het laatste moment neergehakt. Kun je weer een half uur opnieuw al die legers omploegen. Wat meer savepoints zou echt als geroepen komen. De tussenfilmpjes die bijna overbodig zijn en toch niet echt het verhaal uitbeelden duren lang om te laden en er zijn meestal drie of vier filmpjes voor je kan vechten. Reken er maar op dat je echt 30 seconden kwijt bent aan op A drukken om de filmpjes te skippen.
De besturing is gelukkig wel zeer gemakkelijk. A is springen, B is een (super)Orb attack, Y is special moves en X is een normale aanval. De linker- en rechter trigger worden gebruikt om een sprintje te trekken en om te blokken. Zeer simpel om te hanteren en te gebruiken. Combo’s maken is lekker makkelijk waardoor je zo de mooiste moves uit je mouw schudt. Dit bijvoorbeeld in vergelijking met Dead or Alive 4 waar je echt op precies de juiste tijd een knop in moet drukken, kun je hier lekker op je gemakje werken. Blokken is veelal niet eens nodig met die domme trollen. Alleen voor de bazen en sterkere legers is het toch wel fijn die te hebben. In het begin gebruik je hem niet eens maar naarmate je verder vordert in het spel is het toch echt een must.
Is dat alles wat slecht is? Nee, want je hebt het spel zo klaar en het ontbreken van de multiplayer over Xbox Live zit er ook niet bij. Ook de kleine vrijheid die je hebt is frustrerend. Poorten gaan open als je een groep monsters hebt verslagen en dan pas kun je verder. Dit is in combinatie met je slechte leger onaangenaam. Je wordt aan je handje gepakt en vertelt waar je heen moet gaan. Op bepaalde plekken van levels kun je zelfs grijze vlaktes zien. Dit had de maker toch wel kunnen gebruiken om een landschap te maken? Dit is niet alleen voor het oog leuk, maar het maakt het spel af. Zo lijkt het net of de levels alleen gemaakt zijn op de plaatsen waar je moet vechten. FIFA spelen zonder stadion is ook niet leuk. Gesloten levels, de slechte afwerking en zwakke monsters. Is dit wat je van een game verwacht?
Ninety Nine Nights is een mooi spel om te hebben, maar niet om te spelen. Zwakke en domme monsters, zwakke en domme legers die jou mee horen te helpen maar nog geen deuk in een pakje boter slaan, de slechte afwerking van de engine en de levels maken dit geen leuk spel. Het is zo uitgespeeld en ontbreken van multiplayer maakt het nog erger. Ik zeg niet dat geen leuk spel is, maar de waardeloze afwerking is frustrerend. Af en toe denk ik dat de titel van het spel de tijd is die eraan besteed is, 99 nachten. Laat deze game maar lekker liggen, er komen veel betere games voor de xbox 360 aan dit jaar.
Oordeel Ninety-Nine Nights (N3) (Xbox360)
- Graphics 85
- Gameplay 80
- Originality 70
- Sound 60
- Replay 50
- Eindcijfer 69