Met Ratchet and Clank: Rift Apart komt ontwikkelaar Insomniac Games na Miles Morales Spider-Man vrij snel met een nieuwe game op de PS5. Na wat kort uitstel en een flexibele toepassing van de term ‘launch window’ ligt de game op 14 juni dan eindelijk in de winkel. Gelukkig mochten wij van Sony en Insomniac Games al ruim voor die tijd met de game aan de slag en heb ik het verhaal van Ratchet, Clank, Rivet, Kit en de rest van de kleurrijke cast van personages inmiddels al meerdere keren weten uit te spelen. Is de game het nieuwe hoogtepunt op de PS5 of stelt de game wat teleur? Je leest het hier.
Ik moet bekennen dat de Ratchet and Clan-serie met de jaren een plekje in mijn hart heeft weten te veroveren. De kleurrijke personages, de humor die vaak wat flauw maar toch vermakelijk is, de spectaculaire wapens die ervoor zorgen dat je door blijft spelen om een nieuwe versie of upgrade te verdienen, en natuurlijk de vijanden zoals Doctor Nefarious die ik met veel plezier elke keer weer mag verslaan.
Beter samen, maar los van elkaar ook absoluut helden
Ook in Rift in Time is de megalomane Nefarious weer de aanstichter van alle problemen. Op de dag dat Ratchet en Clank een enorme parade ter verering van al hun vorige avonturen mogen meemaken, pakt Nefarious de kans om de Dimensionator, die Clank gerepareerd heeft om Ratchet de kans te geven om zijn verloren familie op te zoeken, te stelen en meerdere realiteiten op stelten te zetten. Door die opzet worden Ratchet en Clank al snel van elkaar gescheiden en zullen ze afzonderlijk, maar niet alleen, op avontuur moeten gaan. Omdat Ratchet en Clank in een alternatieve dimensie terechtkomen, zullen ze ook alternatieve versies van zichzelf tegenkomen. In Rift Apart zijn dat Rivet en Kit. En hoewel óók die twee karakters zeker hun eigen achtergrondverhaal en motivaties belicht zien in het avontuur draait de kern van Rift Apart uiteindelijk toch weer om de vriendschap tussen Ratchet en Clank. Juist door hun nieuwe vriendschappen met nieuwe karakters zijn er vaak kleine en subtiele verwijzingen naar de sterke band die de twee hebben. Tijdens het verhaal bezoek je negen verschillende planeten, maar die hebben vaak meerdere routes en alternatieve versies doordat je gebruikmaakt van de verschillende Rifts die je op je pad treft. Met een simpele druk op de L1 knop kun je jezelf naar zo’n Rift toetrekken of een portaal openen om nieuwe gebieden te verkennen.
Afwisselend qua gameplay?
Omdat Ratchet en Clank het verhaal grotendeels van elkaar gescheiden moeten doorbrengen zijn er net als in vorige delen weer unieke secties waar je met Clank puzzels moet oplossen. Dat doe je door verschillende versies van Clank zo te manipuleren dat ze een pad bewandelen naar een einddoel. Daar moeten dan minstens acht Clanks heel snel doorheen rennen om het volgende gebied vrij te spelen. Op die paden bevinden zich obstakels zoals persen die kunnen verpletteren, grote ventilatoren die kunnen versnipperen of andere voorwerpen die je met speciale bollen moet beïnvloeden. Deze bollen hebben verschillende krachten die je op de juiste plekken moet inzetten. Zo zijn er bollen die het wandeltempo van de Clanks kunnen versnellen of juist vertragen, maar er zijn ook bollen om een voorwerp omhoog te liften of juist te laten zakken. Ik had het niet verwacht, maar ik vond deze puzzels uiteindelijk een paar van de leukste stukken in het spel.
Grafisch is de game echt fantastisch, met mooie scherpe textures, raytracing die mooie weerspiegelingen toont, de vacht van Ratchet heeft er nooit beter uitgezien en de lichteffecten en schaduwen geven Rift Apart echt een Disney Pixar kwaliteit van graphics. En dan bedoel ik de meest recente Pixar films en niet de allereerste Toy Story, want die film is grafisch echt niet goed oud geworden.
Natuurlijk is de voice-acting weer steengoed en weten bepaalde emotionele scènes en de sterke dialogen precies de juiste snaar te raken. Het team van Insomniac Games, dat achter de Ratchet and Clank-games zit, weet na al die games natuurlijk ook perfect hoe ze een verhaal op moeten bouwen.
Minpuntje is de lengte
In veel opzichten is Ratchet and Clank: Rift Apart meer van hetzelfde. Koop wapens, bouw ze uit, verken nieuwe locaties en knal vooral heel veel vijanden overhoop. Het is inmiddels een vrij bekende formule en je weet als fan van de serie ook goed wat je van de games kunt verwachten. En op die vlakken zit de game goed in elkaar. De locaties die je bezoekt zien er geweldig uit. Van moerasgebieden, neonverlichte steden en een ruimtebasis tot natuurlijk de alom bekende gladiator wedstrijden die via allerlei toernooien ook weer prijzen kunnen opleveren.
Alle grafische pracht ten spijt, viel het me wel op dat er toch bepaalde elementen wat teleurstelden. Ik vond de negen planeten en de bijbehorende locaties namelijk niet bijster groot om te verkennen. Na ongeveer tien uren spelen zag ik namelijk de aftiteling voorbijkomen en, afgezien van een handjevol beren die ik nog op moet sporen voor een laatste trophy, in die tijd heb ik vrijwel alle verborgen voorwerpen en gouden moertjes weten te vinden. Daarnaast had ik tijdens mijn reviewperiode ook behoorlijk last van bugs die sindsdien gelukkig met de Day1 Patch verholpen zijn.
Toch voelt Ratchet and Clank: Rift Apart een flink stuk korter dan het laatste deel op de PS4. Natuurlijk is het een goed teken dat een game zo leuk is om te spelen dat je vooral door wilt gaan. Maar ik vond de game op de normale moeilijkheidsgraad allesbehalve uitdagend en veel te snel voorbij. Een ander minpuntje is het feit dat, hoewel de game natuurlijk weer een Challenge mode heeft die je Omega wapens biedt om verder uit te bouwen, de wapens zelf qua effecten en uiterlijk nauwelijks indrukwekkender worden met elk nieuw niveau dat je bereikt.
En ik miste simpelweg een paar humoristische wapens zoals de Groovitron, Sheepinator of andere wapens die de game nét even een iets luchtigere toon kunnen geven. Toch is het aanbod van de wapens die wel in de game zitten prima om flink wat chaos mee aan te richten. Ik wil en zal absoluut niets spoilen, maar als je de eerdere games gespeeld hebt en fan bent van andere games van Sony dan zitten er een paar fantastische verrassingen in het spel. Een andere kanttekening is ook belangrijk: Rift Apart heeft geen Skill Points met speciale Challenges die je in de levels moet voltooien. Het was in de vorige games namelijk een beetje vaste prik dat die Challenges de speelduur nog wat extra oprekten, maar helaas ontbreken die dus in Rift Apart.
Conclusie
Ratchet and Clank: Rift Apart is een erg fijne game geworden die in veel opzichten precies levert wat je van de serie mag verwachten. Diverse locaties, een sterk verhaal, goede humor en karakterontwikkelingen van de helden die nieuwsgierig maakt naar wat de serie met een vervolg gaat doen. En natuurlijk wapens. Heel veel wapens. Toch is de game een stuk korter en vloog het avontuur in minder dan twee middagen aan me voorbij. Natuurlijk is dat ook een teken van een hele vermakelijke game, maar ik had graag gezien dat er nog wat meer in de game te doen was. En met een prijskaartje van bijna tachtig euro vind ik een singleplayer-verhaal met tien uren gameplay wel een beetje karig. Al met al is Ratchet and Clank: Rift Apart vooral een hele leuke, grafisch indrukwekkende en lekker spelende game geworden waar je veel plezier aan kunt beleven. Je zult er alleen niet bijster lang mee bezig zijn.
Deze review is geschreven door Gerard Olsder.