Star Wars: Outlaws (PS5)
70 100 1

Review Star Wars: Outlaws (PS5)

De eerste openwereld Star Wars-game. Dat lijken veelbelovende woorden van Ubisoft om mensen te overtuigen om Star Wars Outlaws een kans te geven. Nu weten de meeste Star Wars-fans natuurlijk dat er in het verleden vele andere Star Wars-titels waren die een soortgelijke opzet hadden, denk aan Star Wars Galaxies of Knights of The Old Republic. Weet Outlaws de verwachtingen waar te maken of schiet de game zichzelf hier en daar in de eigen voet?

In de tijdsperiode die zich afspeelt tussen The Empire Strike Back en Return of the Jedi moet je als de jonge Kay Vess en haar schattige sidekick Nix proberen om een reputatie op te bouwen in de onderwereld door opdrachten uit te voeren voor bekende organisaties zoals de Hutts waar Jaba de boel runt, Crimson Dawn waar lady Qi’ra (beter bekend als Khaleesi AKA actrice Emilia Clarke) aan het roer staat, de beruchte Pikes en de door Ubisoft nieuw ontworpen Ashiga Clan. Maar waarom Kay voor al deze organisaties werkt? Nou, Kay is voornamelijk bezig met het plannen van een grote diefstal op de planeet die ze aan het begin van de game maar met moeite weet te ontvluchten. Op Cantonica runt de grote slechterik van het verhaal, genaamd Sliro, namelijk een tak van de organisatie Zerek Besh. Deze organisatie is een geduchte tegenstander van de andere kartels en een machtige partner van het keizerrijk. Helaas gaat er bij een eerste inbraak in Sliro zijn landhuis iets mis en wordt Kay gedwongen te vluchten van haar thuisplaneet. Dat ze dat doet in de Trailblazer, het favoriete schip van Sliro, levert een flinke prijs op haar hoofd van 400.000 credits op. Hierdoor ziet Kay geen andere mogelijkheid ziet dan een eigen crew samen te stellen om te proberen om Sliro’s vermogen van 175 miljoen credits te stelen.

Uncharted x Metroid

Wanneer je na de korte introductiemissie op Cantonica op de planeet van Toshara aankomt zul je al snel merken dat Star Wars Outlaws een paar van de kenmerkende Ubisoft-clichés heeft weten te vermijden. Op de planeet Toshara tref je meerdere gebouwen aan die je kunt verkennen op zoek naar loot. Maar hier en daar zul je ook obstakels aantreffen die je pas kunt overwinnen als je de juiste upgrades hebt weten te verzamelen. Speciale elektrische palen? Je moet eerst een ion-upgrade voor je blaster vinden om ze te activeren om die ene deur te kunnen openen. Zie je een bijzondere muur die er breekbaar uitziet? Dan is een upgrade voor je blaster die je explosieve kogels geeft geen overbodige luxe. Kom je aan op de moerasplaneet Akiva en wil je die vrij verkennen? Dan is een speciale upgrade voor je speeder bike een absolute vereiste want anders rijd je rechtstreeks het water in. Gelukkig zijn de meeste van die upgrades onderdeel van het hoofdverhaal en door dat simpelweg te volgen zul je op een natuurlijke manier de meeste dingen kunnen vrijspelen. Maar het verkennen van de wereld is sowieso één van de absolute hoogtepunten van Star Wars Outlaws. Naast de startplaneet Cantonica bezoek je Toshara, Kijimi (de planeet die er in The Last Jedi niet heel goed vanaf kwam), Akiva en Tatooine. Vooral Toshara, Akiva en Tatooine weten spectaculaire en uitgestrekte gebieden te bieden die je, afhankelijk van je uitrusting natuurlijk, vrij kunt verkennen. Kijimi en Cantonica zijn een stuk kleiner qua oppervlakte en hoewel ze door Ubisoft als planeten worden omgeschreven zijn ze in de praktijk eerder een kleine twee steden en iets minder indrukwekkend om te verkennen. Op elk van de vijf planeten zul je verschillende contacten opdoen en opdrachten moeten uitvoeren om credits en loot te verdienen. Dat geld heb je hard nodig om nieuwe voorwerpen te kopen en upgrades voor je speeder bike, je pistool en je ruimteschip vrij te spelen. Gelukkig loont het absoluut om de verschillende werelden te verkennen want je komt allerlei voorwerpen en kisten tegen in kampen, huizen en zelfs basissen van de Imps. Deze bijnaam voor Imperials komt zo vaak voorbij tijdens het spelen dat ik de bijnaam al snel op ze ging toepassen.

Kies je route zorgvuldig

Vaak moet je een vijandelijk kamp voorzichtig benaderen en infiltreren zonder gespot te worden. Want een vroegtijdig alarm kan een pijnlijke dood tot gevolg hebben. Elk kamp heeft vaak meerdere manieren om te infiltreren. Klim je via een rotswand omhoog om via je grappling hook op de eerste verdieping te komen? Of sluip je gewoon via de hoofdingang naar binnen als niemand kijkt? Veel kampen zijn in grotten neergestreken, wat vaak betekent dat ook een nauwe opening in de wand je toegang kan geven tot een dergelijke locatie. Het klimwerk van Kay (met Nix op haar rug) voelt een beetje aan als de eerste Uncharted-game. De animaties zien er daarbij goed uit maar soms zijn haar handelingen heel contextgevoelig. Daardoor moet je soms even het juiste punt vinden om de rotsen beet te pakken. Bij rechte muren is dat nooit echt een issue, maar sommige rotsblokken kun je wel beklimmen terwijl andere stukken niet toegankelijk zijn. Het maakt het soms een frustrerende ervaring wanneer je weet waar je naartoe wilt, maar het niet echt duidelijk is hoe je daar het snelste kunt komen.

Speel de Outlaw én houd iedereen te vriend voor het beste resultaat

Een belangrijk aspect van de gameplay in Outlaws is het gegeven dat je contracten voor de verschillende kartels aanneemt en dat je keuzes tijdens missies en contracten een merkbaar effect op je relaties met de kartels kan hebben. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om goederen van een factie te stelen en deze ergens anders dan afgesproken af te leveren. Soms levert jouw verraad je meer credits op, maar heeft het als nadelig effect dat de partij die jij zojuist hebt verraden een huurmoordenaar achter je aanstuurt. De hoofdmissies van het verhaal zullen je geregeld dwingen om een keuze tussen twee partijen te maken. Weet je echter de verschillende contracten die je bij bendeleden kunt oppakken goed te plannen, dan zullen ze vaak de verstandhoudingen tussen jou en de kartels weer glad kunnen strijken. Door een goede band op te bouwen met een kartel zul je ook beloond worden met nieuwe kostuums, onderdelen voor je wapens en fijne perks zoals kortingen bij verkopers. Het loont dus absoluut om te proberen niet te veel mensen tegen je in het harnas te jagen.

Grote game om te verkennen, maar helaas allesbehalve een soepele ervaring

Tijdens de meer dan veertig uren die ik over het voltooien van het verhaal heb gedaan heb ik veel tijd besteed aan het voltooien van de vele side quests, het spelen van minigames zoals het kaartspel Sabacc, arcadekasten met games van nieuwe highscores proberen te voorzien, heb ik vrachtladingen vol met goederen vervoerd binnen een tijdslimiet en heb ik speederraces met overmacht gewonnen. Ik heb vele honderden vijanden overhoopgeschoten, opgeblazen met granaten en voor duizenden aan credits verdiend met het voltooien van contracten en het nakomen van afspraken zolang het mij het beste uitkwam en het de meeste credits opleverde. Ik heb genoten als een ware avonturier die de vlaktes van Tatooine verkende en herhaaldelijk screenshots van de schitterende omgevingen gemaakt. Tot zover dus een hele positieve ervaring. Maar helaas waren er ook mindere momenten die Star Wars Outlaws helaas afhouden van een absolute topscore. Zo valt de gunplay heel snel in herhaling omdat je eigenlijk slechts beschikking hebt over je pistool en wat granaten.

Dat je pistool hoofdzakelijk drie verschillende vuuropties krijgt die je wat meer mogelijkheden geven is zeker niet verkeerd, maar dat de willekeurige andere wapens die je in de omgeving oppakt moeten worden achtergelaten wanneer je een ladder opklimt, dat je vanaf je speeder bike alleen kunt schieten wanneer je een adrenalinemeter hebt laten vollopen en dat de game op de PS5 werkelijk vol zit met bugs doet helaas wel afbreuk aan de totale ervaring. Mijn game liep meerdere keren vast, het geluid bij dialogen viel een paar keer weg en grote zwarte vlakken komen soms uit het niets tevoorschijn wanneer je naar de ruimte vertrekt met je Trailblazer. En nee, dat zwarte vlak is niet de ruimte zelf. Daarnaast bleven quest markers actief in specifieke stukken waar ik bijvoorbeeld een item moest verzamelen, maar dat al eerder in mijn speeltijd had gedaan. Dus meerdere quests waren niet langer te voltooien. In een game met vele tientallen, zo niet honderden quests is het heel vervelend wanneer je quest log gevuld blijft met al voltooide activiteiten. Hetzelfde geldt voor speederraces die nergens terug te vinden waren op de kaart, maar wel een vereiste waren voor het verkrijgen van een nieuwe vaardigheid. Best frustrerend.

Patch kan het fixen

Natuurlijk zullen veel van deze mindere technische aspecten wel weggewerkt kunnen worden met een patch hier en daar. Maar de gameplay loop van quests oppakken, ze voltooien op steeds dezelfde manier en een vrij snel aanwezige sleur zorgden ervoor dat ik tijdens mijn tijd met Outlaws best vaak een pauze moest nemen of mijn activiteiten in-game veel af moest wisselen. Dat had dan wel weer als nadeel dat het vrij lang duurde voordat ik het verhaal kon voltooien. Ik denk dat wanneer je puur het hoofdverhaal wilt doorlopen je met een uurtje of vijfentwintig de credits wel voorbij ziet komen. Maar dan heb je het merendeel van de game wel aan je voorbij laten gaan, want Outlaws komt beter tot zijn recht wanneer je op je gemak de wereld verkent, je avonturen met Nix afwisselt door de wereld te verkennen, schatten te zoeken, hier en daar een contract aanneemt voor credits omdat je dat nieuwe paar laarzen wilt kopen bij die ene scavenger in Mos Eisley. Als je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt, dan voel je je pas echt een Outlaw. En het zijn die momenten van vrijheid wanneer Outlaws het beste tot zijn recht komt.

Star Wars Outlaws is een game die probeert zoveel dingen te doen, maar afgezien van de presentatie nergens echt extreem positief in uitschiet. Een jack-of-all-trades maar een master-of-none-gevalletje dus. De sterke presentatie van Outlaws laat je wel echt de sfeer van het leven in de onderwereld ervaren. En vooral Toshara en Tatooine zijn fantastische planeten om te verkennen. Maar de game zit helaas vol met slordigheden en heeft vrij generieke gameplay die ervoor zorgen dat het soms als een sleur voelt om te strijden tussen bugs van het spel zelf en generieke fetch quests die allesbehalve diepgaand zijn. In de basis heeft Outlaws een degelijk framework neergezet voor toekomstige games. Ik hoop alleen wel dat Ubisoft wat meer de diepte in durft te gaan met de concepten als het reputatiesysteem en de side quests. Want uiteindelijk hebben die twee aspecten ongeveer net zoveel diepgang als de twee monden van een Sarlacc Pit.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 5811