The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (Switch)
90 100 1

Review The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (Switch)

Toen ik als kind voor het eerst hoorde over de The Legend of Zelda dacht ik dat de naam van het personage waar je mee speelt wel Zelda zou moeten zijn. Deze aanname was compleet fout, want de naam van dat personage is natuurlijk Link. Hij is eigenlijk altijd het speelbare personage. Als je toch als Zelda wilt spelen dan kan dat in Super Smash Bros., maar in een The Legend of Zelda-spel is dit niet mogelijk. Daar komt nu verandering in, want in het nieuwste The Legend of Zelda-deel genaamd Echoes of Wisdom is Zelda het speelbare hoofdpersonage. In de trailers werd al zichtbaar dat deze verandering best wat gevolgen heeft voor dit spel. Ik heb het spel in de afgelopen weken gespeeld en ben blij verrast.

Link!?
Bij het opstarten van Echoes of Wisdom kreeg ik eerst wel een onverwachte verassing. Je start namelijk met Link in een kerker. Ik was even in verwarring, maar je speelt maar kort met Link. Hij probeert namelijk prinses Zelda te redden uit de klauwen van Ganon. Nadat je met Link Ganon hebt verslagen, worden zowel Ganon als Link in een Rift (een soort van scheur naar een andere wereld) getrokken. Zelda weet gelukkig te ontsnappen en gaat naar haar vader de koning. In Hyrule zijn de afgelopen tijd veel van deze Rifts ontstaan. Inwoners die hierin vallen of zelf naar binnen gaan keren niet of als compleet andere personen met een nieuw karakter terug. Bij het bezoek van Zelda aan haar vader ontstaat er een Rift in de troonzaal en de koning valt hierin. Hij keert terug, maar deze versie van de koning geeft Zelda de schuld van de Rifts en alle bijkomende narigheid. Hij geeft wachters de opdracht om haar gevangen te nemen. Zelda weet te ontsnappen uit haar cel met wat hulp vanuit onverwachte hoek. Vervolgens trekt ze Hyrule in om een oplossing te vinden voor de Rifts, zodat ze haar vader en Link kan redden.

De onverwachte hulp komt van een fee genaamd Tri. Hij komt uit de wereld van de Rifts en gaat Zelda helpen om de problemen op te lossen. Tri voorziet Zelda van een staf (de Tri-staf) waarmee ze zogenaamde Echoes kan maken. Dit zijn kopieën van allerlei voorwerpen en vijanden die in Hyrule te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vaas, bed, maar later ook vreemdere voorwerpen zoals een kubus met water of een blok ijs. De Echoes gebruikt Zelda om te puzzelen en om vijanden te verslaan. Zelda is een prinses en natuurlijk niet de doorgewinterde zwaardvechter Link. Dus moet ze slim zijn om alle vijanden te verslaan. Als het niet lukt met de kopieën, dan is er nog een andere optie. Zelda kan zelf ook vechten, maar wel voor een kortere periode. Ze kan namelijk voor korte tijd veranderen in een blauwe Link, waarna ze kan vechten met een zwaard zolang een speciale meter magie heeft. Deze meter kun je weer aanvullen in de Rifts (door speciale blauwe driehoekjes op te pakken) of met speciale cocktails die je kunt maken met ingrediënten die je vindt in Hyrule. Het vechten met een zwaard kan voornamelijk helpen bij de verschillende eindbaasgevechten. Zelf ben ik hier niet heel enthousiast over en probeerde ik zoveel mogelijk te doen met de Echoes.

Kopieermachine
Er zijn veel verschillende Echoes te vinden in Hyrule. Naast dat je ze kunt gebruiken voor het verslaan van vijanden, heb je ze ook hard nodig in Hyrule en in alle kerkers. De kopieën kun je op verschillende manieren inzetten om door de wereld heen te bewegen of puzzels op te lossen. Ik heb zelf bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van een bed-Echo, die ik vaak combineerde met een trampoline. Op die manier kun je gemakkelijk een rivier of meer oversteken en hoger gelegen gebieden bereiken. Niet alle Echoes zijn even handig en je zult ze niet allemaal evenveel gebruiken. Er zijn Echoes die je alleen nodig hebt in specifieke situaties. Zo is er een kerker waarin je standbeeld-Echoes moet vinden, die alleen nodig zijn in die kerker. Ik heb ze in die kerker gebruikt en daarna nooit meer, maar misschien heb ik een andere mogelijkheid over het hoofd gezien. Veel van de puzzels kun je namelijk wel op verschillende manieren oplossen met de Echoes. Toch is het verstandig om Hyrule goed te verkennen, want sommige puzzels worden een stuk makkelijker doordat je een specifiek object kunt kopiëren.

Vreemde werelden
Om Hyrule te redden ben je met Zelda en Tri voornamelijk bezig met het oplossen van het probleem met de Rifts. Tri kan je toegang geven tot een Rift, waarna je zult moeten puzzelen om verder te komen en er volgt vaak een eindbaasgevecht. Hiermee lijkt het veel op een standaard kerker uit The Legend of Zelda-spellen van vóór Breath of the Wild.  Als je met Zelda een Rift binnengaat zie je een vreemde wereld bestaande uit slecht verbonden stukken Hyrule. Je ziet bijvoorbeeld bomen zweven, of delen van de wereld in een andere oriëntatie dan gewoonlijk. Denk bijvoorbeeld aan een meer waar je nu in plaats er doorheen naar boven zwemt of dat je via de stammen van de bomen omhoog moet komen, omdat het stuk grond waarop de bomen zaten in een hoek van 90 graden is gedraaid. Dit zorgt ervoor dat je weer moet gaan puzzelen om verder te komen. Echoes of Wisdom bevat veel water en je zult met Zelda veel onderwaterpuzzels en onderwatergevechten moeten uitvoeren. In dit spel werkt dit allemaal verrassend goed, waar het meestal nogal veel frustratie oplevert heb ik daar in dit spel geen last van gehad.

In dit nieuwe deel wisselen 3D- en 2D-kamers zich af in dezelfde kerkers. Dit maakt andere puzzels mogelijk en zo word je gedwongen om anders om te gaan met je Echoes of met Tri. Je kunt Tri namelijk in een voorwerp sturen en dan deze bewegen alsof je het voorwerp aan een touwtje hebt. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een steen achter tralies op een drukplaat leggen, waardoor de tralies opengaan. Daarnaast bevat Echoes of Wisdom ook meer stukken waarin je met Zelda moet sluipen, waarbij je door kopieën van voorwerpen te maken de wegen van vijanden kan blokkeren. Dit alles zorgt voor veel afwisseling en variatie in het puzzelen, waardoor je met een grote glimlach blijft spelen.

Is dan alles fantastisch aan Echoes of Wisdom? Nee, dat is ook weer niet zo. Er zijn wel minpuntjes, maar deze zijn maar klein. Eentje ervan is het kiezen van de juiste Echo. Dit gaat niet altijd even gemakkelijk en kan in sommige gevechten wat chaotisch zijn. Je kunt door je Echoes heen scrollen met een druk op de knop, maar als je veel Echoes hebt en je zit in een gevecht en wil een specifiek monster oproepen dan kan dit wat frustrerend zijn. Daarnaast viel het mij op dat het spel niet altijd even soepel draaide op de Nintendo Switch. Af en toe zag ik een kleine hapering in het beeld; dit was vooral als ik op de televisie speelde. Als laatste vond ik Echoes of Wisdom best gemakkelijk. Ik heb nooit ergens echt vast gezeten, wat mij bij andere The Legend of Zelda-spellen nog wel eens gebeurde.

Uiteindelijk is het eerste The Legend of Zelda-spel met Zelda als het speelbare personage zeer geslaagd. Nintendo heeft het voor elkaar gekregen om met de Echoes en Tri ervoor te zorgen dat het puzzelen en het vechten interessant blijft.   Mocht je nu het vechten als Link missen, dan kan dat nog steeds wel. Kleine minpuntjes zijn er wel, zoals het kiezen van een Echo of dat de puzzels mogelijk iets te gemakkelijk zijn. Dat zorgt er niet voor dat ik The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom niet zou aanraden. Integendeel zelfs, ik zou hem van harte aanbevelen als je van The Legend of Zelda houdt.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 3116